Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker att det är rätt intressant att de som försvarar laglösheten kring otillåten kopiering/fildelning är de som tillskriver skiv och filmbolag m.fl. epitet som "maffia", "skurkar" osv, och samtidigt tycker att man kan strunta i lagar som man inte gillar.

Nej, om det där var ämnat åt mig så träffade det inte rätt. Jag piratkopierar inte, men däremot har jag varit tvungen att ta bort Sonys rootkit från ett par datorer, och jag tycker att "skurkar" är ett alldeles utmärkt passande epitet. Alltså under förevändning att hindra olaglig kopiering installerade Sony ett rootkit i sina kunders datorer, medan de som skaffade samma musik piratkopierad inte berördes. Det var faktiskt rent brottsligt det där rootkitet. Det är inte tillåtet att installera program på det sättet. Agerandet var skurkaktigt.

Jag försvarar inte lagbrott, men jag tycker att hela historien kring den här avgiften är i grunden sjuk, och det är det som leder till den starka reaktionen. Folk som alltså inte har en tanke på att vare sig piratkopiera eller begå brott tvingas betala för tjänster som de inte får del av, och dessutom misstänkliggörs de av det som ibland har har kallats "copyrightmaffia" och andra liknande epitet.

Och en av punkterna som jag har berört flera gånger är att de här skivbolagen är inte de som har upphovsrätten, utan de är licensierade att förvalta en del av det som ingår i upphovsrätten. Upphovsrättshavarna har bara i mycket liten utsträckning yttrat sig i de här frågorna, och det finns inte någon samstämmighet mellan dem. En del tycker att det här är OK, andra tycker att det är kanske tveksamt, men eftersom lagen säger så, så fogar man sig. Ytterligare andra är helt emot idén och tycker att ju fler som får ta del av deras verk, ju mer tjänar de på sina konserter.

Och det handlar alltså om en penningstark lobbygrupp som enligt min mening har fått en alltför stark ställning. Aktörer bakom den här gruppen har, vilket har antytts här, inte ens dragit sig för att begå brott för att hindra kopiering som är lagligen tillåten. Och det är helt fel att blanda ihop den här affärsverksamheten med upphovsrätt. Det är gravt missvisande. Det handlar om att med tillgängliga medel tillskansa sig mesta möjliga intäkter baserat på en monopolställning.
 
Det finns den hel del information på Copyswedes hemsida:

http://www.copyswede.se/publikationer/

Jag tycker det är fel att misstänkliggöra de personer som jobbar på Copyswede. Jag är emot avgiften på externa hårddiskar men för den skull har jag ingen som helst anledning att smutskasta personer som bara gör sitt jobb.
Det står fortfarande bara "Dansare XX%" eller "Manusförfattare YY%", inte vilka dansare eller manusförfattare som faktiskt fått del av pengarna.

Om de nu har rent mjöl i påsen, varför håller man då hemligt vem/vilka som får del av pengarna? Varför svarar man inte på frågor om detta från journalister och konsumenter? "Dansare XX%" säger ingenting, är det Korpilombolos Knyppel- och Squaredansklubb, Göteborgsoperans balettensamble eller strippor i Tallinn (för att återknyta till tidigare inlägg) som fått dessa 25-30 Mkr?

CS har fått ett statligt uppdrag att ta in och fördela dessa pengar. Om vi konsumenter nu måste betala den här straffavgiften är det minsta vi kan begära att få reda på vilka som får del av pengarna.
 
Jag försvarar inte lagbrott, men jag tycker att hela historien kring den här avgiften är i grunden sjuk, och det är det som leder till den starka reaktionen. Folk som alltså inte har en tanke på att vare sig piratkopiera eller begå brott tvingas betala för tjänster som de inte får del av, och dessutom misstänkliggörs de av det som ibland har har kallats "copyrightmaffia" och andra liknande epitet.

Men avgiften har ju ingenting med piratkopiering att göra över huvud taget.
Vill du verkligen förstå vad avgiften handlar om, och vad den grundar sig på?
Det verkar ju inte riktigt som att du är ute efter att diskutera utifrån gällande sakfakta.

Och en av punkterna som jag har berört flera gånger är att de här skivbolagen är inte de som har upphovsrätten, utan de är licensierade att förvalta en del av det som ingår i upphovsrätten.

De som har upphovsätten har ju genom avtal låtit andra förvalta deras upphovsrätt.
Helt frivilligt att ingå ett sådant avtal.

Sedan undrar jag hur mycket musik och film tror du att det skulle produceras om vare sig upphovsmän eller skiv/film-bolag fick chansen att tjäna pengar på det?

Och det handlar alltså om en penningstark lobbygrupp som enligt min mening har fått en alltför stark ställning. Aktörer bakom den här gruppen har, vilket har antytts här, inte ens dragit sig för att begå brott för att hindra kopiering som är lagligen tillåten. Och det är helt fel att blanda ihop den här affärsverksamheten med upphovsrätt. Det är gravt missvisande. Det handlar om att med tillgängliga medel tillskansa sig mesta möjliga intäkter baserat på en monopolställning.

Hade fortfarande inte hänt om det inte vore för alla som ägnar sig åt illegal kopiering.
Fortfarande den illegela kopieringen som är grundproblemet här.

Sedan är långt ifrån alla DRM-skydd illegala.

När du sedan snackar om "monopol" så vet jag ärligt talat inte om jag skall skratta eller gråta.
Det finns ju faktiskt flera skiv och filmbolag som är oberoende av varandra.
Förvisso samarbetar de kring frågor som rör upphovsrätt.

Men det är på inget sätt så att det finns ett monopol på de här marknaderna.
Att företag faktiskt försöker att tjäna pengar är i sig vare sig konstigt eller brottsligt.

Ingen vettig människa skulle driva ett företag och inte försöka tjäna pengar på det, oavsett bransch.

Tror tyvärr inte att vi kommer längre i den här debatten.
Dessutom har jag jobb att utföra, så jag tackar för mig och önskar dig och alla andra allt gott :)
 
Om en majoritet av medborgarna vill ändra lagen så får man då se till att göra det med demokratiska metoder.
Javisst. Det finns dock en tröghet i det politiska systemet som gör att de politiska partierna ibland släpar efter folkopinionen. Tvärtom förekommer i och för sig också, att de politiska partierna driver på i frågor och folkopinionen sakta följer efter.

Så länge detta inte uppnås så får det väl ändå anses som att majoriteten av Svenska medborgare vill ha den nuvarande lagstiftningen i stora drag.
Det är nog ett lite oförsiktigt antagande. Vi har ju representativ demokrati vilket innebär att vi är tvungna att rösta på paketlösningar. Att alla åsikter i paketet stämmer med väljarens som röstar på det kan vi nog inte undantagslöst anta.
 
Det jag vänder mig emot i första hand är resonemanget om att bara för att acceptansen mot en lag är tillräckligt låg så skulle det vara ok att bryta den, eller ett skäl i sig att ändra lagen.
Det går ju inte att upprätthålla en lag som en stor del av medborgarna inte respekterar. Det är väl självklart? Enda sättet är att staten är repressiv (i stil med kommunistiska och fascistiska stater) och sådan stat vill då jag inte ha.

Lagarna här i Sverige är i grunden demokratiskt fattade, och vill någon ha en förändring så är den rätta vägen att skapa en tillräckligt stor opinion mot lagen så att lagen ändras via den demokratiska ordningen.
Ja, det är ju precis vad som händer när en lag får tillräckligt låg acceptans. Det kan ta tid, men till slut försvinner det dåligt omtyckta lagen. Det finns många exempel på det. Det är t.ex. inte längre olagligt att vara homosexuell. Det är inte längre olagligt att utträda ur Svenska Kyrkan utan att samtidigt inträda i ett annat officiellt godkänt trosamfund.

Tycker att det är rätt intressant att de som försvarar laglösheten kring otillåten kopiering/fildelning är de som tillskriver skiv och filmbolag m.fl. epitet som "maffia", "skurkar" osv, och samtidigt tycker att man kan strunta i lagar som man inte gillar.
Det där är lite för insinuant för att jag ska låta det passera. Jag tycker att du kan namnge vilka det är du hävdar "försvarar laglösheten" och ge exempel på detta försvar.

Gällande kopieringsskydd så gillar jag dem inte, anser att det är fel väg att gå.
Men samtidigt så tycker jag att det är fel att skuldbelägga skivbolag m.fl. som försöker att skydda sig mot konsekvenserna av olagliga handlingar.

Jag tycker inte att man kan anse sig ha rätt till pengar från privatkoperingsersättningen och samtidigt ha kopieringsskydd som hindrar den lagliga privatkopieringen.

Jo, förstås, det kan man väl, men det är inte speciellt ärligt.
 
Senast ändrad:
Tar man emot pengar från den här kopieringsavgiften borde man väl förlora den rätten om man samtidigt aktivt försöker förhindra samma kopiering ... det är ju närmast bedrägeri att påstå att man förlorar intäkter på något som inte går att göra.
 
Det är nog ett lite oförsiktigt antagande. Vi har ju representativ demokrati vilket innebär att vi är tvungna att rösta på paketlösningar. Att alla åsikter i paketet stämmer med väljarens som röstar på det kan vi nog inte undantagslöst anta.

Kanske är det så, men jag har uppriktigt svårt att tro att majoriteten av den Svenska befolkningen vill ha någon större förändring av upphovsrätten.

Och skulle det vara så att det finns/fanns en majoritet för en förändring av detta så är jag helt övertygad om att något/några partier skulle/kommer att uppfatta detta i längden och driva på för en förändring.

Även om vi bara till vissa delar har samma uppfattningar så gillar jag för övrigt att du håller dig till en vettig nivå vad det gäller diskussionen.
Ett vettigt tonläge och koll på sakfakta.
Det är ett sant nöje att diskutera med den sortens meningsmotståndare som du är.

Tyvärr räcker inte min tid för att jag ska kunna fortsätta den här debatten.
Dessutom så tycker jag att de få vettiga inläggen som finns i den här tråden drunknar i all osaklig sörja som rätt många häver ur sig.

Ha det gott :)
 
Godwins lag har nog inte slagit till riktigt än, men det är nära. :)

Utrycket "The Nuremberg Defense" täcker faktiskt in tidigare händelse än den uppenbara. (Nu är det svårt att uttrycka sig så att Godwins lag inte slår till.)
 
Kanske är det så, men jag har uppriktigt svårt att tro att majoriteten av den Svenska befolkningen vill ha någon större förändring av upphovsrätten.
Det tror faktiskt inte jag heller. Däremot tror jag att det finns fler nu än för 5-10 år sen som vill reformera upphovsrätten. Jag tror och hoppas att den skaran växer (även om det går långsamt).

Även om vi bara till vissa delar har samma uppfattningar så gillar jag för övrigt att du håller dig till en vettig nivå vad det gäller diskussionen.
Ett vettigt tonläge och koll på sakfakta.
Det är ett sant nöje att diskutera med den sortens meningsmotståndare som du är.
Tack! Det är sällsynt i politiska nätdiskussioner att nivån kan hållas så här pass högt så här länge, och det är nog inget jag kan ta åt mig hela äran av. Jag får återgälda komplimangen!
 
Tar man emot pengar från den här kopieringsavgiften borde man väl förlora den rätten om man samtidigt aktivt försöker förhindra samma kopiering ... det är ju närmast bedrägeri att påstå att man förlorar intäkter på något som inte går att göra.

Här är ju ett uppenbart problem, eftersom "kopieringsskydden" hindrar laglig kopiering men är helt öppna när det gäller olaglig kopiering.

Är det någon här som på fullt allvar tror att man kan stoppa en hackare från att göra en viss sak genom att ge honom en utmaning? Men visst är det lätt att hindra till exempel min mamma från att göra helt lagliga överföringar till mp3 från sina skivor.

Inga av kopieringsskydden fungerar. Om man kan spela av innehållet, så kan man också kopiera det, även om man tvingas sniffa dataströmmen. Men "kopieringsskydd" som det som Sony använde är helt oförsvarbara. Man förstörde alltså de lagliga användarnas datorer för att hindra dem från att uttnyttja materialet på det sätt som de hade rätt till. Det är bakgrunden till att jag benämner dem skurkar.
 
Godwins lag har nog inte slagit till riktigt än, men det är nära. :)

Utrycket "The Nuremberg Defense" täcker faktiskt in tidigare händelse än den uppenbara. (Nu är det svårt att uttrycka sig så att Godwins lag inte slår till.)

Mja, jag undrar om man inte sorterat in tidigare liknande händelser under samma företeelse i efterhand, namnet fick försvarsmetoden efter andra världskriget (?)

Edit: My bad, det fanns visst rättegångar i Nürnberg efter första världskriget också ...
 
Jaha. Då verkar vi närma oss vägs ände som alltid i denna typ av debatter.
Foliehatten på och vokabulären utökas med kreativa formuleringar som maffia, monopol, gangsters och horor.
När så Godwins lag kan implementeras, brukar det vara dags att checka ut och lämna tråden till de som vill bekräfta varandra med cirkelresonemang och logiska kullerbyttor.
Tack säger jag dock till de sansade och pålästa debattörerna av skilda åsikter som fört diskussionen framåt.
/Jörgen
 
Jaha. Då verkar vi närma oss vägs ände som alltid i denna typ av debatter.
Foliehatten på och vokabulären utökas med kreativa formuleringar som maffia, monopol, gangsters och horor.
När så Godwins lag kan implementeras, brukar det vara dags att checka ut och lämna tråden till de som vill bekräfta varandra med cirkelresonemang och logiska kullerbyttor.
Tack säger jag dock till de sansade och pålästa debattörerna av skilda åsikter som fört diskussionen framåt.
/Jörgen

Maffia och gangsters är väl utryck som inte är helt tagna ur intet i denna diskutionen? Snart blir väl alla med öron och/eller ögon straffbeskaddade för att dom kan höra och/eller se upphovsrättsskyddat material.

/Karl
 
2. Jag det är väl ett förväntat utfall på frågan. Ingen vill väl betala mer. Det är ju så det känns. Hade avgiften varit med från början på produkten hade ingen reagerat.

Det var ju kraftigt förenklat. Bland de moraliska ställningstagandena ingår så klart att de helt enkelt inte ska ha betalt. De utför faktiskt ingen motprestation mot avgiften som krävs, vilket kanske någon mer än jag tycker är fel, helt oavsett om avgiften hade funnits där tidigare. Det handlar om betydligt mer än "betalningsvilja".
 
Det var ju kraftigt förenklat. Bland de moraliska ställningstagandena ingår så klart att de helt enkelt inte ska ha betalt. De utför faktiskt ingen motprestation mot avgiften som krävs, vilket kanske någon mer än jag tycker är fel, helt oavsett om avgiften hade funnits där tidigare. Det handlar om betydligt mer än "betalningsvilja".

Dom behöver inte göra någon motpresentation, att däremot anta att dom flesta lagrar piratkopior på sina externa diskar är dock häpnandsväckande. Tittar man på dom gamla hederliga ljudkasetterna så var nog fallet så att dom flesta hade musik på dom som dom inte betalat för, men på externa hårddiskar har nog dom flesta backuper av sina data.

Var kan jag rapportera att jag sett fem extern hårddiskar (min backup) med ca 1TB foton vardera som jag har upphovsrätt på och vill ha del av copyswedes pengar.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.