Annons

Stör blixt annan elektronik?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har möjlighet att fotografera industrirobotar invändigt, men blev lite osäker på hur mycket elektromagnetisk strålning en avfyrad blixt kan ge. Är det helt safe att ställa en blixt upp till elektronik utan att några elektronikkomponenter skadas eller nåt flashminne får nån ofrivillig bit?

Har möjlighet att fotografera industrirobotar invändigt, men blev lite osäker på hur mycket elektromagnetisk strålning en avfyrad blixt kan ge. Är det helt safe att ställa en blixt upp till elektronik utan att några elektronikkomponenter skadas eller nåt flashminne får nån ofrivillig bit?

Tvivlar på att fältstyrkan är så hög att den skadar elektroniken. Den skadar ju definitivt inte elektroniken i en kamera eller stör minneskortet.

Kom dock ihåg att om du är i närheten av ställverk så kan du ställa till det då de ofta är utrustade med ljusbågsvakter. De fungerar ungefär som en slavblixt men när de ser en blixt bryter de snabbt strömmen i ställverket med ibland stora kostnader iform av produktionsbortfall och stillestånd.. Har många gånger använt just en fotoblixt för att testa ljusbågsvakter i ställverk vid idrifttagningar av elanläggningar inom industrin.

Så innan du fotar med med blixt i en industri fråga om det finns ställverk med ljusbågsvakter i närheten som kan störas av blixten.

Kom dock ihåg att om du är i närheten av ställverk så kan du ställa till det då de ofta är utrustade med ljusbågsvakter. De fungerar ungefär som en slavblixt men när de ser en blixt bryter de snabbt strömmen i ställverket med ibland stora kostnader iform av produktionsbortfall och stillestånd.. Har många gånger använt just en fotoblixt för att testa ljusbågsvakter i ställverk vid idrifttagningar av elanläggningar inom industrin.

Så innan du fotar med med blixt i en industri fråga om det finns ställverk med ljusbågsvakter i närheten som kan störas av blixten.

Brukar alltid fråga efter brandvakter mm som också kan utlösas av blixtar, men ljusbågsvakter hade jag inte hört talas om tidigare. Så jag tackar för riktigt intressant info.

Tvivlar på att fältstyrkan är så hög att den skadar elektroniken. Den skadar ju definitivt inte elektroniken i en kamera eller stör minneskortet.

Det jag funderade på var om kanske blixtarna själva och kamerahusen var specialkonstruerade för att hantera fälten genom riktad verkan osv.

Men verkar ju positivt annars att den inte bör störa ... får prova på nån äldre robot innan jag ger mig på helt nya ;)

Nåja, nog kan blixtar störa elekronik eller i vart fall radio kommunikation.
Pocket wizard hade ju en del problem med Canon 580 EX...

Plus ett.
Lär dig också utrymningen om du hålls i ett ställverk.
Släckgasen är försedd med exakt noll procent syre.

Annars är frågan om blixten berättigad.
Du vet inte vad för sensorer som arbetar i den miljö du avbildar.
Är nån av dem optisk kan det faktiskt hända en del intressanta saker om du har otur.
Så kardinalregeln är: Fråga först och fråga nån som vet och inte säger "borde gå bra..."

Jag har haft lite problem med Elinhcroms mottagare för blixtstyrning i kombination med en gammal blixt från den tiden man knappast tänkte så mycket på hur elektronik kunde störa annan utrustning.
Har jag mottagaren för nära kan den stängas av när det smäller. Kan lätt provoceras fram genom att hålla mottagaren framför blixtröret.
Det har även hänt med en 580EX, men inte så ofta (det skall vara full kräm i batterierna och troligen på blixten också för att det skall bli nåt).
Så visst kan elektronik störas av blixten. Det blir nog en skaplig puls, men det skall nog mycket till innan det går sönder nåt och det har varit på väldigt korta avstånd från blixten som jag haft problem. Jag skaffade längre kablar så att jag kunde placera mottagaren en bit ner på stativen och då är det lugnt.

Nåja, nog kan blixtar störa elekronik eller i vart fall radio kommunikation.
Pocket wizard hade ju en del problem med Canon 580 EX...

Men Pocket Wizard jobbar väl med just radiokommunikation med blixten så själva störkällan är väl fortfarande inte blixtens elektronik

Men Pocket Wizard jobbar väl med just radiokommunikation med blixten så själva störkällan är väl fortfarande inte blixtens elektronik

Jo, det visar sig att just 580EX störde radiokommunikationen mellan PW sändare-mottagare.
Lösningen var att koppla mottagraen med sladd till blixten så att den kom längre bort från störnings källan.För andra blixtar så fanns inte samma problem.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto