Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

marden

Avslutat medlemskap
Hej! Jag undrar hur NI sorterar era bilder på datorn. För själv har jag allting i en ända röra och kan inte hitta mina bilder alls när jag vill. så jag undrar hur ni gör för att få fram det mest effektiva sättet att hitta era bilder snabbt, smidigt och enkelt.

Ett förslag:

Skapa en mapp "Bilder" på din hårddisk

Därunder skapar du mappar för varje år.

Under varje år skapar du mappar för varje fototillfälle.

Något i stil med:

C:\Bilder

C:\Bilder\2008

C:\Bilder\2008\2008-06-23 Midsommar på landet

Har du bara lite bilder kan du sköta det här utan extra programvara.

Har du däremot tusentalsbilder skulle jag rekommendera någon form av katalogprogram. Jag använder själv ett program som heter Lightroom. Det hjälper dig genom sin smarta importfunktion att skapa en struktur som just denna. Fungerar även om du redan har massa bilder i en salig röra på hårddisken.

När du väl har bilderna ordnade i en logisk struktur kan du använda programmet till att lägga till nyckelord som gör det enkelt och snabbt att hitta bilderna.

Det finns förstås många andra program som kan göra detta, en del är gratis.

ANNONS