Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Och vad blir nästa steg? Varför har man bara nöjt sig med externa diskar? Varför inte även inkludera interna diskar? Minneskorten till våra kameror och USB-sticken kommer inom något år nå upp i 250B. Skall det också avgiftsbeläggas? Utrymmet du köper i "molnet", varför skall det vara fritt?.

Jag läste för ett tag sedan en väldigt interessant artikel, som berör ämnet. Författaren började med att konstatera att de senaste åren har lagringskapaciteten på de för konsumenter åtkomliga hårddiskarna fördubblats varje X månader (jag vill minnas att det var var 18:e månad). Dessutom har mänskligheten lärt sig komprimera (framför allt) ljud hårdare utan att örat märker något.

Projicera denna utveckling 15-20 år in i framtiden så blir resultatet att du kan gå in på Clas Ohlsson och köpa en mediaspelare, för 2000 i dagens peningvärde, som rymmer all musik som någonsin getts ut. Sedan ställer författaren en väldigt knivig fråga: varför skall denna mediaspelare vara tom när den lämnar fabriken?
 
Privatkopieringen inkräktar på upphovsrättsinnehavarnas möjligheter att fritt sluta avtal om användningen av eras produkter och därför har man försökt att komma överens om en ersättning för den förlusten..

Felet är helt enkelt att upphovsrätten är för stark. Upphovsrätten behöver reformeras rätt ordentligt.
 
Så jag ogillar att man bankar på Copyswede, de är bundna av sitt uppdrag från ägarna. vill vi att Copyswede ska läggas ner eller agera annorlunda är det deras ägare/uppdragsgivare vi måste föra diskussionen med.

Ja, givetvis. Det är lagstiftaren (dvs riksdagen) som är boven i det här dramat.
 
Jag tycker dock att Upphovsrättsinnehavare har rätt till ersättning och att själva bestämma hur de vill förpacka och sälja sina produkter. Vi som konsumenter har rätt att välja om vi vill köpa eller inte.

Det låter kanske rimligt, men varför ska just musiker, författare, etc, ha detta privilegium? De flesta andra får betalt en gång för sitt arbete, inte i all oändlighet varje gång någon använder resultatet av arbetet. T.ex. så är resultatet av en programmerares arbete rätt likt resultatet av en musikers arbete. Båda resultaten är högst immateriella. Resultatet av en lärares arbete är också högst immateriellt, men inte får läraren licensintäkter när dennes elever tjänar pengar.

Upphovsrätten som den ser ut idag är helt enkelt föråldrad, och om inte principiella argument biter så kan man enkelt räkna ut vilket repressivt samhälle som krävs för att upprätta hålla dagens upphovsrätt. Jag vill inte ha det Bodströmsamhälle som kan anas vid horisonten, och jag misstänker att rätt många har samma åsikt.

Vad gäller Copyswedes rätt att lägga avgifter på handelstransaktioner så har jag redan påpekat att jag tycker att privata skatter och tullar är en medeltida företeelse som vi borde kasta på historiens skräphög.
 
Lustigt att så många är negativa till just den här skatten. Ni betalar ju merparten av er lön i skatt, som går till folk som inte gjort er något i gengäld. Vad är skillnaden?
Jag blir extra förvånad när kritiken kommer från vänsterhåll. Det är många skatter jag helst inte skulle betala. Det här är en droppe i havet jämfört med all annan omfördelning av era privata pengar.

Det är en avgift och ingen skatt! Copyswede har ingen beskattningsrätt och har aldrig haft det. Men föredrar man att inte kalla saker vid dess rätta namn så förstår jag att denna avgift kallas skatt. Men vi som föredrar att hålla oss till "oskicket" att kalla saker vid dess rätta namn fortsätter att betrakta avgiften som just en avgift!

Troligen är du en som anser det vara helt i sin ordning att andra får ersättning för de bilder som folk lagrar på externa hårddiskar för eget bruk och som de även har upphovsrätten till. Lagrar jag mina semesterbilder på en extern hårddisk skall inte någon annan ha ett enda öre i "ersättning" för detta. Lagrar jag mina privata bilder på en extern hårddisk så finns det absolut ingen som lider ekonomisk skada av det! Men det tycks Copyswede anse. Men de tycks inte kunna precisera vem det är som en ligt deras åsikt lider ekonomisk skada. Kan det vara så att du är avlönad av Copyswede?
 
Det låter kanske rimligt, men varför ska just musiker, författare, etc, ha detta privilegium? De flesta andra får betalt en gång för sitt arbete, inte i all oändlighet varje gång någon använder resultatet av arbetet.

Om man är anställd för att fotografera exempelvis tillfaller den ekonomiska delen av upphovsrätten arbetsgivaren. Är arbetsgivaren smart och vårdar sina relationer till personalen vars kunskaper och erfarenheter är det som håller företaget uppe så tillfaller minst hälften av vidareförsäljningen den anställde. En sådan fördelning kan vara ett sätt att uppmuntra medarbetaren att bibehålla sin yrkesskicklighet, men det är inte verkligheten på alla arbetsplatser.
En frilansande konstnär inom bild har i princip bara exemplarförsäljning av sina verk att leva på.

T.ex. så är resultatet av en programmerares arbete rätt likt resultatet av en musikers arbete. Båda resultaten är högst immateriella.

Förstår inte varför två ska ha det dåligt bara för att programmeraren inte lyckats förhandla sig till någon ersättning motsvarande provision eller bonus?

Upphovsrätten som den ser ut idag är helt enkelt föråldrad,

Nej, det är den definitivt inte. Det är nog bara du som är snål, alternativt avundsjuk.
 
Dags att dra fram en bekväm stol och lite snacks tror jag ... :)
 

Bilagor

  • popcorn.gif
    popcorn.gif
    2.9 KB · Visningar: 222
Det är därför man låter SIFO göra undersökningar om hur folk tillverkar exemplar för privatbruk. Då har det visat sig att många köper externa diskar i dag för att spara Privatkopierat material och så har man stöd för att ta ut avgiften.
Således har man i avgiften redan rabatterat bort för den del sam används till annat. Annars hade vi inte talat om 160:-/disk utan andra summor.

Ingen vet hur pass sanningsenligt folk svarar i en marknadsundersökning. Ändå väljer man att faststlå praxis utifrån ett så pass löst underlag. Man tar sig för pannan!

Avgiften ska enligt lagen vara 0,4 öre per megabyte. Det visar om något hur föråldrad lagen är, knappast hur storsinta Copyswede är.
 
Har följt debatten som faktiskt varit relativt balanserad till skillnad från många liknande diskussioner avseende upphovsrätt, ersättningar och immaterialrätt.
Framför allt uppskattar jag Tonys initierade och sunda inlägg.

Diskussionen har varit den samma sen kassettens dagar. Jag spelade själv in en massa egen musik, tal och ljud på detta media och fick ändå betala en avgift.
Likaledes på CD och DVD-skivor och numera på bärbara hårddiskar. Samtidigt kopierade jag även musik på dessa medier till samma låga avgift. -Smidigt? Ja! -Rättvist? Kanske?

Kritiken brukar lyda:
- JAG (och några till i en avgränsad grupp) är unika och skall därför vara undantagna avgiften.
Problemet är att oavsett ämne, så kan man alltid bryta ner en fråga i så små delar att frågor uppstår. Alltid är det någon liten grupp som missgynnas. Ett vanligt knep för att misskreditera ett helt system.
Någonstans måste man dock hitta en rutin och dra en gräns där kontroll och administration inte blir alltför kostsam och komplicerad för (hör och häpna) ANVÄNDAREN. För ingen annan ämnar att betala den kostnaden.
Tänk följande:
"oxfilé med rödvinssås, potatis och sallad ingår: 200 kr"
80 % tycker paketet är OK. Det kanske är lite dyrt (man vill ju helst ha allt gratis) men gott och därmed ändock prisvärt.
men...
3% vill ha 5 kr i avdrag då de inte nyttjar tomater
2% vill ha 7 kr i avdrag då de inte vill ha 4 potatisar utan förbrukar endast 3st
4% vill ha 20 kr i avdrag då de inte vill ha en så stor Oxfile som ingår utan en något mindre.
2% vill ha 30 kr i avdrag då de skall äta snabbt och platsen blir därmed fort ledig för en ny kund.
osv. osv.
Kocken tar då fram ett detaljerat A4-formulär där du kan kryssa i hur många tomater, salladsblad, ärtor etc. du vill ha. Organiserar vidare kontroll av upptagen bordstid. Kontroll att ärtor inte omfördelas mellan tallrikar etc.
En person anställs för administration och kontroll och en särskild incheckningsdisk byggs för hantering av uppgifterna. En straffavgift införs för ev. egen medhavd grönsak etc.
En särskild administrationsavgift på 100 kr måste därmed påföras alla beställningar.
Rättvist? -Kanske. Billigare? -Knappast. Smidigare? -Nä.
Jmfr. Vägskatt. Lika hög oavsett om du kör 20, 2000 eller 20000 km.

Dessutom kan man ju fundera på följande: Jag köper en hårddisk till mina bilder. 1 vecka (eller varför inte en sekund) senare säljer/ger jag bort hårddisken till en musikkopierare. Skall då 160 kr betalas in i efterskott? Och i så fall av vem?
Skall fotografer kunna "köpa ut" avgiftsfritt för att sedan sälja vidare till en kopierare?
Nej, ibland måste vi nog acceptera en viss trubbighet i våra system.

Sedan kanske Jan kan redogöra för underlaget till påståendet att SIFO inte skulle vara kapabla till att utföra statistiska undersökningar avseende Sveriges befolkning. Låter intressant.
 
Du utgår nu från att någon ska få betalt när jag kopierar musik från min inköpta CD till min mp3-spelare eller USB-hårddisk och argumenterar för att det bör finnas ett smidigt och effektivt system för det.

Jag hävdar å andra sidan att det är premissen som är fel. Sådan kopiering som jag beskriver ovan ska vara folks ensak och skall inte avgiftebeläggas (speciellt inte med hjälp av en privatskatt som dessutom drabbar folk som inte använder sin USB-disk till sådan kopiering).
 
Du utgår nu från att någon ska få betalt när jag kopierar musik från min inköpta CD till min mp3-spelare eller USB-hårddisk och argumenterar för att det bör finnas ett smidigt och effektivt system för det.

Jag hävdar å andra sidan att det är premissen som är fel. Sådan kopiering som jag beskriver ovan ska vara folks ensak och skall inte avgiftebeläggas (speciellt inte med hjälp av en privatskatt som dessutom drabbar folk som inte använder sin USB-disk till sådan kopiering).

Då höjer vi priset på CD'n med en hundralapp för att täcka in bortfallet från Privatkopierings ersättningen då?

Fast då måste ju alla som inte Privatkopierar betala mer och då har vi ju ändå inte vunnit något på det.
Eller ska vi lagstifta bort den fria prissättningen också?
 
Då höjer vi priset på CD'n med en hundralapp för att täcka in bortfallet från Privatkopierings ersättningen då?

Fast då måste ju alla som inte Privatkopierar betala mer och då har vi ju ändå inte vunnit något på det.
Eller ska vi lagstifta bort den fria prissättningen också?

Ditt resonemang utgår ifrån att vi måste få in privatkopieringsavgiften oavsett modell. Per (och jag) ifrågasätter det rimliga i att överhuvudtaget ta ut kopieringsavgiften.

Det är ju du som förordar att den fria prissättningen på lagringsmedia skall lagstiftas bort!

Jag anser att kopieringsavgiften är galen i sin grundkonstruktion och att dess nackdelar blir än tydligare när man sprider avgiften till nya media.

MIn åsikt är att om en aktör (filmbolag, musiker etc) vill spela in musik och filmer och sälja dem till allmänheten så måste de acceptera att det står köparen fritt att skapa en avgiftsfria kopia för privat bruk. Kan man inte acceptera detta får man helt enkelt avstå från att sälja sitt verk. Tycker man att priset är för lågt, då får man förstås höja det när man säljer sitt verk i förstone (och acceptera de konsekvenser det får).

Jag kan inte förstå varför media-branschen måste ha understöd av EU och regeringen för att klara av att få lönsamhet i sin bransch.
 
Då höjer vi priset på CD'n med en hundralapp för att täcka in bortfallet från Privatkopierings ersättningen då?

Fast då måste ju alla som inte Privatkopierar betala mer och då har vi ju ändå inte vunnit något på det.
Eller ska vi lagstifta bort den fria prissättningen också?

Prissättning ska givetvis vara fri.

Vad menar du med "också"? Vilken annan prissättning syftar du på.
 
Ditt resonemang utgår ifrån att vi måste få in privatkopieringsavgiften oavsett modell. Per (och jag) ifrågasätter det rimliga i att överhuvudtaget ta ut kopieringsavgiften.

Det är ju du som förordar att den fria prissättningen på lagringsmedia skall lagstiftas bort!

Jag anser att kopieringsavgiften är galen i sin grundkonstruktion och att dess nackdelar blir än tydligare när man sprider avgiften till nya media.

MIn åsikt är att om en aktör (filmbolag, musiker etc) vill spela in musik och filmer och sälja dem till allmänheten så måste de acceptera att det står köparen fritt att skapa en avgiftsfria kopia för privat bruk. Kan man inte acceptera detta får man helt enkelt avstå från att sälja sitt verk. Tycker man att priset är för lågt, då får man förstås höja det när man säljer sitt verk i förstone (och acceptera de konsekvenser det får).

Jag kan inte förstå varför media-branschen måste ha understöd av EU och regeringen för att klara av att få lönsamhet i sin bransch.

Bara för att man måste betala "licens avgifter" för en produkt påverkar man inte den fria prissättningen.
Apple t ex vill inte betala licensavgigt som gör det möjligt att spela Bluray filmer på deras datorer och så går det inte att göra och Apple sparar några slantar för egen del.

Självklart ska upphovsrättsinnehavare kunna ta betalt som de vill och sluta vilka avtal de vill. Privatkopieringen som ska vara tillåten i Sverige begränsar denna möjlighet eftersom de inte kan sluta de avtal de vill. Så återigen istället för att hamna i en situation där all kopiering blir piratkopiering så har importörer och tillverkare av utrusningen gått med på att betala en "licensavgift" som de sen för vidare som vilken tillverknings/licenskostnad som helst. Det är väl inget konstigt med det.

Du anser däremot att när du köpt en CD eller DVD betalat upphovsrättsinnehavaren för att fritt kopiera och använda innehållet. Men så är det inte. Du har köpt rätten att använda produkten enligt det avtal som finns för produkten. All annan användning är ett avtalsbrott.


Prissättning ska givetvis vara fri.

Vad menar du med "också"? Vilken annan prissättning syftar du på.
Jag menar att de flesta nog inte tycker att en höjning av priset på en CD/DVD med 100:- skulle vara tillåtet och att man bara ska ta bort "kassettavgiften" utan nån höjning av priset. Och skulle man från musik/filmindustrin drista sig till en sån höjning med motiveringen att man tagit bort "kassettavgiften" skulle alla fortfarande tycka att Privatkopiering inte ska ersättas och att det skulle vara förbjudet att ta mer betalt.

Jag menar att vi ska ha prissättnings och avtalsfrihet även för immateriella rättigheter. Inskränker man dessa rättigheter ska man ha rätt till kompensation för det bortfall av intäkter det medför.
Varför skulle någon behöva sälja en vara till lägre pris än denne vill?
Om jag förstått det hela rätt så är det väl bara cigaretter som har ett lagstadgat högsta pris för att skydda människor som försatt sig i en situation av dåligt omdöme genom att dricka lite för mycket alkohol på krogen.
Den kom till när krogar började sälja cigaretter styckvis för 10-15:- till sina kunder. Jag är inget fan av den lagen. Jag tycker att det är självförvållat och att priset ska kunna sättas fritt.

Det står var och en fritt att sluta handla musik och filmer om man inte gillar villkoren i avtalet eller priset på varan.
 
/.../ Du har köpt rätten att använda produkten enligt det avtal som finns för produkten. All annan användning är ett avtalsbrott.

Du resonerar helt sjukt. "Produkten" är inte mediet den är tryckt på, produkten är musiken som man lyssnar på, och den har man rätt att använda. Om jag vill lyssna på skivan i en bekvämare spelare, så får jag självklart föra över innehållet, det jag har betalt för, till mitt eget medium. Den runda plastbiten är bara en förmedlare av produkten.

Den runda plastbiten ingår inte i upphovsrätten, utan det är innehållet som är skyddat av upphovsrättslagen. Det är innehållet jag köper när jag köper skivan, och licensen som jag har är att lyssna på innehållet. Vilken väg innehållet tar mellan plastbit och mina öron har ingenting med upphovsrätt eller licensiering att göra.
 
...
Jag menar att de flesta nog inte tycker att en höjning av priset på en CD/DVD med 100:- skulle vara tillåtet och att man bara ska ta bort "kassettavgiften" utan nån höjning av priset. Och skulle man från musik/filmindustrin drista sig till en sån höjning med motiveringen att man tagit bort "kassettavgiften" skulle alla fortfarande tycka att Privatkopiering inte ska ersättas och att det skulle vara förbjudet att ta mer betalt.

Jag menar att vi ska ha prissättnings och avtalsfrihet även för immateriella rättigheter. Inskränker man dessa rättigheter ska man ha rätt till kompensation för det bortfall av intäkter det medför.
Varför skulle någon behöva sälja en vara till lägre pris än denne vill?
Om jag förstått det hela rätt så är det väl bara cigaretter som har ett lagstadgat högsta pris för att skydda människor som försatt sig i en situation av dåligt omdöme genom att dricka lite för mycket alkohol på krogen.
Den kom till när krogar började sälja cigaretter styckvis för 10-15:- till sina kunder. Jag är inget fan av den lagen. Jag tycker att det är självförvållat och att priset ska kunna sättas fritt.

Det står var och en fritt att sluta handla musik och filmer om man inte gillar villkoren i avtalet eller priset på varan.

Nu förstår jag inte, tycker du vi ska ha fri prissättning eller inte? Det finns väl inget som säger att man inte skulle få sätta vilket pris man vill om man tar bort kassettavgiften. Tycker mediaproducenterna att det behövs en hundring till per CD/DVD så får dom väl höja priset då, liksom man får göra i alla andra branscher för att gå med vinst. Eller tänker du att det ska finnas ett statligt fastlagt högsta pris på musik och film?

Och, man kan sluta handla musik och film, men då får man ju ändå mindre för sina pengar eftersom man får betala ändå via en avgift på media som jag använder till helt andra saker. Hur "fritt" val har man då? ;-)

(Jag är medveten om att det är svårt att hitta det perfekta systemet om man nu förutsätter att det ska finnas en kopieringsavgift, men vad jag kan komma på så har ingen annan privatägd affärsverksamhet vad jag vet kollektiv och statsunderstödd indrivning av pengar från folk som inte ens behöver vara deras kunder).
 
Senast redigerad av en moderator:
Du resonerar helt sjukt. "Produkten" är inte mediet den är tryckt på, produkten är musiken som man lyssnar på, och den har man rätt att använda. Om jag vill lyssna på skivan i en bekvämare spelare, så får jag självklart föra över innehållet, det jag har betalt för, till mitt eget medium. Den runda plastbiten är bara en förmedlare av produkten.

Den runda plastbiten ingår inte i upphovsrätten, utan det är innehållet som är skyddat av upphovsrättslagen. Det är innehållet jag köper när jag köper skivan, och licensen som jag har är att lyssna på innehållet. Vilken väg innehållet tar mellan plastbit och mina öron har ingenting med upphovsrätt eller licensiering att göra.

Nej, du har ingått ett avtal att privat få spela upp innehållet på mediet ett valfritt antal gånger inget annat. Du har ingen rätt att kopiera innehållet till något annat medium enligt det avtalet. Det är här ni går vilse i era tankegångar. Ni tror att ni köpt innehållet att fritt få brukas så är det inte.

Här kommer då inskränkningen i avtalsfriheten som säger att det ska vara tillåtet att kopiera för privatbruk. Det har upphovsrättsinnehavarna motsatt sig eftersom det inskränker avtalsfriheten och ger ett inkomstbortfall. Kompromissen är att man infört "kassettavgiften" för att kompensera för försäljningsbortfallet.
Att det importörer/tillverkare som betalar den till upphovsrättsinnehavarna och inte du som konsument direkt beror på att de har ett intresse av att kunna sälja sina produkter. Hade man inte löst kompensationsfrågan så hade all kopiering varit piratkopiering och försäljningen av bandspelare, videobandspelare etc blivit i stort sett noll.

Men det är klart att man kan ändra på detta och sälja CD/DVD etc i en annan modell där Privatkopiering ingår i priset. Men då blir kanske priset på varan lite annorlunda eller att du måste köpa till en kopieringslicens för varje kopia eller ....
Men det kan inte vara rätt att säga att man inte ska få ta betalt som man vill för sin vara även om den är immateriell och inte går att ta på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.