ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Förväntningarna på A99 har redan från början varit alltför stora. Isynnerhet sedan de första lösare ryktena kom, sig

Vad väntar man sig egentligen av en relativt högupplöst FF-kamera med 24 Mp?
Total brusfrihet, jättebuffert, 10-15 bps och inte för stor samtidigt som den ska vara i samma prisspann som D600/6D ?

Den kan ju rimligen inte vara bäst på allt. Och det är ju inget kärnkraftverk som ska kosta kring 20.000:- utan en förhoppningsvis bra kamera.

Söker man extrem lågljusprestanda får man skaffa 1Dx/D4 som är optimerade mer mot högisohållet än det lägre isoområdet.

Fick precis lära mig av en kunnigare person att det viktigaste i så fall är att "pixel-läsningen och signalöverföringen till ISO-förstärkaren är helt ren medan om man vill ha extrema låg-ISO-prestanda krävs det dessutom att man ser till att själva AD och det som sker efter signalförstärkningen också är extremt lågbrusiga. Det är detta som D3/D4/Canon saknar".

Som jag fattar det blir det lite knepigt att bygga en kamera som fixar allt till den grad som förväntningarna verkar ställas här. Och definitivt inte till det relativt låga priset en A99 betingar.

Ja, jag vet att jag är tråkig. Men räcker det inte med en FF som verkar ha bättre prestanda än sin föregångare på nästan alla områden (EVF kontra OVF behöver inte blandas in här). "Good enough" räcker tydligen inte....

A99 kommer sannolikt att passa många fotografer jättebra och inte passa en del andra fotografer. Precis som alla andra kameror.

//Lennart

Inte i DR, men väl i nyanser.

Nja, 14-bitar är nyanser men om kameran inte klarar av att leverera en upplösning på 14-bitar vilket en D3 inte gör (det är runt 13-bitar) så ger det hela väldigt lite.

Varje extra bit är i stort sett en dubbling av ljuset, dvs i stort sett ett steg. Så DR och bitar hör faktiskt ihop. Sedan kan du sätta kurvor på det hela men man tappar lite av effekten då.

/Karl

Jag har raderat OT. Om ni vill diskutera Nikon kan ni göra det i Nikonforumet!

Helt okej afe, faktum är att jag redovisade endast fakta, ( vilket visade sig vara fel från mig då jag blandade ihop kamerorna, men rätt i fallet med den dyrare modellen )

Handlade absolut inte om att kritisera nämnda modeller, utan ett försök att nå någon form av balans och förståelse över varför inte A99 fick till det med just antalet bilder/s.

Du kan aldrig komma ifrån att jämförelser behöver och måste göras med dom två stora på marknaden, Dom står för grunden hur en kamera skall byggas och har varit världsledande under många år.

Det händer saker nu som du säkert läst i Proffsfoto, 1DX ger D4 en mycket tuff match.

//Bengt.

Förväntningarna på A99 har redan från början varit alltför stora. Isynnerhet sedan de första lösare ryktena kom, sig

Vad väntar man sig egentligen av en relativt högupplöst FF-kamera med 24 Mp?
Total brusfrihet, jättebuffert, 10-15 bps och inte för stor samtidigt som den ska vara i samma prisspann som D600/6D ?

Den kan ju rimligen inte vara bäst på allt. Och det är ju inget kärnkraftverk som ska kosta kring 20.000:- utan en förhoppningsvis bra kamera.

Söker man extrem lågljusprestanda får man skaffa 1Dx/D4 som är optimerade mer mot högisohållet än det lägre isoområdet.

Fick precis lära mig av en kunnigare person att det viktigaste i så fall är att "pixel-läsningen och signalöverföringen till ISO-förstärkaren är helt ren medan om man vill ha extrema låg-ISO-prestanda krävs det dessutom att man ser till att själva AD och det som sker efter signalförstärkningen också är extremt lågbrusiga. Det är detta som D3/D4/Canon saknar".

Som jag fattar det blir det lite knepigt att bygga en kamera som fixar allt till den grad som förväntningarna verkar ställas här. Och definitivt inte till det relativt låga priset en A99 betingar.

Ja, jag vet att jag är tråkig. Men räcker det inte med en FF som verkar ha bättre prestanda än sin föregångare på nästan alla områden (EVF kontra OVF behöver inte blandas in här). "Good enough" räcker tydligen inte....

A99 kommer sannolikt att passa många fotografer jättebra och inte passa en del andra fotografer. Precis som alla andra kameror.

//Lennart

Jag och alla vet vem som ligger bakom den enorma upptrissningen av kommande A99 från Sony. Så 99,5 % av resten på tråden har inte förväntat sig att 2015 årsmodell skulle släppas redan 2012.

Orsak och verkan är intressant vad gäller A99 då den är en SLT i Fullformat. Hur har dom gjort med den kända ljusförlusten, har dom förbättrat brusstädningen, är EVF förbättrad osv.

Vanliga frågor som vi inte vet svaret på ännu, i fallet RX100 så fick den felaktiga förskönande testresultat som tydlingen inte var sanna. Hoppas att inte A99 hamnar i dom testklorna. Nästa år kommer nog Proffsfoto att ta sig an A99, ser fram imot det.

Angående fps så är det medelvärdet som anges.
Gary Friedman skrev att han mätt 10-15 fps för A77 i sin minneskort test.Fps verkade beror på minnes kort och buffert.
Kan mycket väl vara så att man de första bilderna är uppe på 15 fps men att detta sedan sjunker när kameran ska skriva och bufferten börjar bli full.

Diskussioner om moderering ska göras i forumet fotosidan.se, men jag kan nämna att jag i det här fallet fick med mig ett inlägg för mycket i raderingen. Det är återställt och ni behöver inte svara på detta inlägg.

Angående fps så är det medelvärdet som anges.
Gary Friedman skrev att han mätt 10-15 fps för A77 i sin minneskort test.Fps verkade beror på minnes kort och buffert.
Kan mycket väl vara så att man de första bilderna är uppe på 15 fps men att detta sedan sjunker när kameran ska skriva och bufferten börjar bli full.

Om bufferten är mindre än antalet bilder som kameran kan ta på en sekund, så inverkar minneskortshastigheten på det hela. Så en A77 kanske bara har en buffert på 10 bilder och måste därför hinna tömma den lite för att få plats med fler bilderna på en sekund och då är givetvis minneskortshastigheten en viktig faktor.

/Karl

Om bufferten är mindre än antalet bilder som kameran kan ta på en sekund, så inverkar minneskortshastigheten på det hela. Så en A77 kanske bara har en buffert på 10 bilder och måste därför hinna tömma den lite för att få plats med fler bilderna på en sekund och då är givetvis minneskortshastigheten en viktig faktor.

/Karl

Större än 10 bilder.
Klarar 12-17 bilder vid 12 bps inställningen

Studiobilder på imaging-resource

Nu finns det bilder på IR av "still life" från A99
Då jag har en A850 vill jag så klart veta om den är bättre vid ISO 3200 och högre.
Ja det är den men inte i klass med D3X och långt efter D600 & D800.
Det ser ut som att man alltid har en våldsam brusred som tar bort alla detaljer på rött (liknar Canon).
Det hjälper tydligen inte att köra NR0....varför?
Den senaste DNG-konvertern från Adobe klarar A99 men inte D600
Den nya RX1 har de inga studiobilder från än.

Photograpy Bay skriver om att Sony skall vara på gång med en 50Mp kamera steget över den nya A99. Sony Alpha Rumors är dock tysta.

//Bengt.

Nu finns det bilder på IR av "still life" från A99
Då jag har en A850 vill jag så klart veta om den är bättre vid ISO 3200 och högre.
Ja det är den men inte i klass med D3X och långt efter D600 & D800.
Det ser ut som att man alltid har en våldsam brusred som tar bort alla detaljer på rött (liknar Canon).
Det hjälper tydligen inte att köra NR0....varför?
Den senaste DNG-konvertern från Adobe klarar A99 men inte D600
Den nya RX1 har de inga studiobilder från än.

För det första ska det nog till en helt färdig rawkonverterare innan man kan se de verkliga resultaten.
För det andra hade jag aldrig förväntat mig att A99 skulle nå upp till D600/D800 vad gäller lågljusprestanda beroende på ljusförlusten SLT-tekniken skapar (drygt ½ EV så att iso 100 blir 160 samt i längre konsekvens iso 3200 blir iso 5120) samt hur väl den interna mjukvaran arbetar. Du tar upp D3x också som har en extra line av microlinser i sensorpaketet vilket jag inte tror A99 har.

För att kompensera ljustappet måste en brusskapande förstärkning till vilket borde mäkas i de högre isoområdena.

Sedan är fabrikanternas nomonella "iso" inte desamma. Ytterligare en förvirringskälla. Behövs en shootout med helt manuell tid/bländare och enl principen allt lika. Helst ska kamerorna ställas efter en kalibrerad ljusmätare vad gäller iso alternativt ska kamerna ställas efter den k av kamerorna som ger kortast slutartid vid ett givet fast motiv i fast belysning. Sedan körning i samma konverterare.

Har svårt att tänka mig att NR ställd på 0 skulle ge de resultat du beskriver, men om det verkligen förhåller sig så i en helt utvecklad rawkonverterare så är det illavarslande.

Men anta att FW fortfarande är av betatyp även fast den inte borde var det nu. I så fall finns ytterligare en parameter att ta hänsyn till.

Jag tror vi får vänta och se tills exempelvis dpreview testat kamerorna mot varandra. Själv hyser jag dock inget tvivel om att lågljusegenskaperna på A99 inte kommer att nå upp till D600/D800. Självklart tror jag att de dock ska vara lite bättre än på A900/A850.

//Lennart

Åtgärd-minskad färgmättnad

För det första ska det nog till en helt färdig rawkonverterare innan man kan se de verkliga resultaten.

Har svårt att tänka mig att NR ställd på 0 skulle ge de resultat du beskriver, men om det verkligen förhåller sig så i en helt utvecklad rawkonverterare så är det illavarslande.

Men anta att FW fortfarande är av betatyp även fast den inte borde var det nu. I så fall finns ytterligare en parameter att ta hänsyn till.

Jag tror vi får vänta och se tills exempelvis dpreview testat kamerorna mot varandra. Själv hyser jag dock inget tvivel om att lågljusegenskaperna på A99 inte kommer att nå upp till D600/D800. Självklart tror jag att de dock ska vara lite bättre än på A900/A850.

//Lennart

Den är absolut bättre än A900/A850 på höga ISO men det ser ut att finnas färre alternativ för RAW hantering. Det enklaste sättet att klara rött ser ut att vara minskning av färgmättnad. Då blir det ganska likt Nikon och Canon.
Det finns en del intressant info på DxoMark om Color Response. Sony var lik Nikon & Canon fram till Alpha 500 då den röda kanalen blev svagare. Detta tycks inte ha något med SLT att göra då det är tydligt på 580. En annan egenhet som är lätt att konstatera på Imaging Resource är att Pentax Q överexponerar i blått. Även här ser man förklaringen på Dxo Mark.....

Verkar som A99 blir bra.... trotts SLT tekniken

http://www.sonyalpharumors.com/quesabesde-sony-a99-versus-nikon-d600/
Vekar vara lite snack om focus problem vid jmf att flaskan ej var i focus utan bakgrunden? Jmf man flaskan var D600 skarpast Jmf man sedlan var A99 skarpast...
Inte så bra att ha objekt i olika lager om skärpdjupet inte räcker till
Står inte vilken tid/bländare, men samma exponering så det borde vara samma tid och bländare för dem.
Var det inte detta du efterlyste photocon?
Ser ju riktigt bra ut vid iso 6400 :) definitivt jmf med D600

Bilderna från A99 ser bra ut, men det var väl ingen som väntade sig något annat?

Jämförelsen med D600 ska man nog vara försiktig med att dra slutsatser om. Den verkar vara lite slarvigt gjord, och jag har lite svårt att se någon beskrivning av hur jämförelsen är gjord.

Ja, den testen ser inte så seriös ut. Vill ha mer info ang den. Men ingen hade väl väntat sig att A99 skulle vara dålig rent bildkvalitetsmässigt?

Nej, jag efterlyser en test a la Dpreviews standard i första läget. Sedan ska jag återkomma i ämnet.

//Lennart

Verkar som A99 blir bra.... trotts SLT tekniken

http://www.sonyalpharumors.com/quesabesde-sony-a99-versus-nikon-d600/
Vekar vara lite snack om focus problem vid jmf att flaskan ej var i focus utan bakgrunden? Jmf man flaskan var D600 skarpast Jmf man sedlan var A99 skarpast...
Inte så bra att ha objekt i olika lager om skärpdjupet inte räcker till
Står inte vilken tid/bländare, men samma exponering så det borde vara samma tid och bländare för dem.
Var det inte detta du efterlyste photocon?
Ser ju riktigt bra ut vid iso 6400 :) definitivt jmf med D600

Visst är det en fantastisk kamera och jag tror att den kommer vaxä efterhand som folk faktiskt testar igenom vad den kan.

...men

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_a99_field_report.shtml

Läser man denna ganska balanserade recension så utmynnar den ändå i att recensenten Michael Reichmann skepsis över dels EVF:ens problem med att övertyga "high end" användare och dels priset relativt konkurrenterna.

Annars är det väl mer naturligt att Photoclub Alpha blir mer av Halleluja!, eller hur? Det är väl mest Sony-folk som häckar där?

Jag tycker själv Reichmann har sina poänger.

A99

Hej.

När det gäller Sony A99 ska det tilläggas att den slutgiltiga Firmware har inte släppts.
Nu har denna något liknande firmware 0,9... Utan att säga mera. Den kommer defenitivt att bli bättre på alla småsaker som det pratas om.
Det är lite olyckligt när man gämför en kamera som inte har släpps ut på markanden med en som redan säljs.
Men mina tester med denna är bara possitiva.
Ett riktigt bra dynamiskt omfång. Låt säga så här, jag plåtar en inredningsbild med blixt. Normalt tar jag 2 bilder för att sedan måla in exponeringen för fönstret.
Men med denna kan jag lätt ta en bild och hämta upp exponeringen för fönstret i photoshop.
Likadant har skärmen blivit mycket skarpare. Med EVF och histogrammet i denna fotograferar jag ett mindre antal bilder än tidigare då kontrollen av exponeringen är mera exakt.
Det lilla magiska skrollhjulet framtill är smidigt, lite ovant i början men man vänjer sig snabbt.
Tyngden i kameran känns bra, väntar med ett test av batterigreppet.
Den är testad med 16-35/2,8 24-70/2,8 70-200/2,8 och ett Sony 16/2,8Fisheye.
Favoriterna här är nog 16-35/2,8 och 70-200/2,8.

Återkommer gärna med bilder framöver.

Har ni frågor om kamerna, posta dem gärna och jag svarar i mån av tid.

Mvh
MaxG

Skärpning Sony!

Hej.

När det gäller Sony A99 ska det tilläggas att den slutgiltiga Firmware har inte släppts.
Nu har denna något liknande firmware 0,9... Utan att säga mera. Den kommer defenitivt att bli bättre på alla småsaker som det pratas om.
Det är lite olyckligt när man gämför en kamera som inte har släpps ut på markanden med en som redan säljs.
Men mina tester med denna är bara possitiva.
Ett riktigt bra dynamiskt omfång. Låt säga så här, jag plåtar en inredningsbild med blixt. Normalt tar jag 2 bilder för att sedan måla in exponeringen för fönstret.
Men med denna kan jag lätt ta en bild och hämta upp exponeringen för fönstret i photoshop.
Likadant har skärmen blivit mycket skarpare. Med EVF och histogrammet i denna fotograferar jag ett mindre antal bilder än tidigare då kontrollen av exponeringen är mera exakt.
Det lilla magiska skrollhjulet framtill är smidigt, lite ovant i början men man vänjer sig snabbt.
Tyngden i kameran känns bra, väntar med ett test av batterigreppet.
Den är testad med 16-35/2,8 24-70/2,8 70-200/2,8 och ett Sony 16/2,8Fisheye.
Favoriterna här är nog 16-35/2,8 och 70-200/2,8.

Återkommer gärna med bilder framöver.

Har ni frågor om kamerna, posta dem gärna och jag svarar i mån av tid.

Mvh
MaxG

Har precis kommit hem från fotomässan i Köpenhamn.
Nya a99 visades i ett förserieexemplar som kunde avskräcka vilken som helst presumtiv kund.
Efter varje serietagning slocknade evf fullständigt i flera sekunder, detta kombinerat med låg framerate.
Påpekade för sony representanterna att man med fördel kan välja avtrycksstyrd AF dvs slutaren går som slav till avtryckaren och AF får hinna med bäst den kan.
Kör min A77 på detta sätt och det fungerar utmärkt. Kameran blir mycket rappare och AF hänger med fint i svängarna.
Även A77 hade konstiga blackouts, kollade min egen kamera vid hemkomsten och inget av dessa
problem finns med min halvårgamla A77
Med sådan presentation behöver man inga konkurrenter, man sänker sig själv.

Mvh // Sven-Olof

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar