Annons

Står det något om reseersättning i blfs lista?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Bara för att jag vanligtvis använder sffs lista så har jag inte blfs nyaste upplaga och det är endast det i rubriken jag är nyfiken på ur den.. Någon som vet och vill tala om?

Bara för att jag vanligtvis använder sffs lista så har jag inte blfs nyaste upplaga och det är endast det i rubriken jag är nyfiken på ur den.. Någon som vet och vill tala om?

Vet inte hur det är i listan, men det man får ta ut skattefritt har jag för mig är 18,50 kr milen.

Jo, det stämmer nog med den skattefria delen.. Men normalt sett senaste kvartalet har jag tagit 32:-/milen (sen vad som är skattefritt och inte får revisorn bokföra) men nu har jag en kund som vill betala milersättning enligt blf och jag finner banne mig ingen sådan hur jag än söker och hör mig för. Finns det ens inskrivet? Någon?

Det är väl samma tror jag. 40kr/mil ex moms.

Fast varför plockar du ut 32:- milen ur eget bolag? Är det mindre skatt på resersättningen än på lönen?

Mvh
Maverick

Fast varför plockar du ut 32:- milen ur eget bolag? Är det mindre skatt på resersättningen än på lönen?

Mvh
Maverick
Jag har nog dålig koll antar jag.. Borde höja alltså?

Fast iof så är min arbetsplats utbredd över länet här och ganska ofta reser jag upp till 15 mil enkel för att utföra uppdrag och därför tar jag även betalt för den tid jag reser utöver de 32:- som jag beräknat till bensin/slitage på fordon.

Tack för svaret också:)

Det är väl samma tror jag. 40kr/mil ex moms.

Mvh
Maverick

Jag tror att ni pratar förbi varandra lite i tråden?

Reserersättning som du fakturerar kunden har inte med skatten att göra. Vissa tar nog ut en milersättning som är hög nog att även täcka arbetstiden medan andra lägger på en kostnad som mer motsvarar bilens kostnader medan arbetstiden/körtiden faktureras separat. En ytterligare variant är att fakturera körtiden (alltså per timme) med samma taxa som övrigt mer kvalificerat arbete och bjuda på bilkostnaden (som alternativ till att ta lite lägre ersättning per timme när man kör bil och fakturera bilkostnaden separat). Vad BLF rekommenderar i senaste utgåvan har jag tyvärr inte koll på.

Skatteverket tillåter sedan att man bokför körning med en egna bilen som en kostnad till 18,50 per mil. Detta får effekten att man i princip inte betalar någon skatt på fakturerad kostnad upp till detta belopp, men det har egentligen inte med varandra att göra. Milavdrag kan du ju göra på resor i firman även om de inte faktureras.

Nja, vet inte om man får plocka ut mer milersättning än vad skatteverket tillåter. Däremot så tror jag att de flesta bara plockar ut den skattefria delen. Dels för att du slipper skatta för den och dels för att den drar ner bolagets resultat. Är det dock så att skatten på den överstigande delen är mindre än skatten på resultatet så ska man givetvis plock ut den också.

Det är nog 40:- milen ink moms när jag tänker efter. Det blir nämligen 32 det med...

Mvh
Maverick

Ja det är möjligt att vi pratar förbi varandra så jag förtydligar mina inlägg.

När det gäller att fakturera kunden så är det 40:-/mil som rekommenderas. Självklart valfritt att ta vad man vill både med avseende på mil och tid.

När det gäller att plocka ut pengar från det egna bolaget så är det skatteverket som bestämmer hur mycket jag får ta ut i milersättning. Men jag känner nog ingen som tar ut mer än den skattefria beloppet i sina enskilda bolag. Har man aktiebolag så blir det kanske lite annorlunda.

Mvh
Maverick

Bättre med 40kr/mil inkl moms och sätta det på samma faktura som allt annat jobb. Ingen anledning att böka med annat, samla allt på en och samma faktura.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar