Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek CF D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas S Eriksson skrev:
Manualen?
Tillverkarens hemsida?

Hur som helst skulle jag inte köpa det där minneskortet. Transcend har en tendens att sluta fungera.

Vad baserar du ditt påstående på att Trancend har en tendens att sluta fungera?

I manualen listas de kort som har testats och godkänts för användning med D200. Ett antal Sandisk och Lexar upp till 8 GB om jag minns rätt.

Andreas S Eriksson skrev:

Hur som helst skulle jag inte köpa det där minneskortet. Transcend har en tendens att sluta fungera.
Instämmer! Jag har ett Transcend 8 GB till min 40D som har krånglat ganska många gånger nu varför jag har lagt det åt sidan. Kör nu bara med Sandisk Extreme III 4 Gb och de funkar klockrent varje gång!

vaktmästaren skrev:
Kör nu bara med Sandisk Extreme III 4 Gb och de funkar klockrent varje gång! [/B]
Håller med, fungerar klockrent! Skulle aldrig riskera massa bilder pga ett dåligt minneskort, det finns en anledning att sandisk är dyrare...
Har Transcend livstids garanti t.ex?

4 gig ger ca 650 bilder i full upplösning och kvalitet, jpeg.

Inte alla ägg i samma korg

Några goda råd på färden.
* Köp flera minneskort, inte ETT!
* Använd ett kvalitetskort, typ Sandisk Extreme eller Lexar.
* Av kameramodellen att döma, är ett 1GB-kort att rekommendera, då man kan lagra maximalt runt 200 bilder i jpg av högsta kvalite. Köp flera kort och "lägg inte alla äggen i samma korg".
* Glöm raw!!! Om du mot all förmodan inte är övertygad, vilket jag är, läs http://www.kenrockwell.com/tech/raw.htm

Re: Re: Inte alla ägg i samma korg

hvenafoto skrev:
Jisses vad lättlurade vi alla "idioter" är som använt RAW, tror jag ska vara idiot ett bra tag till...

Har aldrig sagt och kommer aldrig heller säga, eller tycka, att ni som använder RAW är idioter.

Vill man sitta och pilla med några enstaka bilder och har gott om tid, så är RAW ett alternativ. Har själv provat så jag vet. Däremot är RAW inget för den, som liksom jag, har mängder med bilder att göra från varje jobb och stor volym att arkivera sedan.

Hoppas vi nu kan avsluta denna raw-debatt på denna tråd, som egentligen gick ut på att hjälpa Oscar finna ut vad han skulle köpa för märke på minneskort.

Re: Re: Re: Inte alla ägg i samma korg

EKA skrev:
Har aldrig sagt och kommer aldrig heller säga, eller tycka, att ni som använder RAW är idioter.

Vill man sitta och pilla med några enstaka bilder och har gott om tid, så är RAW ett alternativ. Har själv provat så jag vet. Däremot är RAW inget för den, som liksom jag, har mängder med bilder att göra från varje jobb och stor volym att arkivera sedan.

Hoppas vi nu kan avsluta denna raw-debatt på denna tråd, som egentligen gick ut på att hjälpa Oscar finna ut vad han skulle köpa för märke på minneskort.

Min ironi och ordval "idiot" gällde rockwell synpunkter på folk som höll på med raw och inte din ståndpunkt, så jag ber om ursäkt för min dåliga formulering inte tydligt visade detta.

Gällande minneskort håller jag på Sandisk, har haft 512 Mb, 2 och 4 Gb och de har aldrig svikit mig

Har använt 2st 4GB TwinMos UltraX 140x kort i snart 2½år nu..
Inte haft några problem alls.

Dessa kort har levererat över 36 000bilder från min D200 till olika kortläsare.

Tyvärr verkar komplett inte sälja dessa kort nuförtiden..
Så du får nog hitta en annan tillverkare av CF kort.

SanDisk, Lexar osv något med bra rykte. Jag valde inte Twinmos enbart för att dom var billiga på den tiden jag sökte minneskort. ;)
Det borde finnas nissar som har testat D200+stora minneskort där ute på nätet..

Med Jpeg fine så får du plats med lite över 450bilder på ett 4Gb kort..

Har du funderat över om du har batteri att fotografera alla bilder? Tänk på att olika optik tar olika mycket batteri.
Glöm inte bort att kyla försämrar prestandan på batteriet.

Jag har också en del transcend, har aldrig haft något problem med något minneskort.

Och vad det gäller raw så gillar jag Ken Rockwells kommentar;
"Software takes much longer to do the same thing the camera's hardware does, but gives less confident people the chance to try to fix mistakes later."

Det verkar inte som att han är så vidare klyftig, imho...

har haft ett transcend som inte slutade fungera men som däremot lite då och då gav bilder där bara halva motivet kom med, resten blev nån enfärgad gegga, skriv-fel antar jag. Min kompis hade samma problem med transcend.

Kör sandisk nu och har inte haft några problem med de kort jag har. Känns spontant och oventenskapligt som om sandisk levererar mindre antal felaktiga kort. Men har man otur så kan nog allt gå sönder.

/Kalle

Lämnar de andra livstids garanti? Det finns en anledning till att sandisk gör det...
Skillnaden i pris tkr verkligen inte motiverar att förlora bilderna från t.ex ett bröllop eller konfirmation...
Sandisk felar säkert de med men risken är enligt mig mindre och jag betalar alla dagar den extra hundralappen för att slippa förstörda bilder...

Lämnar de andra livstids garanti? Det finns en anledning till att sandisk gör det...
Skillnaden i pris tkr verkligen inte motiverar att förlora bilderna från t.ex ett bröllop eller konfirmation...
Sandisk felar säkert de med men risken är enligt mig mindre och jag betalar alla dagar den extra hundralappen för att slippa förstörda bilder...

Många andra lämnar också livstids garanti....men vad är det? livstids för kortet eller ägaren :)

Många andra lämnar också livstids garanti....men vad är det? livstids för kortet eller ägaren :)

Bytte ett par nätverkskort i början av 2000-talet
Det var D-link som hade "lifetime warranty".
Det visade sig att dom bytte samtliga kort så länge som produkten finns till försäljning av dom samt tills deras garantilager tar slut.
Det var deras tolkning av "lifetime warranty".
Skulle inte vara förvånad om andra tillverkare gör samma tolkning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar