Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Att ladda hem piratkopierat material är mycket lättare än att köpa det. Piratebay bryr sig inte det minsta om att Apple har snott sitt namn från Beatles skivbolag. Dom bryr sig heller inte om att FOX inte vill sälja senaste avsnittet av 2 1/2 men. Piratebay har nog den största sammlingen av film, musik, böcker, program etc som går att komma åt. Ett ställe där du får tag på allt. Du behöver heller inte skaffa konton på 15 olika nätbutiker för att kunna köpa allt du vill.

Själv stoltserar jag med att faktiskt all musik/film/böcker/program som jag konsumerar har jag kommit över på i stort sett laglig väg. Jag fuskar till mig en svensk IP som emigrant för att överhuvudtaget kunna köpa/hyra vissa svenska filmer som inte går att få tag på i landet jag bor.

/Karl

Ok, nu tänkte jag visserligen på privatkopieringen och hur lathet skulle kunna påverka viljan att betala avgiften. Men visst, nu när jag läser igen så ser jag att Danne skrev "bryta mot lagen" vilket då antagligen syftar på den illegala fildelningen.
 
Håller helt med dig. Däremot ser jag inte hur privatkopieringsersättningen kommer in i bilden här.

Som jag skrivit om något tidigare i den här tråden, så handlar det om att uppehålla principerna bakom upphovsrätten.

Haha, den var ny! Lathet?? Kan du möjligen utveckla närmare vad du menar när du säger att grundproblemet är lathet?

Precis som Falumas skriver om, så handlar det om enkelheten.
Och då tänker jag såklart på den illegala kopieringen.

Anledningen till att jag skrev om detta var att PMD anser att upphovsrätten behöver förändras kraftigt.
 
Ok, nu tänkte jag visserligen på privatkopieringen och hur lathet skulle kunna påverka viljan att betala avgiften. Men visst, nu när jag läser igen så ser jag att Danne skrev "bryta mot lagen" vilket då antagligen syftar på den illegala fildelningen.

Även vid privatkopieringen är det ofta lättare, när brorsan har köpt en bra CD eller DVD är det mycket enklare att kopiera den än att lista ut var man får tag på den. Om det nu visar sig att brorsan och jag inte enbart lyssnar på 10-i-topp.

/Karl
 
Övervakningen hade inte varit ett problem, och framför allt inte existerat om människor inte bara accepterat lagen, utan andras rätt att få betalt för sitt arbete.

Nu verkar det ju vara så att rätt många inte accepterar lagen som den är, så önketänkande leder ingen vart.

Någon rätt att få betalt för sitt arbete finns inte. Någon måste vara villig att betala för arbetet för att man ska få betalt för det.
 
Nu förstår jag inte riktigt. Menar du att det finns många människor som är helt oförmögna att arbeta med något annat än skrivande av musik, litteratur etc?

Är helt säker på att om du bara vill, så förstår du precis vad jag menar.

Du verkar tycka att vissa grupper inte förtjänar möjligheten att kunna tjäna pengar på det de gör?
 
Red ut begreppen så får vi se om jag begriper bättre.

Alla som lyckas sälja frukterna av sitt arbete förtjänar definitionsmässigt att tjäna pengar på det de gör.
 
Red ut begreppen så får vi se om jag begriper bättre.

Alla som lyckas sälja frukterna av sitt arbete förtjänar definitionsmässigt att tjäna pengar på det de gör.

Det kan knappast vara någon nyhet för dig att syftet med upphovsrätten är att ge upphovsmannen rätt att bestämma hur hans verk skall få licensieras/dupliceras/publiceras, och till vilket pris.

Sedan råder självklart de vanliga reglerna att köparen skall vara beredd att betala för sig.
Precis som på alla andra marknader.
 

Det tror inte jag. Avgiften som det talas om i lagtexten betalas inte av en privatperson som icke yrkesmässigt framställer eller importerar en anordning.

Avgiften betalas endast av den som yrkesmässigt importerar eller tillverkar anordningen.

Eller var står det att en enskild person skall betala avgiften om han importerar anordningen?
 
Utan en fungerande upphovsrätt så slår du ut möjligheten för ett stort antal människor att försörja sig.

Om jag minns rätt så kom vi fram till att rätten att privatkopiera "alltid" har funnits. Det är först i "modern" tid som man bestämt sig för att denna kopiering skall generera intäkter.

Jag är övertygad om att upphovsrätten skulle fungera även utan privatkopieringsavgift och att den har ytterst marginell inverkan på försörjningsförmågan hos landets producenter av upphovsskyddat material.

Du får det att låta som om allt står och faller med avgiften. Jag frågar igen, tror du på allvar att all landets musiker och filmmakare skulle bli arbetslösa om inte CopySweden kan kräva in 160:- per USB-disk?

Det är ju knappast så att kopieringsavgiften har tillkommit genom att de breda folkmassorna har stått på barikaderna och kräft att den skall införas. Den har förstås tillkommit genom skicklig lobbying från branschens företrädare. Att tro något annat vore väl naivt.

Du talar om att den handlar om att försvara prinicper. Hur principiellt riktigt är det att den som använder sin hårddisk för att lagra sina egna foton skall betala för att någon annan använder sin hårddisk till att kopiera musik till?
 
Jag är övertygad om att upphovsrätten skulle fungera även utan privatkopieringsavgift och att den har ytterst marginell inverkan på försörjningsförmågan hos landets producenter av upphovsskyddat material.

Ja, det gör vi. Vi avskaffar den där privatkopieringsavgiften, och när vi som har texter och bilder publicerade hittar dem på platser där de inte får vara så stämmer vi helt enkelt skiten ur dem som kopierat materialet.
Kan bli knepigt rent administrativt och logistiskt att hinna med alla civilprocesser här och där, men rättsväsendet ska väl också leva.
 
Ja, det gör vi. Vi avskaffar den där privatkopieringsavgiften, och när vi som har texter och bilder publicerade hittar dem på platser där de inte får vara så stämmer vi helt enkelt skiten ur dem som kopierat materialet.
Kan bli knepigt rent administrativt och logistiskt att hinna med alla civilprocesser här och där, men rättsväsendet ska väl också leva.

Jag antar att du är sarkastisk men jag förstår inte vad ditt inlägg tillför i den här diskussionen. Det du talar om är otillåten publicering av upphovsrättsskyddat material. Något som jag och säkert de flesta andra inte accepterar.

Det vi talar om här är privatkopiering och om/hur upphovsrättsinnehavaren skall ersättas för denna. Det är en helt annan fråga.
 
...

Du får det att låta som om allt står och faller med avgiften. Jag frågar igen, tror du på allvar att all landets musiker och filmmakare skulle bli arbetslösa om inte CopySweden kan kräva in 160:- per USB-disk?

...

Det jag tycker är bra med avgiften, är att den upprätthåller de principer som upphovsrätten bygger på.
Att fortsätta att tillåta privatkopiering, men att ta bort själva avgiften.
Vore ju helt klart en urholkning på det rent principiella planet, och en signal att upphovsrätten inte är så viktigt när det gäller "privat bruk".
Tycker inte det vore så lyckat med tanke på att upphovsrätten efterlevs sämre än någonsin.

Dessutom så vore ett avskaffande av avgiften i förlängningen, en signal om att det ekonomiska värdet av verken egentligen inte är så viktigt/stort.

En fråga som jag tycker glöms bort i det här, är att pengar faktiskt tillfaller upphovsmän, och att det ju faktiskt påverkar förutsättningarna för dessa i deras yrkesutövande.

Indirekt säger du, (kanske inte avsiktligt, utan bara ogenomtänkt?), att de som faktiskt drar in pengar som genereras via avgifterna, egentligen inte har gjort sig förtjänta av det?

Vi är överens om att upplägget med avgiften inte är perfekt.
Verkar också som att vi är överens om att upphovsrätten faktiskt fyller en viktig funktion.
Så jag tror att du förstår min poäng.
 
Vi får nog enas om att vi är oense.

Det är i alla falla kul att diskutera frågan och att vi lyckas hålla oss ganska on-topic hela tiden. Det är ju inte alltid det är så här på fs... ;)

Vi får vara ense om att vi är oense.

Själv tycker jag att det är både roligt, och nyttigt, att diskutera med meningsmotståndare.
Så länge det finns en respekt, och diskussionen håller sig till ämnet, och med vettiga argument.

Det tycker jag du har visat, så jag tackar för förmånen att få ha debatterat med dig :)
 
Inte ens Polisen får göra husransakningar hur dom vill, så att Copyswede skulle få göra det skulle förvåna mig väldigt mycket.

/Karl

Och med den inställningen kommer vi inte att kunna ha nån modell där alla och envar kan få undantag från avgiften eftersom vi inte kan kontrollera efterlevnaden och den faktiska användningen.
 
... TV-pejlingen, där kunde ju kontrollanter ringa på och fråga om man har en TV ... inte för att jag vill ha ett sånt system, men nog skulle det teoretiskt vara möjligt. Eller komplettera inkomstdeklarationen, alla måste redovisa hur många megabyte disk man har hemma och så kan man bli kontrollerad om myndigheterna misstänker fusk. :)
 
... TV-pejlingen, där kunde ju kontrollanter ringa på och fråga om man har en TV ... inte för att jag vill ha ett sånt system, men nog skulle det teoretiskt vara möjligt. Eller komplettera inkomstdeklarationen, alla måste redovisa hur många megabyte disk man har hemma och så kan man bli kontrollerad om myndigheterna misstänker fusk. :)

Nej tack. Då tycker jag 160:- nån gång om året är ett lågt pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.