Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ, köpråd sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag skall köpa mitt första trebenta stativ + huvud, användas till min Canon 7 D. Jag vill ha ett allround som skall vara hyffsat lätt i grafit/carbon, stabilt, fota macro som natur m m. Lätt i vikt eftersom jag troligen vill ha med det när jag reser.
Vilket har du eller kan rekommendera?

/Anders

Beror lite på prisklass.. Men Gitzo gör kvalitetsgrejer som du inte lär bli besviken på.. Känn lite på någon av deras kolfibermodeller och en rejäl kulled!

Som sagt, utan budget är det omöjligt att svara på.

Vilka objektiv/typer du har och lite mer om vad du fotar gör det lite lättare att svara på.

Oki glömde skriva budget runt 5000kr har jag förstått att man bör lägga sig med mina krav. Jag är dessutom 182cm. Ser fram emot era förslag

Jag kör med Manfrotto 190 CXPRO4 (köpt i Dubai för 1100:- i o f s ;) och ett Manfrotto 054 Q2 huvud för allround foto. Väldigt smidigt, stabilt och lätt att ta med sig. Fällbar mittpelare är inte alla som behöver dock.

Är pengar inga problem är ju Gitzo riktigt trevliga som sagt.

Låter som ett klassiskt bra alternativ, tack!

Det är säkert ett utmärkt stativ och kulled. Det som jag vill avråda från är den här typen av snabbplatta (CR2) som Manfrotto har. Jag har själv en kulled med CR2 men använder den numera bara för att hålla upp bakgrunder mm. Snabbplattor är trevliga men de billiga systemen är ganska usla. Går inte att få att sitta stadigt på kameran, vrider sig hela tiden. Är veka. Är inte helt tillförlitliga. Risk att kameran ramlar ur.

Mitt råd är att köpa samma kulled men med vanligt stativskruvfäste. Om man skall ha ha snabbfäste bör man gå upp till Arca-Swiss system, som används av RRS, Arca Swiss, Wimberey, Kirk mfl. Alternativt de plattor och fästen som Hans Ohlsons i Vintrosa tillverkar och säljer. Alla dessa ligger i en högre prisklass.

Hälsningar
Lars Hedin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar