Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sminty

Ny medlem
Hej!

Jag har precis gått en foto kurs och vill börja foto i studio miljö. Till en början med hemma...:) Skulle behöva tips på vad och var man kan köpa billiga studio blixtar. Som sagt, är nybörjare och har dålig koll på vad man egentligen kan behöva men har i alla fall fattat att ljus är viktigt:) Och undrar, kan två styckna studio blixtar som är kopplade till kameran vara en bra början?? Skulle kunna tänka mig att köpa nåt komplett sett med blixtar och även stativ.

Har även en annan fråga angående när man skall fota utomhus och kan behöva andvända sig av blixt samtidigt som man vill få en "studio" effekt. Fick höra en aning "suddig" historia om att man kan ställa upp t.ex två externa blixtar utomhus som är "kopplade" till din kamera. Om jag har fattat det hela rätt så kan den inbyggda blixten på kameran då utlösa även dom två andra blixtarna i närheten??

Men en fråga, kan man överhuvudtaget ta med sig externa blixtar utomhus som ej då behöver ström? Och om man ej vill att den inbyggda blixten till kameran skall utlösas, kan man då på nåt sätt signalera till dom externa blixtarna att utlösas utan att andvända sig av den inbyggda blixten? Fick då höra att man kan ha en kamera som på nåt "trådlöst" sätt kan signalera till dom externa blixtarna...

Som sagt, som ni märker har jag dålig koll på allt detta och hade verkligen uppskattat om nån har lust att förklar hur det funkar? Tack på förhand!!
 
kaffebrus.com och cyberphoto.se bl.a. säljer olika set i olika prisklasser.
Dina andra frågor är jag inte kunnig nog att besvara :)
 
Att använda studioblixtar utomhus kräver att man har portabel ström med sig ... De billigare aggregaten går på 4000:- ( de är rätt tunga ).

Blixtar kan du trigga med tex radiosändare som du sätter på kamerans blixtsko och en mottagare på blixten. Finns också IR sändare ( ca 300:- ) som skickar "osynligt" ljus att trigga blixtarna med så man slipper använda den inbyggda blixten.

I princip alla studioblixtar kan triggas av andra blixtars ljus. ( fungerar dock inte så bra i starkt solsken. )

Jag började själv med Jaffebrus billigaste studio set med två 110 ws blixtar. Efter 4 år använder jag dem fortfarande.

Gör en sökning, det finns massor av trådar om att skaffa sina första studioblixtar.
 
Ska du använda dessa utomhus så funkar faktiskt en UPS helt okej under en tid för att komma lite billigare undan.

Finns en på Kjell och co för runt 1500kr.

Kör oxå med kaffebrus prylar. Funkar helt okej till det priset.
 
Själv har jag märkt att när man fotograferar mindre saker hemma, så kan det vara svårt att få blixtarna tillräckligt svaga. Kör med två 110Ws från Kaffebrus, oftast med softboxar på.

Jag kan tänka mig att utomhus så finns det ingen gräns för hur starka blixtar man behöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.