Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Men som du själv redan kommit fram till finns det fler ugglor i mossen. jag ska inte göra en lika omfattande jämförelse som du, men ställer mig frågande till varför D7000 och SLT A55 som delar pixeldensitet och sensorarea inte har så stor variation vad gäller isosensitivitet som faktiskt spegelfilmen borde gett upphov till.

D7000 och D5100 är ju ungefär samma, skiljer en aning, men det gör det mellan D5200 och D7100 också och även mellan A55 och A57 t.ex.

Ljustappet vid jämförelse A580 vs. A55 är lika som NEX vs. /A77 med marginella siffror på decimalen.

Det rör sig inte om många procent och absolut inte om ens 1/3 EV och ännu mindre 1/2 EV. Isokurvorna i grafen ligger nästan limmade på varandra. Dock ligger D7000 högre i DR-grafen.

I och för sig är då det högre vägda betyget för D7000:s lågljusegenskaper logiskt trots nästan identiska värden på isografen eftersom DR spelar en stor roll när det gäller hur mycket information det går att hämta ur en fil.

Jo, så är det förvisso, men det följer varandra åt, så för att visa poängen med att det är "nåt annat" i A99 som också stjäl ljus duger det med en siffra.

Men det konstiga är alltså den "limmade" isografen, vilket då gör frågan om vad fasiken man gjort med A99 än mer befogad.

Vi måste ju av logiska skäl förkasta alla teorier om att större sensorarea skulle kräva en spegelfilm som stjäl MER ljus jämfört med en APS-C sensor:)

Inte nödvändigtvis. Filmen kanske måste vara tjockare när den är större för att inte bli så fladdrig eller nåt.

Jag vill inte svära på att din teori om de extra AF-punkterna skulle utgöra en bov stämmer, men jag kan inte heller förkasta den.

Nä, ingen vet ju med säkerhet, men jag misstänker i alla fall dessa starkt "på sannolika skäl" eller vad nu den högre misstankegraden brukar kallas.

Oavsett vad det är så är det "något", för att A99 tappar betydligt mer än de andra SLT-kamerorna gör och det är ju lika illa vad det än beror på egentligen.

Men kolla här A55 vs D700 och tala om vad du ser och kan utläsa. Själv blir jag konfunderad. Dessutom har jag ju filer liggande från en A55 som jag tittade på ´nyss och de är ju riktigt bra i lågljus.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Nikon/(appareil2)/675|0/(brand2)/Sony

//Lennart

Pust, orkar inte gräva i detaljerna i kurvorna mer :)

/Mats

- Är Sony A99 en framgångsrik kamera eller ett fiasko?

Jag tror vi nog ganska säkert kan konstatera att för Mats L är A99 ett präktigt fiasko:
......... Medan en del (tidigare) Alpha-användare som Lennart kanske inte ser den som ett fiasko, men ändå valt bort den.
Min känsla är att för Sony har de två X-linjerna - RX och NEX - högre prioritet just nu. Nex har tagit en ganska stor marknadsandel bland spegelfria kameror och bland lyxkompakterna har både RX100 och RX1 tagits emot mycket väl. Jag skulle för övrigt bli mycket förvånad om vi inte snart ser en RX10 med aps-c-sensor ... Och fler uppgraderingar av Nex-modeller och nya E-mountobjektiv.

Kortade ditt välkomna inlägg innan replik.

Först och främst: Jag tog mig inte tiden att invänta A99 utan anade vart det barkade hän redan innan efter att läst och hört mig för en hel del. Vidare fanns det något som sade mig att kartritaren av roadmapen just då verkat hamnat i hav av saké så jag tog min "Mats" ur skolan (fasiken där fick jag till det, va?) innan A99 kom ut.

Varför jag skriver så? Jo, jag kanske uttryckt mig aningen mer diplomatiskt än mr Lillnor. Andemeningen är dock densamma. Jag hade blivit förbaskat besviken över en hel del på A99. Nu undvek jag denna sinnesrörelse. Jag har ju dessutom provat kameran och noterat samma sak flera gånger (du skrev också det). D v s det är en bra kamera för vissa och inte så bra för andra. Kort sagt så är A99 en besvikelse på det stora hela för mig. Men jag är glad att andra användare är nöjd med den.

RX och NEX. Ja, det är precis vad jag tror också. Ser gärna en FF RX-1 med utbytbara objektiv och helst en hybridsökare också, men på denna typ av kamera lär en utvecklad EVF vara tillfyllest.

Hälsningar

//Lennart

Ett långt och mycket välformulerat och nyanserat inlägg som blir för långt att citera. .

Martin!
Det där var bland det bästa jag någonsin läst på FS forum.

Sant att den var ett fiasko för mig. Jag hade betydligt större förväntningar och blev besviken.

Dock har jag inte tyckt mina förväntningar varit annat än rimliga (eller åtm. ganska rimliga). Faktum är att kameran presterar mycket sämre än den borde och att den bara har 6bps i 12-bit är för mig ett mysterium på samma sätt som att den tapar betydligt mer ljus än övriga SLT-kameror.

Det jag har svårt att förstå är at tandra som rimligen borde haft liknande förväntningar och bevisligen hade det ändå hyllar kamera som så bra. Att man sedan inte tar steget och byter system för den skull är en annan sak, men att man framhärdar i att det blev bra och inte finns nåt att klaga på är underligt.

/Mats

Pust, orkar inte gräva i detaljerna i kurvorna mer :)

/Mats

Nej, inte jag heller men det kommer ju frågor i samband med tidigare kommentarer och inlägg man gjort så att grotta ned sig i grafer gör att jag känner mig "begrafen" i det.

Anyhow, så har jag änligen fått akterkastellet ur bakvagnen och packat ner varenda fotopinal. Det tillfälliga "fängelset" i stan ( den lilla våningen vi har här några månader om året) ska lämnas och jag och frugan återvänder till huvudbostaden på vischan med utsikt över viken där snart isen släpper taget.

Snart slår bokarna ut och vattnet kluckar. Sjösättning och massor av fotografering. Ska bli av nu under veckoändan är det tänkt. Inga turister på några månader. SKÖÖÖÖNT. När de dyker upp tar man bara båten och drar till någon enslig ö. Åker bara in till stan för att repa med bandet då och då.

Fotografiskt är det massor av sjölivet som ska dokumenteras för egen del. Plus en massa gamla småindustrer som kvarnar, nedlagda små sågverk. Inga uppdrag utan något jag gör för min egen skull för att samla i en fotobok sedan.

Ha det!

//Lennart

Ang de 102 AF sensorerna har jag inte förstått hur de skall kunna finnas utan att förstöra något om de inte får plats mellan pixlarna (har påpekat detta tidigt och inte sett något bra svar)

Dessa är min tro på skillnaden och de är väl en eftergift för bättre video AF ???
Har RX1 dessa?

PS såg svaret ang blixt för senat att det var D/ och inte en digital kamera ds

Hej allihopa!

............................. - Är Sony A99 en framgångsrik kamera eller ett fiasko?

Problemet är det inte är någon alldeles enkel fråga att besvara. Framgång eller fiasko beror mycket på vilka utgångspunkter man har. Jag tror vi nog ganska säkert kan konstatera att för Mats L är A99 ett präktigt fiasko: Den uppfyllde inte alls de önskemål och förhoppningar han hade på den. Medan den för andra verkar vara en ganska framgångsrik kamera, de använder den och verkar på det stora hela både glada och upplever att den uppfyller deras önskemål med den. Medan en del (tidigare) Alpha-användare som Lennart kanske inte ser den som ett fiasko, men ändå valt bort den. Så vi kan nog konstatera att mottagandet är lite blandat i målgruppen....................................

................Den kanske lite större och intressantare frågan är om A99 är en framgång eller ett fiasko för Sony. Nu talar företag bara ytterst sällan i klara ordalag om vad de förväntar sig av produkter och de kommenterar ganska sällan (öppet) i efterhand hur det gått. Men om man spekulerar lite, vad kan Sony haft för målsättning med A99? Jag tvivlar starkt på att de hade några rosenskimrande drömmar om att ta stora marknadsandelar från Canon/Nikon. Även om företag ofta kan vara lite bubbligt överoptistimistiska i sina officiella uttalanden vid produktsläpp så är de nog bakom kulisserna ganska realistiska. .........................

.....................Nu har jag (givetvis) inte läst allt som Sony sagt och publicerat om A99, men i det jag har sett är det faktiskt ganska slående hur lite de sagt om att ta marknadsandelar eller förändra marknaden. Vilket känns lite defensivt. Min misstanke - och det är givetvis bara ren spekulation från mitt håll - är att Sony mest ser A99 som ett sätt att hålla nuvarande ägare av Alpha-objektiv någorlunda nöjda. Jag tvivlar på att de haft några större ambitioner att locka till sig nya kunder från övriga märken, mest att inte tappa allt för många av de kunder de redan har. Min känsla är att för Sony har de två X-linjerna - RX och NEX - högre prioritet just nu. Nex har tagit en ganska stor marknadsandel bland spegelfria kameror och bland lyxkompakterna har både RX100 och RX1 tagits emot mycket väl. Jag skulle för övrigt bli mycket förvånad om vi inte snart ser en RX10 med aps-c-sensor ... Och fler uppgraderingar av Nex-modeller och nya E-mountobjektiv.

Om min misstanke stämmer att A99 inte är någon speciellt offensiv satsning från Sony utan mest ett sätt att tillsvidare hålla befintliga Alpha-ägare någorlunda nöjda, ja då är nog A99 inget fiasko utan helt ok, kanske till och med hyfsat framgångsrik.

Jag klippte lite Martin.

Bra och balanserat tycker jag.

Jag och de som var med redan när det gällde lanseringen av A77 kommer väl ihåg att Mats investerade en stor del av sina förväntningar långt innan kameran ens fanns rent fysiskt. Den hissades till fullständigt orimliga nivåer (det var väldigt nära Nirvana-läge då) innan någon ens sett annat än spekulationer om specarna på Alpaharumours.

Sedan kom utskeppningen och Mats blev bottenlöst besviken för Mats hade sedan länge härjat om denna kamera som skulle asfaltera Canons och Nikons gamla teknik och öppna pärleporten till kameralyckans land strålande av ljus.

Jag skrev redan då att det inte var rimligt att ha dessa våldsamt uppskruvade förväntningar innan man faktiskt sett grejorna och vad som kunde komma ut ur dem.

Döm sedan om min förvåning när exakt samma sak sker en gång till innan A99 blir verklighet. A99 hissas ännu högre än A77 för den måste bara vara alla kameraunderverks moder för den hade ju t.o.m. en FF-sensor och det bara borde ju garantera att Sony skulle köra över all teknisk konkurrens.

Vi var väl fler än en som mer förväntade oss en A77 med FF-sensor, vilket det i stora stycken blivit.

Jag tror som sagt att det är betydligt lugnare om man inte bygger sig egna lustslott innan man vet om det man erbjuds faktiskt är en hundkoja eller bara något hyfsat men i stora stycken helt ordinärt. Sen kan man ta det därifrån istället.

När det gäller A99 så tror jag du kan ha väldigt rätt kring Sonys ambitioner i det läge man varit. Vi ska inte heller glömma att vid årsskiftet 2011/2012 stod Sonys produktion mer eller mindre helt stilla efter tsunami, härdsmältor i kärnkraftverk, översvämmade fabriker i Thailand samt nedbränt distributionscentrum i Europa. De hade en rätt enastående otur. Jag tror inte det kunde gå helt spårlöst förbi och vi vet ju att exv. både NEX 7 och A77 leveransstoppades i två, tre, fyra månader in på 2012 och när leveranserna så kom igång så var leveranserna mycket opålitliga. Av någon outgrundlig anledning så fick jag en av kamerorna i den första batchen som Sony Center i Stockholm fick (nummer tre-fyra tror jag) redan i december 2011.

A99 försenades också som ett resultat av detta och det visade sig påverka Sony rätt avsevärt, eftersom Sony prissatt A99 efter Nikons och Canons D800 resp. 5D MK III. När sedan D600 och 6D släpptes strax efter A99 så var det åtminstone lilla roliga slut för Sony, speciellt som Sony aldrig hittills när det gällt deras DSLR:er varit speciellt lyhörda för händelser på marknaden. Kom bara ihåg hur länge man låg med A700 prissatt helt åt helsike och man gör nu om misstaget med A99..

Jag tycker faktiskt trots det att A99 har sina plus även Mats inte har något gott överhuvudtaget att säga om denna kamera för antingen är det Nirvana eller Helvetet med stort H som gäller här.. Ingen har hittills ens berört kamerans filmningsegenskaper. En hyfsat unik funktion är att den har följande AF även vid filmning. Den har fortsatt antiskak vilket konkurrenterna inte har och bara det är en dealbreaker för mig i det sällskapet den jämförs med. Den har precis som Canons 6D hybrid-AF och för mig är det något positivt trots visst ljustapp.

Med mina taskiga erfarenheter av pissiga AF-system så välkomnar jag alla seriösa försök att motverka fokusfel och jag är beredd att betala priset kompromissen ger. A99 har vidare sin ställbara skärm och focus peaking något exv. D800 saknar. Avsaknad av peaking gör bara det att jag går vidare. Utan peaking, med min gammalmanssyn så kan jag överhuvudtaget inte använda manuell fokusering. Peakingen har varit den enskilt viktigaste nya funktionen som betytt mest för mig under senare år. Den har givit mig ett helt nytt fotoliv.

Men A99 är fel prissatt idag, det är den och jag är inte rätt kund heller eftersom jag aldrig mer kommer köpa stora klossiga felkamerahus med objektivuppsättningar som är dubbelt så stora som de jag skruvar på min kamera. För jag vet av erfarenhet att den typen av barlast tröttnar jag ganska snart på att släpa omkring. En liten kamera har jag alltid med mig och tjockkamerorna mina har haft en besvärande egenhet att bli hyllvärmare och dyra bokstöd när nyhetens behag bleknat men är det som bokstöd man ska ha den så funkar den säkert bra mycket bättre än min lilla NEX. Den saken är ställd utom allt tvivel och det gäller ju D800, 5D MK II och III, D600 och 6D också samt alla gamla Sony tjockisar jag har i mina hyllor. Det är det de verkligen har gemensamt för mig och där bleknar alla andra egenskaper.

ngen har hittills ens berört kamerans filmningsegenskaper. En hyfsat unik funktion är att den har följande AF även vid filmning. Den har fortsatt antiskak vilket konkurrenterna inte har och bara det är en dealbreaker för mig i det sällskapet den jämförs med. Den har precis som Canons 6D hybrid-AF och för mig är det något positivt trots visst ljustapp.
.

A99 använder, precis som A77 endast elektronisk stabilisering vid filmning. Detta blir tyvärr aldrig lika bra om den optiska stabilisering konkurrenterna har i objektiven, och medför också viss beskärning (1,8 X crop). Däremot har den snabbare AF vid filmning vilket kan vara en fördel.

Canon 6D är inte utrustad med hybrid-AF som den enklare 650D (och den på 650D är enligt uppgift ganska slö).

Det har sagts allt möjligt om mig med svänghjul son lossnat osv.
Kan väl bjuda på det för om man angriper mig som person kanske det istället betyder att man inte kan bemöta sakargumenten.

Jag är inte jätteförtjust i de här beskrivningarna faktiskt.

Jag anser i te att jag haft några särskilt orimliga förvä tningar på A99 och dessutom att den underträffat dem väldigt mycket.

Alltså 6 fps i 12 bit?
Vore det inte rimligare att tro att den skulle klara det dubbla eftersom den anklare kameran till halva priset som lanserades ett år inna klarar just det?

Med en alldeles nyutvecklad sensor, är det i te rimligt att den presterar bättre än konkurrenternas APS-C med bara halva sensorstorleken?

Sen att blixtsystemet är trasigt, kan man inte få uttrycka viss frustration över det när man tidigare tydligt visat hur viktig just den aspekten är och utnyttjar det flitigt?

Sen att den blivit försenad, försenad och åter försenad så kunde man ju gissa att de skulle ha förbättrat någonting med EVF, buffertstorlek och andra saker som inte var optimalt i A77.

Att den saknar inbyggd blixt och kostar jättemycket är inte heller så bra.

Video trodde de flesta skulle vara extraordinärt, men den gör li eskipping har moireproblem o h rolling shutter myckeg värre än andra där Canon överträffar den med råge. A99 croppar också bilden o h kan inte använda SSS. AF är begränsta till f/3,5 fast läge.

Berätta nu är du snäll utan att fortsätta med tramset hur konstig jag är vad det var som var på tok med mi a förväntni gar och varför A99 är så himla bra som den blev.

Tycker du att den levererar det man rimligen kunde tro?

När det gäller A77 så var vi nog många som drogs med i rykteskarusellen, men inte heller där blev det så fel. Det är ju en riktigt bra kamera med alldeles fantastisk IQ och specar som ingen annan, åtm då, kunde komma i närheten av. Priset är rimligt med och kitobjektivet är ju helt otroligt bra.

Att den hade en del fel vid la sering kunde man ha överseende med eftersom de drabbades av katastroferna med tsunamis osv.

Sen blev jag aldric vän med EVF trots att jag till slut köpte ett ex för att andra sa att det är bra bara man ger den tid så jag gav den en verklig chans.

/Mats

Jag tycker att det här med inklingsbar skär o h peakig överskattas väldigt mycket.
Visst är det bra grejer men inte särskimt viktigt för stillbild. På den här typen av kamera så är inte LV och manuellt trixande med fokus nåt jag gör. Betydligt bättre med en bra sökare o h ett bra AF-system.

För filmning med manuell fokus är peaki g bra. Till det har jag beställt en 7" skärm för en tusenlapp med inbyggd peakingfunktion.

Ska ut eckla det här mer senare.

/Mats

Hej Mats!

Bara kort svar på ditt förra korta:) inlägg.

Nej, A99 levererade inte som förväntat. Och faktiskt inte enligt specarna heller. Vi har alla olika sätt att reagera på. Jag lägger ingen aspekt på hur du reagerade eller skrev mer än att du var väldigt förväntansfull- och därmed sannolikt besviken i motsvarande grad.

Jag gav upp denna kamera tidigare eftersom jag kom över en D800 snabbt och såg ju på ett tidigt stadium att Sony inte skulle komma med en 36 Mp FF, vilket var vad jag sökte. Så jag hann aldrig bli speciellt exalterad över A99;s specar.

MEN om jag hade stannat kvar i Alphasystemet hade jag blivit mycket besviken över en del brister hos A99 som var brister jag skulle haft svårt att stå ut med.

Så då hade jag först blivit besviken, sedan förbannad och försökt häva köpet/byta mot annan kamera. Men i nyansens namn försvann också ett par bra finesser med Alphasystemet: Fällbar display och peaking samt SSS. De finesserna saknar jag, men inget annat. Dessutom kompenseras avsaknaden av dessa finesser på D800 av så mycket som A99 saknar. Inte bara kompenseras förresten. Den är så mycket bättreför mig på alla övriga punkter att jag kan bortse från avsaknaden av de tre faktorerna.

Du skrev vad du tyckte- och det är helt okej för mig.

//Lennart

Hur många är a99 ägare

Endast 6 personer har lagt till a99 i sin "kameraväska" på Fotosidan. Hur många kan det finnas i Sverige. En fantastiskt kamera på alla vis håller på att läsa Friedmans 650 sidiga manual nu.
84% hos DPReview säger allt om denna kamera. Det får mig att snabbt tröttna på det eviga tjatet i denna tråd.

Jo, det kan vi nog alla fundera över och kanske komma med olika teorier. Jag har inget bättre svar än att dels ljustappet inverkar en del. Men framförallt verkar det som om Nikon i princip alltid gör något mer med Sonysensorerna än Sony själva. Omdesigning kanske man kalla det det.

Själv skulle jag vilja prova och se i praktiken, men här handlar ju om en FF vs en APS-C. Däremot har jag provat en D7100 plus en Sigma 70-200/2.8 och den kameran levererar lite bättre än A77 på samma pixelantal och samma sensorarea enl min smak. Men eftersom det var en snabbtest i en affär med eget minneskort vill jag utvärdera de filerna ordentligt och jämföra med sådana tagna under liknande förhållanden med A77 (jag har sådana filer lagrade). Så se det som ett första omedelbart intryck, inte några fastställda fakta. Det bara gav en wow-känsla i första hand.

Vid fingranskning och lite utprintning kan mycket väl det intrycket minska, öka eller kvarstå. Det bästa är väl att invänta en riktig fälttest då man helst ska ha kamerorna bredvid varandra.

//Lennart

Ingen kamera är 100% fulländad, det är vi alla överrens om. Som flitig prenumerant så får faktiskt även Nikon en del anmärkningar på färgbrus och ökad kornighet, det ser ut som att Canon har fått till en bra brusstädning i sina senaste modeller, att vara innovativ handlar inte bara om förbättrade panoramafunktioner och dyligt, bättre brusstädning vill nog alla ha och är nog välkommet för alla.

Den äldre D7000 utmärkte sig främst under Raw-behandling av bilderna, där tydligen stordåd kunde göras. Foto jämförde Jpeg-utskrifter vid Iso 3200 och just där var A77 lite bättre än D7000. Så Sony är inte borta med allting, RX1 bevisar det tycker jag.

Olika Raw-konverteringar har periodvis varit uppe till intressanta diskussioner på tråden, Och där har önskemål om att Sony själva någon gång skulle ta fram en riktigt bra version av Raw-hantering som C/N har. Nilsson på Foto är tydligen mycket driven vad gäller Raw för han tog fram kanonbilder med gamla 10Mp kameran 40D som vid den tiden inte var så där jättelyckad vad gällde Jpeg.

Sedan kan jag inte släppa att det måste vara någonting mera än att bara till 110% hårdnackat förlita sig till DX0 tabeller. 6D stannar vid 2300 vid lågljusparametern mot dom bästa som har runt 2900 men vid verkliga utskrifter och tester runt världen så hävdar sig 6D alldeles förträffligt bra vid dom högre Iso-talen.

Även här får gärna Martin Agfors komma med kommentarer, kan det vara så enkelt att om en kamera passerar 2000 och lite till hos DX0 så blir inte skillnaden lika märkbar mot dom med högsta talen, men även A99 får mycket bättre resultat vad gäller lågljus än vad DX0-siffrorna antyder. Kamera & Bild. Foto. och Bonniers digitalfoto-för alla. är alla dessa tre stora tidningar helt ute och cyklar och är unga blåbär som inte vet någonting. Nilsson får gärna förklara och även dom övriga är välkomna att berätta.

Tråden har också konstaterat att så länge Sony kör med SLT-konceptet med kända ljusförlusten så kommer dom inte att kunna hävda sig fullt ut mot dom övriga. Riktigt rättvist skulle det bli om Nikon hade haft en modell med liknanden SLT-koncept som Sony, då är det inte bergsäkert att Nikon hade varit en lika självklar vinnare på höga Iso-tal, det är någoting som vi glömt bort i våra jämförelser.

//Bengt.

Senast ändrad:
84% hos DPReview säger allt om denna kamera. Det får mig att snabbt tröttna på det eviga tjatet i denna tråd.

Ja, det tröttande negativa A99 tjatet här verkar aldrig få nån ände. Går in i den här tråden en gång i veckan och det känns som att någon helt enkelt bara kopierat hela sjok av tidigare inlägg. Är det inte dags att gå vidare? Det är väl tillräckligt vederlagt att Sony inte infriat förväntningarna (varav vissa tveklöst var högt uppe i det blå). Dags att antingen lämna ämnet eller skriva någonting mer balanserat om kameran.

Ang de 102 AF sensorerna har jag inte förstått hur de skall kunna finnas utan att förstöra något om de inte får plats mellan pixlarna (har påpekat detta tidigt och inte sett något bra svar)

Dessa är min tro på skillnaden och de är väl en eftergift för bättre video AF ???
Har RX1 dessa?

PS såg svaret ang blixt för senat att det var D/ och inte en digital kamera ds

Varför har inte Sony lagt till några extra pixlar på sensorn för att kompensera för det ljusbortfall de 102 AF sensorerna förorsakar?

/Torbjörn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar