Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Det är väl bra att förhandlingar kommer igång mellan parterna så får vi se var det slutar.

2. Jag det är väl ett förväntat utfall på frågan. Ingen vill väl betala mer. Det är ju så det känns. Hade avgiften varit med från början på produkten hade ingen reagerat.

Självklart vill ingen betala mer och många kommer heller inte göra det, då du kan köpa dom via internet från Tyskland. IT-försäljarna i Sverige är otroligt upprörda över att dom inte kan vara konkurenskraftiga, vilket jag mycket väl förstår.

/Karl
 
Var kan jag rapportera att jag sett fem extern hårddiskar (min backup) med ca 1TB foton vardera som jag har upphovsrätt på och vill ha del av copyswedes pengar.

Jag vet inte om inkassering av avgifter för privatkopiering av bilder ingår i Copyswedes uppdrag, men om det är så och du säljer bilder och är medlem i vaddetnukanvara så skulle du förstås få några ören av Copyswede.
 
Piratkopior har ingenting med den här avgiften att göra.

Det här är också ett sätt att blanda bort korten som har varit med från början. '

Självklart var det piratkopieringen och inte privatkopieringen som var orsaken till att kassettskatten från början infördes, precis som "privatkopieringsavgiften". Skälen till att man såg det som en kassako var de tekniska framstegen som gjorde det möjligt att dels kopiera på ett enkelt sätt, dels skapa kopior med kvalité som kan jämföras med originalet. Så korkade är vi nog inte att vi inte inser att privatkopiering är något som från början har varit tillåtet och inte av tradition har varit behäftat med avgifter.

Privatkopieringen handlar mer om användning än om spridning. Exempelvis har jag ett par tusen cd-skivor, som är helt oöverskådliga hur jag än försöker organisera och sortera dem. Dessutom tar de väldigt stor plats om jag ska ha dem i någon slags arkiv där jag kan ha överblick. Samma skivsamling i datorn är överblickbar och jag kan när som helst plocka ut ett spår som kanske skulle ta mig en bra stund att hitta om jag var tvungen att leta rätt på skivan, ladda den i spelaren och hitta spåret som jag vill lyssna på. Alltså har jag musiken på en hårddisk och skivorna i en låda. Hårddisken är en slags mellanlagringsstation i flödet från skivan till mina öron, den är en del av mitt sätt att hantera den stora mängden skivor på ett vettigt sätt. Den väger inget, den tar inte upp plats, och den är tillgänglig. Genom att titlar och artister är sökbara är det också mycket lätt att hitta i samlingen, något som inte är lika enkelt när alltihop ligger på runda plastbitar med tolv låtar i varje.

Och alldeles självklart ska ingen ha extra betalt för att jag organiserar musik som jag har köpt på ett sätt som gör det lättare att lyssna på den.

Men när det gäller de externa hårddiskarna är det ännu ett element som kommer in, att de inte används till att lagra eller sprida den här musiken, de används till största delen till någonting helt annat. De är inte som lagen säger "särskilt ägnade" till att privatkopiera musik eller filmer som omfattas av Copyswedes uppdrag. Det finns också slamkrypare här; varför just externa hårddiskar? Jag har ju det mesta materialet i en intern hårddisk. De externa är backupp för att få tillbaka data som tappas när den interna går sönder. Och en NAS, är den en "extern hårddisk", eller är den intern? Vad är ett mediacenter? Alla mediacenter som jag har kommit i kontakt med används på samma sätt som jag använder hårddisken i min dator för att samla på musik. De används också som tillfällig mellanlagring för tv-program; dvs man tittar inte på programmet när det sänds och man har annat för sig, utan man tittar på programmet vid lämplig tidpunkt. Det är till större delen samma slags användning som videokassetterna har haft, och det gäller till stor del DVD-skivorna.

Så det som talar mot avgiften är att den är ett konstgjort sätt att hålla en industri under armarna, för att öka dess vinst, utan att industrin gör någon motprestation. Att pengarna som samlas in på det här sättet skulle komma upphovsrättshavarna till del är en blå dunst de försöker slå i oss. Det har inget med upphovsrätt att göra utöver att upphovsrätten används som förevändning.
 
