SportSkjutaren
Aktiv medlem
OK, jag har förstått att det jag citerade tydligen inte skulle tolkas bokstavligt, men istället för att klaga på att jag feltolkar hela tiden kunde du ju ha försökt förtydliga hur det skulle tolkas. Jag kan inte läsa dina tankar.
Jag har förklarat att jag tycker att upphovsrätten ska finnas. Jag har dock en del invändningar mot hur den ser ut idag. T.ex. så tycker jag att 70 år efter upphovsmannens död är en alldeles för lång tid för upphovsrätten att gälla. Det borde räcka med att upphovsrätten gäller under upphovsmannens livstid. Patent, som är en likartad konstruktion, gäller ju bara i 20 år efter patentansökan.
Vad gäller övervakning så är det en jävla skillnad på att övervaka trafik på offentliga vägar och på att övervaka medborgarnas privata kommunikation.
Visst finns det problem med upphovsrätten i dess nuvarande form.
Håller också med om att det här med bevakningen är problematisk.
Men för att avskaffa behovet av bevakning, så måste du frånta upphovsmannen rätten till att licenseria och prissätta sina verk själv.
Alternativt ha en lag som inte kommer att betyda något som helst i praktiken.
Övervakningen har ju inte heller alltid funnits där, utan utökats i takt med att brotten mot upphovsrätten blivit både fler och större.
När det gäller de långa skydstiderna, så är en av de ursprungliga tankarna kopplade till den ideella upphovsrätten, och att upphovsmannens efterlevande inte skall behöva se verket i ett sammanhang som upphovsmannen inte hade accepterat, eller inte hade velat förknippas med.
Självklart kan man ha olika åsikter om detta, men jag tycker att grundtanken här har en viktig poäng.