Advertisement

Annons

Starta fotostudio, priser?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Har hållit på att fota ett litet tag nu, och funderar på att öppna en egen liten fotostudio tillsammans med en vän som kommer hjälpa mig lite som assistent och modellcoach och makeup osv, inriktnigen kommer väl vara fashion, reklam, glamour, men även andra uppdrag, kommer även retuchera bilderna innan leverans, detta hade jag tänkt ha vid sidan av mitt vanliga jobb... Nu till saken, kan man sätta vilka priser man vill, eller finns det listpriser man måste följa?

Utan att kunna ett dyft om den branschen kan jag säga att du kan sätta vilka priser du vill.Prislistor för hela branscher är för övrigt förbjudna enligt lag.
Dom sätter ju konkurrensen ur spel.

All konkurrens bygger ju just på att var och en tar vad man vill eller rättare sagt vad marknaden är villig att betala.

Grundregeln är väl att göra en budget för att se hur mycket man måste ta betalt för att kunna gå runt. Jag kan tänka mig att runt 1000 kr i timmen kan vara en bra timdebitering.

Jag tar per halv resp heldag baserat på ett timpris runt 650kr. Det blir för 4 timmar som är en halvdag enligt min prisplan, 2600kr exkl moms.
Heldag blir 4500 exkl moms för en aning bonus för kunden.

I detta ingår förberedelser och basic RAW - RGB konvertering. Däremot så är detta enbart för arbetet. Kunden köper sedan bilden efter någon av dessa:

Normal: 240 kr per bild
Royaltyfri: 500 kr per bild
Exklusiv: Individuellt (köpa loss så de äger bilden fullständigt, dock inte upphovsrätten naturligtvis).

Senaste uppdraget för mig var en affischbild. Halvdag + 1 royaltyfritt bildköp + efterbearbetning = 4600 kr exkl moms.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar