AFJ
Aktiv medlem
Resultatet av att man skulle acceptera privatkopiering utan ersättning var krav på högre ersättning vid försäljning. Vilket i sin tur gjorde priset på musik och film så stora att radio och Tv licensen skulle chockhöjts. Så man tog beslut på att avgiftsbelägga inspelningsbart media istället...
Med dagens strömmniningar att ersätta TV-avgiften med skatt skulle det väl innebära ett slopat jobbskatteavdrag eller nåt ;-)
Jag har svårt att se att avgiften skulle innebära en "chockhöjning". Privatkopieringsavgiften tar in drygt 80 miljoner enligt Copy Swedes årsredovisning för 2012 Hur mycket omsätter musik, media, TV och filmbranschen i Sverige? TV-licensen är drygt 2000:- om året, bara det måste ju bli miljardbelopp? Lägg därtill allt annat. Nej, privatkopieringsavgiften kan inte vara avgörande för branschens överlevnad.
Dessutom, det är ju just detta resonnemang som jag vänder mig emot!
Någon vill sälja något, denne vill förstås ha betalt för detta. Denne vill dock INTE att den intäkten skall komma från köparen av "varan" genom att öka priset. Istället vill man att någon ANNAN skall svara för intäkten - utan att denna tredje part har fattat något beslut om köp av "varan".
Det är ju detta som jag finner så extremt ologiskt och som gör att avgiften känns så märklig.
Jag vidhåller min inställning sedan tidigare - hela denna konstruktion är ett resultat av en väldigt lyckad lobbyverksamhet från mediabranschen. Hade vanligt sunt förnuft fått råda hade man helt sonika sagt. "So what - passar inte galoscherna och ni inte kan acceptera privatkopieringen så får ni väl sluta att producera musik och film."
Vem tror att detta hade haft någon som helst effekt på utbudet av, eller priset på, musik, film, TV och liknande?
Avgiftens största effekt är att den urholkar folks acceptans för upphovsrätt - det behöver vi verkligen inte.