Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läste ditt tidigare svar till mig och kan väl konstatera att visst har Nikon gjort omdesign av Sonysensorer historisk, d v s i själv surroundhårdvaran som är knuten till sensorn. Exv D3x fick ett "pålägg" microlinser.
Men vi lämnar det därhän då åren gått.

Jag tror jag håller med om kamerans interna mjukvara. A850/A900 kvicknade ju till en aning efter en FW.

Men som du själv redan kommit fram till finns det fler ugglor i mossen. jag ska inte göra en lika omfattande jämförelse som du, men ställer mig frågande till varför D7000 och SLT A55 som delar pixeldensitet och sensorarea inte har så stor variation vad gäller isosensitivitet som faktiskt spegelfilmen borde gett upphov till. Det rör sig inte om många procent och absolut inte om ens 1/3 EV och ännu mindre 1/2 EV. Isokurvorna i grafen ligger nästan limmade på varandra. Dock ligger D7000 högre i DR-grafen.

I och för sig är då det högre vägda betyget för D7000:s lågljusegenskaper logiskt trots nästan identiska värden på isografen eftersom DR spelar en stor roll när det gäller hur mycket information det går att hämta ur en fil.

Men det konstiga är alltså den "limmade" isografen, vilket då gör frågan om vad fasiken man gjort med A99 än mer befogad.

Vi måste ju av logiska skäl förkasta alla teorier om att större sensorarea skulle kräva en spegelfilm som stjäl MER ljus jämfört med en APS-C sensor:)

Jag vill inte svära på att din teori om de extra AF-punkterna skulle utgöra en bov stämmer, men jag kan inte heller förkasta den.

Men kolla här A55 vs D700 och tala om vad du ser och kan utläsa. Själv blir jag konfunderad. Dessutom har jag ju filer liggande från en A55 som jag tittade på ´nyss och de är ju riktigt bra i lågljus.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Nikon/(appareil2)/675|0/(brand2)/Sony

//Lennart

Jag sitter inte inne med era stora kunskaper, men kan det vara så enkelt som att vid A55-födelse så harmoniserade dom något större enskilda pixlar bättre med den tidens kringelektronik. Därav dom hyggliga lågljusegenskaperna. Om man bortser från fördelar med nedskalningar och beskärningar vid höga pixeltal vad gäller D800. Vad finns det som säger annat om man valt tex 28Mp i den nya D800 då kanske den hamnat på 3400 hos DX0 eller ännu högre. Vi får dock aldrig veta detta. Men vi vet vad D3s med sina 12Mp har för värden hos DX0.

//Bengt.

Var skulle de lägga dem, utanför sensorn?
Det är junte antalet som fångar in ljus, utan ytans storlek. Har man fler pixlar så r de istället mindre var och en. Sen blir det fler "skarvar" med fler pixlar som i te kan fånga ljus och sen går en del foto er vilse pga att de kommer i för flack vi kel för att komma ner i röret til sensel-elementet.

Om man placerar grunkor på ställen som annars kunde använts till att fånga in ljus så får man in mindre ljus. Har svårt att se hur man kan kompensera för det.

/Mats

Hej allihopa!

Jag får erkänna att jag haft mycket att stå i senaste dagarna och därmed lite okoncentrerat bara följt den här tråden med ett halvt öga. Men jag tycker mig ana en slags grundläggande fråga som dyker upp i olika skepnader:

- Är Sony A99 en framgångsrik kamera eller ett fiasko?

Problemet är det inte är någon alldeles enkel fråga att besvara. Framgång eller fiasko beror mycket på vilka utgångspunkter man har. Jag tror vi nog ganska säkert kan konstatera att för Mats L är A99 ett präktigt fiasko: Den uppfyllde inte alls de önskemål och förhoppningar han hade på den. Medan den för andra verkar vara en ganska framgångsrik kamera, de använder den och verkar på det stora hela både glada och upplever att den uppfyller deras önskemål med den. Medan en del (tidigare) Alpha-användare som Lennart kanske inte ser den som ett fiasko, men ändå valt bort den. Så vi kan nog konstatera att mottagandet är lite blandat i målgruppen.

Jag följer (också lite okoncentrerat) Sony-forumet för Alpha-kameror på Dpreview och har väl fått det allmänna intrycket att det finns ganska gott om både nöjda och glada användare av A99. Jag har däremot läst ganska få som skaffat den och som sedan ångrat sig, några, men inte många. Det var en besviken debatt veckorna efter den släppts, i synnerhet över prissättningen, men inte i närheten av vulkanutbrottet i Canon-forumet kring prissättningen på Eos 5D Mark III (för att nu ta ett exempel). På det stora hela samma intryck som här på FS: En del gillar den, andra inte, och den verkar inte ha lockat några större skaror av nya användare till Sony A.

Så flipp eller flopp bland användare? Jag skulle nog säga ... Fläpp. Dvs varken eller :)

Den kanske lite större och intressantare frågan är om A99 är en framgång eller ett fiasko för Sony. Nu talar företag bara ytterst sällan i klara ordalag om vad de förväntar sig av produkter och de kommenterar ganska sällan (öppet) i efterhand hur det gått. Men om man spekulerar lite, vad kan Sony haft för målsättning med A99? Jag tvivlar starkt på att de hade några rosenskimrande drömmar om att ta stora marknadsandelar från Canon/Nikon. Även om företag ofta kan vara lite bubbligt överoptistimistiska i sina officiella uttalanden vid produktsläpp så är de nog bakom kulisserna ganska realistiska.

Jag var ju med när Sony Europa visade upp A99 för pressfolk och vad jag kan komma ihåg så sade de mycket lite om A99:s roll på marknaden. De pratade mer om tekniken i den. Det i kontrast till Nex-modellerna som visades upp samtidigt där de utöver tekniknyheterna också pratade ganska mycket om hur de här passade in på marknaden och hur viktiga de var för försäljningen och för Sony.

Nu har jag (givetvis) inte läst allt som Sony sagt och publicerat om A99, men i det jag har sett är det faktiskt ganska slående hur lite de sagt om att ta marknadsandelar eller förändra marknaden. Vilket känns lite defensivt. Min misstanke - och det är givetvis bara ren spekulation från mitt håll - är att Sony mest ser A99 som ett sätt att hålla nuvarande ägare av Alpha-objektiv någorlunda nöjda. Jag tvivlar på att de haft några större ambitioner att locka till sig nya kunder från övriga märken, mest att inte tappa allt för många av de kunder de redan har. Min känsla är att för Sony har de två X-linjerna - RX och NEX - högre prioritet just nu. Nex har tagit en ganska stor marknadsandel bland spegelfria kameror och bland lyxkompakterna har både RX100 och RX1 tagits emot mycket väl. Jag skulle för övrigt bli mycket förvånad om vi inte snart ser en RX10 med aps-c-sensor ... Och fler uppgraderingar av Nex-modeller och nya E-mountobjektiv.

Om min misstanke stämmer att A99 inte är någon speciellt offensiv satsning från Sony utan mest ett sätt att tillsvidare hålla befintliga Alpha-ägare någorlunda nöjda, ja då är nog A99 inget fiasko utan helt ok, kanske till och med hyfsat framgångsrik.

Tack för den fina analysen, sedan var det prissättningen då som tyvärr drar ned betyget en aning för A99, om dom nu vill hålla kvar sina trogna kunder. Inte konstigt att dom sneglar på en D600 som är 6000Kr billigare. Borde inte Sony titta på sådant tycker man.

Vad tror du på möjligheten att få lägga vantarna på en A99, den har fått en del nya Autofokus-hjälpmedel som 102 assist punkter, inställbart fokusavstånd mm. Vi är flera som önskar få veta mera hur det egentligen fungerar eller inte fungerar.

//Bengt.

Det har sagts allt möjligt om mig med svänghjul son lossnat osv.
Kan väl bjuda på det för om man angriper mig som person kanske det istället betyder att man inte kan bemöta sakargumenten.

Jag är inte jätteförtjust i de här beskrivningarna faktiskt.

Jag anser i te att jag haft några särskilt orimliga förvä tningar på A99 och dessutom att den underträffat dem väldigt mycket..................

/Mats

Jo jag har bemött sakargumenten och man kan faktiskt ha olika utgångspunkter för sina val är att allt ska vara i Harmoni i Nirvana.

Jag tycker faktiskt också du haft väldigt uppskruvade förväntningar när det gällt både A77 och A99.

Jag tycker också att ditt förhållningssätt varit väldigt binärt. Himmel eller Helvete. Det är ju för sjutton kameror vi pratar om och inte krig.

Jag tror att det är ett bra beslut att välja Nikon D600 även om det är en budgetmodell - om man nu inte vill ha det absolut bästa från den tillverkaren, vilket jag tycker det är konstigt att du nöjer dig med. Både Nikon och Canon tar ju annars inga större risker i sitt utvecklande och spårar inga nya spår så jag tror det blir betydligt lugnare att leva med Nikon. Där lär du inte bli överaskad åt något håll och där behöver du inte slåss för något du tror på för alla vet att de är i full balans i Nikon-Nirvana om det är tjockkameror vi pratar om. Nu kan du andas ut och koncentrera dig på fotograferingen, för nu slipper du stå på barrikaderna och övertyga alla om att A99 eller någon ny efterträdare är det vi väntat på.

Jag tycker att det här med inklingsbar skär o h peakig överskattas väldigt mycket.
Visst är det bra grejer men inte särskimt viktigt för stillbild. På den här typen av kamera så är inte LV och manuellt trixande med fokus nåt jag gör. Betydligt bättre med en bra sökare o h ett bra AF-system.

För filmning med manuell fokus är peaki g bra. Till det har jag beställt en 7" skärm för en tusenlapp med inbyggd peakingfunktion.

Ska ut eckla det här mer senare.

/Mats

Respekt för det men vi är som sagt alla olika och för mig är det en verklig deal breaker. Inga andra DSLR har detta och det är väl mer än märkligt att det fortfarande är så.

Sen är det väl så ändå Mats att det finns situationer och motiv där det inte går att använda AF. Visst kan man bortse från det men varför ska man avstå från Live View om det finns. Personligen är Live View även en sak jag aldrig vill vara utan med långa telen heller, vare sig de är kopplade till min NEX 7 eller min A580. Jag ställer mig med på huk med framskjutet knä och där stöder jag stativfästet på låret. Kollar sedan i nedfälld skärm a la schaktsökare och får suverän kontroll utan stativ. Pröva det med en kamera utan Live View.

Jag välkomnar alla funktioner som ger mig mer möjligheter även om jag inte själv ens använder dem för andra kanske gör det och jag kanske heller inte fattat att det andra gör kan vara en bra ide.

Jag respekterar också att du verkar klara dig bra utan ställbar skärm och snabb Live View som Sony varit ganska ensamt om att ha tidigare. Men det hade du ju inte heller på din A900 så du har säkert aldrig använt det även om det fanns på din A580. Inget fel i det men jag insisterar i att det faktiskt är så att jag och en del andra ser just Live View, focus peaking och focusing aid som så pass omistliga för de ger total kontroll på fokuseringen vilket jag anser är oöverträffat om man verkligen vill sätta skärpan.

Tidigare i trdenna tråd eller A99-tråden så har vi ju följt en länk till tester man exv. gjort med Canon-kameror och AF där det är väldigt tydligt vad man tappar i upplösning / detalj om man förlitar sig på en nyckfull AF. Om man är så noga med att välja kamera som du är så är jag lite förundrad över att du helt är beredd att lämna över kontrollen till en ibland nyckfull AF. Den som verkligen få ut allt ur sin sensor fokuserar manuellt med peaking skulle jag vilja säga. Det är bara med Live View, focusing aid och peaking som man verkligen kan veta att man sätter skärpan exakt varje gång. Allt som inte tar sin referens mot huvudsensorn riskerar upplösnings och detaljförluster.

Det är bara med Live View, focusing aid och peaking som man verkligen kan veta att man sätter skärpan exakt varje gång.
Kanske. Jag tror dock att man får minst lika stor, och kanske större, träffsäkerhet med kontrast-AF.

Ett kontrollerat test vore intressant, men det räcker nog inte med en testperson.

Allt som inte tar sin referens mot huvudsensorn riskerar upplösnings och detaljförluster.

Ja, med de flesta AF-system är det nog så. Kontrast-AF använder dock huvudsensorn.

Jag tycker att det här med inklingsbar skär o h peakig överskattas väldigt mycket.
Visst är det bra grejer men inte särskimt viktigt för stillbild. På den här typen av kamera så är inte LV och manuellt trixande med fokus nåt jag gör. Betydligt bättre med en bra sökare o h ett bra AF-system.

För filmning med manuell fokus är peaki g bra. Till det har jag beställt en 7" skärm för en tusenlapp med inbyggd peakingfunktion.

Klagade inte du tidigare på att det var någon recensent som inte förstod sig på just dessa finesser och inte framhöll det som en fördel med A99 (eller om det var A77)? ;)

Kanske. Jag tror dock att man får minst lika stor, och kanske större, träffsäkerhet med kontrast-AF.
---
Det är väldigt många som tror att kontrastdetekt-AF är helt exakt (syftar inte på dig - du skriver inte detta). När det gäller noggrannheten för CDAF så är jag med så långt att den ofta (men inte alltid) fokuserar bättre än PDAF. T.ex. kan PDAF funka i betydligt sämre ljus än vad CDAF kan, den senare lägger av betydligt tidigare.

Det går som bekant inte att i praktiken konstruera ett PDAF-system som alltid ställer in objektivet exakt i planet för dess maximala skärpa, då skulle systemet hålla på och jaga fram och tillbaka i evighet. I stället har man en plus och en minustoleranszon, och så fort objektivet har kommit innanför denna zon så stannar PDAF-systemet. Men det är precis likadant med CDAF-systemen - dessa har också en zon de stannar inom. Många av de felkällor som PDAF-systemen i SLR/DSLR-kameror dras med är förvisso eliminerade i CDAF-systemen (som skillnader i avstånd och parallelitet mellan film/sensorplanen och AF-sensorerna samt statiska + dynamiska fel i såväl primär- som sekundärspeglarnas justering), men även CDAF-systemen har sina. Nu använder jag i och för sig väldigt sällan kameror med CDAF-system, men min erfarenhet är att mätytorna ofta är större än PDAF-systemens är (även om dessa kan vara märkbart större än de fyrkanter som är "inristade" i sökaren). Ifall jag vill fokusera på det närmsta ögat brukar CDAF-systemet ofta ringa in hela huvudet så att maxskärpan kanske hamnar på näsan eller nåt istället. Och inte heller är det någon större hemlighet att kontrastdetekt-AF ställer in på max kontrast och inte på max skärpa - talar ju själv om det direkt...

Om vi då jämför med manuell fokusering via liveview, så kan vi som du vet där välja sökarförstoring (typ 7 och 15 gånger) OCH / eller Focus Peaking.

Focus Peaking ger förvisso på samma sätt som CDAF-systemen störst utslag vid max kontrast, men skillnaden är förstås att du då själv kan välja det lilla blänken på den lilla spiken i parksoffan, medan CDAF-systemet ställer in fokus på den starka kontrasten mellan himlen och lövverket som det finner i trädet bakom. Likaså kan du manuellt välja att fokusera på det svaga blänket från pippin inne i något träds lövverk, meda CDAF-systemet väljer att fokusera där det finner den starkaste kontrasten mellan sagda lövverk och himlen. Manuell fokusering har förstås begränsningar när det gäller snabbrörliga objekt. Men jag har testat den klassiska metoden med förfokusering, och detta fungerade (den gång jag testade detta) mycket bättre med Focus Peaking än utan. Jag tryckte av strax innan hjälmblänket "max-fokuspeakade". :)

Sedan har vi ju de klassiska problemareorna som vare sig PD- eller CD-autofokussystemen klarar, t.ex. att fokusera på ett djur bakom ett galler, eller motorhojar eller andra åk bakom stängsel. Ähum ... host, host ... förutom med (ännu så länge) ett enda undantag - A99:an, med de nya fokuseringsalternativ / komplement som Sony stoppat in i denna här så utskällda kameramodell... Men har man ingen sådan så är manuell fokusering det enda som fungerar.

---
Kontrast-AF använder dock huvudsensorn.
Precis, vilket ju är anledningen till att CDAF ofta kan vara noggrannare än PDAF. Men enligt min erfarenhet aldrig i närheten av den fokuseringsnoggrannhet man kan få med manuell fokusering OCH de båda kombineringsbara manuellfokuseringshjälpmedel som är implementerade i Sonys senare kameror och samtliga NEX:ar (den första generationen via FW-uppdatering). Och som, av för mig helt obegripliga skäl, de båda stora drakarna inte kopierade omedelbart. Jag är inte säker på ifall de skulle behöva betala några licensavgifter ens - Focus Peaking har ju använts i videokameror långt innan Sonys kameraavdelning tittade en aning utanför boxen och stoppade in peakingfunktionen även i stillbildskamerorna.

Den enda möjligheten vi har att VARJE GÅNG få ut maximal skärpa ur våra objektiv är manuell fokusering med hjälp av de manuellfokuseringshjälpmedel som tekniken nu kan ge oss. Med dessa kan vi även med våra enklaste objektiv många gånger få ut bättre skärpa än vad vi utan dessa kan ens med våra allra mest exklusiva objektiv. Ett toppobjektiv som inte är väldigt exakt fokuserat ger sämre skärpa än ett enklare objektiv som är det.

Kan kanske förklara Stenis, min och andras förtjusning över dessa hjälpmedel? :)
.

Som Gunnar skriver är det en kombination av peaking och förstoring i sökaren eller på skärmen för manuell fokusering av vissa motiv. Jag har konstaterat på min NEX att enbart peaking ibland blir fullständigt galet, vilket märks om man förstorar upp sökarbilden. Nackdelen med detta är att det tar lite tid, så det fungerar inte för alla motiv.

---
Jag har konstaterat på min NEX att enbart peaking ibland blir fullständigt galet, vilket märks om man förstorar upp sökarbilden
---
Exakt samma fullständigt galna fokusering inträffar som bekant ibland även med CDAF, och av exakt samma skäl - båda metoderna ger maximalt utslag vid maximal kontrast, vilken inte alltid ligger där vi vill ha skärpan.

---
Nackdelen med detta är att det tar lite tid, så det fungerar inte för alla motiv.
Nej, manuell fokusering med sökarförstoring hinner man sällan med vid rörliga motiv. Men med sökarförstoring kan vi annars som alla vet direkt maximera skärpan, och få ut det bästa som går ur objektivet vi råkar ha slängt på.

PS Denna kommentar är förstås inte avsedd för dig och andra här som detta redan är välbekant för, utan för andra med ev. något mindre tekniskt kunnande som kan råka titta in här.
.

"Denna så utskällda kameras fördelar"

Eftersom A99 betraktas som "utskälld", "svartmålad" etc av en del tråddeltagare så kan vi väl göra en liten omstart och koncentrera oss på kamerans fördelar.

Detta i akt och mening att fler ska se tråden som en objektiv sådan. Personligen tycker jag faktiskt den är rätt objektiv. Verkar dock som det finns en stor motvilja att acceptera verifierade nackdelar.

Men här kör vi:

1/ A99 har ett mycket bra DR från basiso och några steg uppåt. En fördel som konkurrenten N oxå har. Icke desto mindre anser jag att det är en jättefördel.

2/ Fokuseringsalternativen med förstorad sökarbild i såväl MF- som AF-läge är i dagsläget helt oslagbart, anser jag.

3/ Vinklingsbar display ger väldigt bra möjligheter att kunna fotografera med hög precision i många trängda lägen och en god "arbetsergonomi".

4/ Focus-peaking. Ja, jag är också förvånad över att tekniken inte iimplementerats så att den finns synlig på displayen i LV-läge hos konkurrenterna. Kan ju enbart finnas där då EVF saknas.

Tillägg: Sedan är det för min del slut på de egentliga fördelarna A99 har gentemot konkurrenterna. Icke desto mindre är de ovan uppräknade väldigt viktiga egenskaper, anser jag.

MEN är det inte just här vi hamnar varje gång? Just med dessa fördelar. Sedan blir som Krille påpekade omtugg. Själv har jag kollat tillbaks i tråden och konstaterat att inte minst jag själv upprepat mig själv lite för många gånger. Och det gäller även andra tråddelatagare. Somliga i högre, andra i mindre grad.

Jag anser att Martin kom med sitt längre inlägg vid en bra tidpunkt och det inlägget skulle kanske utgjort slutpunkten på denna tråd. Eller i alla fall en pausannonsering.

Vi kanske skulle lämna A99 därhän ett tag i så fall och hålla oss till trådens ganska omfattande ämne som ger utrymme för många fler diskussioner och utbyten av erfarenheter eftersom tråden är så pass fritt utformad som "Sonys systemkameror(och kanske andra också)".

//Lennart

Edit: Ang A99 och SLT-serien i stort vill jag tillfoga att fördelen med minskade vibrationer då ingen spegelfällning sker. Sedan finns ju förstås bildstabilisering i kamerahuset, men det är ingen unik finess för Sony.

... koncentrera oss på kamerans fördelar.

1/ A99 har ett mycket bra DR från basiso och några steg uppåt. En fördel som konkurrenten N oxå har. Icke desto mindre anser jag att det är en jättefördel.

2/ Fokuseringsalternativen med förstorad sökarbild i såväl MF- som AF-läge är i dagsläget helt oslagbart, anser jag.

3/ Vinklingsbar display ger väldigt bra möjligheter att kunna fotografera med hög precision i många trängda lägen och en god "arbetsergonomi".

4/ Focus-peaking. Ja, jag är också förvånad över att tekniken inte iimplementerats så att den finns synlig på displayen i LV-läge hos konkurrenterna. Kan ju enbart finnas där då EVF saknas.

5/ Inbyggd stabilisering - stor fördel för många potentiella köpare misstänker jag.

Sedan skulle jag nog säga att det finns en egenskap som för många - i synnerhet kombinerat med de fyra du räknar upp och min femte - är den viktigaste och mest centrala fördelen med en A99:

6/ Minolta- och Sony A-objektiv passar på den.

Objektivfattningen är en fördel på det sättet att A99 är en oslagbart bättre kamera än till och med en D800 eller en Eos 1DX - för alla de som har gott om objektiv med A-mount och där ett byte blir väldigt dyrt. Jag misstänker att för många är nog punkt 6 det som i slutändan styr ett köpbeslut.

I gengäld kan man också säga att punkt 6 är en svaghet - den gör den enorma mängden ägare av EF- och F-objektiv obenägna att satsa på en A99.

Så en av de mest fundamentala och centrala egenskaperna hos en A99 - dess objektivfattning - är på en och samma gång ett av dess viktigaste säljargument men också den faktor som bromsar dess möjligheter att bli en stor och bred kommersiell säljframgång. Och det här är en faktor som A99 i sig själv har väldigt svårt att göra något åt - hur bra den rent fotografiskt än är.

5/ Inbyggd stabilisering - stor fördel för många potentiella köpare misstänker jag.

Sedan skulle jag nog säga att det finns en egenskap som för många - i synnerhet kombinerat med de fyra du räknar upp och min femte - är den viktigaste och mest centrala fördelen med en A99:

6/ Minolta- och Sony A-objektiv passar på den.

Objektivfattningen är en fördel på det sättet att A99 är en oslagbart bättre kamera än till och med en D800 eller en Eos 1DX - för alla de som har gott om objektiv med A-mount och där ett byte blir väldigt dyrt. Jag misstänker att för många är nog punkt 6 det som i slutändan styr ett köpbeslut.

I gengäld kan man också säga att punkt 6 är en svaghet - den gör den enorma mängden ägare av EF- och F-objektiv obenägna att satsa på en A99.

Så en av de mest fundamentala och centrala egenskaperna hos en A99 - dess objektivfattning - är på en och samma gång ett av dess viktigaste säljargument men också den faktor som bromsar dess möjligheter att bli en stor och bred kommersiell säljframgång. Och det här är en faktor som A99 i sig själv har väldigt svårt att göra något åt - hur bra den rent fotografiskt än är.

Jag gjorde ett tillägg om just bildstabilisering strax innan ditt inlägg pblicerades. Men det är ju ingen egenskap som är unik för Sonys A-system. Så därför höll jag det i bakgrunden.

Men självklart har du rätt i dina tankar om A-fattningens betydelse i sammanhanget. jag vill inte samla på mig för många prylar, men det hade inte suttit fel att ha exempelvis en A99 om det funnes adaptrar till den som kunde ta vissa av mina Nikon G-gluggar som kunde styra objektivets egen bländare likt Novoflexadapter jag har för att köra G-gluggar på Canon.

Nu köra jag ju mina Nikon G och EF-gluggar på NEX via adaptrar istället och nöjer mig med APS-C formatet där. Fungerar bra och MF sätter skärpan perfekt. Dock inget att rekommendera för snabbare fotografering.

I slutänden är jag nog inne på din linje att A99 tillkom för att hålla de som investerat i många Alpha-gluggar kvar i "stallet". Och att krutet i större omfattning läggs på RX- och NEX framöver.

Mvh//Lennart

För småbildskameror är det unikt för Sony.

Jo, det har du rätt i om vi ska hålla oss till den ursprungliga betydelsen av begreppet småbildskamera, d v s 24x36.
Nota Bene. Olympus Pen som halverade småbildsfilmen betraktades och benämndes småbildskamera tidigare. Att jämföra med stående APS-C format.

Pentax har ju t e x APS-C med bildtabilisering, men jag ska inte försöka undkomma. Du har rätt:)

Mvh//Lennart

Vi får också i diskussionerna liknande resultat som dom ibland olika testresultat kommit fram till där man corar en vinnare, en får 82 poäng en annan 80 poäng. Någon tidning har andra system med bredare spann så som att mellan 80 och 90 poäng anses modellen som mycket duglig och bra, medans poäng över 90 visar på ännu lite mera bra.

Att den ena kameran är bättre på vissa saker och sämre på andra är också klarlagt, om ena modellen då får några poäng mera även omvandlat i våra tankar för våra ändamål betyder som sagt inte att kameran är sämre för andra ändamål. Dom flesta köper systemkameror för klart under 10000 Kr jag tror inte att så många av dom ängnar sig åt att lyfta skuggor och dyligt, dom nöjer sig även med max 2 objektiv av billigare sort.

A99 passar kanske inte till speciallisten, men den passar till jäkligt många andra, Nya 6D passar inte lika bra för att fånga flygande fåglar med sin enda korspunkt, men den passar jättebra till mycket annat, där var tillkorta kommande inom autofokusen snart avklarad som ett minimalt problem om man läser deras tråd.

A99 står dock ensam , C/N har tre olika FF att välja mellan, högpixlade, lågpixlade och mellanpixlade och i varierande prisklasser.

//Bengt.

Respekt för det men vi är som sagt alla olika och för mig är det en verklig deal breaker. Inga andra DSLR har detta och det är väl mer än märkligt att det fortfarande är så.

Sen är det väl så ändå Mats att det finns situationer och motiv där det inte går att använda AF. Visst kan man bortse från det men varför ska man avstå från Live View om det finns. Personligen är Live View även en sak jag aldrig vill vara utan med långa telen heller, vare sig de är kopplade till min NEX 7 eller min A580. Jag ställer mig med på huk med framskjutet knä och där stöder jag stativfästet på låret. Kollar sedan i nedfälld skärm a la schaktsökare och får suverän kontroll utan stativ. Pröva det med en kamera utan Live View.

Jag välkomnar alla funktioner som ger mig mer möjligheter även om jag inte själv ens använder dem för andra kanske gör det och jag kanske heller inte fattat att det andra gör kan vara en bra ide.

Jag respekterar också att du verkar klara dig bra utan ställbar skärm och snabb Live View som Sony varit ganska ensamt om att ha tidigare. Men det hade du ju inte heller på din A900 så du har säkert aldrig använt det även om det fanns på din A580. Inget fel i det men jag insisterar i att det faktiskt är så att jag och en del andra ser just Live View, focus peaking och focusing aid som så pass omistliga för de ger total kontroll på fokuseringen vilket jag anser är oöverträffat om man verkligen vill sätta skärpan.

Tidigare i trdenna tråd eller A99-tråden så har vi ju följt en länk till tester man exv. gjort med Canon-kameror och AF där det är väldigt tydligt vad man tappar i upplösning / detalj om man förlitar sig på en nyckfull AF. Om man är så noga med att välja kamera som du är så är jag lite förundrad över att du helt är beredd att lämna över kontrollen till en ibland nyckfull AF. Den som verkligen få ut allt ur sin sensor fokuserar manuellt med peaking skulle jag vilja säga. Det är bara med Live View, focusing aid och peaking som man verkligen kan veta att man sätter skärpan exakt varje gång. Allt som inte tar sin referens mot huvudsensorn riskerar upplösnings och detaljförluster.

Svaret även riktat till Per, Gunnar och Rickard.

"Jag ställer mig med på huk med framskjutet knä och där stöder jag stativfästet på låret. Kollar sedan i nedfälld skärm a la schaktsökare och får suverän kontroll utan stativ. Pröva det med en kamera utan Live View."

Det här är ju fånigt Sten-Åke! Om du drar dig till minnes eller läser tillbaka och tittar i trådarna så ser du att det var jag som "uppfann" det här sättet att fota med tele med kamerapaketet på knä och schaktsökare med tydliga bilder som visar hur osv. Så att säga "du har nog aldrig använt det" är löjligt! Då när vi diskuterade detta och jag lanserade det så skrev du nåt "Bra idé, det måste jag prova...".

Jovisst kan det funka. jag tyckte det var värt en idé att prova, men i ärlighetens namn använde jag det sedan nästan inte alls. Funkar inte i längden att fotografera på det viset. Att se genom sökaren och sikta är mycket självklarare och bättre. Att man kan överväga det på en NEX möjligen, men inte på en fullstor systemkamera med bra sökare. Det finns många andra mer naturliga sätt att skapa stadighet utan stativ genom att sitta på huk och ta stöd med armbågar osv.

Det som gäller för mig vid stillbildsfoto till 99,9% eller mer är autofokus.
Tror det gäller för den absolut största majoriteter av fotografer som använder systemkamera, även de med Sony som har peaking och LV. Därför är det bara löjligt att skriva "är beredd att lämna över kontrollen till en ibland nyckfull AF".

Självklart skulle felfungerande AF vara ett jättebesvär, så det är absolut en av de viktigaste kriterierna. Oavsett om det kan vara bra med manuell fokusering och peaking vid enstaka tillfällen så är det knappast så som varken jag eller den absoluta majoriteten av användare utnyttjar sin kamera så att man använder det särskilt ofta. Visst finns det ögonblick och möjlighet till liveView med kontrastfokus och sökarförstoring.

Knappast så att man väljer bort LiveView! Vad är det för trams?

Andra kameror har också mycket bra LiveView och mycket bra kontrastfokus och sökarförstoring.

Den sistnämnda är avsevärt mycket bättre på Nikon än Sony, för att den hoppar inte tillbaka då man trycker in avtrycket halvt! CDAF fungerar också i förstorat läge och man kan förstora supermycket och finlira med skärpeinställning och hålla avtryck halvt nere och sen ta en bild och även fortsätta ta bilder utan att sökarförstoringen hoppar tillbaka till helt utsnitt. Skillnaden är att man inte har peakingfunktion (av nån anledning) om man inte skaffar externt tillbehör och att man inte heller kan vinkla ut skärmen. Visst är detta bra saker, men jämfört med annat så hamnar de långt ner på priolistan.

Alla kameror har inte allt. Sony har vinklingsbar skärm och peaking. Det är ju prioriterng, vippa displayen eller ha inbygggd blixt. Peaking eller bättre AF. Alla prioriterar olika och allt jag har väl absolut inte klagat på något av detta, bara att sådär superstor betydelse som du tillskriver har det faktiskt inte alls. Att det inte ska vara fel på kameran kan jag tycka är självklart, men här har ni tydligen överseende med ett otroligt lagg vid trådlös blixt.

Jag ska utveckla lite senare har jag tänkt om detta och vad jag är helt säker på är anledningen till det och varför jag fortfarande inte tror att exponeringsefelet med TTL och A77 är fixat, även om det är åtgärdat så att det fungerar hyggligt enligt uppgift.

Allvarligt, nu har ni hoppat på mig så himla mycket som person att jag flippar ur och blir alldeles galen typ och bygger luftslott med orealistiska förväntningar och svartmålar fruktansvärt osv. Varför denna koncentration på mig med svepande formuleringar utan ett enda konkret exempel på den där idotiska förväntnigen???

Säker på att Gunnar håller på för fullt och letar saker jag sagt som jag inte haft koll på. Blir nog bra med det och det finns säkert några förflugna ord från mig precis som hos andra, men knappast att det skulle vara nån regel. Betydligt mer intressant skulle vara att höra era åsikter om de konkreta saker jag och andra faktiskt har trott innan och hur det har blivit.

Så Sten-Åke, Gunnar och alla andra:

VAD ÄR DET FÖR OREALISTISK FÖRVÄNTNING JAG HAR HAFT???

Har gett ett antal exempel tidigare, men inte fått något svar på sakfrågan en enda gång, så jag tar ett par av dem ännu en gång och vill ha svar vad just ni tycker.

1:
Jag trodde seriehastigheten skulle bli minst lika som på A77 och kanske t.o.m. nån bps ännu högre.

Är detta orimligt på något enda sätt?
Vad trodde ni själva?
Tycker ni att Sony har åstadkommit stordåd med att den bara är hälften så snabb som deras enklare modell som lanserades ett år tidigare och har exakt samma datamängd att hantera och att kameran går ner från 14-bit till 12-bit så fort man går ifrån single-shot?

2.
Jag trodde kameran skulle ha lågljusprestanda nästan i klass med Canons och Nikons sportkameror, fast med c:a 25% lägre värde pga SLT. Det var djärvt, men med tanke på tiden som gått och att Sony filat på den här i hemlighet och nyligen släppt RX100 så trodde jag det var realistiskt och att den skulle hamna nånstans på 2500 i DxO Low-light.

Är detta orimligt på något enda sätt?
Vad trodde ni själva?
Tycker ni att Sony har åstadkommit stordåd med att den istället ligger kraftigt under konkurrenternas FF-modeller och istället på ungefär samma Nivå som de bästa APS-C med halva sensorstorleken?

3,4,5,6
Finns mycket annat också. kameran kom ju så in i helskotta långt efter de andra att vi gott kunde tro at de utnyttjat tiden till att förbättra saker. T.ex. att sensorn skulle vara extra snabb i utläsning och kunna ta stillbilder mitt under filmning, det hade ju varit fantastiskt, men inget man kan klaga på för ingen har ju aviserat sådant. Däremot så är den inget lyft vid filmning pga lineskip, croppning, kraftiga problem med RS och moire som inte Canon har. (Säger inte att min nikon är bättre förutom att den inte croppar bilden då). Det var en sak som jag trodde men som inte infriades heller, vilket även de allra flesta gjorde. Inte heller oreallistiskt.

Finns mycket mer och att Minoltas fina trådlösa blixtsystem med ADI-mätning och wireless är så gott som förstört kan väl inte jublas åt av någon, speciellt om det har varit ett av systemets starkaste egenskaper och något som varit en viktig faktor i valet.

Ska ta en liten paus nu från det här, men vill gärna höra era kommentarer till det här istället för att utan något exempel klanka på just mig att jag skriver så fruktansvärt osv.

Om ni skulle ge råd till någon som ska köpa en kamera i det här segmentet och vill tydligen råda dem att köpa A99, vilka anledningar är det i jämförelse med kamerorna från Canon och Nikon?

Den enda riktigt stora fördelen med Sony som verkligen är en sådan sak som hamnar högt upp på priolistan och är överlägset är SSS för stillbildsfoto. Sjukt bra grej som ger stabilisering i en massa situationer där det itne finns några stabiliserade varianter av objektiv att tillgå.

/Mats

Jo jag har bemött sakargumenten och man kan faktiskt ha olika utgångspunkter för sina val är att allt ska vara i Harmoni i Nirvana.

Var någonstans har du gjort det? Jag kan inte hitta.
Vad är din åsikt om seriehastigheten, lågljusegenskaperna och blixtsystemet t.ex.?

Vad menar du med utgångspunkter för val annat än harmoni i Nirvana?
Jag begriper inte vad det betyder och hur det skulle relateratill mig. kan du ge konkreta exempel och förklaring tack.

Jag tycker faktiskt också du haft väldigt uppskruvade förväntningar när det gällt både A77 och A99.

Ok, låt höra. Vilka förväntningar är det som jag haft som varit så uppskruvade att de varit orealistiska?

Jag tycker också att ditt förhållningssätt varit väldigt binärt. Himmel eller Helvete. Det är ju för sjutton kameror vi pratar om och inte krig.

Jo, jag är lite bipolär av mig, typ av/på ;-)
Snarare är det så att jag analyserar, bildar mig en klar uppfattning och talar om den och kanske inte är så mjäkig. Jag kan såklart också byta åsikt. Vad är felet?

Både Nikon och Canon tar ju annars inga större risker i sitt utvecklande och spårar inga nya spår så jag tror det blir betydligt lugnare att leva med Nikon.

Nä, varken Canon eller Nikon ligger i framkant när det gäller sora revolutionerande nymodigheter. Lite tråkigt, jag gillar sånt och vill gärna prova nya grejer. Inte omöjligt att jag byyter igen i framtiden, tillbaka till Sony eller till Canon eller till nåt annat.

Att Sony tagit en risk med SLT osv. är ju helt klart.
Det är nåt som skulle kunna ge stor utdelning och A77 är ju rätt fantastisk och framtiden var lovande om de skulle fortsätta utveckla, men jag tyvärr har de inte förvaltat detta riktigt dåligt. Istället för att förbättra och förfina det i nästa version av en mer avancerad kamera så har man lämnat det som det var utan förbättringar, även det som är brister. Infört andra hittepå-grejer som att klottra ner sensorn med massa afpunkter som ingen frågat efter.

Problemet med en risk är att det blir inte vinst varje gång och bra utdelning.
Risken har i detta fall slagit ut och det blev inget bra.
Jag tror att det var ett strategiskt dåligt val att satsa enbart på SLT i de mer avancerade modellerna. Hade funkat för enklare modeller för folk som byter upp sig från kompakter osv, men inte för lite mer insatta fotografer, vilka ju är målgruppen för en kamera för 20 000.
Att lägga krut på märkligheter som de där AF-punkterna som jag inte tror nån tycker att de ger mer nytta än problem var nog inte så fiffigt. De har tagit risken att tappa kunder och har gjort det även med såna som jag som var ganska förtjust i det här systemet. Jag tror flykten är jättestor och strömmen går bara åt ett håll. Jag är förvånad över det kraftiga försvaret för sakker som uppenbarligen inte är särskilt bra.

Där lär du inte bli överaskad åt något håll och där behöver du inte slåss för något du tror på för alla vet att de är i full balans i Nikon-Nirvana om det är tjockkameror vi pratar om. Nu kan du andas ut och koncentrera dig på fotograferingen, för nu slipper du stå på barrikaderna och övertyga alla om att A99 eller någon ny efterträdare är det vi väntat på.

Suck. jag klarar mig nog alldeles utmärkt att välja mina grejer själv och har inte såna behov som du tillskriver mig här, vilket är rätt trist att läsa. Jag informerar mig och gör ett val. Du må vara förvånad över mitt val, men jag ser fördelar med t.ex. D600 framför D800 och tycker den passar mig bättre. D4, förutom att den kostar så mycket, har andra egenskaper jag inte gillar lika mycket som D600. Strunt samma, det hör inte hemma här och är mina personliga val är inget som du eller forumdiskussionen har med att göra. Varför ska det vara personligt mot mig istället för innehållet i det jag skriver om kameran. Fortfarande ingen åsikt från dig om att seriehastigheten blev 6bps och att 14-bit bara funkar med single-shot och varför det var så sjukt orealistiskt att tro att den skulle vara lika snabb som A77, fast utrustad med mera CPU och buffertminne. Svara på det istället för att angripa mig som person.

Det finns grejer som inte alls är bra med det jag valt och det finns saker där Canon har bättre erbjudande och om Sony får stil på sina grejer och kan visa på lite kontinuitet så kan de vara ett alternativ i framtiden. Just nu känns det dock väldigt avlägset, men mitt val är ju inte frågeställnngen här.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar