Det hade vi visst kunnat. Upphovsrättsinnehavarna har ingen gudagiven rätt att få ersättning för vad jag gör helt privat hemma utan att blanda in någon annan. Varför ska just dessa får ersättning för det? Ska bilverkstäderna få ersättning för att jag byter olja själv på bilen, t.ex.?
Det hela är en politisk fråga där riksdagen högst troligen inte alls är i fas med folkopinionen. Upphovsrättslobbyn är helt enkelt väldigt skicklig på att sälja in sina intressen hos riksdagspartierna.
Du köper inte innehållet att fritt användas av dig. Du köper en licens att konsumera innehållet enligt givna regler.Svensklag överrider innehållet i licensen genom att tillåta Privatkopiering och som ersättning har då upphovsrättsinnehavarna fått kassetavgiften.
Privatkopieringen inkräktar på upphovsrättsinnehavarnas möjligheter att fritt sluta avtal om användningen av eras produkter och därför har man försökt att komma överens om en ersättning för den förlusten. Anledningen till att man inte bara i svensklag kan skita in den inskränkningen är att den bryter mot mot så många andra lagar och internationella konventioner man förbundit sig att följa att det inte är en praktiskt framkomlig väg.
Att man inte lyckades få till nån kassettavgift under rullbandens tid beror på att omfattningen av privatkopiering på den tiden var mycket blygsam att man såg mellan fingrarna. Men när kassettbanden och VHS kom så exploderade Privatkopieringen och Upphovsrättsinnehavarna ville ha ersättning för det. Då stod valet mellan att göra privatkopieringen olaglig vilket i praktiken skulle ha dödat marknaden för bandsplare (kassett och VHS) eller drivit upp sändningsavgifterna för Radio och TV till orimliga nivåer. Tillverkarna av band och utrustning motsatte sig självklart ett förbud och gick motvilligt med på att betala en avgift till Upphovsrättsinnehavarna. Det hade varit lika illa att belägga sändningarna med högra avgifter eftersom det hade drabbat alla lyssnare/tittare även om de saknade inspelningsutrustning. Självklart var det ett tydligare samband mellan inspelningsutrustning/media i början eftersom mediat inte gick att använda till så mycket annat i början. Men det justeras ju i förhandlingarna mellan tillverkare/importörer och Copyswede med den statistik om hur svenska folket använder lagringsmedia.
Jag har svårt att se en bättre lösning. Om man istället börjar lägga avgiften på DVD/Bluray skivor så kommer de som inte hprivatkopierar behöva betala mer för att de som privatkopierar ska få fortsätta med det. Så det känns inte helt fel att et ligger på lagringsmedia som används för Privatkopiering.
Ang Copyswede så är de en Ekonomiskförening som tillvaratar andras intressen. Det gör att det är Copyswede inte kan missköta sig och göra en dålig förhabdling för att de själva tycker nåt annat än ägarna. Så vill få till ett förändrat beteende hos Copyswede så måste vi påverka upphovsrättsinnehavarnas intresseorganisationer.
----
Så jag ogillar att man bankar på Copyswede, de är bundna av sitt uppdrag från ägarna. vill vi att Copyswede ska läggas ner eller agera annorlunda är det deras ägare/uppdragsgivare vi måste föra diskussionen med.
Jag ogillar att folk tycker sig ha betalt för nåt som de inte betalat för. När du köper en CD/DVD etc så har du betalat för att nyttja den enligt det avtal som du ingår vid köpet inget annat. Vi har avtalsfrihet i det här landet så säljaren kan bestämma vilka villkor denna vill. Självklart så kan man förhandla med säljaren om andra villkor men då får man vara beredd på att priset ändras.
(Nu upphävs en del av detta genom svensklagstiftning som legaliserar Privatkopiering, eller kanske snarare ogiltig förklarar de delar av avtalet som inskränker denna möjlighet. Men det kommer till priset av Kassettavgiften eller nån annan kompensation till säljaren).
--- Tillagd i redigeringen.
Jag skulle vilja se förslag på bättre modeller om vi nu vill ta bort Kassettavgiften.
Ska vi ha olika TV-licenser en med och en utan inspelning?
Olika tilläggs licenser för CD/DVD beroende på hur man vill nyttja dessa?
Jag vet inte, Jag tycker dock att Upphovsrättsinnehavare har rätt till ersättning och att själva bestämma hur de vill förpacka och sälja sina produkter. Vi som konsumenter har rätt att välja om vi vill köpa eller inte.