Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sten-Åke!
Skönt att bli rätt tolkad. Det du skriver är ju precis vad jag också beskrivit i det senaste inlägget med A99:s, D800:s och 5DMkIII:s olika grafer inklistrade.
DXO är ju, enl min mening kanske det förnämligaste vi för närvarande har att tillgå när det gäller önskad målgruppsplacering. Och det kanske vore något att komplettera testerna med.
Samtidigt måste det ju till en fälttest för att verifiera DXO:s nuffror in real life. Det är trots "bara" sensorprestanda vi ser i dessa grafer.
Men trots allt tyckte jag när jag såg dessa grafer att de ganska tydligt visade 2 st kameror som riktade sig definitivt till 2 olika målgrupper (A99 och 5DMkIII) med 1 svävade lite mittemellan (D800). Dock med tillägget att visserligen är dess AF (samma som i D4) och lågljusegenskaper mycket lämpliga för sport/action men inte riktigt frameraten/bufferten som ska skyffla 36mp.
Bottomline: Jag tycker också det ska till målgruppsinriktning i testerna. Alla kollar inte på DXO och DXO saknar vissa fakta som bara tester kan komplettera med.
//Lennart
Det viktigaste DxO helt saknar är ju upplösningen av bildkvalitetsfaktorerna. De normaliserar mot en A4 om jag inte missminner mig. En kamera med fler pixlar ger ju nedskalat mindre brus än en kamera med färre och det är fortfarande många som inte vet det. Trots den diskussion som varit historiskt så ser man ju idag inga större negativa effekter av fler pixlar än större bildfiler och mer data att pumpa i snabba förlopp som seriebildstagning. Det är väl möjligt att detta kan komma att ändras över tid om man tar pixelnivåerna till mycket högre höjder i framtiden men den är inte här ännu. DR på låga ISO är ju flera steg bättre i D800 än i MK III eller MK II trots väl typ 30% eller 12 MP fler pixlar.
Inte heller är skillnaderna annat än marginalla när det gäller lågljusegenskaper på höga ISO. Så D800 och de fantastiska prestanda den sensorn har har ju väldigt drastiskt avslutat den debatten. Förr var det ju närmast en ryggmärgsreflex att såga en ny kamera om den fått fler pixlar redan inna man ens sett vad den presterat. Jag såg att detta inte behövde stämma redan med A350 som fick en 14,2 MP att jämföra med A300 som hade en 10 MP sensor. Sensorn i A350 hade t.o.m. en aning bättre lågljusegenskaper än A300 fast alla redan innan lansering bestämt sig för att det måste vara tvärtom. Det finns inte en enda av alla bildkvalitetsparameter i DxO:s mätningar som A300 har bättre värden än A350.
Diskussionerna i den gamla "pixeltråden" jag refererar till slutade ju i princip med att man väntade in nya rön i form av erfarenheterna av en ny generation sensoirer och kameror. När sedan DxO på ett normaliserat sätt med sin mätningar och grafer kunde åskådliggöra detta så stod det väldigt klart för oss hur det faktiskt såg ut och det vände upp och ner på ett antal ståndpunkter skrivna i sten som närmast naturlagar. Grejen var bara att "naturlagarna" hade falsifierats och vi fick nya sanningar. Sedanm har det tagit ett antal år för detta att sjunka in men fortfarande läser man att "folk hoppas att en ny modell får färre pixlar", som om det automatiskt skulle leda till något gott och bättre".