Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du inte har en enda lagligt kopierad musikfil, inte en enda film, inte en enda publicerad bild (med annan upphovsman än dig själv) på någon av dina hårddiskar så är du nog fullständigt unik.

Om du menar Cache-lagrade bilder från Internet får jag anmäla mig skyldig, men när det gäller det övriga så tror jag nog att jag är oskyldig.

Nåväl, det är möjligt att jag tog i och att jag har något någonstans men den övervägande delen av mina hårddiskar är fulla av mitt egna material och material som inte har med upphovsrätt att göra.

Anders
 
När det gäller biblioteken är ju situationen en helt annan och har inget med avgiften på hårddiskar att göra, eller?
Det har förts ett resonemang här om att de som säljer skivor osv redan har fått betalt och därför inte har rätt att ta betalt "en gång till" genom den så kallade kassettavgiften. På samma sätt borde man då vara emot att t ex författare får betalt när deras böcker lånas ut.
 
Det har förts ett resonemang här om att de som säljer skivor osv redan har fått betalt och därför inte har rätt att ta betalt "en gång till" genom den så kallade kassettavgiften. På samma sätt borde man då vara emot att t ex författare får betalt när deras böcker lånas ut.

OK, då förstår jag hur du menar, men för mig är det en skillnad på en privat kopia och en verksamhet som ett bibliotek. I biblioteksfallet handlar den ju om en "business" där man lånar ut till kreti och pleti. Detta är ju något helt annat än privatkopieringen och därför är det logiskt att ha en annan syn på "en gång till".
 
Om du inte har en enda lagligt kopierad musikfil, inte en enda film, inte en enda publicerad bild (med annan upphovsman än dig själv) på någon av dina hårddiskar så är du nog fullständigt unik.

Jag skulle säga att 99 av 100 hårddiskar på mitt jobb tillhör kategorin som det inte finns en enda privatkopierad fil på. Menar du att företaget jag jobbar åt ska betala privatpersoners kopior av musik?
 
Eftersom det finns så mycket annat du får kopiera...
Vi har rätt att kopiera men skivbolagen får hindra oss och ändå ta betalt för möjligheten som alltså inte finns? Vem spelar in radioprogram på cd-skivor eller tv-sänd film på dvd?

PVR-boxar krypterar inspelade program, dvd-skivor med kopieringsskydd, cd-skivor med rootkit, än det ena än det andra. Antingen får industrin släppa alla tekniska hinder eller så får de klara sig utan pk-ersättning. Får vi kopiera skall vi också kunna göra det utan att bryta mot andra lagar (och ärligt talat, när hindrade ett kopieringsskydd piraterna senast?)
 
Hur menar du att avgiften dras av från priset? Av vad jag kan se så finns bara ett pris på hårddiskar, usb-minnen och optiska skivor hos de företag jag handlar från. Berätta hur jag ska få det lägre priset.

Nu är det väl bortåt två år sedan jag läste det (och källan kan vara allt annat än bra), men kortfattat går det till så här:
- företaget skickar en ansökan till Copyswede
- Copyswede utreder (?) och vid godkänd ansökan registreras företaget som yrkesanvändare och får ett intyg på detta.
- när företaget köper prylar som det finns "kasettavgift" på skickar företaget med en kopia på intyget från Copyswede till säljaren
- säljaren får då dra av "kasettavgiften" från priset på prylarna (och evt rapportera det till Copyswede).

Observera ett nyckelord i sista punkten: ordet "får". Det är alltså upp till varje säljare att bestämma om de skall dra av "kasettavgiften" eller inte från priset som kunden får betala. Något säger mig att eftersom det skulle kosta extra administration att dra av "kasettavgiften" från priset kommer ingen att göra det. Inte utan att Copyswede ersätter dem för den extra administrationen.
 
Nej, företag behöver inte betala kassettavgift.

Detta torde ju bara vara en papperskonstruktion.

Vem orkar gå igenom administrationen för att få tillbaka 80:- på en disk. Är det överhuvudtaget praktiskt möjligt? Har du provat själv?

Jag kan tänka mig att jag stolpar in på El-Giganten.

"Hej, jag driver firma Anders Måleri, jag behöver köpa en USB-disk att ha för att säkerhetskopiera vår dator där Lisa kör bokföringen. Jag ser att den där LaCie disken kostar 499:-, det är ju fint men jag vill att du drar av 80:- i kopieringsavgift för jag skall använda den i företaget"

Tror säljaren skulle vara ganska oförstående.
 
Nu är det väl bortåt två år sedan jag läste det (och källan kan vara allt annat än bra), men kortfattat går det till så här:
- företaget skickar en ansökan till Copyswede
- Copyswede utreder (?) och vid godkänd ansökan registreras företaget som yrkesanvändare och får ett intyg på detta.
- när företaget köper prylar som det finns "kasettavgift" på skickar företaget med en kopia på intyget från Copyswede till säljaren
- säljaren får då dra av "kasettavgiften" från priset på prylarna (och evt rapportera det till Copyswede).

Observera ett nyckelord i sista punkten: ordet "får". Det är alltså upp till varje säljare att bestämma om de skall dra av "kasettavgiften" eller inte från priset som kunden får betala. Något säger mig att eftersom det skulle kosta extra administration att dra av "kasettavgiften" från priset kommer ingen att göra det. Inte utan att Copyswede ersätter dem för den extra administrationen.

Smidigt system... ;-) Blankett twentyseven b stroke six, typ....
 
Hur menar du att avgiften dras av från priset? Av vad jag kan se så finns bara ett pris på hårddiskar, usb-minnen och optiska skivor hos de företag jag handlar från. Berätta hur jag ska få det lägre priset.

Man registrerar sig här hos Copyswede som "professionell användare".

Hur det administreras så att säljaren av en hårddisk inte ska ta ut Copyswede-avgiften när en "professionell användare" köper en sådan vet jag dock inte.
 
Det har förts ett resonemang här om att de som säljer skivor osv redan har fått betalt och därför inte har rätt att ta betalt "en gång till" genom den så kallade kassettavgiften. På samma sätt borde man då vara emot att t ex författare får betalt när deras böcker lånas ut.

Ja, det verkar rimligt.

Vad tycker du själv? Är Copyswede-avgiften rimlig?

Borde något liknande införas för att se till att fotografer får ersättning när folk gör kopior av deras alster för att hänga på väggarna?

600 kr per kvadratmeter i avgift för ett fotopapper, kanske?
 
För oss småföretagare är det knappast meningsfullt. Men nu handlade ju inlägget jag besvarade om ett företag som hade åtminstone hundra hårddiskar. Då blir det lite andra pengar.

Nu köper vi sällan hårddiskar, externa hårddiskar, dvdskivor, cdskivor, telefoner, usbminnen (ja, vad är det nu mer man ska betala straffavgiften föe?) för hela året på ett bräde. Det blir en här, en där efter behov. Och eftersom jag än så länge inte har sett en enda leverantör som har någon "kryssruta" för att slippa straffavgiften i beställningsformuläret så gissar jag att varje inköpstillfälle när man vill ha tillbaka några hundringar renderar en massa trafik och trassel fram och tillbaka. Vem ska ersätta företaget för det extraarbetet?

Det är väl bättre att göra tvärtom, dvs att de som kopierar betalar än att de som inte gör det ska få tillbaka pengar. Ska vi ta ut böter för alla som cyklar också och låta dem som kan bevisa att de inte cyklat i mörker utan lyse få pengarna tillbaka?
Finns det ingen gräns för hur krystade och fåniga argument man kan komma på för att denna parasitverksamhet ska få fortsätta?
 
Ja, det verkar rimligt.

Vad tycker du själv? Är Copyswede-avgiften rimlig?

Borde något liknande införas för att se till att fotografer får ersättning när folk gör kopior av deras alster för att hänga på väggarna?

600 kr per kvadratmeter i avgift för ett fotopapper, kanske?

Nja, sann copyswede anda hade varit att hävda att väggarna huvudsakligen var ägnade åt att visa skyddade verk, och ta ut en avgift för väggytan. Då hade de även kommit åt fuskarna som inte skriver ut sina bilder
 
Tycker du att alla upphovsmän till skyddade verk är "parasiter" eller är vissa grupper undantagna från ditt svepande omdöme? Är du själv "parasit"?

De konstnärer som lever av eget arbete är naturligtvis inga parasiter. Jag har heller inte kallat någon upphovsman för parasit. Men copyswedes verksamhet är ju nästan per definition parasitism.
 
Jag tycker man skall avhålla sig från att kalla någon för parasit när denne utför en uppgift som är fastställd i svensk lag.

Att olika debattörer här i tråden ändå tar till sådana formuleringar visar ju dock på hur litet stöd lagen har och hur orimlig den uppfattas vara i mångas ögon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.