Det här är också ett sätt att blanda bort korten som har varit med från början. '

Självklart var det piratkopieringen och inte privatkopieringen som var orsaken till att kassettskatten från början infördes, precis som "privatkopieringsavgiften". Skälen till att man såg det som en kassako var de tekniska framstegen som gjorde det möjligt att dels kopiera på ett enkelt sätt, dels skapa kopior med kvalité som kan jämföras med originalet. Så korkade är vi nog inte att vi inte inser att privatkopiering är något som från början har varit tillåtet och inte av tradition har varit behäftat med avgifter.

Nu är det du som blandar bort korten. Det var privatkopieringen, vilket även inkluderar att kopiera från vänner, spela in från tv och radio etc. Någon piratkopiering existerade knappast bland gemene man annat än möjligen datorprogram där allt utom backuper är olagligt.

Däremot misstänker jag som jag skrivit tidigare att Copyswede försöker ta betalt för piratkopieringen idag, även om lagen och de utåt säger något annat. Avgiften som sådan är helt knäpp oavsett vad den avser. Säljer man en produkt, t ex en cd, så får man också räkna med att den används på det sätt som medges i lagen och inte komma och begära betalt någon annanstans efteråt.
 
Däremot misstänker jag som jag skrivit tidigare att Copyswede försöker ta betalt för piratkopieringen idag, även om lagen och de utåt säger något annat. Avgiften som sådan är helt knäpp oavsett vad den avser. Säljer man en produkt, t ex en cd, så får man också räkna med att den används på det sätt som medges i lagen och inte komma och begära betalt någon annanstans efteråt.

Men nu var det väl så att det svenska undantaget med att tillåta privatkopiering står i strid med det internationella åtagandet när det gäller upphovsrätt. vilket var utgångspunkten när Upphovsrättsinnehavarna krävde kompensation.
Visst, var det enklare när det handlade om vinylskivor och radioprogram som kopierades till kasseter åt vänner och bekanta eller för att använda i bilstereon. Sambandet mellan användningen av kassettband och privatkopiering var inte svår att se äen om en del av oss oxå använde banden för att spara eget materal. Samma sak med Videobanden och apparaterna. Det var en mindre del som användes för annat än privatkopiering.

Det är ju först nu med den digitala världen som gränserna suddas ut och saker blir otydligare men det ändrar ju inte på faktumet att Upphovsmännen har rätt till kompensation.
Sen kanske man ska försöka hitta nåt annat sätt än att ta betalt för lagringsmedia men jag har ännu inte sett nån komma med nåt bra förslag på vad det skulle vara.
 
Om kopieringsavgiften nu baseras på ett EU-direktiv så borde väl diskarna bli dyrare i andra länder också, eller är det bara Sverige och Copyswede som vill inkludera USB-minnen och externa hårddiskar?
 
Jag vet inte, jag liksom förutsatte det om det nu finns EU-regler kring det som det sägs i tråden?
 
Jag erkänner att jag är dåligt påläst, men som jag fattade det hela är Copyswede och avgifterna det sätt vi i Sverige har valt för att kunna ha kvar privatkopieringsrätten, alltså vårt undantag i upphovsrättslagstiftningen.

Vore onekligen intressant att veta hur detta lösts i andra länder.....
 
"Privatkopieringsrätten" finns så klart också i andra länder, även utanför EU. USA har vad som kallas "fair use", vilket inkluderar överföring till andra spelare än den som mediet materialet levereras på passar till. Däremot är spridning till vänner och bekanta utanför sfären "fair use", vilket hos oss ingår i privatkopieringen.

Det finns också en stor andel av privatkopieringen som ligger utanför Copyswedes uppdrag, och som sker huvudsakligen på nätet. Det finns massor av material som upphovsrättshavarna har släppt fritt att bruka; mycket av det ligger på YouTube, men det finns också många andra kanaler. Många musiker och filmare släpper praktiskt taget hela sin produktion på det sättet, och det anses gynna försäljning och öka intäkterna snarare än minska dem. Olika licenser förekommer för sådant material, så det är ganska klart att man inte får kompilera det till exempel för att sälja.

