Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellåsning

Produkter
(logga in för att koppla)
Spegeluppfällning (eller spegellås) är en funktion som låser spegeln uppfällt, så att den inte orsakar vidrationer och därmed ger suddiga bilder.

Användbart för slutartider mellan 1/30 och 2 sekunder.
 
Förtydligande, tack

Kan man alltså säga att man bör aktivera spegellåsning om man kör på slutartider runt sekunden?

Säg att jag tar en bild med slutartid 2 sekunder. Bör jag, för bästa skärpa, köra med spegellåsning då?


När jag läser i Canons manual för 20D står det så här angående spegellåsning:

...bla bla bla ...Det förhindrar spegelvibrationer som kan ge oskärpa när du tar närbilder eller använder superteleobjektiv.


Ja, det står alltså ingenting i manualen om att man bör använda spegellåsning vid långa slutartider. Men, jag antar alltså att man bör använda sig av spegellåsning även vid långa slutartider.


(Ursäkta alla upprepningar i detta inlägg, har inte vaknat ritgt ännu)
 
Under vilka förutsättningar uppstår vibrationerna? 500mm med converter? Jag kan inte se någon oskärpa med mitt lilla 400mm på varken långa eller korta slutartider, på stativ.
 
Spegeluppfällning, stativ, trådutlösare, IS etc. är alla faktorer som bidrar till skarpare bilder. Att sen avgöra när det är praktiskt användbart (läs gör skillnad) är väl upp till var fotograf att ta ställning till. Men som Kim skriver, på slutartider mellan 1/30 - 2 sekunder är det inte fel att använda sig av ovanstående.
 
Men spegellåsningen gör väl att amn inte kan titta genom sökaren?

Detta kanske är bra om man tar gatusnapshots?
Då låter ju inte kameran så mycket heller?
 
När spegeln fälls upp uppstår vibrationer som skapar oskärpa. Med spegellåsning fälls spegeln upp en stund innan bilden tas, och på så sätt minskar risken för skakningsoskärpa. Med ett klent stativ är behovet av manuell spegellåsning större. Fotar man på frihand har man knappast någon hjälp av spegellåsning.

Med tider över 2 sekunder, märks inte vibrationerna, eftersom de hinner upphöra innan merparten av exponeringen är klar.

Risken för skakningsoskärpa är störst med teleobjektiv och vid närbildsfoto, varför spegeluppfällningen gör mest nytta då.

Nej, men ser inget genom sökaren när spegeln är uppfälld, men det är inget problem eftersom man först komponerar, sedan fäller upp spegeln, och sist av allt tar bilden.

// Kjelle
 
Per:
Efter 2 sekunder så har vibrationerna från spegeln normalt klingat ut tillräckligt för att inte inverka, om man inte har antingen extremt lång brännvidd eller ett väldigt klent stativ.

Fredrik:
Ett klent stativ ökar behovet av spegeluppfällning ja.
 
Harry_ skrev:
dum fråga men
kan man ha den aktiv hela tiden?

Inga frågor är dumma.

Ja, du KAN ha den aktiv hela tiden. Men det är inte särskilt bra tycker jag, så du BÖR inte ha det om jag får råda. Varför?

Jo, spegeln fälls ju upp när du trycker på avtryckaren första gången (i och med det försvinner sökarbilden), därefter måste du trycka ner avtryckaren en gång till för att exponera. Med andra ord kommer du inte att se motivet tiden innan du exponerar. Därför är det inte lämpligt att använda vid handhållen fotografering (anser jag...).

Däremot är det kanon att använda om man har kameran på stativ, själv kombinerar jag det då ofta med självutlösaren, då eliminerar man även risken för vibrationer pga knapptryckningen. Alternativet är att använda en trådutlösare/fjärrutlösare.

Det finns de som använder det även vid handhållet och både trivs och lyckas med det. Jag tror inte de är många, men åtminstonde jag är imponerad av att de lyckas...

/Arne
 
Varför inte automatik i spegeluppfällningen så man bara behöver trycka en gång? Alltså en fördöjd utlösare som fäller upp spegeln direkt man trycker och exponerar efter t.ex. 2sek när vibrationer efter att man tryckt lagt sig.
Då skulle man inte behöva trådutlösare.
 
Så blir det om man använder självutlösaren. Minns inte riktigt hur det är på 300D, men på 20D är fördröjningen ca 2 sek i det läget.
 
Arne S skrev:
Så blir det om man använder självutlösaren. Minns inte riktigt hur det är på 300D, men på 20D är fördröjningen ca 2 sek i det läget.

Jag som tyckte att jag kommit på någon som tillverkarna inte tänkt på...
Testade just på min 350D och mycket riktigt. När man aktiverat spegellåsning så ändras tiden för självutlösaren till ca. 2sek och spegeln går upp när man trycker.

Tack Arne och Canon!

//Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.