gpq
Aktiv medlem
Om din tes skulle stämma att det är mer lönsamt med en budget FX DSLR än en entusiast DX DSLR så skulle ju både Nikon och Canon för länge sedan dels skrotat high end APS-C-kamerorna, dels introducerat low end FF DSLR. Nu är det motsatta korrekt och vi ser att både utbudet och konkurrensen ökar inom high end APS-C-segmentet där Canon satsat på 7D, Pentax på K-5, Sony på A55 och A580 samt Nikon på D7000 och kommande D400. Det skulle förvåna mig mycket om Canon la ner 7D, Sony och Pentax slutade med APS-C , Nikon nöjde sig med D7000 och inte följde upp med en D400 utan allt satsade på low end FF DSLR istället.
Min tes är inte att budget-FX är mer lönsamt än entusiast DX-slr. Min tes är att marginalen är högre, och att det finns en marknad. Jag tror att denna marknad är mycket mindre än entusiast-DX-marknaden, men ändå tillräckligt stor för att generera en vinst.
Ingen har påstått att high end-DX är på väg att läggas ner, vilket gör att det är ganska fånigt att ta upp det. http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man