Men branschen i sig har en lång historia av överträdelser, som inte har upphört. Det är väldigt vanligt att musiker och skivbolag använder upphovsrättsskyddat material som de inte har licens att använda, och det är orsaken till att jag kallar det krokodiltårar och att det inte är upphovsrätten som är grunden i de här kraven. Det är rent affärsmässiga aspekter, vilket har uttryckts tidigare i tråden när det gäller sättet att ta betalt. Man tar betalt för att man kan. Vem som har upphovsrätt skiter man fullkomligt i, men ibland får man bita i det sura äpplet när plagiaten dras till domstol.

Så det är en förhandlingsfråga, och min ståndpunkt är att det här är en hävdvunnen rätt, som vi har haft sedan länge, och att Copyswede ska inte ha betalt för de lagringsmedia jag köper. De är inte avsedda för privatkopiering eller piratkopiering av andras material, utan de är huvudsakligen till för mitt material, som är skyddat av upphovsrätt. Upphovsrätten till det materialet är min, och Copyswede har inte fått i uppdrag att förvalta någon aspekt av min upphovsrätt.

När det gäller om lagringsmedia är "ägnade" så är den frågan egentligen irrelevant, eftersom de faktiskt är till för upphovsrättsskyddat material, men att det materialet inte ingår i Copyswedes uppdrag.
 
Från Copyswedes senast publicerade årsredovisning (avseende 2009):

FRAMTIDEN
Till skillnad mot t.ex. VHS-kassetter och
vanliga kassettband så kan s.k. multifunktionsprodukter
ha flera användningsområden
än att enbart privatkopiera upphovsrättsligt
skyddat material. Det rör sig om
produkter som t.ex. USB- minnen,
externa hårddiskar och mobiltelefoner
med mediaspelare. I syfte att försöka
vända den sjunkande inkasseringen har
det under hösten 2009 utarbetats en
konkret handlingsplan i syfte att
inkludera fler produkter i ersättningsordningen.
Copyswede har tagit flera initiativ
till att inleda diskussioner med representanter
för dessa produkter och ambitionen
är att även dessa produkter ska omfattas
av gemensamma överenskommelser med
branschen framöver.


Det råder i alla fall inga tveksamheter om vad som är drivkraften bakom de nya förslagen - "sjunkande inkassering" :)
 
Kreativ definition av "diskussion" att ensidigt bestämma om införande av avgiften. :)
 
Det är väl inte konstigt.
Att intäkterna sjunkit beror ju inte på att privatkopieringen som sådan minskat utan att man använder andra media för privatkopieringen. Då vill man naturligtvis ha möjlighet att få om pengarna baserat på den nya användningen.
 
Det är väl inte konstigt.
Att intäkterna sjunkit beror ju inte på att privatkopieringen som sådan minskat utan att man använder andra media för privatkopieringen. Då vill man naturligtvis ha möjlighet att få om pengarna baserat på den nya användningen.

Och det är så klart inte konstigt. De söker efter en ny ko att mjölka; det gör många som sysslar med affärer. Nu ligger det ändå utanför Copyswedes uppdrag, eftersom de här medierna inte täcks av det som har formulerats för uppdraget; att ta ut avgift för media ägnade att privatkopiera. Förhandlingarna ska självfallet inte göras med andra aktörer på marknaden i första hand, utan med uppdragsgivaren, vilken är riksdag och regering i sista hand, eftersom det de facto handlar om beskattning. När Copyswede förhandlar med distributörer av hårdvara för att utöka avgiften frångår de sitt uppdrag och bryter mot vår tigigare regeringsform. Jag har dock inte koll på i vad mån ändringar införda i samband med inträdet i EU kan åsidosätta svenska folkets rätt att själva besluta om uppbörd.
 
Det är väl inte konstigt.
Att intäkterna sjunkit beror ju inte på att privatkopieringen som sådan minskat utan att man använder andra media för privatkopieringen. Då vill man naturligtvis ha möjlighet att få om pengarna baserat på den nya användningen.

Absolut - jag ville bara påpeka att det hela handlar om kronor och ören för Copyswedes del. Intäkterna har gått ner, hur gör vi för att öka dem? Vi utvidgar avgiftsunderlaget. Någon diskussion om hur rimligt det är, om privatkopieringe ökat eller minskat förs inte. Målet är klart -här skall kulorna in.

OBS! Jag tycker det är helt rimligt att Copyswede resonerar så de är ju som sagt en intresseorganisation med uppdrag att maximera intäkterna för sina ägare.

Jag hittad också denna länk där Copyswede ytterligare förklarar sin syn på saken. Det är daterat den 7/1 och uppenbarligen ett svar på den debatt som förs i media.

http://www.copyswede.se/nc/news/artikel/raett-och-fel-om-privatkopieringsersaettning/

De är duktiga på att motivera sina krav men det är förstås bara ena sidan av saken.
 
Det är väl inte konstigt.
Att intäkterna sjunkit beror ju inte på att privatkopieringen som sådan minskat utan att man använder andra media för privatkopieringen. Då vill man naturligtvis ha möjlighet att få om pengarna baserat på den nya användningen.

Vem privatkopierar och fyller sin dator med något så onödigt nu för tiden, när musiken finns tillgänglig gratis via Spotify?

Vår branch måste vara oerhört lite träffad av detta, det finns säkert några få personer som sitter på ett gäng upphovsrättsskyddade bilder men det är nog inget som 99% av befolkningen sysslar med.

Dom flesta fotografer använder dock externa diskar till att lagra sina backuper på, så fotografer (amatörer och proffs) är nog en av de största grupper som drabbas negativt av detta.

/Karl
 
Senast ändrad:
Vem privatkopierar och fyller sin dator med något så onödigt nu för tiden, när musiken finns tillgänglig gratis via Spotify?

Vår branch måste vara oerhört lite träffad av detta, det finns säkert några få personer som sitter på ett gäng upphovsrättsskyddade bilder men det är nog inget som 99% av befolkningen sysslar med.

Dom flesta fotografer använder dock externa diskar till att lagra sina backuper på, så fotografer (amatörer och proffs) är nog en av de största grupper som drabbas negativt av detta.

/Karl

Nu är det ju inte bara musik det gäller utan alla former avv upphovsrättsskyddat material inkl. TV, sändningar DVD Bluray etc. Jag tycker det är underbart att jag kan med ett eneklt tryck på mobilen spela in en film som går sent på natten för att kunna njuta av den vid ett annat tillfälle. Så visst finns det utrymme även om många använder tjänster som Spotify och Voddler.

Alla som fotograferat äger åtminstone en Upphovsrättsskyddad bild, faktum är att alla fotografier är skyddade automatiskt och direkt när de är tagna. De bilder man själv tagit får man dock kopiera hur man vill utan att det faller inom Privatkopieringen.

Proffsfotografer kan regfistrara sig och få undantag från att betala Privatkopieringsavgiften.
Så det är slutligen amatörfotograferna som en grupp som hamnar i kläm då deras användande av lagringsmedia skiljer sig från den genomsnittlige Svenssons. Problemet här är ju hur man ska sortera ut den gruppen från alla andra och vilka andra grupper finns det som oxå hamnar i kläm. Amatörmusiker, filmare, författare ....
Så nånstans för man kanske vara lite praktisk ändå.
 
Nu är det ju inte bara musik det gäller utan alla former avv upphovsrättsskyddat material inkl. TV, sändningar DVD Bluray etc. Jag tycker det är underbart att jag kan med ett eneklt tryck på mobilen spela in en film som går sent på natten för att kunna njuta av den vid ett annat tillfälle. Så visst finns det utrymme även om många använder tjänster som Spotify och Voddler.

Alla som fotograferat äger åtminstone en Upphovsrättsskyddad bild, faktum är att alla fotografier är skyddade automatiskt och direkt när de är tagna. De bilder man själv tagit får man dock kopiera hur man vill utan att det faller inom Privatkopieringen.

Proffsfotografer kan regfistrara sig och få undantag från att betala Privatkopieringsavgiften.
Så det är slutligen amatörfotograferna som en grupp som hamnar i kläm då deras användande av lagringsmedia skiljer sig från den genomsnittlige Svenssons. Problemet här är ju hur man ska sortera ut den gruppen från alla andra och vilka andra grupper finns det som oxå hamnar i kläm. Amatörmusiker, filmare, författare ....
Så nånstans för man kanske vara lite praktisk ändå.

Författare kan förmodligen skriva ett helt liv utan att komma upp i datamängden som en fotorunda medför. Filmare sitter i en ännu sämre sits. Musikerna sitter nog i samma sits.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.