Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Att fortsätta att tillåta privatkopiering, men att ta bort själva avgiften.
Vore ju helt klart en urholkning på det rent principiella planet, och en signal att upphovsrätten inte är så viktigt när det gäller "privat bruk".

Ja, det är precis vad det vore, och det vore inte fel. Staten kan mycket väl ta bort lagar som är förlegade.

Annars hade vi ju inte haft religionsfrihet här i landet, t.ex.
 
Och med den inställningen kommer vi inte att kunna ha nån modell där alla och envar kan få undantag från avgiften eftersom vi inte kan kontrollera efterlevnaden och den faktiska användningen.

Som jag tror att jag påpekat förut i den här diskussionen så är det där centralt när det gäller upprätthållandet av upphovsrätten i vårt moderna samhälle. För att staten ska kunna upprätthålla upphovsrätten på samma sätt som tidigare krävs ett övervakningssamhälle som åtminstone inte jag vill ha. Tyvärr har vi redan fått delar av det övervakningssamhället.
 
Det kan knappast vara någon nyhet för dig att syftet med upphovsrätten är att ge upphovsmannen rätt att bestämma hur hans verk skall få licensieras/dupliceras/publiceras, och till vilket pris.

Det är en annan sak.

Du skrev:
Utan en fungerande upphovsrätt så slår du ut möjligheten för ett stort antal människor att försörja sig.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du påstår att det finns många människor som inte kan arbeta med något annat än att skriva. Jag tror dock att du har fel och att dessa människor mycket väl klarar av att arbeta på andra sätt.
 
Det är en annan sak.

Du skrev:


Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du påstår att det finns många människor som inte kan arbeta med något annat än att skriva. Jag tror dock att du har fel och att dessa människor mycket väl klarar av att arbeta på andra sätt.

Skulle gissa att majoriteten av dom som skapar upphovsrättskyddat material inom musik och video som kopieringen mest handlar om har andra jobb också. Samma sak med dom flesta författare, skådespelare, fotografer m.m Det torde vara rätt få som kan leva på enbart den upphovsrättsskyddade produkten.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att det ska finns en stark upphovsrätt, till skillnad mot många som verkar vilja avskaffa den.
 
Senast redigerad av en moderator:
Och med den inställningen kommer vi inte att kunna ha nån modell där alla och envar kan få undantag från avgiften eftersom vi inte kan kontrollera efterlevnaden och den faktiska användningen.

Så bara för att det inte går att kontrollera så skall man inte följa lagen? Det är ju som att förbjuda socker, jäst, el, brännbara material, aktivt kol bara för att du kan göra sprit med det.

/Karl
 
Så bara för att det inte går att kontrollera så skall man inte följa lagen? Det är ju som att förbjuda socker, jäst, el, brännbara material, aktivt kol bara för att du kan göra sprit med det.

/Karl

Jo, man ska alltid följa lagen (så långt som möjligt). Men vi har en tradition här i landet att inte stifta lagar där efterlevnaden inte kan kontrolleras. I det här fallet så skullekontrollen innebära ett alltförstort ingrepp i den personliga integriteten (och då är jag öppen och tolerant när det gäller granskningar).
Kan jag pynta 160:- när jag behöver en disk och slippa det problemet så är det värt det.
 
Jo, man ska alltid följa lagen (så långt som möjligt). Men vi har en tradition här i landet att inte stifta lagar där efterlevnaden inte kan kontrolleras. I det här fallet så skullekontrollen innebära ett alltförstort ingrepp i den personliga integriteten (och då är jag öppen och tolerant när det gäller granskningar).
Kan jag pynta 160:- när jag behöver en disk och slippa det problemet så är det värt det.

Men lagen i detta fallet säger att man inte skall betala om man använder disken till annat än privatkopiering.
Det går väl att kontrollera på samma sätt som hembränningen, dvs Polisen kontrollerar när misstanke uppstått.

/Karl
 
Jo, man ska alltid följa lagen (så långt som möjligt). Men vi har en tradition här i landet att inte stifta lagar där efterlevnaden inte kan kontrolleras. I det här fallet så skullekontrollen innebära ett alltförstort ingrepp i den personliga integriteten (och då är jag öppen och tolerant när det gäller granskningar).
Kan jag pynta 160:- när jag behöver en disk och slippa det problemet så är det värt det.

Är det bara detta du pyntar 160:- för eller för all idioti som skulle innebära ingrepp i den personliga integriteten annars?

/Karl
 
...
Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att du påstår att det finns många människor som inte kan arbeta med något annat än att skriva. Jag tror dock att du har fel och att dessa människor mycket väl klarar av att arbeta på andra sätt.

Du lägger sannerligen saker i munnen på mig som jag vare sig sagt eller menat.
Får mig att undra, hur pass intresserad du är av en seriös debatt i ämnet?

Det jag är ute efter, är det faktum att det grundläggande syftet med upphovsrätten är.
Att ge upphovsmännen rätten att själva sätta licens och pris på sitt arbete.

Anser du att upphovsmän, rent generellt skall ha denna rätt, eller inte?

Ditt enda svar på den frågan, så här långt är "det är en annan sak".
Vilket ger intrycket av att du vill undvika den frågan så långt som möjligt.

Men utan ett ärligt svar på den frågan, så blir det svårt att föra någon vidare seriös debatt.
 
Jamen skriv då det istället för:
Utan en fungerande upphovsrätt så slår du ut möjligheten för ett stort antal människor att försörja sig.

Ovanstående är väl ett korrekt citat? Jag kan inte se hur jag har lagt saker i munnen på mig som du vare sig sagt eller menat.

Alla (i stort sett) människor kan arbeta med många olika saker. Det finns inte en stor grupp människor som absolut inte klarar av att utföra något annat slags arbete än skrivande.

Jag anser att upphovsrätt ska finnas, men att den behöver reformeras, helt enkelt för att jag inte vill ha det övervakningssamhälle som börjar växa fram för att den nuvarande upphovsrätten ska kunna upprätthållas.
 
Jamen skriv då det istället för:

Ovanstående är väl ett korrekt citat? Jag kan inte se hur jag har lagt saker i munnen på mig som du vare sig sagt eller menat.

Alla (i stort sett) människor kan arbeta med många olika saker. Det finns inte en stor grupp människor som absolut inte klarar av att utföra något annat slags arbete än skrivande.

Jag anser att upphovsrätt ska finnas, men att den behöver reformeras, helt enkelt för att jag inte vill ha det övervakningssamhälle som börjar växa fram för att den nuvarande upphovsrätten ska kunna upprätthållas.

Då jag klart och tydligt, påvisat att jag inte alls anser att upphovsmän inte skulle klara av andra jobb än vad de har.
Så förstår jag inte varför du fortsatt feltolkar det jag skriver.

Samtidigt som du fortfarande inte har svarat rakt ut på frågan om upphovsmän själva skall kunna bestämma licens och pris på sina produkter/tjänster.

Du kan faktiskt bara förändra upphovsrätten på det sätt som möjliggör borttagandet av övervakningen.
Om du samtidigt förnekar upphovsmännen deras rätt att sätta licens och pris själva.

Problemet med övervakning hade ju inte funnits om tillräckligt många hade respekterat gällande lagar, och de licenser och priser som upphovsmännen satt på det de skapat.

Indirekt ägnar du dig åt ett försvar av vad som kan ses som en ren snyltarmentalitet.
Dvs, jag vill ha och använda det jag känner för, och ingen annan har rätt att lägga sig i hur jag tillskansar mig det jag önskar.

Skulle tillräckligt många respektera lagar och regler i trafiken, så skulle polisen inte behöva övervaka efterlevnaden där heller.
Anser du att trafikövervakningen också skall avskaffas?

Hela argumentationen om att upphovsrätten behöver förändras kraftigt /i praktiken avskaffas, då den kräver övervakning, är oerhört märklig, och det är nog inte många som skulle stå för den linjen konsekvent, på alla områden där det faktiskt finns övervakning av olika skäl.

Drar du resonemanget att sådana lagar som kräver övervakning skall avskaffas, till sin spets.
Så kommer du snart in på resonemang som får ytterst märkliga konsekvenser.
 
Står det i lagen att det är just Copyswede som enbart har rätt att ta ut denna skatt? Eller står det att det är upphovsmän som har rätt att ta ut den? Isåfall kan ju i princip alla upphovsmän kräva in pengar från importörer, tex kan mitt företag skicka krav till de största distributörerna med krav att på varje USB disk skall 1:- skickas till mig som upphovsman. Helt knäppt men jag kan inte tänka mig att det i lagen står utpekat ett särskilt företag med ensam beskattningsrätt

Har förövrigt mailat copyswede och frågar varför jag aldrig fått ut en krona i ersättnings som upphovsman till mina fotografier och ställt en fråga vart jag skickar fakturan för de senaste 5 åren. Kanske kan fakturera en 100.000:- Yeah sure! :)

Jag har trots allt betalt massor med pengar till giriga gessle och alla hans ferrari's för att jag råkar ta backup på mina egna bilder, jag antar att vi fotografer i Sverige har finansierat ett par av alla hans ferrari's utan att han behövt lyfta ett finger. Ganska skönt system tycker säkert gessle att få betalt för andras arbete! Skrattar varje år när miljonerna trillar in från copyswede.
 
Då jag klart och tydligt, påvisat att jag inte alls anser att upphovsmän inte skulle klara av andra jobb än vad de har.
Så förstår jag inte varför du fortsatt feltolkar det jag skriver.
OK, jag har förstått att det jag citerade tydligen inte skulle tolkas bokstavligt, men istället för att klaga på att jag feltolkar hela tiden kunde du ju ha försökt förtydliga hur det skulle tolkas. Jag kan inte läsa dina tankar.

Samtidigt som du fortfarande inte har svarat rakt ut på frågan om upphovsmän själva skall kunna bestämma licens och pris på sina produkter/tjänster.
Jag har förklarat att jag tycker att upphovsrätten ska finnas. Jag har dock en del invändningar mot hur den ser ut idag. T.ex. så tycker jag att 70 år efter upphovsmannens död är en alldeles för lång tid för upphovsrätten att gälla. Det borde räcka med att upphovsrätten gäller under upphovsmannens livstid. Patent, som är en likartad konstruktion, gäller ju bara i 20 år efter patentansökan.

Vad gäller övervakning så är det en jävla skillnad på att övervaka trafik på offentliga vägar och på att övervaka medborgarnas privata kommunikation.
 
Står det i lagen att det är just Copyswede som enbart har rätt att ta ut denna skatt?

Nej, det står så här
"Endast organisation som företräder ett flertal ersättningsberättigade svenska upphovsmän och innehavare av närstående rättigheter på området har rätt att kräva in och träffa avtal om att sätta ned ersättning enligt 26 k och 26 l §§. Organisationen skall kräva in ersättningen och fördela den mellan de ersättningsberättigade, efter avdrag för skälig ersättning till organisationen för dess omkostnader. Vid fördelningen skall rättighetshavare som inte företräds av organisationen vara likställda med rättighetshavare som organisationen företräder. "
 
Det jag är ute efter, är det faktum att det grundläggande syftet med upphovsrätten är.
Att ge upphovsmännen rätten att själva sätta licens och pris på sitt arbete.

Anser du att upphovsmän, rent generellt skall ha denna rätt, eller inte?

Frågan var inte riktad till mig men jag är på hugget och svarar ändå. :)

Jag tycker det är självklart att upphovsmännen har rätt att sätt priset på sitt verk.

När du talar om "licens" så antar jag att du syftar på hur verket får användas. Där är det inte rimligt att upphovsmannen fritt kan sätta sina egna regler. Det är lagen som styr skyddet - men också inskränkningarna och undantag (bibliotek, forskning och kopiering för eget bruk).

När det gäller just kopieringsavgiften så är det dessutom så att den ensklide upphovsrättsinnehavaren idag inte kan sätta sitt eget pris. Han är - vare sig han vill eller inte - utlämnad till CopySwedes förhandlingsresultat.

Jag tycker inte alls man kan jämställa avgiften för privatkopiering med vanlig prissättning.

Kan du nämna någon stans i vår ekonomi där man har en liknande konstruktion som i det här fallet? Jag har försökt komma på något men inte lyckats. Kanske någon annan har något förslag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.