Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
Den s.k. privatkopieringen handlar inte om att skapa hur många exemplar som helst.

Det finns ingen begränsning i antal exemplar vid Privatkopiering vad jag vet. Det är spridningen av kopiorna som avgör huruida det är att betrakta som Privat eller Piratkopiering som jag förstår det.
 
Det finns ingen begränsning i antal exemplar vid Privatkopiering vad jag vet. Det är spridningen av kopiorna som avgör huruida det är att betrakta som Privat eller Piratkopiering som jag förstår det.

Förutom spridning i fysiska exemplar, gäller det så klart digital spridning.

Var och en får för eget bruk ta en kopia på ett lagligt åtkommet verk i original. Detta gäller även om man sedan lämnar originalverket vidare och behåller kopian. Man får dock inte kopiera kopian i en andra generation. Digital spridning bryter mot den regeln, eftersom den som hämtar hem en kopia inte har tillgång till det lagligt åtkomna originalet.

En slamkrypare har diskuterats i sammanhanget, fallet att man själv har ett lagligt exemplar, och att man hämtar en digitaliserad variant från någon som har skannat boken. Det är inte tillåtet. Man får skanna den själv och lägga på datorn, men man får inte skaffa sig en kopia som någon annan har skannat. Utdelningen är inte privat bruk, och eftersom den inte är tillåten blir inte heller andragenerationskopian man får den vägen laglig.
 
Det finns ingen begränsning i antal exemplar vid Privatkopiering vad jag vet.

Jag är rätt säker på att Högsta domstolen för drygt tio år sedan slog fast att man fick göra 10 ex som privatkopia av en skiva eller film.
Ur det perspektivet blir det en del förluster för upphovsmännen.



Det är spridningen av kopiorna som avgör huruida det är att betrakta som Privat eller Piratkopiering som jag förstår det.

Ja, om man gör det systematiskt och till personer som man inte har några personliga relationer med torde det bedömas som piratkopiering.
 
"Gamla" VHS-tiden? VHS var inte ens påtänkt då upphovsrättslagen kom till eller då folk började kopiera musik på kassetter.

Men om nu upphovsrättslagen kom före VHS-kassetter och andra kassetter så kan ju inte dit tidigare påstående om att "privatkopiering aldrig varit otillåten" stämma? Du säger ju emot dig själv här i så fall.


Vi har ingen aning om något resultat av domen mot PB. Jag tror inte heller på siffran, men det kan inte ha utretts något orsakssamband. Utbudet av musik och film på nätet har inte heller minskat särskilt mycket, så det verkar krystat.

Nä, det är bekvämast att slå dövörat till när verklighetsbeskrivningen inte är den önskade. Jag vet i alla fall att jag i nyhetsrapporteringen en tid efter tingsrättens dom mot Private Bay fick veta att handlarna uppskattade försäljningsökningen till uppåt 20 procent efter att rätten meddelat sin dom. Och det var för övrigt en nyhet som flera medier rapporterade om.
 
Om någon skriver en text om det orimliga med den här skatten på externa hårddiskar så startar jag en namninsamling på www.namninsamling.se. Jag är så dålig på att formulera mig.

En hobbyfotograf som fotar i RAW + jpg och kanske filmar lite med kameran kommer snabbt upp i 25-50GB i månaden.

Lite fakta:
Ersättningen för usb-minnen och externa hårddiskar blir från och med 1 april 2011:

Upp till 80 GB: 1 kr/GB
81-250 GB: 120 kr
Mer än 250 GB: 160 kr
+ moms. Dvs en extern disk >250GB blir 200kr dyrare. De blilligaste diskarna kostar 395kr alltså blir prishöjningen 50%. En 1000GB disk kostar från 450kr så där blir höjningen nästan 50% där med.
 
Om någon skriver en text om det orimliga med den här skatten på externa hårddiskar så startar jag en namninsamling på www.namninsamling.se. Jag är så dålig på att formulera mig.

En hobbyfotograf som fotar i RAW + jpg och kanske filmar lite med kameran kommer snabbt upp i 25-50GB i månaden.

Lite fakta:
Ersättningen för usb-minnen och externa hårddiskar blir från och med 1 april 2011:

Upp till 80 GB: 1 kr/GB
81-250 GB: 120 kr
Mer än 250 GB: 160 kr
+ moms. Dvs en extern disk >250GB blir 200kr dyrare. De blilligaste diskarna kostar 395kr alltså blir prishöjningen 50%. En 1000GB disk kostar från 450kr så där blir höjningen nästan 50% där med.

Det får bättre effekt om folk låter bli att handla Hårddiskar, USBminnen osv i Sverige.
www.ebay.co.uk är en bättre affär med snabba leveranser till bättre priser. Sen är snart den organisationen död.
 
Det får bättre effekt om folk låter bli att handla Hårddiskar, USBminnen osv i Sverige.
www.ebay.co.uk är en bättre affär med snabba leveranser till bättre priser. Sen är snart den organisationen död.

Det är inga problem med hårddiskar. Dom extrabeskattas inte, det är bara externa diskar. Så om man köper en hårddisk och ett externt USB-hus så har man kommit runt det hela. Risken finns dock att ni blir uthängda som skattesmitare i Uppdrag granskning om ni gör så.

/Karl
 
Man får väl se hur länge det dröjer innan det säljs större andel kit med låda, disk och en skruvmejsel, och hur länge det då dröjer innan Copyswede vill lägga skatt även på lösa komponenter.
 
Det är inga problem med hårddiskar. Dom extrabeskattas inte, det är bara externa diskar. Så om man köper en hårddisk och ett externt USB-hus så har man kommit runt det hela. Risken finns dock att ni blir uthängda som skattesmitare i Uppdrag granskning om ni gör så.

/Karl

Det är väl en bra uthängning i så fall så att fler kan göra det samma! Jag tror dock inte att tidningarna vågar hänga på en sådan trend. Du är bara skattesmitare om du köper extern hårddisk i Sverige utan att betala skatt för det, inte annars!

Du som redan har en Extern håddisk i ett kabinett kan ju ta en skruvmejsel och demontera den och sedan se hur "svårt" det är att sätta samman den igen... Om du vill vara helt säker och samtidigt ha skoj så ta en bild på varje moment du utför. Klistra in bilderna i ett worddokument och skriv lite text till. Det kan vara vägledande för många som kanske tvekar. En video på youtube är kanske ett bra alternativ.
 
Det är väl en bra uthängning i så fall så att fler kan göra det samma! Jag tror dock inte att tidningarna vågar hänga på en sådan trend. Du är bara skattesmitare om du köper extern hårddisk i Sverige utan att betala skatt för det, inte annars!

Du som redan har en Extern håddisk i ett kabinett kan ju ta en skruvmejsel och demontera den och sedan se hur "svårt" det är att sätta samman den igen... Om du vill vara helt säker och samtidigt ha skoj så ta en bild på varje moment du utför. Klistra in bilderna i ett worddokument och skriv lite text till. Det kan vara vägledande för många som kanske tvekar. En video på youtube är kanske ett bra alternativ.

Det hade nog varit bra.

Jag kör en sådan här för mina backuper.
http://shop.stegcomputer.ch/details.asp?prodid=DAT-S-DOCK

Bara att trycka ner SATA-diskar i den och så dyker den upp som en extern disk. Mycket smidigt och i längden billigare än externa diskar.

/Karl
PS. IKEA blev uthängda tidigare i veckan som skattesmitare trots att dom inte brutit mot en endaste lag eller regel. Det är dock en annan tråd.
 
Visst är det lätt att köpa externa diskar utomlands eller montera själv. Men det ska inte behövas! Skatten är orättfärdigt, felaktig och helt vettlös.

Hjälp mig att skriva en vettig text på några rader så startar jag namninsamlingen.
 
Nu är det ju inte en SKATT så man kan knappast hängas ut som en skattesmitare om man kringår avgiften genom att köpa lösa delar och montera själv.

Avgiften (som det handlar om) är under förhandling och kommer säkert att sänkas innan den träder i kraft och det blir troligen senare om inte förhandlingarna avslutas snabbt. Skulle jag tro.
Anledningen att Copysweden gick ut med denna uppgift var att motparterna (tillverkare/importörer) vägrat förhandla om en avgift på dessa enheter. Genom sitt utspel så tvingade man motparten till förhandlingsbordet där nu frågan ligger.
 
Nu är det ju inte en SKATT så man kan knappast hängas ut som en skattesmitare om man kringår avgiften genom att köpa lösa delar och montera själv.

Avgiften (som det handlar om) är under förhandling och kommer säkert att sänkas innan den träder i kraft och det blir troligen senare om inte förhandlingarna avslutas snabbt. Skulle jag tro.
Anledningen att Copysweden gick ut med denna uppgift var att motparterna (tillverkare/importörer) vägrat förhandla om en avgift på dessa enheter. Genom sitt utspel så tvingade man motparten till förhandlingsbordet där nu frågan ligger.

Är du säker på det? Som jag har förstått det så sket Copyswede i förhandlingarna och lyckades få igenom sin avgift i alla fall som redan är beslutad och kommer att gälla från 1 april.

/Karl
 
Administrationen av att anmäla sig till och redovisa detta till CopySwede, plus strulet vid varje köp när försäljaren ska kolla om man är registrerad, kostar sannolikt mer än extrakostnaden som blir på några diskar (om man nu väljer att köpa avgiftsbelagda diskar). Dessutom hamnar man i ett register hos CopySwede, med allt det kan innebära för kommande påhitt från dom.

Blir ingen anmälan hos dom. :)
 
Nu är det ju inte en SKATT så man kan knappast hängas ut som en skattesmitare om man kringår avgiften genom att köpa lösa delar och montera själv.

Avgiften (som det handlar om) är under förhandling och kommer säkert att sänkas innan den träder i kraft och det blir troligen senare om inte förhandlingarna avslutas snabbt. Skulle jag tro.
Anledningen att Copysweden gick ut med denna uppgift var att motparterna (tillverkare/importörer) vägrat förhandla om en avgift på dessa enheter. Genom sitt utspel så tvingade man motparten till förhandlingsbordet där nu frågan ligger.

Helt rätt att det är en avgift.
Det finns ingen anledning att sänka avgiften, den bör inte införas över huvud taget.
 
Kan vi inte göra så

att alla vi som använder diskarna till våra egna verk kräver betalt av copyswede. Vi är ju oxå kulturskapare :)
Många av oss har säkert delat ut/sålt bilder som kan kopieras...

(Har inte läst alla inlägg, kanske har ngn föreslagit detta redan)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.