Annons

Spara Kartong? VARFÖR?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag har en vara ute till försäljning, exempelvis ett objektiv, så handlar ofta en de första frågorna en eventuell köpare ställer om orginalkvitto och kartongen finns kvar.
Det räcker för att iaf jag ska spara tygpåsar och kartonger.

Jämför med bilköp. En bild på en skitig bil i en annons ger för mej ett intryck av en sunkhög som ägaren inte har brytt sej särskilt mycket om. Den skitiga bilen kan i verkligheten vara en pärla i toppskick. Men det första intrycket kan decimera potentiella köpare ordentligt om man inte ens kan kosta på sej att tvätta bilen innan man tar bilden för annonsen.

Alltså, om jag vill göra en snabb och bra affär när jag annonserar ut en vara, så ser jag till att göra så bra reklam för varan OCH mej som möjligt.
För det handlar om ren marknadsföring där den vara/person som ger bäst intryck vinner.

/K

Jämför med bilköp. En bild på en skitig bil i en annons ger för mej ett intryck av en sunkhög som ägaren inte har brytt sej särskilt mycket om. Den skitiga bilen kan i verkligheten vara en pärla i toppskick. Men det första intrycket kan decimera potentiella köpare ordentligt om man inte ens kan kosta på sej att tvätta bilen innan man tar bilden för annonsen.

/K

Men här förutsätter du att avsaknad av kartong = dåligt skick. Så behöver det ju inte alls vara, och är oftast inte heller enligt min erfarenhet. Kartongen har inte haft något samband med skicket på de grejor jag köpt begagnat. Sen sparar man ju oftast objektivväskor, påsar etc. Till skillnad från kartonger så har man ju en viss nytta av dem.

Men här förutsätter du att avsaknad av kartong = dåligt skick. Så behöver det ju inte alls vara, och är oftast inte heller enligt min erfarenhet. Kartongen har inte haft något samband med skicket på de grejor jag köpt begagnat. Sen sparar man ju oftast objektivväskor, påsar etc. Till skillnad från kartonger så har man ju en viss nytta av dem.

Nej det skriver jag inte. Jag skriver att avsaknad av kartong/skitig bil ger ett sämre intryck för många köpare, inklusive mej själv.

Annonsen ska ju skapa ett intresse. Att spara kartongen och det som följde med vid nyköp ger ju faktiskt ett bättre intryck än motsatsen, så då är valet ganska enkelt tycker jag.

Ju äldre prylen är desto mindre betydelse har det naturligtvis.

/K

Jag tror att för en del köpare av beg. grejer känns det bättre när de får prylar i originalkartong. Om jag vill spara kartonger så går det att vika de platt så att de inte tar plats. Frigoliten slänger jag efter ett tag.

First impression heter det på engelska.
Säger inget om den verkliga personen, men ändå är den viktig.

Angående bilköp är det nog stämplar en bättre jämförelse.
Jag köper hellre en Porsche som har alla stämplar från en auktoriserad verkstad och reparationskvitton som är smutisg på bild än en porsche som personen själv servat och glänser på bild.

Så ser jag två annonser som ovan så väljer jag först att titta på den som har stämplar.
Samma sak om jag ser två nästintill identiska 7D kamerahus, samma pris, samma avstånd att köra. Ena säljer enbart hus + batteri + laddare. Den andra säljer hela kitet.

Jag åker först och tittar på den sistnämnde. Men det är jag. Dock kan det ju hända att jag väljer den förstnämnda av andra anledningar.

/Stefan

För mig när jag köper grejer så betyder att originalförpackning med alla tillhörande delar säger en hel del om personen.
Det ger ett intryck av att vara ordentlig och skötsam och har kontroll över sina grejer. Det betyder oftast, inte alltid, att personen är likadan vid handhavande av utrustning.
Det ger även ett bra intryck för försäljaren sådan att personen är en seriös säljare och ingen lurendrejare.
Just därför sparar jag kartonger för sådant jag kan tänkas sälja senare, för att ge sken av att vara ordentlig och skötsam.

Och så är det ju praktiskt om man skall skicka grejorna.

Kom faktiskt på en bra anledning till att jag har kartongerna kvar. Jag låter inköpskvitto, bruxanvisning och garantipapper och ev väska som jag aldrig använder ligga kvar i kartongen. Sånt försvinner alltid i min allmänna röra, men nu vet jag att allt ligger i lådan i källaren. Bra va!!

Kom faktiskt på en bra anledning till att jag har kartongerna kvar. Jag låter inköpskvitto, bruxanvisning och garantipapper och ev väska som jag aldrig använder ligga kvar i kartongen. Sånt försvinner alltid i min allmänna röra, men nu vet jag att allt ligger i lådan i källaren. Bra va!!

mkt bra!

Är man så trångbodd så man vill slänga dom men man ändå måste starta en tråd för att kolla om det är okej att slänga dom kan man ju alltid demontera dom och stoppa dom i en dokumentmapp, förslagsvis. Eller en tidningssamlare. Eller bara slänga dom. Man gör ju som man vill.

Jag ska hädanefter spara alla urdruckna mjölkpaket för att visa hur ordentlig och ansvarstagande jag är.

Jag misstänker dock att det på sikt kommer få motsatt effekt... Men jag litar på att ni har rätt och att kartonger ska sparas.

Helt ärligt, jag räknar med att behålla min 7D i 3 år. Efter det skiter jag i vad den har för begagnatvärde. Tänker man på andrahandsvärdet redan när man köper prylen har man i mitt tycke köpt för dyra saker. Alltså skulle jag inte handla av folk som behåller kartonger eftersom slutsatsen jag kan dra av det är att det är personer med svag ekonomi som troligen är skuldsatta upp över öronen och har allmänt dålig karaktär. - Generaliseringar är kul, de kan slå precis hur som helt.

Handlar jag begagnat är jag primärt intresserad av den faktiska prylen, inte av förpackningen. Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan tillskriva en bit papp något som helst värde.

Men så är jag ju helt rudis när det gäller foto. Förklaringen till den mediokra kvaliteten hos mina bilder kanske ligger i att jag har slängt kartongerna prylarna kom i. Fan också.

Det går t.o.m. att sälja kartonger från objektiv och kameror på tradera, man blir förvånad när man ser vad är folk villiga att betala för dem !?

Helt ärligt, jag räknar med att behålla min 7D i 3 år. Efter det skiter jag i vad den har för begagnatvärde. Tänker man på andrahandsvärdet redan när man köper prylen har man i mitt tycke köpt för dyra saker.
Jag hör av mig om tre år! ;-)
En konstig inställning, du räknar med att behålla kameran i tre år men gör inget för att få sålt den för så mycket pengar som möjligt? Om man inte räknar med att sälja den alls så förstår jag resonemanget iof.

Den här tråden har fått mig att börja spara på kartonger... Skit också.
Helt ärligt, jag har aldrig ägnat kartongen eller avsaknaden av den en tanke när jag köper begagnat. Tvärtom har jag undrat varför man skriver att originalkartong medföljer. Nu kommer jag spara kartonger (plats finns på vinden) ifall det skulle vara någon köpare som tror att jag håller bättre ordning på mina saker pga kartongerna.
Oavsett hur korkat det låter i mina öron så kan man uppenbarligen få några köpare extra intresserad av detta knep så det får det vara värt.

Detta är Nikongrejjer mest...
Hälsn Susan

Hej igen! Den egentliga orsaken till mitt svar angående kartonger, var att jag såg på din profilbild att har anslutit dig till Nikonskaran. Eftersom jag som tur är har kvar barnasinnet så var det inte så svårt att låta sarkasmen flöda. Det är nog tänkvärt att behålla sina kartonger när det gäller dyrare kapitalvaror som ex. kameror. Det blir ju enklare att skicka vid en eventuell försäljning. .Jag har jag mina kartonger i en stor kartong och skrivit på vad den innehåller. Bra idé att spara kartonger när det gäller ovanstående.

Vänligen

NE

Om man inte sparar kartongen har man ingenstans att lägga skyddet för blixtskon!

Jag ska hädanefter spara alla urdruckna mjölkpaket för att visa hur ordentlig och ansvarstagande jag är.

Jag misstänker dock att det på sikt kommer få motsatt effekt... Men jag litar på att ni har rätt och att kartonger ska sparas.

Helt ärligt, jag räknar med att behålla min 7D i 3 år. Efter det skiter jag i vad den har för begagnatvärde. Tänker man på andrahandsvärdet redan när man köper prylen har man i mitt tycke köpt för dyra saker. Alltså skulle jag inte handla av folk som behåller kartonger eftersom slutsatsen jag kan dra av det är att det är personer med svag ekonomi som troligen är skuldsatta upp över öronen och har allmänt dålig karaktär. - Generaliseringar är kul, de kan slå precis hur som helt.

Handlar jag begagnat är jag primärt intresserad av den faktiska prylen, inte av förpackningen. Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan tillskriva en bit papp något som helst värde.

Men så är jag ju helt rudis när det gäller foto. Förklaringen till den mediokra kvaliteten hos mina bilder kanske ligger i att jag har slängt kartongerna prylarna kom i. Fan också.

Ja det är klar du ska, vad ska du annars spara din avföring i? :)

Jag sparar kartongerna för att de är bra om man behöver skicka dom på service/reparation.
Det är väl den enda anledningen som jag ser det.

Sparning

I alla fall under tiden man har garanti kvar i fall det ska skickas iväg. Sen ryker dom ...

Jag sparar inte på några kartonger och planerar inte att göra det heller. Att jag kanske skulle få några kronor mer vid en tänkbar försäljning uppväger inte att ha masa skräp sparat. Jag har köpt några objektiv på ebay och inga av dem var med orginalkartong men de var i utomordentligt skick.

Håller med en av inläggen att för mig gör det inget bättre intryck att se att någon sparat en kartong i källaren.

Jäförelsen med en skiten bil är ju hur skev som helst. Om ett objektiv är skitigt vid försäljningen så ger det ju ett taskigt intryck men idet kan man ju inte jäföra med att en orginalförpackning saknas.

Den enda anledningen som skulle få mig att spara en förpackning vore att ha kvittona i den, som någon påpekade:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar