Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stalkersidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte läst hela tråden, men vill ändå bidra med mina åsikter.

Skylta med sin utrustning på sidorna?
Visst föreligger det en risk.

Men har ni tänkt på att om ni går utanför dörren...där är det en "buse" som ser er utrustning...alternativ någon som ser er på stan...följer efter er hem...bla...bla...bla.

Kontentan av det hela...dom busar som finns på nätet är oxå i högsta grad riktiga människor som vistas ute bland oss.

Visst är det lättare för en buse att reka på nätet.

Jag har under alla år av internetanvändande alltid haft telefonnr både på MSN, ICQ samt dom communities jag varit aktiv på och aldrig råkat utför något otrevligt...dock har jag kvinnliga bekanta som har haft stora problem med "stalkers".

Min åsikt är väl att det skulle vara frivilligt att få välja vad det ska synas på ens sida.

Jag personligen tycker att det är trevligare om man vet hur personen man pratar med/om ser ut och vad dom heter, men skulle aldrig rata en person för att den väljer att vara anonym av någon orsak.
 
snysop skrev:
Jag oroar mig inte, har som sagt inte 100% korrekt info. Men jag tycker att det är onödigt att behöva skriva ut hela namnet + postnummer. Förnamn & län hade räckt. Jag blir inte "säkrare" eller vad ni kallar det bara för att jag vet personernas fullständiga namn.

Sen att moderatorerna etc ser mer är ok

Att skriva ut ditt namn och bostadsort må ge en trygghetskänsla men det ger dock ingen säkerhet. Glöm ej att det är stor skillnad på trygghet och säkerhet. Du avslöjar något mycket som i mina ögon är mycket mer personligt, ditt alias/nickname/handle, kalla det vad du vill. Vad man än kallar det så avslöjar "snysop" nog mer om dig än vad ditt namn gjort, om namnet inte skulle vara extremt ovanligt då.

Lägger man 4-5 minuter på att hitta fakta om dig så får man fram väldigt väldigt mycket. Tror inte jag skulle ha några problem med att rota fram bostadsadress och personummer om jag la manken till, om du nu inte har skyddad identitet det vill säga. Och allt detta med enbart ditt alias som utgångpunkt, ingenting mer. Så att namnet står öppet kanske känns lite obehagligt, men om någon vill få tag på än så får man verkligen se till att inte lämna någar spår.

med vänlig hälsning
Gustav Hagström
 
grax skrev:
Att skriva ut ditt namn och bostadsort må ge en trygghetskänsla men det ger dock ingen säkerhet. Glöm ej att det är stor skillnad på trygghet och säkerhet. Du avslöjar något mycket som i mina ögon är mycket mer personligt, ditt alias/nickname/handle, kalla det vad du vill. Vad man än kallar det så avslöjar "snysop" nog mer om dig än vad ditt namn gjort, om namnet inte skulle vara extremt ovanligt då.

Lägger man 4-5 minuter på att hitta fakta om dig så får man fram väldigt väldigt mycket. Tror inte jag skulle ha några problem med att rota fram bostadsadress och personummer om jag la manken till, om du nu inte har skyddad identitet det vill säga. Och allt detta med enbart ditt alias som utgångpunkt, ingenting mer. Så att namnet står öppet kanske känns lite obehagligt, men om någon vill få tag på än så får man verkligen se till att inte lämna någar spår.

med vänlig hälsning
Gustav Hagström

"Att inte skriva ut ditt namn..." skall det naturligtvis stå i första meningen, första stycket.
 
Jovisst, via ditt nick snysop, google och eniro så var det rätt enkelt att hitta civilstatus, namn, adress och telefon nr. Så ifall du av någon anledning är rädd att kunna återfinnas utifrån ditt riktiga namn här på sidan bör du defintivt även variera ditt nick på olika siter och vara försiktig med vilken information du lämnar ut.

BTW: Ha den äran, Den första månaden efter de fötts är jobbigast, sedan blir det bara roligare och roligare. Jag har en 1.5 åring här hemma på dagarna.

Edit: Hoppas inte jag skrämmer dig med detta. Jag är ingen stalker och du har mina riktiga persondata i tråden ovan. Jag kunde bara inte låta bli att gratulera.
 
Tack, nu skulle jag uppskatta om ni inte gör det till en tävling om vem som hittar mest om vem. Jag vet vad man kan hitta om mig...

Nu lämnar jag denna diskussion, jag har sagt mitt nu och orkar inte lägga mer kraft på detta. Jag har viktigare saker att ha för mig nu, som tex att inte må illa... :-/

/Karin :)
 
Nejdå, det vill jag definitivt inte göra. Ville bara uppmärksamma hur enkelt det var så du kunde vidta åtgärder ifall du hade goda skäl att vara incognito.
 
lite OT

snysop skrev:
Jag har viktigare saker att ha för mig nu, som tex att inte må illa...
Ha ett glas mjölk, några kex eller knäckebröd tillhands på nattduksbordet innan du stiger upp på morgonen.
Ät små men täta måltider.
Drick, speciellt om du kräks ofta. Klara drycker som vatten, juice och örtte är bra att dricka.
Drick mindre kaffe. Undvik även andra drycker med koffein.
Ät kokt mat istället för stekt. Undvik starkt kryddad mat. Minska på animaliskt protein och försök med kolhydratrika mellanmål.
Stressa ner. Ta flera vilopauser under dagen. Ligg ner och ha något högt under huvudet och benen.

funkar inget av detta så finns Postafen receptfritt på apoteket. det är ett åksjukepiller som går bra att äta när man är gravid och är vanligt för just graviditetsillamående.
funkade skitbra för mig.
 
clindh skrev:

Men i övrigt, erfarenhet visar att en community får en något "mjukare" och trevligare stämning när man kör med riktiga namn. Det är det största skälet till att vi vill att man kör med sitt riktiga namn - ja det kanske begränsar vilka ämnen och diskussioner man ger sig in i men bär också en hel del positivt med sig.

Jag köper detta argumentet till 100% och det dessutom en grej jag tycker är väldigt trevlig med fotosidan.
 
Re: [Sidospår] Motsatsen; Lätt att hitta på nätet

maxzomborszki skrev:
PS. Ok. Jag erkänner att ett någorlunda ovanligt namn underlättar. De första 4-5 åren på nätet var jag tämligen ensam om mitt efternamn där.

OT: Fast det hjälpte dig inte att kunna boka ett bra nick! ;P
 
ANNONS