Ja den recensionen är ju både ömsom vin och vatten men den känns ju välbalanserad även om den inte är så speciellt imponernade. Bildexemplen är ju inte heller direkt inspirerande eller gör kameran någon vidare rättvisa för de ser helt enkelt inget vidare ut på min skärm i alla fall.
Samtidigt ska väl Sony fortfarande ha något extra att ge de som väntar på en riktigt proffsmodell. Det kanske är nästa släpp?
Annars får man väl bara hålla med Mats. De måste nog välja eller utveckla en snabbare displayteknik än den de har idag. När de får fram en sådan kommer förmodligen våra nuvarande EVF:er framstå som de första taskiga ersättarna till våra vanliga glödlampor. Den här typen av tekniska flaskhalsar brukar annars åtgärdas över tid. Frågan är väl bara hur lång tid. Sony är nog pinsamt medvetna om problemen men det finns nog inget vassare just nu för då hade det redan suttit en sådan EVF i A99:an.
Jo, men diplayteknik til trots. Själva EVFen är det ju inget större fel på, men de övriga dumheterna som lagg i att värdet ändras när man ändrar exponeringsinställningarna osv. Alltså det som inte är åtgärdat i A77 än efter en massa fw-uppgraderingar som ska fixa det och att vissa låtsas om som att det inte finns. Det är ju bara så pinsamt uselt.
Det här håller inte. Med A77 sas det ju hela tiden att det bara var första nya generationen och det skulle åtgärdas massa saker och när sen nästa modell kommer efter ett och ett halt år så är det precis likadant med allting. Kan ge mig sjutton på att blixtprotokollet är trasigt i A99 också.
Det är bara sååå jäkla ledsamt hur de klantar till det så in i h-e!
Kameran håller helt inte så hög klass som den borde göra och som tekniken tillåter och har dessutom en massa fel. Och så drar de inte nytta av tekniken på minsta sätt egentligen, utan tom Canon 5Dmk3 har lika hög framerate osv., samt att lågljusegenskaperna är kraftigt tillbakasatta och att det smarta AF-systemet bara funkar med ett fåtal ganska ovanliga objektiv.
Och videon som skulle vara så fantastisk med snabb utläsning från sensorn använder sig av line-skipping så att tom. 5Dmk3 klarar det bättre.
Till råga på allt så kostar den 8000 kr mer än Nikon D600, vilket är totalt vrickat om de tror sig kunna sälja mer än ett litet fåtal av den här kameran.
Ursäkta mig, men jag är så jäkla besviken på Sony så det finns ingen motsvarighet.
Förstår att en del, speciellt de som just inhandlat en A99, retar sig på att jag orerar om det här igen så jag ska lägga ner det efter det här nu när jag redan gjort mig av med hela Sony-systemet.
Jag har dessutom en annan farhåga och det är att sensor AF-punkterna stjäl ytterligare ljus.
Tittar man på Canon och jämför 600D och 650D så presterar den nya sensorn med fokuspunkter sämre än föregångaren. Canon hävdade ju i intervjun med Fröderberg att den skulle vara ett antal steg bättre, men kunde inte säga precis hur mycket. Skitsnack som vanligt med andra ord.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Canon/(appareil2)/692|0/(brand2)/Canon
Jag vet inte om det generellt inbyggt i tekniken, men gissar att det är så.
Det innebär att A99 kommer att dels få ett tapp av SLT med en faktor 0,75 som man får genom att jämföra t.ex. A580 med A55 eller A57, samt NEX-7 med A77 (A57 presterar sämre 'n A55, märkligt). Dels ett tapp med faktor 0,95 jämfört med Nikon pga mustigare filter och dels det här tappet med faktor 0,91 pga AF-sensorerna.
Sammantaget gör det att jag tror A99 landar hos DxO Sports/Low-light ISO på:
2980 x 0,95 x 0,91 x 0,75 = 1930 nånstans.vilket är klart under Canon 5Dmk3 och ungefär lika som Canon 5DMk2 och egentligen inte speciellt mycket bättre än A900.
Spelar det nån roll? Är inte A99 en väldigt bra kamera ändå?
Jo, det spelar en avgörande roll! Klart A99 är "bra", men den exitesrar ju inte i ett vacuum utan konkurrenter och när de betydligt mer etablerade märkena har kraftigt bättre prestanda, kraftigt lägre pris och inte lider av omogen ny teknik som har en massa fel så har Sony gjort bort sig nåt alldeles fruktansvärt. Som sagt, nån A99 blir det inte för mig och även om de skulle komma med några fixar, workarounds osv. så är jag inte längre ett dugg tilltalad av Sony. Usch!
/Mats
(Sorry, bara måste få hälla ur mig lite frustration)