Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
För oss småföretagare är det knappast meningsfullt. Men nu handlade ju inlägget jag besvarade om ett företag som hade åtminstone hundra hårddiskar. Då blir det lite andra pengar.

Jag jobbar ju som IT-konsult, köper lite hårddiskar då och då för egen del och för mina småföretagares kunder. Jag är övertygad om att böket med att försöka få tillbaka avgiften är betydligt större än avgiftens storlek. Jag blir gärna överbevisad om motsatsen, men tills dess väjer jag att konstatera att avgiften drabbar alla men att endast en mindre del av diskarnas kapacitet används till privatkopiering.
 
Man registrerar sig här hos Copyswede som "professionell användare".

Hur det administreras så att säljaren av en hårddisk inte ska ta ut Copyswede-avgiften när en "professionell användare" köper en sådan vet jag dock inte.

Enkelt det finns 2 sätt:
1) Som Dustin att ha en Privat och en Företags försäljning.
de som handlar som företag i företags butiken betalar Dustin ingen privatkopieringsavgift på.
2) Säljaren kollar mot Copyswedes databas att person/org-nummret finns registrerat hos Copyswede.

All försäljning av utrustning som är belagd med Privatkopieringavgift ska redovisas till Copyswede.

Så har man en "butik" som bara säljer till professionella användare behöver man inte kolla med Copyswede men man måste då ha rutiner som säkerställer att man inte säljer till privatpersoner.
 
Jag tycker man skall avhålla sig från att kalla någon för parasit när denne utför en uppgift som är fastställd i svensk lag.

och ännu roligare blir det när "parasiten" i själva verket är en organisation som är i symbios med konstnärerna och ger näring åt deras verksamhet.
 
Enkelt det finns 2 sätt:
1) Som Dustin att ha en Privat och en Företags försäljning.
de som handlar som företag i företags butiken betalar Dustin ingen privatkopieringsavgift på.

Där ser man, jag trodde inte att de hade denna funktion, tidigare var det samma priser (oftast) på företag och home. Men det är klart, i och med att avgiften nu utvidgas till alla enheter så blir det förstås viktigare för dem att särskilja detta.
 
Där ser man, jag trodde inte att de hade denna funktion, tidigare var det samma priser (oftast) på företag och home. Men det är klart, i och med att avgiften nu utvidgas till alla enheter så blir det förstås viktigare för dem att särskilja detta.

Observera: att Dustin slipper betala avgiften om de sedan låter detta avspeglas i priset till kund eller inte har jag inte kollat.
 
och ännu roligare blir det när "parasiten" i själva verket är en organisation som är i symbios med konstnärerna och ger näring åt deras verksamhet.

Och lustigt nog ska denna verksamhet få näring delvis från folk som inte använder det denna verksamhet producerar. Klart att många är skeptiska.
 
Jag tycker man skall avhålla sig från att kalla någon för parasit när denne utför en uppgift som är fastställd i svensk lag.
Lagen definierar inte vad som är moraliskt rätt, så jag tycker inte att lagstiftningen bör hindra någon att kalla något eller någon for parasit om det är påkallat av omständigheterna.
 
Så har man en "butik" som bara säljer till professionella användare behöver man inte kolla med Copyswede men man måste då ha rutiner som säkerställer att man inte säljer till privatpersoner.
Alla butiker har knappast denna segregation, så billigast är kanske inte längre billigast. Som vanligt när staten lägger sig i marknaden så blir det dåligt.

Jag förstår inte riktigt varför staten har lagt ut det här på entreprenad till en privat organisation. Det vanliga när staten ska ge subventioner till en grupp är ju att det sköts av en myndighet. Jag tror faktiskt att acceptansen för arrangemanget hade varit större då.
 
Det handlar inte om någon "subvention" utan om att vissa yrkesgrupper kollektivt tar betalt för sitt arbete.

Och just där ligger en del av problemet: jag tvingas, genom privatkopieringsersättningen, var med och köpa dessa yrkesgruppers arbete, vare sig jag vill ha det eller inte när jag köper vissa fysiska produkter.
 
Och just där ligger en del av problemet: jag tvingas, genom privatkopieringsersättningen, var med och köpa dessa yrkesgruppers arbete, vare sig jag vill ha det eller inte när jag köper vissa fysiska produkter.

Ja, jag tror att alla är överens om att det är ett problem. Däremot är nog inte alla överens om huruvida det finns bättre lösningar.
 
Ja, jag tror att alla är överens om att det är ett problem. Däremot är nog inte alla överens om huruvida det finns bättre lösningar.

Tänk om jag kunde få ta ut en skatt som kompenserar för mitt inkomstbortfall om jag skulle få ett sådant. Detta är inget annat än en subvention, man säger att dom som köper lagringsmedia skall subventionera artister och konstnärer.
Privatkopieringen är något jag inte hört någon hålla på med. Piratkopiering existerar dock i lite större omfattning, men denna avgiften har inget med det att göra.

Det hela är som om solenergi skulle beskattas för att kompensera för oljebranchens inkomstbortfall den dagen det blir så.

/Karl
 
Privatkopieringen är något jag inte hört någon hålla på med.

Jag har kopierat alla mina CD (några hundra stycken) till en hårddisk för att det är lättare att hitta en viss låt om all musiken ligger i en databas istället för att stå i en hylla. Det är privatkopiering, och jag tycker att det ska vara tillåtet utan en Copyswede-"skatt", precis som det är tillåtet att skriva ut en bild som jag har hittat på nätet och hänga den på väggen utan att betala en "fotopapperskatt".
 
Jag har kopierat alla mina CD (några hundra stycken) till en hårddisk för att det är lättare att hitta en viss låt om all musiken ligger i en databas istället för att stå i en hylla. Det är privatkopiering, och jag tycker att det ska vara tillåtet utan en Copyswede-"skatt", precis som det är tillåtet att skriva ut en bild som jag har hittat på nätet och hänga den på väggen utan att betala en "fotopapperskatt".

Ja, men nu gör du felet att du är logisk. Upphovsrättorganisationerna bryr sig inte om logik och, som en logisk konsekvens ;) , blir lagstiftningen inte heller logisk.
 
Jag har kopierat alla mina CD (några hundra stycken) till en hårddisk för att det är lättare att hitta en viss låt om all musiken ligger i en databas istället för att stå i en hylla. Det är privatkopiering, och jag tycker att det ska vara tillåtet utan en Copyswede-"skatt", precis som det är tillåtet att skriva ut en bild som jag har hittat på nätet och hänga den på väggen utan att betala en "fotopapperskatt".

Ok, trodde privatkopiering bara var när du ger den vidare till nära släkt och bekanta. Kopierat ner saker och ting till pad:er och CDn för att ha i bilen har jag också gjort och hört talas om. Håller dock med om att detta inte borde vara något inkomstbortfall för upphovsrättsinnehavaren och därmed inte någon grund för beskattningen.

En annan sak som gör avgiften absurd är kopieringsskydden som läggs på numera. Har inte hittat ett endaste program som lyckats knäcka kopieringsskyddet på Ronja Rövardotter så att jag kan ha den på pad:en.
Skall man ha en avgift för att lagra lagligt kopierad media borde kopieringsskydd vara förbjudna.


/Karl
 
Ja, har man en lagstiftning som tillåter privatkopiering är det märkligt att anordningar som gör detta omöjligt är tillåtna.

Hade det bara varit så att det bara är tillåtet hade nog ganska få varit upprörda. Nu är det dock så att det är tillåtet och att dom flesta tvångsskattas för rätten också.

Det är nästan som om laktosintoleranta skulle få tvångskatt på laktasenzym för att stödja mjölkbönderna eftersom dom inte köper någon mjölk av dom.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.