Annons

Stalkersidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Paranoid är kanske ett för laddat ord för många men jag tror du oroar dig i onödan. Att oroa sig i onödan mår nog ingen bra av.

Våldsmannen i psykos bryr sig sannolikt inte om vad jag har för tankar eller åsikter när jag går på stan heller och han kan mycket väl ha fått för sig att jag har förfärligt onda avsikter/åsikter/tanker gentemot honom.
 
Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
paranoid är kanske ett för laddat ord för många men jag tror du oroar dig i onödan. Att oroa sig i onödan mår nog ingen bra av.

Jag oroar mig inte, har som sagt inte 100% korrekt info. Men jag tycker att det är onödigt att behöva skriva ut hela namnet + postnummer. Förnamn & län hade räckt. Jag blir inte "säkrare" eller vad ni kallar det bara för att jag vet personernas fullständiga namn.

Sen att moderatorerna etc ser mer är ok
 
Galaxens President skrev:

Våldsmannen i psykos bryr sig sannolikt inte om vad jag har för tankar eller åsikter när jag går på stan heller och han kan mycket väl ha fått för sig att jag har förfärligt onda avsikter/åsikter/tanker gentemot honom.

Struntsamma, du försöker inte ens förstå.
 
snysop skrev:
...Jag blir inte "säkrare" eller vad ni kallar det bara för att jag vet personernas fullständiga namn...

Nej det tror jag inte heller. Det finns säkert en viss sannolikhet att uppgifterna missbrukas men jag hävdar att den är så fruktansvärt liten att andra fördelar med att skriva ut vem man är väger upp det. Därav blir min jämförelse med våldsmannen på stan relevant, iallafall i mina ögon.
 
snysop skrev:
Jag oroar mig inte, har som sagt inte 100% korrekt info. Men jag tycker att det är onödigt att behöva skriva ut hela namnet + postnummer.
Postnummer behöver man inte alls fylla i, inte län heller för den delen.

Dock vet jag att det syns om det är ifyllt, så har man inte fyllt i det först men sedan beställt tex medlemskap online från oss (då adress efterfrågas) kommer postnummret in i registret - där skulle vi kunna ha en flagga för "visa ej postnr/ort".
 
Galaxens President skrev:
Nej det tror jag inte heller. Det finns säkert en viss sannolikhet att uppgifterna missbrukas men jag hävdar att den är så fruktansvärt liten att andra fördelar med att skriva ut vem man är väger upp det. Därav blir min jämförelse med våldsmannen på stan relevant, iallafall i mina ögon.

Vad är fördelarna med att veta någons namn?
 
clindh skrev:
Dock vet jag att det syns om det är ifyllt, så har man inte fyllt i det först men sedan beställt tex medlemskap online från oss (då adress efterfrågas) kommer postnummret in i registret - där skulle vi kunna ha en flagga för "visa ej postnr/ort".

När jag blev bronsmedlem så var jag tvugnen att skriva mitt riktiga namn och postort för att fakturan skulle hitta hem. Inte jättekul...

EDIT: Men, det ändrade jag sen... :)
 
snysop skrev:
Vad är fördelarna med att veta någons namn?
Jag hade känt mig gladare och öppnare om jag vetat vem jag talar med eller kanske rent av tryggare ;-) om jag vetat vem Mårten Sörensen var, som tyckte jag förtjänade en käftsmäll för vad jag skrivit i den här tråden . Dessutom tror jag många för en seriösare diskussion med mindre tendens att kasta ur sig ogenomtänkta saker om deras riktiga namn står bakom. Det känns ärligare när man gör klart vem man är tycker jag. Ta inte detta om en anklagelse mot dig, det är inte menat så.
 
Håller med Richard om gemene man och inser hur ointressant jag måste vara..
Under många år med riktigt namn, adress och telefonnummer på internet har jag endast blivit halvt otrevligt attackerad på mail vid enstaka tillfällen (via kontaktalänk exempelvis som hade kunnat ske ändå).
Men i och med att jag har mitt riktiga namn och kontaktuppgifter på nätet har jag fått mycket bra erbjudanden. Det goda har vägt långt över det onda.

Sen är det nog skillnad på community och community. Förmodligen tjänar man på att tänka på vad man skriver, både för att skydda sig själv och för att hela sajten här ska vara trevligare.
Är anonym på ett ställe där det mesta är blaha, men det kan ju vara bra om man diskuterar känsliga ämnen, men uppenbart är det mer skit och elakheter samt troll på såna ställen än på t ex fotosidan där vi har namn.
På fotosidan är kanske inte ämnena så känsliga så man inte ska våga stå för det man skriver?

Jag tycker fotosidan gör rätt i att kräva riktiga namn.
 
Erinrar mig en herre som kallade sig Eugen Von Scannerman som figurerade på fotosidan för några år sedan. Det var nog en del (däribland jag) som störde sig en del på att han figurerade under ett alias (även om hans "foto"-teknik också irriterade en del). Dock har jag för mig att fotosidan krävde att få känna till hans sanna identitet även om det offentligt förblev en hemlighet. (en liten parantes bara)
 
Galaxens President skrev:
Jag hade känt mig gladare och öppnare om jag vetat vem jag talar med eller kanske rent av tryggare ;-) om jag vetat vem Mårten Sörensen var, som tyckte jag förtjänade en käftsmäll för vad jag skrivit i den här tråden . Dessutom tror jag många för en seriösare diskussion med mindre tendens att kasta ur sig ogenomtänkta saker om deras riktiga namn står bakom. Det känns ärligare när man gör klart vem man är tycker jag. Ta inte detta om en anklagelse mot dig, det är inte menat så.

Men du vet ändå inte om Mårten heter Sörensen i efternamn... så egentligen spelar det ingen roll. Jag tar inte åt mig. Jag vet vem jag är och att jag är seriös. Jag skyddar mitt efternamn så att inget pucko kan hoppa efter mig, inte för att kunna skriva dumma saker till er. :)
 
lottae skrev:
.
På fotosidan är kanske inte ämnena så känsliga så man inte ska våga stå för det man skriver?

Jag tycker fotosidan gör rätt i att kräva riktiga namn.

Grejen är inte bara änmnena man skriver om, utan vad man har för utrustning etc. Det finns ju folk här som har svindyr utrustning hemma. Att servera sitt namn, bostadsort och vad för något man har på silverfat till brottslingar är iaf inget jag vill.

Kräva riktiga namn? Om FS inför att man måste skriva in sitt personnummer för att få vara med här så tänker jag går ur. För det är helt onödigt. NU kräver de ju faktiskt inte riktigt namn då man egentligen kan fylla i "Kalle Anka".
 
snysop skrev:
Men du vet ändå inte om Mårten heter Sörensen i efternamn... ...Jag skyddar mitt efternamn så att inget pucko kan hoppa efter mig, inte för att kunna skriva dumma saker till er. :)
Nej jag vet inte om han heter så. Det var just det som var poängen.

Att presentera sig är även en service till den man kommunicerar med så som jag ser det. Vissa skriver dock mer dumma/elaka saker till andra när de kan vara annonyma (pss som det är lättare att ljuga när man inte tittar någon i ögonen).
 
snysop skrev:
Grejen är inte bara änmnena man skriver om, utan vad man har för utrustning etc. Det finns ju folk här som har svindyr utrustning hemma. Att servera sitt namn, bostadsort och vad för något man har på silverfat till brottslingar är iaf inget jag vill.
Då är det väl ett betydligt smartare drag att inte skriva ut att man har svindyr utrustning än att fejka namnet (även om jag tror faran är överdriven)?
 
snysop skrev:
Grejen är inte bara änmnena man skriver om, utan vad man har för utrustning etc. Det finns ju folk här som har svindyr utrustning hemma. Att servera sitt namn, bostadsort och vad för något man har på silverfat till brottslingar är iaf inget jag vill.
Det finns ingen som begär at du skyltar med vad du har för utrustning..
Och inte ort heller väl? det fyllde då jag i självmant efter registreringen iaf.

Du har en profilbild där du syns ganska tydligt förresten..
 
lottae skrev:
Det finns ingen som begär at du skyltar med vad du har för utrustning..
Och inte ort heller väl? det fyllde då jag i självmant efter registreringen iaf.

Du har en profilbild där du syns ganska tydligt förresten..

Stor idé att vara på ett fotoforum om man aldrig diskuterar utrustning. ;)

Tror inte att någon skulle känna igen mig på min profilbild om jag mötte dem på stan. Jag tror att jag skulle kunna gå förbi er alla på Elmia-mässan utan att någon skulle se att det var jag.

Men som sagt, det är struntsamma. Alla gör som de vill.
 
snysop skrev:
Stor idé att vara på ett fotoforum om man aldrig diskuterar utrustning. ;)

Jag tror faktiskt inte du kan tala om vad jag har för utrustning hur mycket du än söker i trådar här;) Även om jag diskuterat utrustning. Måste man skriva exakt vad man har alls? Pajar nåt specifikt på en modell man inte törs nämna kan man ringa verkstaden om man inte törs fråga här väl?

Önskar förresten jag ägde några såna modeller..
 
Jag håller med Lotta och Richard.
Det är bra som det är idag, där man om man har speciella skäl kan få vara anonym men annars förväntas vara den man utger sig för att vara.
Dels för att det är min upplevelse att det påverkar diskussionsklimatet positivt, men också för att andelen mejl med skumma förslag blir mindre (har i varjefall varit för mig).

Men visst, jag funderade en och två gånger innan jag registrerade mig på fs - jag har ett ganska unikt namn, vi är bara två stycken i sverige med det såvitt jag vet (det är efternamnet som är lite ovanligare :) maria heter ju var o varannan) så varje gång jag syns med för- och efternamn så kommer det lätt gå att hitta mig på typ www.hitta.se. Och självklart finns det en möjlig risk, men i mitt tycke är det en acceptabel risk.

Jag tror inte alls det skulle vara fler tjejmedlemmar på fotosidan om man fick anonym. Jag tror vi skulle få fler oseriösa medlemmar med annat än foto som intresseområde.

/maria
 
jag säger som emtre.

jag har varit väldigt aktiv "offentligt" på nätet i 8 år.
och det med ovanligt förnamn och unikt (för sverige) efternamn, oftast fullt synligt.
ändå är den enda gången i hela mitt liv som jag blivit, på ett ouppskattat sätt, uppvaktad var när jag som 19åring skrev mitt telefonnummer på en sten nånstans i västerbotten (tror jag det var).
det gick dock att klara sig ur, utan probs.

visst har det ibland ringt folk och frågat om hjälp (dock inte mitt i natten), men för mig har det (lyckligtvis?) inte på något sätt känts jobbigt, stressande, läskigt, enerverande, olustigt.. osv osv.
tvärtom känns det roligt att kunna hjälpa till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.