Emil-G
Aktiv medlem
Så varför är det då en straffavgift på mp3-spelare? Är det så enkelt att CS förutsätter att jag lyssnar på andra skivor än de jag köpt själv? Det rimmar illa med "oskyldig tills motsatsen bevisats" men det tjänar man ju inga pengar på...Nu blandar du ihop begreppen friskt.
Att "kopiera" din CD-skiva till en MP3 är inte det Copyswede ersätter upphvosmännen för.
Se ovan.
Varför är det inte straffavgift på cd-läsare/brännare? De är ju en förutsättning för att kunna kopiera cd-skivor, vare sig det är till hårddisk eller en annan skiva.
Mitt förslag är att avskaffa CS, en upphovsman får sin ersättning för varje exemplar som säljs.Som jag ser det är en förändring av kassettavgiften från att bara gälla CD-skivor rätt.
Däremot finns det i min mening skäl att diskutera hur förändringen görs bäst.
En bagare får betalt per fralla som säljs, inte per person som kommer in på caféet och köper en kopp kaffe för att det luktar gott från det nybakade brödet.
Då bör man alltså få knäcka CSS och liknande DRM för att kunna säkerhetskopiera sina dvd-skivor utan att Hollywood kan säga emot?DRM beror ju i grunden på all olaglig kopering/fildelning som sker, och kan knappas kopplas till vare sig Copyswede eller den kopiering som faktiskt är tillåten.
Hade "vanligt folk" respekterat lagstiftning och andras arbete så hade DRM knappas existerat.
Sedan kan man diskutera om DRM är rätt väg att gå, men det är en helt annan diskussion.
Nu ska jag iväg och jobba, så ev. svar kan dröja.