Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en domi Eu domstolen som gör det möjligt att tolka inUSB-diskar i lagen.
Lagen baseras på ett EU direktiv så den juridiska sidan om huruvida USb-diskar kan anses ingå eller ej är prövad upp till EU rätt.
 
Jag läser i lagtexten

När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359).

Hur kan man anse att en USB-disk är "särskilt ägnade" för privatkopiering?

Samt att de inte "används till annat" än privatkopiering?

Jag förstår att importörerna vägrat att förhandla om nedsättning av avgift för USB-diskar. De uppfyller ju helt enkelt inte lagens krav för att vara avgiftsbelagda!

"särskilt ägnade" känns väldigt godtyckligt.

"Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,"

Detta borde ge utrymme för att även privatpersoner skall kunna få undantag från avgiften.

/Karl
 
"särskilt ägnade" känns väldigt godtyckligt.

"Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,"

Detta borde ge utrymme för att även privatpersoner skall kunna få undantag från avgiften.

/Karl

Ja man skulle kunna tänka sig att man bara lägger på en avgift om kunden vid köp säger att denna ska använda den för Privatkopiering...
Eller kanske att man som privatperson för ansöka om en licens att köpa USB-disk utan att betala avgift.
Problemet med en sån lösning är väl att efterlevnaden är svår kontrollerad och skulle innebära ingrepp i den personliga integriteten när Copyswedes utsända kommer hem för att kontrollera innehållet på disken...

Så även om lagen inte förhindar ett sånt förfarande har det enbaksida som åtminstone inte jag skulle gilla.
 
Det finns en domi Eu domstolen som gör det möjligt att tolka inUSB-diskar i lagen.
Lagen baseras på ett EU direktiv så den juridiska sidan om huruvida USb-diskar kan anses ingå eller ej är prövad upp till EU rätt.

Tack för infon.

Vet du hur betalningsmodellen ser ut i andra EU-länder?
 
"särskilt ägnade" känns väldigt godtyckligt.

"Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,"

Detta borde ge utrymme för att även privatpersoner skall kunna få undantag från avgiften.

/Karl

Nej.
Om en privatperson importera en disk, eller ett företag som inte gör detta yrkesmässigt skall ingen avgift utgå.

Om jag förstår det rätt så kan allstå Kalle Svensson beställa en disk på e-Bay och ta hem utan avgift. Så kan även Kalle Svenssons Måleri AB göra - de importerar ju inte disken yrkesmässigt. Det är bara de som handlar med diskarna som skall betala.

Eller har jag fattat fel?
 
Ja man skulle kunna tänka sig att man bara lägger på en avgift om kunden vid köp säger att denna ska använda den för Privatkopiering...
Eller kanske att man som privatperson för ansöka om en licens att köpa USB-disk utan att betala avgift.
Problemet med en sån lösning är väl att efterlevnaden är svår kontrollerad och skulle innebära ingrepp i den personliga integriteten när Copyswedes utsända kommer hem för att kontrollera innehållet på disken...

Så även om lagen inte förhindar ett sånt förfarande har det enbaksida som åtminstone inte jag skulle gilla.

Det är väl polisen som kontrollerar lagefterlevnad?

/Karl
 
För övrigt, ska vi ändra lagstiftningar som människor inte gillar, eller respekterar.
Så kan vi ju börja med att ta bort hastighetsgränserna på våra vägar.
Något som utan tvekan skulle leda till fler svårt skadade och döda i trafiken.

I en demokrati kan inte lagar som är tillräckligt impopulära upprätthållas. Jag tror inte att hastighetsbegränsningarna på vägarna hör till sådana extremt impopulära lagar.
 
Ja man skulle kunna tänka sig att man bara lägger på en avgift om kunden vid köp säger att denna ska använda den för Privatkopiering...
Eller kanske att man som privatperson för ansöka om en licens att köpa USB-disk utan att betala avgift.
Problemet med en sån lösning är väl att efterlevnaden är svår kontrollerad och skulle innebära ingrepp i den personliga integriteten när Copyswedes utsända kommer hem för att kontrollera innehållet på disken...

Så även om lagen inte förhindar ett sånt förfarande har det enbaksida som åtminstone inte jag skulle gilla.

Där slog du huvudet på spiken angående vad som är problemet med dagens upphovsrätt. För att se till att lagen om upphovsrätt efterlevs krävs rätt ingående kontroll som kränker vår personliga integritet, och i förlängningen medför att vi får ett övervakningssamhälle. Upphovsrätten är helt enkelt inte värd det.

Vi måste alltså reformera upphovsrätten så att den blir moderrnare.
 
Senast ändrad:
Där slog du huvudet på spiken angående vad som är problemet med dagens upphovsrätt. För att se till att lagen om upphovsrätt efterlevs krävs rätt ingående kontroll som kränker vår personliga integritet, och i förlängningen medför att vi får ett övervakningssamhälle. Upphovsrätten är helt enkelt inte värd det.

Vi måste alltså reformera upphovsrätten så att den blir moderrnare.

eller så tycker vi att schablon avgifter är en bra kompromiss för att de som skapar ska få en ersättning för arbete de utfört.
Jag slipper integritetskränkande avtal men betalar en avgift ör att jag och andra ska kunna utföra Privatkopiering.
 
Jag är inte överförtjust i att behöva betala en extraavgift för att kunna lagra mina bilder.
 
Där slog du huvudet på spiken angående vad som är problemet med dagens upphovsrätt. För att se till att lagen om upphovsrätt efterlevs krävs rätt ingående kontroll som kränker vår personliga integritet, och i förlängningen medför att vi får ett övervakningssamhälle. Upphovsrätten är helt enkelt inte värd det.

Vi måste alltså reformera upphovsrätten så att den blir moderrnare.

Utan en fungerande upphovsrätt så slår du ut möjligheten för ett stort antal människor att försörja sig.

Övervakningen hade inte varit ett problem, och framför allt inte existerat om människor inte bara accepterat lagen, utan andras rätt att få betalt för sitt arbete.

Grundproblemet är latheten, och snålheten som gör att allt för många sätter i system att bryta mot lagen.
 
Utan en fungerande upphovsrätt så slår du ut möjligheten för ett stort antal människor att försörja sig.

Övervakningen hade inte varit ett problem, och framför allt inte existerat om människor inte bara accepterat lagen, utan andras rätt att få betalt för sitt arbete.

Grundproblemet är latheten, och snålheten som gör att allt för många sätter i system att bryta mot lagen.

Det hade heller inte varit ett problem om upphovsrättsförtagen inte tvingat fram lagstiftning för att klamra sig fast vid affärsmodeller som är en parentes i historien. Att vi de senaste åren har fått märkligare och märkligare lagar är inte bra om man vill att människor ska acceptera lagen.
 
Utan en fungerande upphovsrätt så slår du ut möjligheten för ett stort antal människor att försörja sig.

Håller helt med dig. Däremot ser jag inte hur privatkopieringsersättningen kommer in i bilden här.

Övervakningen hade inte varit ett problem, och framför allt inte existerat om människor inte bara accepterat lagen, utan andras rätt att få betalt för sitt arbete.
Inget hindrar upphovsmännen ifrån att ta betalt som alla andra för sina alster. Däremot är det fel väg att gå när man tvingar på människor en privatkopieringsavgift på lagringsmedia. I synnerhet när det handlar om lagringsmedia som man inte ens använder till att förvara privatkopierat material på och som inte ens är "särskilt ägnade" åt detta. Detta har skrivits många gånger i tråden men de som förespråkar avgiften accepterar inte detta resonemang lika lite som vi som är emot avgiften inte kan acceptera de argument som framförs till avgiftens försvar.

Grundproblemet är latheten, och snålheten som gör att allt för många sätter i system att bryta mot lagen.
Haha, den var ny! Lathet?? Kan du möjligen utveckla närmare vad du menar när du säger att grundproblemet är lathet?
 
Haha, den var ny! Lathet?? Kan du möjligen utveckla närmare vad du menar när du säger att grundproblemet är lathet?

Att ladda hem piratkopierat material är mycket lättare än att köpa det. Piratebay bryr sig inte det minsta om att Apple har snott sitt namn från Beatles skivbolag. Dom bryr sig heller inte om att FOX inte vill sälja senaste avsnittet av 2 1/2 men. Piratebay har nog den största sammlingen av film, musik, böcker, program etc som går att komma åt. Ett ställe där du får tag på allt. Du behöver heller inte skaffa konton på 15 olika nätbutiker för att kunna köpa allt du vill.

Själv stoltserar jag med att faktiskt all musik/film/böcker/program som jag konsumerar har jag kommit över på i stort sett laglig väg. Jag fuskar till mig en svensk IP som emigrant för att överhuvudtaget kunna köpa/hyra vissa svenska filmer som inte går att få tag på i landet jag bor.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.