Privatkopiering innebär ingen inkomstförlust för rättsinnehavaren, där är den första tankevurpan. Om Riksdagen anser att "upphovsrättshavare" ska kompenseras, så finns ingen orsak att selektivt ta ut en avgift på lagringsmedia. Det vore mer konsekvent att göra det till en allmän utgift, då inköp och innehav av lagringsmedia inte med nödvändighet innebär att man använder dem för verk som tillhör någon annan. Om jag väljer att lagra musik som jag har köpt rätten att lyssna på i min mp3-spelare, så betyder ju inte det att den som gjorde musiken förlorar; det är ju sak samma för upphovsrättshavaren om jag lyssnar från skivspelaren eller någon annan spelare.
Så logik saknas som jag kan se det fullständigt. Om man ska ta ut en skatt, är det inte rimligt att lägga den på enbart dem som köper lagringsmedia. Om jag exempelvis ger bort en skiva som jag har kopierat, vilket är lagligt och ingår i privatkopireing, så är det ju inte jag som får "nyttan" av verket, utan det är någon som inte har köpt lagringsmediet. För ingen tror väl att jag tar betalt för en CD som jag bränner åt kompisen, eller för rippade filer som jag lägger på hans mp3-spelare? Om en avgift ska tas ut, så är det rimligast att lägga den på den skyddade varan och inte på en annan vara som inte har ett smack med andras upphovsrätt att göra. Jag lägger mina egna filer på mina lagringsmedia, och jag distribuerar också fri mjukvara. Det är inte rimligt att Copyswede ska ta betalt för mina lagringsmedia.