Hej allihopa!
............................. - Är Sony A99 en framgångsrik kamera eller ett fiasko?
Problemet är det inte är någon alldeles enkel fråga att besvara. Framgång eller fiasko beror mycket på vilka utgångspunkter man har. Jag tror vi nog ganska säkert kan konstatera att för Mats L är A99 ett präktigt fiasko: Den uppfyllde inte alls de önskemål och förhoppningar han hade på den. Medan den för andra verkar vara en ganska framgångsrik kamera, de använder den och verkar på det stora hela både glada och upplever att den uppfyller deras önskemål med den. Medan en del (tidigare) Alpha-användare som Lennart kanske inte ser den som ett fiasko, men ändå valt bort den. Så vi kan nog konstatera att mottagandet är lite blandat i målgruppen....................................
................Den kanske lite större och intressantare frågan är om A99 är en framgång eller ett fiasko för Sony. Nu talar företag bara ytterst sällan i klara ordalag om vad de förväntar sig av produkter och de kommenterar ganska sällan (öppet) i efterhand hur det gått. Men om man spekulerar lite, vad kan Sony haft för målsättning med A99? Jag tvivlar starkt på att de hade några rosenskimrande drömmar om att ta stora marknadsandelar från Canon/Nikon. Även om företag ofta kan vara lite bubbligt överoptistimistiska i sina officiella uttalanden vid produktsläpp så är de nog bakom kulisserna ganska realistiska. .........................
.....................Nu har jag (givetvis) inte läst allt som Sony sagt och publicerat om A99, men i det jag har sett är det faktiskt ganska slående hur lite de sagt om att ta marknadsandelar eller förändra marknaden. Vilket känns lite defensivt. Min misstanke - och det är givetvis bara ren spekulation från mitt håll - är att Sony mest ser A99 som ett sätt att hålla nuvarande ägare av Alpha-objektiv någorlunda nöjda. Jag tvivlar på att de haft några större ambitioner att locka till sig nya kunder från övriga märken, mest att inte tappa allt för många av de kunder de redan har. Min känsla är att för Sony har de två X-linjerna - RX och NEX - högre prioritet just nu. Nex har tagit en ganska stor marknadsandel bland spegelfria kameror och bland lyxkompakterna har både RX100 och RX1 tagits emot mycket väl. Jag skulle för övrigt bli mycket förvånad om vi inte snart ser en RX10 med aps-c-sensor ... Och fler uppgraderingar av Nex-modeller och nya E-mountobjektiv.
Om min misstanke stämmer att A99 inte är någon speciellt offensiv satsning från Sony utan mest ett sätt att tillsvidare hålla befintliga Alpha-ägare någorlunda nöjda, ja då är nog A99 inget fiasko utan helt ok, kanske till och med hyfsat framgångsrik.
Jag klippte lite Martin.
Bra och balanserat tycker jag.
Jag och de som var med redan när det gällde lanseringen av A77 kommer väl ihåg att Mats investerade en stor del av sina förväntningar långt innan kameran ens fanns rent fysiskt. Den hissades till fullständigt orimliga nivåer (det var väldigt nära Nirvana-läge då) innan någon ens sett annat än spekulationer om specarna på Alpaharumours.
Sedan kom utskeppningen och Mats blev bottenlöst besviken för Mats hade sedan länge härjat om denna kamera som skulle asfaltera Canons och Nikons gamla teknik och öppna pärleporten till kameralyckans land strålande av ljus.
Jag skrev redan då att det inte var rimligt att ha dessa våldsamt uppskruvade förväntningar innan man faktiskt sett grejorna och vad som kunde komma ut ur dem.
Döm sedan om min förvåning när exakt samma sak sker en gång till innan A99 blir verklighet. A99 hissas ännu högre än A77 för den måste bara vara alla kameraunderverks moder för den hade ju t.o.m. en FF-sensor och det bara borde ju garantera att Sony skulle köra över all teknisk konkurrens.
Vi var väl fler än en som mer förväntade oss en A77 med FF-sensor, vilket det i stora stycken blivit.
Jag tror som sagt att det är betydligt lugnare om man inte bygger sig egna lustslott innan man vet om det man erbjuds faktiskt är en hundkoja eller bara något hyfsat men i stora stycken helt ordinärt. Sen kan man ta det därifrån istället.
När det gäller A99 så tror jag du kan ha väldigt rätt kring Sonys ambitioner i det läge man varit. Vi ska inte heller glömma att vid årsskiftet 2011/2012 stod Sonys produktion mer eller mindre helt stilla efter tsunami, härdsmältor i kärnkraftverk, översvämmade fabriker i Thailand samt nedbränt distributionscentrum i Europa. De hade en rätt enastående otur. Jag tror inte det kunde gå helt spårlöst förbi och vi vet ju att exv. både NEX 7 och A77 leveransstoppades i två, tre, fyra månader in på 2012 och när leveranserna så kom igång så var leveranserna mycket opålitliga. Av någon outgrundlig anledning så fick jag en av kamerorna i den första batchen som Sony Center i Stockholm fick (nummer tre-fyra tror jag) redan i december 2011.
A99 försenades också som ett resultat av detta och det visade sig påverka Sony rätt avsevärt, eftersom Sony prissatt A99 efter Nikons och Canons D800 resp. 5D MK III. När sedan D600 och 6D släpptes strax efter A99 så var det åtminstone lilla roliga slut för Sony, speciellt som Sony aldrig hittills när det gällt deras DSLR:er varit speciellt lyhörda för händelser på marknaden. Kom bara ihåg hur länge man låg med A700 prissatt helt åt helsike och man gör nu om misstaget med A99..
Jag tycker faktiskt trots det att A99 har sina plus även Mats inte har något gott överhuvudtaget att säga om denna kamera för antingen är det Nirvana eller Helvetet med stort H som gäller här.. Ingen har hittills ens berört kamerans filmningsegenskaper. En hyfsat unik funktion är att den har följande AF även vid filmning. Den har fortsatt antiskak vilket konkurrenterna inte har och bara det är en dealbreaker för mig i det sällskapet den jämförs med. Den har precis som Canons 6D hybrid-AF och för mig är det något positivt trots visst ljustapp.
Med mina taskiga erfarenheter av pissiga AF-system så välkomnar jag alla seriösa försök att motverka fokusfel och jag är beredd att betala priset kompromissen ger. A99 har vidare sin ställbara skärm och focus peaking något exv. D800 saknar. Avsaknad av peaking gör bara det att jag går vidare. Utan peaking, med min gammalmanssyn så kan jag överhuvudtaget inte använda manuell fokusering. Peakingen har varit den enskilt viktigaste nya funktionen som betytt mest för mig under senare år. Den har givit mig ett helt nytt fotoliv.
Men A99 är fel prissatt idag, det är den och jag är inte rätt kund heller eftersom jag aldrig mer kommer köpa stora klossiga felkamerahus med objektivuppsättningar som är dubbelt så stora som de jag skruvar på min kamera. För jag vet av erfarenhet att den typen av barlast tröttnar jag ganska snart på att släpa omkring. En liten kamera har jag alltid med mig och tjockkamerorna mina har haft en besvärande egenhet att bli hyllvärmare och dyra bokstöd när nyhetens behag bleknat men är det som bokstöd man ska ha den så funkar den säkert bra mycket bättre än min lilla NEX. Den saken är ställd utom allt tvivel och det gäller ju D800, 5D MK II och III, D600 och 6D också samt alla gamla Sony tjockisar jag har i mina hyllor. Det är det de verkligen har gemensamt för mig och där bleknar alla andra egenskaper.