Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara Kartong? VARFÖR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jäförelsen med en skiten bil är ju hur skev som helst. Om ett objektiv är skitigt vid försäljningen så ger det ju ett taskigt intryck men idet kan man ju inte jäföra med att en orginalförpackning saknas.

Nä, vad tänkte jag på egentligen. Man kan ju inte jämföra en sketen bil med en fin kartong.

/K

Jäförelsen med en skiten bil är ju hur skev som helst. Om ett objektiv är skitigt vid försäljningen så ger det ju ett taskigt intryck men idet kan man ju inte jäföra med att en orginalförpackning saknas.

Tror man kommit på fel bana nu igen.
Allt detta har som helst inget värde i verkligheten, hur man egentligen är som person eller i vilket skick varan är. Allt handlar om att ge sken av en bra reklam vid försäljning av en en fin produkt.

Jag vågar påstå att det är enklare att sälja en begagnad kamera om man har allt iordning (dvs papper inkl originalkarton med alla tillbehör)
Av samma anledning påstår jag att det är enklare att sälja en kamera om man har med en bild i sin annons.
Av samma anledning påstår jag även att det är enklare att sälja en kamera om bilden är egentagen och inte kopierad samt är av bra kvalité så man ser skicket och inte är suddig.

Lägg ihop alla påståenden samt ett rimligt pris så blir man av med varan snabbare.

/Stefan

Haha, den här tråden börjar ju bli bra. :D

Oavsett hur konstigt mitt inlägg var (jag erkänner att det var smått bisarrt) kvarstår att jag fortfarande tycker att papp inte är värt något när jag vill köpa plast, magnesium, aluminium och glas (samt lite annat jox)..

Haha, den här tråden börjar ju bli bra. :D

Oavsett hur konstigt mitt inlägg var (jag erkänner att det var smått bisarrt) kvarstår att jag fortfarande tycker att papp inte är värt något när jag vill köpa plast, magnesium, aluminium och glas (samt lite annat jox)..

Nä, men det kanske finns nån därute som bjuder mer än du gör eftersom jag har mina kartonger kvar :)

Det ger även ett bra intryck för försäljaren sådan att personen är en seriös säljare och ingen lurendrejare.

Inte alltid. Många lurendrejare visar prylarna på proffsigt tagna bilder, med kartong och inplastade delar. Visst, bilderna är oftast stulna från tillverkarna eller kataloger, men...

Jag slänger oftast kartongerna. Det beror på att jag oftast köper prylar som jag vet att jag kommer att använda tills de går sönder och sedan hamnar på elektronikskroten. Lite annat är det förstås med fotogrejer som en del samlar på. Då sparar jag eventuellt medföljande kartonger. Inte så mycket för min del, utan för att kanske en kommande ägare uppskattar kartongen.

En Volvo V70 med kartong vore något. :)

Det där med samlarvärde är ju en rätt rolig sak i sig..
Just idag är det inte värt ett skit att spara på saker.
Men säg att om 30 år, så är just du ute efter saker som du använde i din ungdom. Du blir säkert i extas när du ser att det finns någon dum jävel som sparat originalkartongen..
Såklart inget argument för att gå o spara kartongen, för att kanske! om ett halvt sekel fram så är det värt lite extra kulor..
Men jag känner samma sak angående säljaren. Köper jag begagnat ger det helt klart ytterligare bättre känsla när denna säger att jag får originalkartongen. Men det avgör ju inte direkt det alternativa köpet :)

/Henke.. som blir i extas för gamla 1940&1950tals saker. i kartong.. ;)

LOL, samma här.

Varför finns det så många "unpacking"-videos på YouTube? Jo det är ju rena julafton att packa upp sin nya leksak!! Genom att behålla kartongen återkopplar man till den fröjdefulla känslan.
Vägrar slänga kartongen vad min fru eller andra än anser. Förvarar dem synligt.
När jag köper beg blir upplevelsen bättre om kartongen finns och är i gott skick. Mer likt känslan att köpa nytt. Jämför med vad nybilslukt gör för hur man uppfattar en beg bil.
Sen är det ju onekligen praktiskt om man skulle behöva skicka prylar med posten ed men det är inte huvudargumentet för mig.

Att vilja tolka en persons karaktär utifrån om de behållit originalkartongen eller ej säger mer om uttolkaren än något annat. Själv har jag ett helt fördomsfritt förhållningssätt till företeelsen att samla förpackningar i sitt hem och låter inte det påverka min värdering av de fotoprylar jag eventuellt skulle spekulera i eller personens karaktär i relation till mitt köp.

Tror man kommit på fel bana nu igen.
Allt detta har som helst inget värde i verkligheten, hur man egentligen är som person eller i vilket skick varan är. Allt handlar om att ge sken av en bra reklam vid försäljning av en en fin produkt.

Jag vågar påstå att det är enklare att sälja en begagnad kamera om man har allt iordning (dvs papper inkl originalkarton med alla tillbehör)
Av samma anledning påstår jag att det är enklare att sälja en kamera om man har med en bild i sin annons.
Av samma anledning påstår jag även att det är enklare att sälja en kamera om bilden är egentagen och inte kopierad samt är av bra kvalité så man ser skicket och inte är suddig.

Lägg ihop alla påståenden samt ett rimligt pris så blir man av med varan snabbare.

/Stefan

Klockrent!!

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Att vilja tolka en persons karaktär utifrån om de behållit originalkartongen eller ej säger mer om uttolkaren än något annat. Själv har jag ett helt fördomsfritt förhållningssätt till företeelsen att samla förpackningar i sitt hem och låter inte det påverka min värdering av de fotoprylar jag eventuellt skulle spekulera i eller personens karaktär i relation till mitt köp.

Men som du ser i den här tråden så är vi olika. Vissa skiter blankt i kartonger och andra ser ett värde i att den finns kvar.
En annons där säljaren visar varan med orginalkartong fångar därmed upp "båda sidor" av tänkta köpare.
Det är ett värde nog för mej att spara kartongen.

/K

Wow, jag har aldrig lyckats skapa en tråd med så mycket åsikter!

Vad gäller kartongerna vet jag inte ännu....Har precis som några av er sparat alla papper och tillbehör i dem, men vi har knökfullt på vinden redan som det är och kartongerna ligger lite här och var.

hmmm... bestämmer mig nog sen när flytt blir av, men jag är ju annars rensa och slängtypen!

/Häls

Susan trådstararen

Man kan inte spara på allt i evigheter. Håller med den innan som sade våga slänga saker haha :)

När jag köper begagnat så bryr jag mig inte om man får med kartong eller inte. Jag tror inte ens att jag skulle vilja få med kartongen om säljaren erbjöd sig. Då får jag ju ännu en kartong att slänga på återvinningsstationen.

Så jag säger släng dom :)

Och hur många kartonger talar vi om?

Under de snart 10 år som jag mer eller mindre försörjt mig som fotograf så har det givetvis blivit en del fotoprylar. Har sparat åtminstone alla kartonger som innehållet hus och gluggar. Jag har också sålt av en del genom åren när det blivit aktuellt för nya prylar och tycker det är praktiskt att lämna över detta till ny ägare och har uppfattat det som att det är uppskattat.

Jag samlar också alla kartonger som har med trådens ämne att göra i en kartong modell större med text utanpå.

Jag blir glad om jag någon gång skulle köpa begagnade prylar om även originalförpackningen finns kvar. Men det säger givetvis inte hur gluggen eller huset är i skick men känns på något sätt som att det är en bra start på en ev. affär.

Jag flyttar å andra sidan inte så värst ofta numera och har planer på att bo kvar här länge till, att sedan tanten min tycker att "det" rummet skulle kunna användas till ett gästrum är en helt annan historia (c;

//R

Men som du ser i den här tråden så är vi olika. Vissa skiter blankt i kartonger ...
/K

Se där, ännu ett användningsområde när nöden så påkallar:)

Sorry, kunde inte låta bli. Får mig att tänka på en artikel jag läste om nedläggning av små stationsbyggnader med postlådor.

Det stod: "Många av samhällets invånare ser med sorg i hjärtat den stängda postluckan där flera generationer uträttat sina behov".

Allvarligt talat: Som jag sagt tidigare håller jag fullt och fast med dig, Kenneth. Jag sparar också mina kartonger, åtminstone vad gäller kameror och objektiv. T o m skrivarkartonger (A3+) så länge skrivaren hade garantitid. Men sedan åkte åbäket ut.

Alla lika, alla olika

Mjölkkartonger, skokartonger och andra 100-talskartonger.

Vissa är onödiga att spara och säger också en del om en person som sparar alla sina mjökkartonger. Eller inte? avgör själja. Kanske säger den lika mycket som en som sparar en kamerakartong eftersom trenden visat att man säljer sin dyra utrustning rätt ofta för att byta upp sig och där är det "kanske" bra med kartong.

Jag är sådan. Jag vet att jag kommer vilja sälja min 7D mot en 7D Mk II om jag har råd. Därför sparar jag allt, kvitto, garanti från Canon själva, CD skivor etc i kartongen. Då vet jag var jag ska leta. För att hitta den kartongen är mkt lättare att leta upp papprena bland mina pärmar, manuelerna i bokhyllan, Extra sladdarna som man kanske sparar i en anna låda eftersom man redan har likadana sladdar sen tidigare och CD skivorna som ligger i Fodral.

Underlättar för mig både vid försäljning och ordning o reda vid ex garantirep eller behov av installations CD.

Spara en skokartong till en sko jag vet att jag inte kommer få nåt för om 3 år är nog...... idiotiskt. Sunt förnuft! Såvida man inte har skokartongen för andra skäl än sälja sina slitna skor med fotsvett.

/Stefan

Mjölkkartonger kan vara bra att ha grejer i. Exempelvis små smulor av cellplasten som följer med som packmaterial till kamerapryttlar, eller kolapapper som annars blir liggande skrivbordslådor.
Dessutom sparar jag på dom där härliga igensvetsade plastförpackningarna. Ni vet, de där fina sakerna som man inte ens kan klippa upp med annat än med kraftiga verktyg från järnaffären, eller skjuta upp, med krut!

Jag ska göra en bekännelse... Jag har kartongen kvar till 50" platt-teven som jag köpte i julas. Inte för att jag sparar på så stora lådor, utan för att det inte har blivit av att frakta skiten till återbruket.

Trevlig helg!

/K

Alla ni som sparar på tomkartonger: hur får ni plats att förvara papp luft och frigolit? Bor ni alla i rymliga villor eller i jättelägenheter?

Av alla grejor jag sålt på Fotosidans annonssidor (jag slänger så gott som alla kartonger - har inte plats för såna i 2:an eller källarförrådet) har hittills ingen kund frågat efter originalkartongen.

Ingen har heller frågat efter originalkvittot (som jag har i bokföringen).

Om jag ska skicka en fotopryl i posten så förpackar jag i en vanlig vältejpad brun standardpappkartong med massor av bubbelplast och packchips. Sånt har vi i mängder på jobbet och det blir minst lika bra emballerat som i en originalkartong.

Jag upplever inte en säljare som slarvig eller suspekt om kartongen saknas.

Om däremot viktigare grejor som batteriladdare, motljusskydd, kablar, objektivlock, CDar och dokumentation är "borta" så letar jag nog upp en annan säljare.
Ett begagnat kamerahus utan laddare och andra kringprylar luktar bilinbrott lång väg, i det fallet är det på sin plats att fråga efter säljarens inköpskvitto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar