RG
Avslutat medlemskap
Jag har det på 5,8mm när det skymmer på.Tyckaren skrev:
Hur många har nytta av VR/IS på 18mm f/3,5? På 300 f/ 5,6mm är det ju ganska solklart.
Hälsningar
Adam
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har det på 5,8mm när det skymmer på.Tyckaren skrev:
Hur många har nytta av VR/IS på 18mm f/3,5? På 300 f/ 5,6mm är det ju ganska solklart.
Hälsningar
Adam
Glöm det! Det är skarpare än många dyrare objektiv!Tyckaren skrev:
Lens flare brukar användas som ett samlingsbegrepp för allt oönskat ljus som uppstår i ett linssystem pga interna reflektioner i objektivhus, linssytor etc. samt ljusspridning genom inhomogeniteter eller små föroreningar inuti glaset.
Det där låter ju väldigt konstigt när jag nu läser det. Jag var så inne på astronomiuttrycket "diffraktionsstjärnor" och ville bara påpeka att även andra faktorer spelar in med vanliga objektiv. Vad jag menade var alltså att fenomenet ofta FÖRSTÄRKS av reflexer i "lamelleggen" och alltså inte ENBART beror på diffraktion.Pupillen skrev:
Fenomenet beror på helt vanliga reflexer i bländarlamellernas kanter (inte på diffraktion).
Nej, själva diffraktionsstjärnorna beror på bländarens storlek och form. Det som går att göra vid en viss given bländarstorlek ligger därför hos tillverkaren som genom att välja antal och krökning på bländarlamellerna kan påverka utseendet på stjärnorna. Med helt raka lamellkanter blir strålarna långa och distinkta och genom att kröka dem kan man få strålarna att ”vidgas” så att ljuset sprids ut snabbare och därför inte når så långt från ljuskällan. Kröker man dem så att bländaren blir helt rund så ”vidgas” alltså ljusstrålarna så att de kommer kant i kant och därför inte längre syns som enskilda stålar utan som ett rätt snabbt avtagande sken runt ljuskällan. Här gäller det dock att inte nöja sig med att göra hålet NÄSTAN helt runt för i så fall kommer strålarna bara att vidgas så mycket att de NÄSTAN hamnar kant i kant men lämnar en liten glipa emellan, dessa glipor kommer då att se ut som ”mörkerstrålar” som kan vara väl så störande som ljusstrålarLackner skrev:
Så det enda sättet att minska dessa "stjärnor" är alltså att ha en stor bländare?
Finns det nåt filter man kan skruva på för att motverka detta?