Inkanyezi
Avslutat medlemskap
Tycker att det är rätt intressant att de som försvarar laglösheten kring otillåten kopiering/fildelning är de som tillskriver skiv och filmbolag m.fl. epitet som "maffia", "skurkar" osv, och samtidigt tycker att man kan strunta i lagar som man inte gillar.
Nej, om det där var ämnat åt mig så träffade det inte rätt. Jag piratkopierar inte, men däremot har jag varit tvungen att ta bort Sonys rootkit från ett par datorer, och jag tycker att "skurkar" är ett alldeles utmärkt passande epitet. Alltså under förevändning att hindra olaglig kopiering installerade Sony ett rootkit i sina kunders datorer, medan de som skaffade samma musik piratkopierad inte berördes. Det var faktiskt rent brottsligt det där rootkitet. Det är inte tillåtet att installera program på det sättet. Agerandet var skurkaktigt.
Jag försvarar inte lagbrott, men jag tycker att hela historien kring den här avgiften är i grunden sjuk, och det är det som leder till den starka reaktionen. Folk som alltså inte har en tanke på att vare sig piratkopiera eller begå brott tvingas betala för tjänster som de inte får del av, och dessutom misstänkliggörs de av det som ibland har har kallats "copyrightmaffia" och andra liknande epitet.
Och en av punkterna som jag har berört flera gånger är att de här skivbolagen är inte de som har upphovsrätten, utan de är licensierade att förvalta en del av det som ingår i upphovsrätten. Upphovsrättshavarna har bara i mycket liten utsträckning yttrat sig i de här frågorna, och det finns inte någon samstämmighet mellan dem. En del tycker att det här är OK, andra tycker att det är kanske tveksamt, men eftersom lagen säger så, så fogar man sig. Ytterligare andra är helt emot idén och tycker att ju fler som får ta del av deras verk, ju mer tjänar de på sina konserter.
Och det handlar alltså om en penningstark lobbygrupp som enligt min mening har fått en alltför stark ställning. Aktörer bakom den här gruppen har, vilket har antytts här, inte ens dragit sig för att begå brott för att hindra kopiering som är lagligen tillåten. Och det är helt fel att blanda ihop den här affärsverksamheten med upphovsrätt. Det är gravt missvisande. Det handlar om att med tillgängliga medel tillskansa sig mesta möjliga intäkter baserat på en monopolställning.