Annons

Stockfoto och Facebook

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbiias

Avslutat medlemskap
Hej!

En snabb fråga:

Har börjat få upp lite bilder på Shutterstock. Vissa av dessa ligger även på Facebook - bör de tas bort därifrån? Folk pratar om att Facebook äger copyrighten till foton som ligger där...

Tack på förhand :)
 
Facebook äger inte copyrighten till dina bilder.
Däremot äger de rätten att använda bilderna och det är enbart för att slippa rättsliga åtgärder om din bild skulle råka finnas med på en skärmdump eller liknande utan ditt medgivande.
 
Facebook äger inte copyrighten till dina bilder.
Däremot äger de rätten att använda bilderna och det är enbart för att slippa rättsliga åtgärder om din bild skulle råka finnas med på en skärmdump eller liknande utan ditt medgivande.

Okay! Så det är med andra ord lugnt?

En till snabbfråga när jag ändå skriver: kan man ha foton på både istock och shutterstock samtidigt? På shutterstock framgår det tydligt att man kan ha på andra sidor med, men jag hittade inte riktigt vad istock tycker om det...
 
Facebook äger inte copyrighten till dina bilder.
Däremot äger de rätten att använda bilderna och det är enbart för att slippa rättsliga åtgärder om din bild skulle råka finnas med på en skärmdump eller liknande utan ditt medgivande.

Nu skulle jag försöka kolla policyn, men av någon anledning laddar inte den sidan (men alla andra...). Förut var det i alla fall så att FB fick copyright till bilderna man laddade upp. De kanske har ändrat på det?
 
Nu skulle jag försöka kolla policyn, men av någon anledning laddar inte den sidan (men alla andra...). Förut var det i alla fall så att FB fick copyright till bilderna man laddade upp. De kanske har ändrat på det?

De får användningsrätt till bilderna, precis som beskrivet tidigare
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.