Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sRGB vs ARGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Jo jag har fattat att bilder som avses att visas på nätet skall presenteras i sRGB och helst ses i FF.

Men i min kamera finns inställning för ARGB och den har jag aldrig använt.

Så om jag fotar för att sedan ta fram papperskopior skall jag då använda den andra färgrymden?

Eller till vad använder jag det ena eller det andra?
 
Använder nästan alltid "Adobe RGB" då den erbjuder fler nyanser än sRGB. Vill jag sedan visa bilderna på webben, konverterar jag bilden till sRGB istället. Detta gör att jag alltid har mest valmöjligheter med bilderna.

Använd Adobe RGB tycker jag. Då har du maximal bildinformation i dina bilder för utskrifter mm och konvertera till sRGB de bilder som ska webbas.
 
Tycker mig se i artiklarna när jag läste lite snabbt att det är viktigast med aRGB när man fotar JPEG. Hmm kan detta stämma.
Nu har jag använt RAW så mycket så jag uppskattar det framför JPEG. Skulle det då vara sämre med aRGB i RAW formatet?
Eller så har jag läste som F-N läser bibeln.
 
Valet påverkar inte rå-filerna, som alltid är i kamerans "egna" färgformat. Inte förrän råkonverteringen görs omvandlas bilden till ett standardfärgformat som de flesta program kan läsa/förstå att visa på rätt sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.