Annons

Stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Hoppas detta hamnar i rätt forum eller vad man ska säga.

Jag har försökt fota stjärnor men det går inget vidare.. Antingen blir bilden för mörk, för ljus, stjärnorna syns inte eller så blir stjärnorna suddiga.

Har en Nikon D3100 med ett objektiv på 18-55 mm och ett 70-300 mm + stativ.

Vilket objektiv ska jag helst använda och hur ska jag göra för att det ska bli en ''ball'' bild där man ser många stjärnor osv?

Otroligt tacksam för svar och hjälp!!
 
Senast ändrad:
Denna guide täcker in mycket: http://www.lonelyspeck.com/how-to-make-an-amazing-photo-of-the-milky-way-galaxy/

Du behöver inte köpa nytt objektiv för att testa detta.

Ta din 18-55 och ställ in kameran på:
18 mm
f/3.5
20 sekunders slutare
ISO 3200 (borde din kamera klara av utan mycket brus)
Fota i RAW

Du borde åka en bra bit utanför stan för att få så klara bilder som möjligt.
Kolla på denna kartan och få en uppfattning om hur långt ut från en stad du bör åka:
http://adamryman.github.io/djlorenz...rlay/dark.html#gps=56.747843,14.378356&zoom=8

Enligt mitt tyckte så ta dig dit där det är ljusgrönt som minst.
 
Jag bor på landet,1 km (knappt) så är de kol svart!

Tack för tipset! Ska absolut prova ikväll!
Är inte så kunnig, vad är raw?
Och sen fattar jag inte hur jag ställer in slutar tiden, de går verkligen inte :eek: har mest fotat på auto tills nu när intresset kom igen :)
 
Autofokus fungerar dåligt i mörkret. Du får försöka fokusera 'manuellt' - antingen mot rimligt avlägsen, rimligt ljusstarkt objekt eller dagtid och fixera fokuseringsringen eller märka ut på densamma hur det skall vara inställt
 
Ställ programratten, den med auto på M. Eftersom du enbart har ett tumhjul så tror jag man måste trycka in något för att få justerat bländare eller tid. Men hur som helst såkan du med tumhjulet ställa in så att 3,5 visas i sökaren, tiden skruvar du in så den ligger på en 15-30sekunder. Använd stativ och gärna fjärrutlösare. Sätt objektivet den med MA/M på M och sätt avståendet på nästa oändligt. Iso tror jag du kan justera med i knappen och flytta med navigatorn till rätt ruta och sedan ändra.

Kanske kan det vara lämpligt att ta en titt i manualen också :), kom ihåg vad du ändrar så du kan ställa tillbaka den sen
 
Om du har Facebook så kolla in gruppen Astroscape. De ägnar sig enbart åt såna foton och delar gärna med sig kunskaper. Kanske tom hittar någon bor nära dig.
 
Tror att om du skall lyckas så lär du i vart fall koppla ur autofokus och hitta fokusringen på objektivet som du vrider på med fingrarna för att ställa in. Vrid ringen så att något avlägset föremål i dagsljus blir skarpt, kanske 100 meter bort, eller mer (25 meter lär räcka, men bara för att och för att hitta oändligt). När du har det här avlägsna föremålet skarpt har du hittat oändligt fokus. Obs! Notera nu var på fokusringen detta läge ligger, så att du i mörkret kan vrida in ringen till detta läge. Du kan behöva sätta på en bit tejp på ringen att rita ett streck på som referens, om ringen saknar referenmarkeringar. På så vis kan du fokusera på oändligt i mörkret och få skarpa stjärnor.

En annan metod är om du har gatlampor, eller andra ljus med i bilden (stjärnor fungerar inte) och använda autofokus på en sådan ljuskälla en bra bit bort. Sedan koppla ur autofokus, utan att röra fokusringen ur läge, och sedan rikta upp kameran mot stjärnorna. Då behåller kameran fokus på oändligt utan att försöka fokusera om med autofokus (som den kommer att misslyckas med mot stjärnorna).

Lycka till AutoFokusFlicka!
 
Angående exponeringen skall du ställa in största bländaren (lägst F-tal, tex 3,5 på ditt 18-55). En mindre bländare går också bra, men då får du in mindre ljus och fångar färre stjärnor, men du vinner lite skärpa, skärpedjup och optiska defekter hos objektivet minskas.

Exponeringstiden skall vara i sekunder som längst som 400 dividerat med brännvidden i mm med din kamera med en APS-C stor bildsensor. Ex 18 mm ger 400/18=22 sekunder. Har du längre exponeringstid får du stjärnspår. Detta är dock ingen exakt regel, betraktar man bilden i 100 % på skärmen kommer man ändå att se stjärnspår. Men för "normal" betraktning fungerar tumregeln bra. I praktiken handlar det nästan alltid om att hålla så lång exponeringstid som möjligt utan stjärnspår för att få in ljus i kameran.

ISO ställer du så högt som du tål ur brussynpunkt, bruset ökar ju med högre ISO. 3200 kan vara ett bra riktvärde. Brusreducera i kameran, eller vid efterredigeringen i lämpligt program. Observera att bruset ökar med längre exponeringstid och speciellt vid underexponering, som det ju ofta blir vid astroscapes (stjärnbilder med landskapselement i förgrunden).

Om du nu inte bor helt ute i ödemarken, åtskilliga mil från närmsta stad eller samhälle med gatlysen, kommer du att få med sk ljusföroreningar på bilderna, dvs himlen blir inte kolsvart, utan snarare rödorange (speciellt om det är dis eller lite moln i farten). Detta får du vitbalansera i efterredigeringen i något lämpligt bildbehandlingsprogram. Du kan också experimentera med olika vitbalansinställningar i kameran. Här är RAW-formatet bra, men inget måste. Är du inte bekant med detta sedan tidigare, så krångla inte till det utan kör som du brukar och ta detta med RAW en annan gång då du kan koncentrera dig mer på det.
 
Stjärnhimlen är förövrigt inte kolsvart för kameran, utan ganska ljus. Detta på liknande vis som himlen är ganska ljus på dagen jämfört med marken. Men man vill kanske inte ha den artificiellt rödorangebrun i färgen, utan kanske en naturligare grå, eller gråblå ton. Observera dock att även den naturliga himlens färgton varierar från natt till natt och tom från timme till timme, på liknande vis som dagshimlen kan växla färg och ton.
 
y5yqa5ur.jpg
udy3a6yh.jpg

Litet smakprov av mina försök, kommer bättre bilder snart direkt ifrån kameran! Tack för tipsen:)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar