Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara bild från nätet går bara som namnlös bmp?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag känner mig sådär korkad som man gör ibland.

Varje gång jag högerklickar på en bild på en webbsida, för att spara ned den, blir resultatet att den sparas som namnlös bmp?

Detta är en ny förändring.

Någon som har ett litet svar på varför?

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    2.5 KB · Visningar: 494
Töm temporära internetfiler så borde det lösa sig.

Eller uppgradera till Mozilla Firefox. ;-)

Dold bild-fil...

Händer mig också titt som tätt.
Får dock för mig att det rör sig om en dold bild-fil, någonstans på servern som inte går att nå den vägen.
Jag brukar prova att döpa om den själv vid sparandet och det funkar.

Skumt. Det är annars ett vanligt fel att det är för mycket bôs i temporära internetfiler när detta inträffar.

Det där händer för mig ibland också, och oftast hjälper det att bara tömma Temporära internetfiler! (och starta om Explorer)
MEN inte alltid, utan ibland får man tömma det, och även hela "tidigare" och allt annat som går att tömma.
Och även starta om datorn!

/Jocce

Det har med mshtml att göra, alltså att minnesstandarden för cachning av web-datan blir annorlunda (även vid cgi-script). Som ni har skrivit så brukar det lösa sig med att tömma cachen ibland.

Enkelt sagt: om bilden inte finns i minnet på hårddisken som cache, pga antingen full cache, eller att ett script (eller koden i mshtml) blockerar cachning av bilden, så är den enda form av bilden som finns just BMP (som är standarden för mshtml).

Fungerar fortfarande bara med Firefox, trots omstarter, tömning, diskrensning.

Nu är Firefox standardläsare för mig.

Tack för tipset!!
Har laddat in browsern och ska testa :)
Mycket enklare att ladda in browsern än att rota i IE katalogstruktur.

Kanske en dum fråga men....
Hur är det med virusrisken? Större? Mindre?

Tack ännu en gång.

Christian

Senast ändrad:
Hittade svaret på min egen fråga...:

Is Firefox more secure than Internet Explorer?
Yes, Firefox and all other Mozilla-based products are more secure. Why? Here is a list of the most important reasons:

It is not integrated with Windows, which helps prevent viruses and hackers from causing damage if they somehow manage to compromise Firefox.
There is no support for VBScript and ActiveX, two technologies which are the reasons for many IE security holes.
No spyware/adware software can automatically install in Firefox just by visiting a web site.
Firefox doesn't use Microsoft's Java VM, which has a history of more flaws than other Java VMs.
You have complete control over cookies.

http://www.mozilla.org/support/firefox/faq

Det är bara att skriva ett namn för filen, tex bild.jpg.
Skriver du bara till filändelsen .jpg så sparas det i det, prova och se.

microbe skrev:
Det är bara att skriva ett namn för filen, tex bild.jpg.
Skriver du bara till filändelsen .jpg så sparas det i det, prova och se.

Den sparas ändå som bmp, men som heter .jpg i efternamn istållet. Kolla så ser du att det inte är nån som helst skillnad på filstorleken om du jämför de två sparningarna.

elohim skrev:
Den sparas ändå som bmp, men som heter .jpg i efternamn istållet. Kolla så ser du att det inte är nån som helst skillnad på filstorleken om du jämför de två sparningarna.

Det har alltid funkat för mig, kör med IE.
Inte har det blivit någon förtäckt bmp när jag har sparat så ivarje fall.

microbe skrev:
Det har alltid funkat för mig, kör med IE.
Inte har det blivit någon förtäckt bmp när jag har sparat så ivarje fall.

ja det är klart det fungerar, det är/blir ju en bildfil hur man än sparar den. Man kan ju spara den som .mp3 om man vill, men inte blir det en mp3-fil med musik för det..

elohim skrev:
ja det är klart det fungerar, det är/blir ju en bildfil hur man än sparar den. Man kan ju spara den som .mp3 om man vill, men inte blir det en mp3-fil med musik för det..

Nej men däremot så har det blivit en .jpg när jag har sparat det som det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar