Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska utveckla lite senare har jag tänkt om detta och vad jag är helt säker på är anledningen till det och varför jag fortfarande inte tror att exponeringsefelet med TTL och A77 är fixat, även om det är åtgärdat så att det fungerar hyggligt enligt uppgift.

Man få tro på vad man vill.
Jag har inte haft blixt exponerings problem. och du behöver inte tro mig men när även Garry Friedman som jag förstått att även du har innan tyckt att varit OK. Och även han hävdar att alla A77 inte haft problemet med fel exp så att man måste ställa exp komp på +1 eller var det -1

Man man få tro vad man vill....., sen om det är fixat kan jag ej svara på då jag inte haft problemet......

****1******
Det som gäller för mig vid stillbildsfoto till 99,9% eller mer är autofokus.
Tror det gäller för den absolut största majoriteter av fotografer som använder systemkamera, även de med Sony som har peaking och LV. Därför är det bara löjligt att skriva "är beredd att lämna över kontrollen till en ibland nyckfull AF".

*****2*****
Knappast så att man väljer bort LiveView! Vad är det för trams?

Andra kameror har också mycket bra LiveView och mycket bra kontrastfokus och sökarförstoring.

Den sistnämnda är avsevärt mycket bättre på Nikon än Sony, för att den hoppar inte tillbaka då man trycker in avtrycket halvt! CDAF fungerar också i förstorat läge och man kan förstora supermycket och finlira med skärpeinställning och hålla avtryck halvt nere och sen ta en bild och även fortsätta ta bilder utan att sökarförstoringen hoppar tillbaka till helt utsnitt. Skillnaden är att man inte har peakingfunktion (av nån anledning) om man inte skaffar externt tillbehör och att man inte heller kan vinkla ut skärmen. Visst är detta bra saker, men jämfört med annat så hamnar de långt ner på priolistan.

****1*****
Inte för de som tar Macro. Nästan alltid manuellt focus. Kanske AF vid 1:6-1:3 men under 1:2 funkar det dåligt.
Har dock med A77 skjutit lite fjärilar med centrumpunkten med lyckat resultat. Kräver dock focus begränsning för att få upp hastigheten. Är väldigt spänd inför sommaren då jag tänkte använda mellanring och focusbegränsningen.

****2*****
Finns inga FF där LV funkar i alla lägen. Typ solsken och blänk etc. Då skärmaen inte går att vrida. (älskar det på min nex). Eller i sökaren. LV på de går ju inte att göra i sökaren vilket ibland kan vara br när man vill vara stabil. Jag föredrar att jaga fjärilar men sökaren och inte skärmen för stabilitetens skull. Även superfördelen att man kan få 2 s resultatvisning även när man ligger krängd utan att behöva titta på skärmen. (erkänner att jag börjar bli gammal och snart behöver läsglasögon för att läsa ....)

Ang sökarförstoringens försvinnande håller jag med dig. Vore kanske bättre om bilden stannat kvar tills man tagit. Dock skulle man kanske kunna välja.....

Man få tro på vad man vill.
Jag har inte haft blixt exponerings problem. och du behöver inte tro mig men när även Garry Friedman som jag förstått att även du har innan tyckt att varit OK. Och även han hävdar att alla A77 inte haft problemet med fel exp så att man måste ställa exp komp på +1 eller var det -1

Man man få tro vad man vill....., sen om det är fixat kan jag ej svara på då jag inte haft problemet......

Jo man får ju det.
Du köpte väl din A77 för ganska länge sen före fw 1.03 eller så och då tror jag inte att just det exemplaret skulle snilja sig från alla a dra hundratusentals A77or. Sen att du i te fotograferade så att det uppdagades eller i te märkt det gör isserligen att du inte känner dig drabbad, så det tror jag absolut på om du säger. Det är dock i te samma sak som att kameran inte hade det felet mwd exponeri g.

Det jag menar med inte löst är att det finns en anledning till det att sensorn inte kan hinna med att ljusmäta under ttl/adi ljuspulserna. Det går i te att ändra genom att programmera om, men man kan ju såklart ändra så att man statistiskt korrigerar på olina sätt så att det i många fall blir ganska rätt och i te märks så mycket och om man har haft problem innan ka ske man tycker det är precis bra i jäföremse om man inte jämför med något annat system.

Lagget vid trådlöst tror jag finns där. Orsaken är samma med ljusmätning på sensorn i te hänger med. Provade wl flash på min kamera av annat märke igår i lv-läget o h i ser nu vad det som gjorde A580 långsam i det läget. Det är för att ljusmätningen görs med den separata mätare som finns på DSLR och att spegeln därför flippas ned tillfälligt. Tjick, tjicketi-tjack när man tar bilden exakt som på A580.

Nikon säger i dokumentationen att det är en begränsning för att ljusmätning med sensorn inte fungerar med iTTL och tydligen ansåg Sony det också. Jag tror de har rätt. Det blir ett litet lagg även på Nikon men inte med den tvekan som också fanns på A580 så det går kvickare definitivt och det ärockså snabbare än det som visats på Friedmans filmer med A99 och A77 med separat blixt. Hur det är jämfört med A77 och inbyggd blixt kan jag i te säga.

Däremot i sökarläge och trådlös blixt så är min kamera blixtsnabb. Alltså riktigt snabb och det går inte att uppfatta nån blinkning i blixtrandeg utan det är alldeles omedelbart. Och så har blixten kraftig buffer också och snabb uppladdning, så det går att mata på i serietagning med blixt om ma vill. Upplever det som makalöst bra.

Nu är jag rätt less på käbnlet och särskilt att vara utpekad som uberkäbblaren och vill gärna delta i upprepningen av alla fördelar med A99 istället. Nr 1 på listan är definitivt SSS för stillbild. Smarta vridratten påframsidan är en annan och att det finns objektiv som 135/1,8ZA är ju heller ingeg fel.

/Mats

Vridratten på framsidan är inte smart, den är idiotisk eftersom man lätt råkar trycka in den av misstag när man hanterar kameran;)

Jo man får ju det.
Du köpte väl din A77 för ganska länge sen före fw 1.03 eller så och då tror jag inte att just det exemplaret skulle snilja sig från alla a dra hundratusentals A77or. Sen att du i te fotograferade så att det uppdagades eller i te märkt det gör isserligen att du inte känner dig drabbad, så det tror jag absolut på om du säger. Det är dock i te samma sak som att kameran inte hade det felet mwd exponeri g.

Köpte 20120614. Kom inte ihåg fw då
Alla A77 av de "hundratusentals" har inte detta problemet....... Rapporterat av fler än mig. Jag försökte fråga andra därav dig vilka serie nr ni hade men fick ingen respons

Kanske. Jag tror dock att man får minst lika stor, och kanske större, träffsäkerhet med kontrast-AF.

Ett kontrollerat test vore intressant, men det räcker nog inte med en testperson.

Ja, med de flesta AF-system är det nog så. Kontrast-AF använder dock huvudsensorn.

Nej det får man inte och det har Anders (afe) vittnat om. Det räcker med lite vågblänk för att förvirra även kontrast AF eller grenar i vägen e.d. AF är inte helt att lita på annat än i ideala situationer där inget kan förvilla. Inte ens kontrast AF är tyvärr idiotsäkert.

Det finns exempel på folk som haft krånglande spegellösa och de har ju ingen fasdekt AF. Förklara det.

Nej det får man inte och det har Anders (afe) vittnat om. Det räcker med lite vågblänk för att förvirra även kontrast AF eller grenar i vägen e.d. AF är inte helt att lita på annat än i ideala situationer där inget kan förvilla. Inte ens kontrast AF är tyvärr idiotsäkert.
Det är en annan typ av problem än vad man kan råka ut för med PDAF. Att kontrastfokus väljer "fel" sak att fokusera på har inget med dess precision att göra. Jag vill nog påstå att med CDAF blir det rätt så exakt fokus på det som AF-systemet har valt att fokusera på. Så är det ju inte alltid med PDAF.

Man måste, som med alla tekniska hjälpmedel, lära sig egenheterna hos sin kontrastfokuserande kamera om man ska ha hög träffprocent på fokuseringen. Jag undrar om inte rätt många inte riktigt förstår att autofokus inte är en typ av magi, utan bara ytterligare ett tekniskt hjälpmedel. Den som inte har lärt sig använda det får inte lika bra resultat som den som har lärt sig att använda det.

Det finns exempel på folk som haft krånglande spegellösa och de har ju ingen fasdekt AF. Förklara det.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att misslyckas med CDAF på en dslr beroende på CDAF. I så fall har jag själv gjort någon tabbe eller kameran(alternativt objektivet varit behäftad med fabrikationsfel. Det senare råkade jag ut för med ett Sigma 50/1.4 HSM på D800, Det mätte riktigt bra med PDAF på alla avstånd, men nekade att fokusera rätt med CDAF. Det gick i retur omgående så jag vet inte vad det var för fel på det, men jag lånade senare ett annat exemplar som uppförde sig helt korrekt.

Är det föremål i vägen förstorar man sökarbilden på LV så att enbart det området som ska hamna i absolut skärpa täcker området. När det ser tillräckligt skarpt ut låser man och trycker av. Idiotsäkert om man gör så.
Lätt som en plätt på D800/D600/5DMkIII/MkII.

Däremot har jag fått fokusfel på NEX-7 beroende på att jag inte väntat hela tiden som CDAF behövt. Eller rättare sagt så signalerar kameran att den är färdig fast man kan då ibland se att den inte är riktigt färdig.
Det är rätt många som råkat ut för detta, men vet man om det så är det inget större problem (såvida kameran inte tar så lång tid på sig att motivet försvinner).
Vågblänket är annars ett utmärkt exempel på att CDAF kan förvirras. Då får man fokusera om.

Det är riktigt som du skriver att det finns krånglande spegellösa kameror. Mankan (Magnus Garpedahl) hade ju våldsamma problem med detta som han redogjorde för i en av NEX-trådarna. Kameran signalerande fokus klart och det blev fel. Han lade upp bilder i tråden som visade detta tydligt. Men det rörde ju sig om ett verkligt fel på kameran visade det sig.

Har man hyfsat med tid (d v s ett någorlunda stationärt motiv) tycker jag CDAF är toppen när man vill vara säker på att skärpan sitter precis där man vill.

//Lennart

Det är kanske just det som är felet. Det är ganska osvenskt att byta åsikt.

Mais non! Absolutely no! Just watch and observe our politicians!

I valtider är det fingret upp i luften för att kolla vindriktningen så att kappan kan vändas. Sedan kan den vändas tillbaka tills fodret är utslitet och medborgarna får betala ett nytt foder.

Back to das photogeräte A99 u a.

//Lennart

Nikon säger i dokumentationen att det är en begränsning för att ljusmätning med sensorn inte fungerar med iTTL och tydligen ansåg Sony det också. Jag tror de har rätt. Det blir ett litet lagg även på Nikon men inte med den tvekan som också fanns på A580 så det går kvickare definitivt och det ärockså snabbare än det som visats på Friedmans filmer med A99 och A77 med separat blixt. Hur det är jämfört med A77 och inbyggd blixt kan jag i te säga.

Jag tror tyvärr att det här är en begränsning som gäller för alla kameror där exponeringen mäts av huvudsensorn när man använder trådlös blixt - de trådar jag hittar på DPR tyder på att samma sak gäller både NEX och SLT-kamerorna. och att anledningen är just hur ljusmätningen av förblixten görs. Det kan förstås komma att förbättras i nya kameror som är snabbare på alla sätt, men jag blev lite besviken då mitt planerade inköp av en stor blixt till min NEX för porträttbilder och dylikt nog måste tänkas om. (Jag vill inte fotografera porträtt med märkbar fördröjning av blixtutlösning.)

Jag testade trådlös blixt på Canon för många år sedan, och på Nikon för inte fullt så många år sedan och där fungerade det bra med TTL. Som det verkar i den här tråden har det också fungerat bra i Sonys kameror, men jag törs inte beställa en relativt dyr blixt utan att först kunna testa om det verkligen fungerar för just porträtt som skulle vara mitt primära syfte. Alternativet är kanske att köpa en begagnad blixt och sälja den om jag inte blir nöjd, men jag är inte så förtjust i det tillvägagångssättet.

Vridratten på framsidan är inte smart, den är idiotisk eftersom man lätt råkar trycka in den av misstag när man hanterar kameran;)

Så länge vridratten inte väcker kameran ur sin sömn tycker jag inte det är något problem (på min D3). Jag tycker det är mest när kameran ska upp ur väskan man brukar råka pilla på allsköns rattar (och där har vi en klar nackdel med gamla kameror eller t.ex. Fuji och Leica - i och med att positionen på rattarna är absoluta påverkar en ändring av dem kamerans inställningar också när kameran är avstängd).

Man måste, som med alla tekniska hjälpmedel, lära sig egenheterna hos sin kontrastfokuserande kamera om man ska ha hög träffprocent på fokuseringen. Jag undrar om inte rätt många inte riktigt förstår att autofokus inte är en typ av magi, utan bara ytterligare ett tekniskt hjälpmedel. Den som inte har lärt sig använda det får inte lika bra resultat som den som har lärt sig att använda det.

Jag har använt båda typerna av AF ganska länge (sedan de kom typ), och min träffsäkerhet är hittills klart högre med PDAF. Visserligen missar ibland också den fasdetekterande AF:en med hästlängder, men jag tycker att det ofta är tydligare i en optisk sökare att skärpan sitter fel än vad det är på en skärm eller i en EVF (utan förstoring). Jag har tagit många bilder med min NEX där jag använt AF och den missat totalt, och tyvärr också ganska många där jag använt peaking och sökarförstoring men inte kollat tillräckligt noga att det är rätt.

Med min D3 (eller andra kameror som har riktigt bra PDAF) sitter skärpan i stort sett alltid snabbare och tillräckligt exakt, utom möjligen på riktigt stora bländare. Däremot är de extremt svåra att ställa in manuellt om man inte har rätt mattskiva (eller LV).

Jag har trots detta valt att ha en NEX-7 som min huvudsakliga kamera nu för tiden, då jag är medveten om begränsningarna och sällan har så bråttom att tjockkameran gör nytta. Ibland ägnar jag mig dock åt att t.ex. göra porträtt av kollegorna under pauser i konferenser och dylikt, och då väljer jag heller D3:an med manuellt fokuserad 105/2,5 - med focus confirm är den mer snabbfokuserad och tillräckligt exakt (med ett ljusstarkare objektiv hade det inte fungerat lika bra).

Det är riktigt som du skriver att det finns krånglande spegellösa kameror. Mankan (Magnus Garpedahl) hade ju våldsamma problem med detta som han redogjorde för i en av NEX-trådarna. Kameran signalerande fokus klart och det blev fel. Han lade upp bilder i tråden som visade detta tydligt. Men det rörde ju sig om ett verkligt fel på kameran visade det sig.

Hmm... jag kanske borde göra lite mer omfattande tester av detta med min NEX, då jag upplever att den ganska ofta sätter skärpan fel t.o.m. på stativ när jag har hur mycket tid som helst (vilket gör att jag alltid fokuserar manuellt efter att ha grundinställt skärpan med AF).

Jag tror tyvärr att det här är en begränsning som gäller för alla kameror där exponeringen mäts av huvudsensorn när man använder trådlös blixt - de trådar jag hittar på DPR tyder på att samma sak gäller både NEX och SLT-kamerorna. och att anledningen är just hur ljusmätningen av förblixten görs. Det kan förstås komma att förbättras i nya kameror som är snabbare på alla sätt, men jag blev lite besviken då mitt planerade inköp av en stor blixt till min NEX för porträttbilder och dylikt nog måste tänkas om. (Jag vill inte fotografera porträtt med märkbar fördröjning av blixtutlösning.)

Jag testade trådlös blixt på Canon för många år sedan, och på Nikon för inte fullt så många år sedan och där fungerade det bra med TTL. Som det verkar i den här tråden har det också fungerat bra i Sonys kameror, men jag törs inte beställa en relativt dyr blixt utan att först kunna testa om det verkligen fungerar för just porträtt som skulle vara mitt primära syfte. Alternativet är kanske att köpa en begagnad blixt och sälja den om jag inte blir nöjd, men jag är inte så förtjust i det tillvägagångssättet.

"Som det sägs i den här tråden funkar det bra med Sonys kameror..."

Jag blev nästan galen över hur kass det funkade med A77. Då, men även om det hävdas att det funkar bra nu kanske inte har så färska erfarenheter med andra system. Canon lär ju ska ha ry kt upp sig nu med sina radiotriggers även om det blir mera grejer. Nikons CLS är helt outstanding o h du har ju redan en Nikon D3. För wl så har ju den ingen inbyggd blixt så det blir ju då att komplettera med en su-800 t.ex. Tips är att jämföra själv och inte ta för givet det som sägs här.

Man får ju som sagt tro vad man vill.

/Mats

Så länge vridratten inte väcker kameran ur sin sömn tycker jag inte det är något problem (på min D3). Jag tycker det är mest när kameran ska upp ur väskan man brukar råka pilla på allsköns rattar (och där har vi en klar nackdel med gamla kameror eller t.ex. Fuji och Leica - i och med att positionen på rattarna är absoluta påverkar en ändring av dem kamerans inställningar också när kameran är avstängd).

Eller om man har den hä gande på höften i en rem typ bla k rapid. A77 med ertikalgrepp ändrade sina i ställ ingar så att när man tog upp den för att plåta var den på bländare 22. Nikons hjul blir i aktiverade när kameran går i viloläga och vä ks icånc igen när avtry keg trycks halvt net.

/Mats

Hmm... jag kanske borde göra lite mer omfattande tester av detta med min NEX, då jag upplever att den ganska ofta sätter skärpan fel t.o.m. på stativ när jag har hur mycket tid som helst (vilket gör att jag alltid fokuserar manuellt efter att ha grundinställt skärpan med AF).

Ja, det tror jag vore bra. Min NEX-7 är klart mer responsiv och snabb vad gäller AF än en väns och den sändes för service. När vi testade sida vid sida på stationärt motiv i samma ljus fick jag inte en miss. Vi bytte korsvis objektiv på kamerorna för att se om felkällan var där, men det blev ingen skillnad.

Jag använder undantagslöst enbart centrumpunkten minskad till minsta storlek och så ställdes hans kamera också. Den åkte in på service och kom tillbaks "frisk". Vid en omtestning blev resultaten klart lika.

Även om du haft din NEX längre än ett år så är ju detta en fabrikationsfel som funnits från början och ska därför gå som garantireparation. Jag har för mig att Sony praktiserar 2 år. För övrigt, om det nu är något fel på kameran och det funnits från början är det bara att åberopa din allmänna reklamationrätt enl ARN. Tror den gäller i 3 år, men kan ha fel.

Jag blir väldigt skum över att din kamera agerar så även från stativ. Jag tycker att jag nästan kan "slarvslänga" iväg ett avtryck och skärpan sitter där, även med mina "pirater" (Sigma 30/2.8 och 19/2,8).

//Lennart

"Som det sägs i den här tråden funkar det bra med Sonys kameror..."
---
Tips är att jämföra själv och inte ta för givet det som sägs här.
---
Jag tror att afe syftade på att det fungerade bra på Sonys tidigare kameror. Gary Friedmans videosnutt om synkproblemen visar ju att det fungerar klockrent med A900.
.

Ja, det tror jag vore bra. Min NEX-7 är klart mer responsiv och snabb vad gäller AF än en väns och den sändes för service.
---
Den åkte in på service och kom tillbaks "frisk". Vid en omtestning blev resultaten klart lika.
---
Väldigt värdefullt att detta kom upp här. Verkar troligt att detta kan hjälpa afe och ev. även andra att få sin NEX-7 att funka mycket mera tillfredsställande.

---
För övrigt, om det nu är något fel på kameran och det funnits från början är det bara att åberopa din allmänna reklamationrätt enl ARN. Tror den gäller i 3 år, men kan ha fel.
---
Nej, du har inte fel, det är tre år som gäller. Dock ligger bevisbördan för att det är ett ursprungsfel på konsumenten redan efter 6 månader, men eftersom här finns andra fall att relatera till med samma problem så bör det inte vara några problem i det här faller.
.

Du bor lite långt ifrån annars kunde du fått låna en blixt! Du har ingen i närheten som du kan låna av. Borde även kunna köpa en ny av de större jättarna med retur rätt om det är lagg?
Försökte prova men det gick ju inte. Letar efter en beg HVL-F20AM, men har inte hittat någon i Sverige bara eBay för en 400-500kr. 1200 kr för en ny är mer än jag gav för mina 5600HS(D).....

Kör A77 vid porträtt med 2x5600 och en 36a funkar kanon. Monterat en i en soft box för stationära maror och en i paraply och en för att ljusa upp bakgrunden. Hoppas SONY får bort lagget på FF. Kommer kanske en A77 klon med FF och inbyggd blixt..... För en billig peng (vi kan väl starta en drömlista ;) )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar