Annons

D700 och ljusmätaren

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej på er!

Har haft min D700 sen lanseringen i somras och är nöjd på de flesta punkter. Jag ser då och då vertikal och väldigt regelbunden bandning (ser ut som randiga tapeter...) i lågdagrarna, men det är överkomligt, det gäller oftast mycket underexponerade områden (typ svarta kläder). Jag hade hellre sett att det blir helt svart istället för randigt, men det går att trolla bort.

Anyway.

Ljusmätaren. Jag upplever den som kontraintuitiv. Med alla andra mätare för reflekterat ljus som jag använt är det på detta vis: är motivet övervägande vitt/ljust -- "överexponera". Om motivet är mörkt: "underexponera". Detta för att ljusmätaren inte kan veta om motivet är svart eller vitt, utan strävar efter 18% reflektans. Jag har klarat att exponera hyfsat bra i alla år med den här metoden.

Matrismätningen på D700 funkar typ tvärtom. Eller snarare, jag förstår inte hur den jobbar. Resultatet blir att jag och mätaren gör samma "korrigeringar" och det krockar. Ett annat "problem" är när man plåtar samma motiv, men med aningens olika vinklar. Ofta kan då exponeringen bli VÄLDIGT olika på de inbördes bilderna. Det är som att kameran reagerar på t ex något som är ljust eller mörkt i bakgrunden.

Jag är medveten om att mina problem säkert har med min kunskap och mitt handhavande att göra. Jag tror inte det är fel på kameran. Jag undrar om det finns någon bra litteratur eller vebb-sida som förklarar mätningen i D700an, så att jag kan samarbeta med ljusmätningen snarare än att bli irriterad på den.

Jag har jobbat med centrumvägd mätning ett tag nu, men det är inte så effektivt om man har svårt att nå AEL-knappen (små händer). I M-läget är centrum eller spot jättebra verktyg, förstås. Skulle gärna jobba med matrismätningen i A-läget, minus frustrationen över att chimpa hela tiden för att kolla histogrammen.

Gjorde ett test igår, plåtade en vit solbelyst vägg, utan nåt annat i bild. Matrismätning. Tror ni inte kameran fixade det! Helt OK exponering, utan att jag kompenserade. Plåtade jag ett par trappsteg i skugga (ett medelgrått motiv), det blev bra det med. Jag fotograferade sedan min tjejs solbelysta ansikte, mycket tight i profil. Den bilden blev aningens överexponerad, men säkerligen inte svår att rädda i råkonverteraren.

Vad har ni andra för uppfattning och tips om hur man ska arbeta med ljusmätningen i D700an?

Tack!
 
Vad har ni andra för uppfattning och tips om hur man ska arbeta med ljusmätningen i D700an?
Ja du, det undrar jag också. Jag blir verkligen inte klok på den alls. Igår var jag ute på en promenad, och fick mestadels perfekt exponerade bilder. Men så hittade jag ett motiv som jag skulle anse vara ganska "lätt" för kameran att begripa sig på. Jag var tvungen att exponeringskompensera minus två hela steg för att lite snö i ett hörn inte skulle bränna ut totalt. Och ändå blev bilden betydligt högre exponerad än någon vettig människa hade velat.
Det är verkligen otroligt störande att inte kunna lita på mätningen. Ibland måste man ta typ fem bilder innan man lyckats få kameran att göra som man vill, och då kan man ha sumpat chansen.
Mätningen fungerar i mitt tycke olika bra med olika objektiv. Med 24-70 är den oftast bra, men med 50/1,4 AF-S så verkar den inte kunna bestämma sig. Att sen matrismätningen enligt uppgift ska "ta hänsyn till vald fokuspunkt" är inget annat än helt idiotiskt, eftersom man för att detta ska fungera måste ändra fokuspunkt efter att man fokuserat. Då kan man lika gärna spotmäta, komponera om, och sedan fokusera.
Min lösning är att fotografera i JPG + RAW och exponera lite lägre än optimalt. Brusegenskaperna är så bra att jag inte har något emot att höja lite i efterhand. Men att fiska tillbaka två stegs överexponering fungerar inte ens i RAW. JPG är bara att glömma när kameran fått fnatt.
 
Om det finns SMÅ, väldigt avvikande ljusa partier i bilden så brukar jag få gå lite minus, och motsvarande naturligtvis för små mörka partier. Naturligtvis bara när dessa mindre partier är viktiga för bilden, beroende på vad det är kan jag låta småregioner bli blåsta mot svart eller vitt för att få en så "ren" bild som möjligt i övrigt...

Jag kör centervägt och med separerad fokus/AE/avtryck, och har sällan upplevt problem... Men jag antar aldrig att kameran kommer göra helt "rätt" - rätt är ju enligt min personliga smak, och det är lite mycket att begära att kameran ska veta vad det är för tillfället. Men att få AE att bete sig som man VILL kräver lite övning.

Att köra punktmätning, och sedan manuellt korrigera för omkringvarande situation fungerar för mig i "besvärliga" situationer.

Jag har inte sett någon lägga upp en informations-site om AE-användning i en D700, så tyvärr...
 
Har också lite svårt att begripa mig på mätningen. Läste Ken Stonewells instruktioner och han litar helt på matrismätaren. Sedan läste jag ett inlägg på Nikonius eller Nikon Café där man konstaterade att "mätaren var aggressiv" och det tycker jag låter som en bra beskrivning - den reagerar på vissa detaljer och när den gör det så gör den det med råge. Hur man bemästrar aggressiviteten har jag dock ingen aning om, det är väl Nikons tekniker som lagt in någon algoritm som härjar hej vilt. Man får väl lära sig vad den är förbannad på och kompensera för detta. Enligt tråden gällde tydligen inte detsamma för D3, vilket är konstigt.
 
Jag är oerhört imponerad av D700ans matrixmätning efter ha kommit ifrån en Canon 5D. Kompenserar minst 75% mindre med nikonkameran än med 5D.

Med mina efterforskningar så mäter D700 i originalinställning +1/3. När kameran riktas mot en helblå himmel eller en homogen entonig yta blir exponeringen alltid +1/3. Antagligen för att få mer drag i mellantoner och lägre brus, men detta slutar ofta med någon del i bilden överexponerad. Så min lösning är att sätta en konstant "kalibrerad" -1/3 i menyn (-2/6), och vid test mot himmel bli exponeringen klockren i mitten av histogrammet.

Kameran väger också in fokuspunkten så om man håller koll var fokuspunkten befinner sig vid avtyck (eller ljusmätning) så blir resultatet oftast perfekt. Helst ska man flytta punkten till motivet före AF, men hamnar inte punkten på något som är helt annorlunda mot motivet så blir det klockrent.
 
Fenomenet finns utförligt beskrivet i Magic Lantern Guides: Nikon D 700 by Simon Stafford. Där finns också en beskrivning av hur man hanterar det.
 
Tack Gosta och s60761.

Ska kolla in boken. Kul att s60761 är så nöjd med mätaren... jag är mer förvirrad!
 
En användare till som kan bekräfta att D-Lighting gör mätaren "känsligare" för avvikelser...
Detta är högst personligt i upplevelse, knappast något jag kan bevisa :) - och jag har helt slutat använda funktionen nu. Jag kör ändå alltid till raw, och använder inte NX som omvandlare. Men jag TYCKTE att jag "träffade" exponeringarna bättre när funktionen var avstängd. hmmm..... Nåja.

Jag kör på -1/6 i grundinställningen, mest eftersom jag i stort sett aldrig använder >ISO1600... Jag tycker det ger mig lite bättre möjlighet att hålla kvar högdagrarna i korrekta färger.

Ett annat bra tips med exponering är att använda ett magenta-filter eller ett FLD-filter (bara i de fall där man har mer än tillräckligt med ljus!)... Problemet är att hitta ett filter med tillräckligt bra AR-behandling - inte något färgfilter är kända för.
 
Glömde nämna:

Använd EJ "Delightning". Detta medför högst konstiga ljusmätningar.
Tyvärr är det enda sättet att få användbara JPG-filer tycker jag. Jag lyfter alltid skuggorna i mina råfiler, och om man inte har D-lighting så blir JPG-bilderna totalt igensotade i jämförelse. Riktigt kass användning av det annars mycket goda dynamiska omfånget.

Jag har aldrig tänkt på att det skulle påverka ljusmätningen, men jag ska raskt prova att stänga av funktionen.
 
Tyvärr är det enda sättet att få användbara JPG-filer tycker jag. Jag lyfter alltid skuggorna i mina råfiler, och om man inte har D-lighting så blir JPG-bilderna totalt igensotade i jämförelse. Riktigt kass användning av det annars mycket goda dynamiska omfånget.

Jag har aldrig tänkt på att det skulle påverka ljusmätningen, men jag ska raskt prova att stänga av funktionen.

Ok, jag har aldrig kört jpg med D700an, så där vet ja inte riktigt hur det funkar. Men kan tänka mig att Delightning är bra vid jpg för att få bättre utnyttjande grad av dynamiska omfånget på kameran.
 
Martin, prova att gå ner på contrast "0" eller "-1" och håll dig till "neutral" på tone-curve... Du kan behöva öka färgmättnaden lite. D700 är väldigt brant i tonkurvan för jpg, en av de saker jag lade märke till med en gång... Jag tycker inte om jpg i kameran.

Ge det en chans en stund, även om bilderna vid första anblick ser lite "plattare" ut! :)
 
Hur det påverkar ljusmätningen vet väl ingen utom konstruktörerna, men många säger att exponeringen felar mer när man använder funktionen....

Det enda man VET är att "high"-funktionen sänker exponeringen märkbart...
 
Enligt boken berodde det på att mätaren dels var känslig för hudtoner (japanska då, får man anta) och dels på att den hade en massa algoritmer som den tog hänsyn till. Det sistnämnda skulle hänvisa till att den "tittade" på var fokuspunkten låg och att den gjorde något slags överslagsberäkning för att exponera huvudmotivet rätt.
Antagligen förhåler det sig på det sättet och då är det inte konstigt om den i de allra flesta fall träffar "rätt". De fall då den inte känner igen sig blir alldeles fel.
 
Hej på er!

Har haft min D700 sen lanseringen i somras och är nöjd på de flesta punkter. Jag ser då och då vertikal och väldigt regelbunden bandning (ser ut som randiga tapeter...) i lågdagrarna, men det är överkomligt, det gäller oftast mycket underexponerade områden (typ svarta kläder). Jag hade hellre sett att det blir helt svart istället för randigt, men det går att trolla bort.

Anyway.

Ljusmätaren. Jag upplever den som kontraintuitiv. Med alla andra mätare för reflekterat ljus som jag använt är det på detta vis: är motivet övervägande vitt/ljust -- "överexponera". Om motivet är mörkt: "underexponera". Detta för att ljusmätaren inte kan veta om motivet är svart eller vitt, utan strävar efter 18% reflektans. Jag har klarat att exponera hyfsat bra i alla år med den här metoden.

Matrismätningen på D700 funkar typ tvärtom. Eller snarare, jag förstår inte hur den jobbar. Resultatet blir att jag och mätaren gör samma "korrigeringar" och det krockar. Ett annat "problem" är när man plåtar samma motiv, men med aningens olika vinklar. Ofta kan då exponeringen bli VÄLDIGT olika på de inbördes bilderna. Det är som att kameran reagerar på t ex något som är ljust eller mörkt i bakgrunden.

Jag är medveten om att mina problem säkert har med min kunskap och mitt handhavande att göra. Jag tror inte det är fel på kameran. Jag undrar om det finns någon bra litteratur eller vebb-sida som förklarar mätningen i D700an, så att jag kan samarbeta med ljusmätningen snarare än att bli irriterad på den.

Jag har jobbat med centrumvägd mätning ett tag nu, men det är inte så effektivt om man har svårt att nå AEL-knappen (små händer). I M-läget är centrum eller spot jättebra verktyg, förstås. Skulle gärna jobba med matrismätningen i A-läget, minus frustrationen över att chimpa hela tiden för att kolla histogrammen.

Gjorde ett test igår, plåtade en vit solbelyst vägg, utan nåt annat i bild. Matrismätning. Tror ni inte kameran fixade det! Helt OK exponering, utan att jag kompenserade. Plåtade jag ett par trappsteg i skugga (ett medelgrått motiv), det blev bra det med. Jag fotograferade sedan min tjejs solbelysta ansikte, mycket tight i profil. Den bilden blev aningens överexponerad, men säkerligen inte svår att rädda i råkonverteraren.

Vad har ni andra för uppfattning och tips om hur man ska arbeta med ljusmätningen i D700an?

Tack!

chuck norris hade aldrig exponerat automatiskt. manuellt e de enda korrekta! :)
 
Martin, prova att gå ner på contrast "0" eller "-1" och håll dig till "neutral" på tone-curve... Du kan behöva öka färgmättnaden lite. D700 är väldigt brant i tonkurvan för jpg, en av de saker jag lade märke till med en gång... Jag tycker inte om jpg i kameran.

Ge det en chans en stund, även om bilderna vid första anblick ser lite "plattare" ut! :)
De blir då mycket riktigt väldigt "platta", och det är heller inte särskilt kul, eftersom det kräver massa efterbehandling. Och då är det ingen vits att fota i JPG.
Jag använder oftast JPG + RAW för att kunna behålla även bilder som jag inte orkar redigera. Och då vill jag att JPG-bilderna ska vara åtminstone hyfsade, vilket de ytterst sällan blir.
 
Jag upplever D300:an liknande, vet ej om den har liknande mätning som 700:an. Min 300:a exponerar åxå för mycket, där står finjusteringen på exponering på -5/6 (meny b6) & bildkontrollen har en kontrast på -1. Generellt sett har jag svårt att lita på den kameran vad gäller exponering.///Daniel
 
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto