Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stalkersidan

Produkter
(logga in för att koppla)
snysop skrev:
Det finns ju folk här som har svindyr utrustning hemma.

Jag råkar ha det.
Men bryr mig inte. Vill folk verkligen luska reda på sådant och sedan göra hembesök. Låt dom försöka.

NU kräver de ju faktiskt inte riktigt namn då man egentligen kan fylla i "Kalle Anka".

Och då finns det folk som rapporterar de 'medlemmarna', vilka, förhoppningsvis blir avstängda till de skriver rätt korrekt namn.

Jag verkligen *hatar* att "prata" med folk som går under fula tagna nicks, och inte kan ha korrekt namn. Jag vill inte prata med någon som "heter" '2cool2btrue' för att bara ta ett exempel ur luften. Då väljer jag iaf att inte kommentera. Vill jag prata med någon vill jag gärna prata med en 'riktigt' person, inte ett fult pinsamt taget c00Lt nick..
 
Jag har profilerat mig långt mer än man behöver med min fysiska adress och även utrustning utan upplevt ett pip.
Jag modererar på ett oberoende forum (alltså ingen organisation bakom) som handlar om kampsport i olika former. Där var det rena sandlådan ocg hur mycket som helst att moderera när man inte behövede regga namn. När det seda nblev forumregler så var det samma ramaskri som här och de som ropa värst var de som var anonyma och vräkte ut sig hur som helst (påstår inte att ni är sånna) endel lämnade i protest endel blev kickade pågrund de inte följde reglerna hur som helst så blev det annan ordning och stämning på forumet.

I verkliga livet så får man tänka på vad man säger till varandra då man inte är annonym om man står och pratar. Här synns du inte men du kan inte gömma dig helt då en del av dig är identiferbart och man kan stå tillsvars. Nu är ma ntvungen att stå för sina åsikter och handlingar och är du tveksam att säga något så gör som i livet för övrigt tänk två gånger och om du är tveksam var tyst.

Jag tycker också det är trevligt att kunna slå upp en fototidning och se att David Elmfeldt figurerar (som exempel) och känna igen ansikte och namn och tänka att honom känner jag på något litet vis. Eller tänk att åka på kurs med Terje som man sett här i flera år vore ju tråkigare att åka dit och undrat vem är den farbron utan att veta att han är egentligen Tord Nilsson här. Vad med roligt snack man missar på kvällen. Kanske iofs skulle bli kul när man tänder till och undrar varför han har stulit Tords bilder som man känner igen från Fotosidan när han börjar visa sina bilder på kursen.
 
Jag vet inte hur Richard tänker, men han verkar inte inse hur ofta det finns skäl till att inte lägga ut uppgifter om sig själv. Och att be alla dom att gå någon annanstans är väl ändå lite magstarkt.

Richard, jag har inte sagt att du förtjänar en smäll på käften. Det jag sa var att om du säger till drabbade människor att dom är paranoida så blir dom nog lite upprörda över din naiva och ignoranta inställning till deras problem. Om jag till exempel berättar för dig att en söt hund kan bitas så är det inte samma sak som att jag vill bita dig.

Jag är egentligen inte förvånad över att få så pass lite medhåll här. De som håller med mig håller sig av förklarliga skäl undan denna diskussionen. De har antagligen redan påhittade namn, och vill inte skylta med det. Den enda som vågat träda fram är Karin, även om hennes motivering skiljer sig lite från min när hon påpekar risken med att lätt hitta platser med stöldbegärligt gods.

Att stänga ute potentiella medlemmar bara för att dom inte vill skylta med namnet för hela världen tycker jag är dåligt.
Jag frågade i första inlägget varför det inte räcker att man anger sitt riktiga namn för fotosidans ägare och bara behöver visa sitt nick för alla okända besökare. Kan någon svara på det?
Alla ni som gärna skyltar med namn och annat får ju gärna fortsätta göra det.
Blir det svårare att moderera forumet då?

Och varifrån kommer uppfattningen att personens identitet ligger i namnet? Är det ett kontrollbehov, där man tror sig veta mer om personen när man känner till namnet? Att inte kunna konversera med någon utan att veta namnet ser jag tvärtom som en form av osäkerhet och rädsla för att tappa kontrollen i en relation.

Kan inte åtminstonne betalande medlemmar ha möjlighet att dölja sin information för dom som inte finns på kompislistan? Kanske kan det locka fler att bli betalande, och trygga, medlemmar.

Jag förstår alla er som argumenterar med att er affärsverksamhet mår bra av att ni är öppna med informationen. Och det är utmärkt att ni kan pusha för er verksamhet här.
Men jag tycker det ska vara valbart.
 
Jag är inte oroad för stalkers men efterlyser någon metod som gör att vi inte behöver visa namnet på ett sätt som underlättar för automatisk data mining från sökmotorer.

Jag har själv valt att förkorta mitt förnamn med några bokstäver för att försäkra mig om att sökningar som t.ex. potentiella arbetsgivare gör på Google på mitt hela namn leder först och främst till min sajt och CV, och inte till någon kommentar som jag gjort på en kattbild.

Proffs som Christel har ren tur att första sökningen i Google på hennes namn leder kunder direkt till hennes egen sajt, för den är jagad av hennes profil på Fotosidan som blir tredje träffen. För folk som främst arbetar med annat än foto blir detta problemet ännu allvarligare.

Om jag skulle behöva följa Fotosidans regler till punkt och pricka och ändå vilja behålla min informationshygien skulle jag kunna registrera mitt mellannamn på Fotosidan eftersom jag inte använder det i andra sammanhang, med det skulle vara mycket mer förvirrande för folk på t.ex. MFS-träffar och jag skulle aldrig uppfatta om någon hänvisade till mig här på fotosidan med förnamn. Ett annat alternativ är att byta ut bokstäver mot andra ascii-tecken som ser snarlika ut (har sett folk som använt | för l), men jag vet inte om det är ok, och skulle gärna se en officiell lösning.
 
Men Mårten.
Detta är ju en fotosida, en sida där vi publicerar och kommenterar bilder. Ligger det inte i de flestas intresse tro att presentera sina bilder med sitt namn? Jag förstår inte alls din oro, för fotosidan är ju ingen ny sajt och inte finns det många skrik om problem p g a icke anonymitet väl? Jag har aldrig hört något sånt..

Skulle fotosidan släppa in anonyma nick så tror jag stämningen skulle sjunka rejält. Det skulle kunna dra helt fel folk till sajten och resultera i precis sånt som otrevliga påhopp mm väl?

Sen är det nog skillnad på såna med skyddade identiteter, men det var inte bara de du tycker ska skyddas väl?

Jag förstår inte alls din rädsla. Inte med tanke på vad fotosidan är för sorts community.
Vad gäller fler tjejer tror jag inte ett dyft på det om namnen försvann som krav. Tvärtom nästan.. Säkert skulle tjejer här börja drabbas mer av fulförslag då och kanske avsluta medlemsskap i stället?
 
Will, jag får inte upp varken bildkommentarer, foruminlägg eller ens profilsida på de jag googlat på nu. Artiklar med namn som publicerats på fotosidan får jag däremot upp.

Ska profilen inte synas via google? Medan sånt som foruminlägg eller bildkommentarer inte ska synas (och inte har gjort det på flera år väl?)
 
Tycker det bara är bra att de riktiga namnen presenteras här och tror att det är en av de avgörande orsakerna till FS goda stämning och att forumen håller sig till ämnet i de flesta fall. Dessutom tänker folk sig nog mer för före och har nog förhindrat en hel del skit rent ut sagt,
Vill man absolut vara anonym finns det flera andra fotositer som erbjuder detta men jag hoppas inte att FS går in på den linjen.
 
Ska profilen inte synas via google? Medan sånt som foruminlägg eller bildkommentarer inte ska synas (och inte har gjort det på flera år väl?
Det är möjligt att de finns registrerade på ett sätt som Google inte indexerar, t.ex. i en robots.txt fil eller för att de är dynamiskt content, men Google är bara en sökmotor...

Jag ser helt klart värdet i att använda riktiga namn för att hålla debatten sansad, men jag tycker också det är bra policy att tillhandahålla möjlighet att förhindra automatisk data mining.

Medan jag pluggade på KTH fick jag själv t.ex. automatgenererade trojanmejl som försökte lura mig att köra virusprogram i mejlet genom att förfalska mejlets avsändaradress till en e-postadress som den hittat på samma webbsida där min e-postadress förekom. Iden bakom bluffen var alltså att förekomsten av e-postadresserna på samma webbsida gjorde att det fanns en risk att jag kände och litade på personen tillräckligt för att köra filen i mejlet, och programmet som virusmakaren använde för att skicka ut mejlen respekterade nog inte samma spärrar som Google.

Kanske nuvarande policy där man främst agerar på övertramp är bäst, men jag kan även tänka mig sätt där man låter namnet visas på ett sätt som lätt kan uttydas för mänskliga betraktare men som sabbar det direkta "förnamn efternamn"-formatet för data mining...
 
martensor skrev:


Och varifrån kommer uppfattningen att personens identitet ligger i namnet? Är det ett kontrollbehov, där man tror sig veta mer om personen när man känner till namnet? Att inte kunna konversera med någon utan att veta namnet ser jag tvärtom som en form av osäkerhet och rädsla för att tappa kontrollen i en relation.
Nej identiteten är mycket större än bara ett namn men namnet är väl en väldigt stor bit av det eller hur Sara? Förlåt menade Mårten.
Att köra med sina namn när man konverserar ser jag som ett sätt att stå för vem man är och jag tycker det är fegare att inte inte kunna göra det. Kan ju inte vara farligare än övriga livet att snacka här, hade det vart en underground rörelse hade vart en sak.
Jag skulle inte bli speciellt rädd eller känna att jag mister någon kontroll om det visare sig att du heter Robert. Där emot kanske jag skulle hålla mitt egna huvudhögre som inte behöver förneka min person eller skylla med den.
martensor skrev:

Kan inte åtminstonne betalande medlemmar ha möjlighet att dölja sin information för dom som inte finns på kompislistan? Kanske kan det locka fler att bli betalande, och trygga, medlemmar.

Jag förstår alla er som argumenterar med att er affärsverksamhet mår bra av att ni är öppna med informationen. Och det är utmärkt att ni kan pusha för er verksamhet här.
Men jag tycker det ska vara valbart.
Kan ju kanske vara ett alterantiv om man kan tänka sig en gyllene medelväg
 
wsaar skrev:

Jag har själv valt att förkorta mitt förnamn med några bokstäver för att försäkra mig om att sökningar som t.ex. potentiella arbetsgivare gör på Google på mitt hela namn leder först och främst till min sajt och CV, och inte till någon kommentar som jag gjort på en kattbild.

Proffs som Christel har ren tur att första sökningen i Google på hennes namn leder kunder direkt till hennes egen sajt, för den är jagad av hennes profil på Fotosidan som blir tredje träffen. För folk som främst arbetar med annat än foto blir detta problemet ännu allvarligare.

Kanske inte bara tur att vissa personers hemsidor och cv kommer före inlägg på forum i indexet på söktjänster? Kan ligga arbete och kunskap bakom det med genom att otimera sina sidor så de blir relevantare än massa inlägg på ett forum. Kanske optimera din sida?
Du får väl se till att det är proffskvalitet på dina kommentarer även på kattbilder då så blir bossen stolt och ger dig lönehöjning eller blivande bossen ser den som en merit *blink*
 
martensor skrev:
Jag vet inte hur Richard tänker, men han verkar inte inse hur ofta det finns skäl till att inte lägga ut uppgifter om sig själv...
Nej det inser jag inte för ingen har presenterat några argument som jag tycker är tillräckligt relevanta (tänk sannolikheter)
martensor skrev:
Och att be alla dom att gå någon annanstans är väl ändå lite magstarkt.
Vilka dom har jag bett gå någon annanstans?
martensor skrev:
...Det jag sa var att om du säger till drabbade människor att dom är paranoida så blir dom nog lite upprörda över din naiva och ignoranta inställning till deras problem...
För tredje gången: Jag har inte heller sagt att förföljda/drabbade människor är paranoida. Jag skrev att om gemene man oroar sig för att skriva ut personliga data så gör den sannolikt det i onödan.
martensor skrev:
Jag är egentligen inte förvånad över att få så pass lite medhåll här. De som håller med mig håller sig av förklarliga skäl undan denna diskussionen...
martensor skrev:

Att forumet är så lent och beigt, eller trevligt som ni säger, beror kanske på att ingen vågar ha några meningsfulla åsikter?
Jag har förstått nu att detta inte är ett forum för mig. Tack i alla fall.
Luktar konspirationsteorier på hög nivå här. Varför får jag känslan att du mest är ute efter att bråka istället för att föra en seriös debatt när du kallar fotosidans forum lent och beigt efter att ha varit medlem mindre än ett dygn och varit aktiv endast i en tråd som du själv skapat, Mårten (eller var det Sara... Robert..., någon har gjort mig förvirrad ;-))?
martensor skrev:
Att stänga ute potentiella medlemmar bara för att dom inte vill skylta med namnet för hela världen tycker jag är dåligt.
Kan man motivera på ett adekvat sätt att man inte kan skylta med namnet så behöver man ju inte det. Du läste väl Christers svar? Han hör till fotosidans ansvariga (om du inte redan visste det ;-))
martensor skrev:
Jag frågade i första inlägget varför det inte räcker att man anger sitt riktiga namn för fotosidans ägare och bara behöver visa sitt nick för alla okända besökare. Kan någon svara på det?
...
Blir det svårare att moderera forumet då?
Jag tycker du fått svar på dessa frågar av många. Att skriva ut sitt rätta namn ger ett mer civilicerat betende hos communitydeltagarna och därav mindre behov av- och lättare moderering.
martensor skrev:
Och varifrån kommer uppfattningen att personens identitet ligger i namnet? Är det ett kontrollbehov, där man tror sig veta mer om personen när man känner till namnet?
För min del har jag uppfostrats till den uppfattningen då jag kallats Richard ända sedan jag döptes (och antagligen även innan). Det är inte ett kontrollbehov utan ett allmänt accepterat socialt betende att man presenterar sig och kanske även frågar vad den andre parten heter om den inte presenterar sig. Ofta kan det uppfattas rätt arrogant att inte presentera sig.
martensor skrev:
Kan inte åtminstonne betalande medlemmar ha möjlighet att dölja sin information för dom som inte finns på kompislistan?
Kompis- och ignorera-listor tycker jag känns som barnsliga lunarstorm-fasoner. Människor kan i regel hålla rätt på sina vänner samt de man har svårare att komma överens med utan att skriva listor. Om det blir som du önskar tror jag risken blir större att folk inte törs skriva vad de tycker med rädsla för att någon skyddad av ett alias skall hoppa på dem genom att skriva otrevligheter för att de inte delar åsikterna, snarare än att de inte törs nu pga "åsiktsregistrering". Kalla forumklimat skrämmer iväg många från comunitys. Bevara värmen på fotosidan och behåll era riktiga namn.
 
snysop skrev:
Vad ska jag med personnummer till??

Personnummer är klart mycket bekvämare i kommunikationen gentemot andra register. Jag kan tänka mig att det gick snabbare att få fram t ex passfoton på given person baserat på pnr jämfört med att bara ha N N.

Men personnumret har du också mycket lättare att följa folkbokföringsuppgifterna om personen t ex flyttar runt.
 
[Sidospår] Motsatsen; Lätt att hitta på nätet

Estethia skrev:
nej, det är inte tur, det är skicklighet.
Håller med Cristel. Med lite arbete och bra sida så hjälper Google till av bara farten. De tycker ju om folk som har sidor många besöker så gör en sida som många länkar till och voilá!

Funderar på att byta min hemsideadress:

http://www.google.com/search?q=Max+Zomborszki&btnI=I'm+Feeling+Lucky

Fast det gäller ju att folk klarar av att stava mitt efternamn rätt också :-D

/Max, med över 10 års stark "net-presence"

PS. Ok. Jag erkänner att ett någorlunda ovanligt namn underlättar. De första 4-5 åren på nätet var jag tämligen ensam om mitt efternamn där.

PPS. Tycker personligen det funkar bra med fotosidans nuvarande system och fotosidan har en betydligt bättre stämning än många andra forum jag varit på. Vill folk fejka namn får de väl göra det och riskeras att bli avstängda när någon anmäler, eller höra av sig till redaktionen och ge bra anledning till att skydda sin identitet. Vill man vara ärlig men vägrar uppge namn får man väl acceptera den här mötesplatsens regler och bara komma hit som anonym gäst med allt vad det innebär. Alternativt besöka någon annan fotosajt.

Men bara därför behöver man inte lämna ut mer information än nödvändigt. Försöker istället få folk som vill veta något att kontakta eller träffa mig.

Skulle det bli stora problem skulle jag kunna tänka mig ett system som photo.net har för epostadresser (fast för namn istället), där man inte kan få reda på en epostadress förrän efter att ha väntat i X antal sekunder (omöjliggör storskaliga snabba nedhämtningar), man kan bara hämta ett visst antal per dag och personen man begär information om får själv motsvarande registrerade information om dig. Kombinera detta med att du måste ha varit medlem i X månader innan du får begära informationen så blir det mycket svårare att skapa tusen konton och parallellt börja hämta information men hindrar inte det "ärliga" användatet av funktionen. Redaktionen skulle snabbt kunna spåra missbrukstendenser om så önskas. Fast i dagsläget har jag inte sett tendenser till problem som skulle kräva detta.

PPPS. Jag följer/bevakar inte den här tråden så vill ni ha svar av mig får ni uppmärksamma mig på det. Ni vet hur ni når mig :-D
 
nej, det är inte tur, det är skicklighet.
Du har tur att sökmotorerna just nu är känsliga för den påverkan som du utövar på dem för att hamna överst i träfflistan. Den känsligheten är inte garanterad eftersom sökmotorerna försöker motverka att bli lurade av porrsajter och spammare som tillämpar samma tricks som du (fast då för att lura sökare till felaktig information).

Edit: Sökmotorn AllTheWeb har inte heller din förstasida som sin förstaträff, utan en underframe på sajten.
 
Senast ändrad:
En konkret idé som försvårar automatiserad data mining och ändå behåller ansvarsfördelarna med riktiga namn är om man kan ställa in så att det hela riktiga namnet endast visas för inloggade besökare, medan gästbesökare och sökspindlar endast ser nickname eller kanske förnamn + initial på de som vill ha det så.

edit: I kombination med bättre koll på riktiga namn (som t.ex. DVDforum.nu) kan det nog också avskräcka eventuella stalkers.
 
Senast ändrad:
Re: [Sidospår] Motsatsen; Lätt att hitta på nätet

maxzomborszki skrev:

PPPS. Jag följer/bevakar inte den här tråden så vill ni ha svar av mig får ni uppmärksamma mig på det. Ni vet hur ni når mig :-D
Jepp jag mailar, ringer i natt samt knackar på din dörr på söndagmorgon okristligt tidigt om det sker en förändring i tråden eller jag bara får långtråkit i allmänhet ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.