atotowi
Aktiv medlem
Är detta senare tillåtet eller förbjudet?
Som nämts tidigare så skulle det vara tillåtet vilket jag inte trodde att det var när jag skrev inlägget.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är detta senare tillåtet eller förbjudet?
Den s.k. privatkopieringen handlar inte om att skapa hur många exemplar som helst.
Det finns ingen begränsning i antal exemplar vid Privatkopiering vad jag vet. Det är spridningen av kopiorna som avgör huruida det är att betrakta som Privat eller Piratkopiering som jag förstår det.
Det finns ingen begränsning i antal exemplar vid Privatkopiering vad jag vet.
Det är spridningen av kopiorna som avgör huruida det är att betrakta som Privat eller Piratkopiering som jag förstår det.
"Gamla" VHS-tiden? VHS var inte ens påtänkt då upphovsrättslagen kom till eller då folk började kopiera musik på kassetter.
Vi har ingen aning om något resultat av domen mot PB. Jag tror inte heller på siffran, men det kan inte ha utretts något orsakssamband. Utbudet av musik och film på nätet har inte heller minskat särskilt mycket, så det verkar krystat.
Nu har jag inte läs hela tråden. Tipset kan ha getts tidigare..
Om någon skriver en text om det orimliga med den här skatten på externa hårddiskar så startar jag en namninsamling på www.namninsamling.se. Jag är så dålig på att formulera mig.
En hobbyfotograf som fotar i RAW + jpg och kanske filmar lite med kameran kommer snabbt upp i 25-50GB i månaden.
Lite fakta:
Ersättningen för usb-minnen och externa hårddiskar blir från och med 1 april 2011:
Upp till 80 GB: 1 kr/GB
81-250 GB: 120 kr
Mer än 250 GB: 160 kr
+ moms. Dvs en extern disk >250GB blir 200kr dyrare. De blilligaste diskarna kostar 395kr alltså blir prishöjningen 50%. En 1000GB disk kostar från 450kr så där blir höjningen nästan 50% där med.
Det får bättre effekt om folk låter bli att handla Hårddiskar, USBminnen osv i Sverige.
www.ebay.co.uk är en bättre affär med snabba leveranser till bättre priser. Sen är snart den organisationen död.
Det är inga problem med hårddiskar. Dom extrabeskattas inte, det är bara externa diskar. Så om man köper en hårddisk och ett externt USB-hus så har man kommit runt det hela. Risken finns dock att ni blir uthängda som skattesmitare i Uppdrag granskning om ni gör så.
/Karl
Det är väl en bra uthängning i så fall så att fler kan göra det samma! Jag tror dock inte att tidningarna vågar hänga på en sådan trend. Du är bara skattesmitare om du köper extern hårddisk i Sverige utan att betala skatt för det, inte annars!
Du som redan har en Extern håddisk i ett kabinett kan ju ta en skruvmejsel och demontera den och sedan se hur "svårt" det är att sätta samman den igen... Om du vill vara helt säker och samtidigt ha skoj så ta en bild på varje moment du utför. Klistra in bilderna i ett worddokument och skriv lite text till. Det kan vara vägledande för många som kanske tvekar. En video på youtube är kanske ett bra alternativ.
Nu är det ju inte en SKATT så man kan knappast hängas ut som en skattesmitare om man kringår avgiften genom att köpa lösa delar och montera själv.
Avgiften (som det handlar om) är under förhandling och kommer säkert att sänkas innan den träder i kraft och det blir troligen senare om inte förhandlingarna avslutas snabbt. Skulle jag tro.
Anledningen att Copysweden gick ut med denna uppgift var att motparterna (tillverkare/importörer) vägrat förhandla om en avgift på dessa enheter. Genom sitt utspel så tvingade man motparten till förhandlingsbordet där nu frågan ligger.
Nu är det ju inte en SKATT så man kan knappast hängas ut som en skattesmitare om man kringår avgiften genom att köpa lösa delar och montera själv.
Avgiften (som det handlar om) är under förhandling och kommer säkert att sänkas innan den träder i kraft och det blir troligen senare om inte förhandlingarna avslutas snabbt. Skulle jag tro.
Anledningen att Copysweden gick ut med denna uppgift var att motparterna (tillverkare/importörer) vägrat förhandla om en avgift på dessa enheter. Genom sitt utspel så tvingade man motparten till förhandlingsbordet där nu frågan ligger.
Är du säker på det? Som jag har förstått det så sket Copyswede i förhandlingarna och lyckades få igenom sin avgift i alla fall som redan är beslutad och kommer att gälla från 1 april.
/Karl