Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.sony-asia.com/support/resources/en_AP/html/Compatibility/DSLR/Flash/sony/F56am.html - det går alltså inte att använda en F56AM som controller enligt Sony själva, men om du gjort det är du bara att gratulera.
---
I den tabellen säger Sony inte alls att F56AM inte går att använda som controller. Det står bara att den inte går att använda som "Wireless Ratio: Controller Flash". Vilket är fullt korrekt. För denna blixt har någon Sony-knodd missat en hel post - "Wireless Controller". Jag har ju redan skrivit om detta ovan.

---
För övrigt är det fullt tillåtet att skriva om saker man inte vet något om, så länge man inte påstår att det är fakta (vilket somliga gör rätt ofta, men när svar som visar att de har fel skrivs brukar det inte bli några kommentarer på det).
Jo, men det får väl ändå vara någon måtta, inte bara långa sagotirader.

Ifall någon påvisar att någon annan har skrivit fel, så är det väl inte nödvändigt att alltid kommentera detta? Gör man inte det så betyder det att man accepterar korrektionen, eller att man avser att återkomma senare efter att ha kollat upp det hela, alternativt letat rätt på belägg i de fall man anser sig ha rätt och att korrektionen inte är korrekt (är plågsamt medveten om att just det sistnämnda gäller mig själv i alltför många fall). Därmed naturligtvis inte sagt att de belägg man då ev. kan hitta nödvändigtvis visar att det är man själv som har skrivit korrekt. Och sedan glömmer man (i alla fall jag) alltför ofta av detta och / eller hittar inte aktuell tråd och inlägg senare. Kommer just nu på ett flertal sådana fall som jag skulle ha behövt kommentera - sorry för detta. Ska försöka att hitta åtminstone några av dessa sedan.
.

Senast ändrad:
Tycker stora skillnaderna på kurvan är att Canon inte hänger med på bas iso.2.2 efter A99 och 2.6 efter D600/800. A99 är bara 0.33 efter D600/800. Så den stora floppen är ju Canon.... speciellt som de inte lyckas gå om D800/600 vid högre ISO märkbart

Vid 800 + (1600 enligt tillverkarna) är A99 bara 0.6 efter och Canon ifatt Nikon..... Ocd då börjar man närma sig DR10 som ändå inte är toppen när det gäller "fin" bilder enligt tidigare deff (även om jag inte100 håller med om detta)

Vid högre isovärden spelar decimalerna roll. Om inte inte på ett logmaristisk sätt så i alla fall ökande. Därtill måste "minusdecimalerna" som genererar mer brus kompenseras med motsvarande grad förstärkning vilket ökar bruset ytterligare. Lekmannamässigt tror jag man kan säga det detaljförstörande bruset då dubblerar decimalerna.

Brus kan ju aldrig elimineras helt, däremot döljas genom detaljförstörande brusreducering. Eller genom att försöka plåta så att man inte hamnar i de "fulare" zonerna. Alltså köra med lägre iso. I fallet A99 går det alldeles utmärkt att köra den "isolöst", d v s basiso och underexponera samt utföra förstärkningen i en bra rawkonverterare som är bättre än kamerans egen förstärkning för att få fram ett fint DR om man så vill. Givetvis måste det finnas en poäng med att göra så, t ex att motivet innehåller stora skillnader mellan skuggor och högdagrar samt har flera variationer i mellantonerna.

Här har ju A99 en klar fördel framför 5DMkIII som har ett ganska högt grundbrus och ingen vidare DR vid lägre iso. Man kan "underexponera" A99 c:a 4 steg med bra resultat. Det fixar inte MkIII:an vid sådana motiv. Att D800/D600 kan gå lite längre än så gör ju inte A99 dålig. Tvärtom har den ett mycket bra DR.
Jag skulle mycket väl kunna äga och trivas med en A99 p g a de egenskaperna plus en del andra som den har.

MEN att göra Canon 5DmkIII till den stora floppen tycker jag är fel. Här måste vi ju se vad som händer i den andra änden av isoskalan. I princip kan man lika gärna köra den iso 800 som bas. Sedan droppar den inte så mycket utan håller sitt DR. Lägger man därtill de andra egenskaperna den har, en otroligt effektiv och flexibel AF-S och AF-C, bra sekvens/buffert, fin sökare, en display som är fantastisk så har man ju en perfekt kamera för de wildlifefotografer som ofta behöver bra lågljusegenskaper kombinérade med så bra AF som möjligt. Eller sport/actionfotografer.

D800:an har mycket bra DR som sträcker sig aningen längre än A99 och t o m hänger på MkIII:an ett stycke i de högre isoområdena. Den spelar alltså lite bättre på båda planhalvorna. Med 36Mp har den också redan från början bättre detaljering, effektivare AF-C än A99.

Allt detta tycker jag är fakta så det är inget att hymla om. Men vi behöver inte göra A99 till en dålig kamera för den skull.

Återigen; Man väljer efter kassa och egna preferenser den kameratyp som passar bäst in på det sätt man själv vill fotografera. MAN SPELAR INTE GOLF MED EN HOCKEYKLUBBA OM GOLFKLUBBA FINNS ATT TILLGÅ (såvida man inte är skådespelaren Adam Sandler). ELLER VICE VERSA.

Jag har heller aldrig sagt/skrivit att A99 är kass. Jag har ju provat den och har alldeles utmärkta bilder från den när den använts inom de områden den är bäst på. Däremot har konkurrenterna (främst Nikon) gjort kameror som passar mig bättre. Och vissa orsaker till detta beror faktiskt på decimalskillnader.
För andra är MkIII:an ett jättebra val. Den är outstanding på många vis.

Vi kan diskutera decimaler, DXO, EVF, SSS, VR, IS, RFSU, IOGT, AA-filter, OVF, Skitiga kalsonger och Systembolagets stängningstider ( i förekommande fall även butterflyeffektens inverkan på Malmskillnadsgatans torskar om så är nödvändigt) MEN JAG ANSER ATT DEN VERKLIGA FLOPPEN ÄR DEN FOTOGRAF SOM VÄLJER FEL VERKTYG TILL SIN EGEN TYP AV FOTOGRAFERING. (Dessutom har Sten-Åke helt rätt i det han skriver om inlärningstider och att ha rätt mjukvara, lära sig den o s v. det är många kameror som "piggnat" till av det. Fast egentligen är det deras användare som gjort det) Så tycker jag i alla fall.

//Lennart

Inte lätt för A99 att hävda sig när alla bakar ihop de bästa egenskaperna hos Canikon till en kamera och sen jämför med A99. På låg ISO så jämförs den med Nikon och på hög ISO med Canon. Att A99 släpar efter Nikon med ett steg pga halvspegeln är väl inte så konstigt eller? Att Canon har optimerat för hogre ISO märks väl på kurvan och det har sina nackdelar, men dessa tas det lätt på trots att de är mycket stora på låga ISO. Sonys kurva lutar inte nämnvärt mer på ISO 12800 jämfört med 6400, jag ser det mer som en naturlig justering p.g.a. top-ISO.

Att sen A99 är seg med blixt är en annan femma. Den "egenskapen" är inte önskvärd hur man än vänder och vrider på det. Skulle jag drabbas av detta när jag fotar skulle jag bli mycket frustrerad. Tyckte det räckte och blev över på Minolta 7D.

Blixtfelet är ju inte alls bra men i övrigt hänvisar jag till mitt inlägg
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1930290&postcount=1922

//Lennart

Bara om man ofta använder låga ISO. Jag har ett långtidsprojekt att välja digital småbildskamera. Det är inte bråttom. Ett bra tag såg det ut som att Nikon D600 skulle bli mitt val, men ju mer jag läser om Canon EOS 6D desto tveksammare blir jag till Nikonkameran. EOS 6D har ett antal fördelar och den enda riktiga nackdelen är DR vid låga ISO.

Och som sagt, om man sällan går under ISO 800-1600 så är den nackdelen nästan helt bortsuddad.

Hallelujah! Det är precis detta jag försökt predika i tråden. D v s att välja rätt verktyg för den egna typen av fotografering. Sedan skulle det förstås inte skada om Canon på något vis kunde åtgärda den sämre DR:n på lägre iso och grundbruset där. Har tagit upp detta och andra saker i detta inlägg

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1930290&postcount=1922
som folk kommer att skälla på mig för, antar jag.

//Lennart

Jag tror inte mkIII är en flopp. Den har vissa saker som vissa värderar högt men att kalla A99 som en flopp och en av de sämsta SONY kamerorna är långt att gå. (eller vad det nu sas)

Tittar man på Gary Friedman video om A99 säger karen att A99 är det bästa som SONY gjorts. Och jag vet att de flesta tycker han är trovärdig. Så flopp vet jag inte.....

http://www.youtube.com/watch?v=eHrBcT51oE8

Kan dock reflektera över en vän som hade en mkII och sålde den och köpte en mkIII. Då han inte använder följande AF, har jag svårt att se värdet. Han hade fått en bättre kamera i A99 eller D600/800. Dock är sökaren i mkIII toppen. ( men även mkII är säkert bra, jag har dock ej kollat samtidigt)

Hallelujah! Det är precis detta jag försökt predika i tråden. D v s att välja rätt verktyg för den egna typen av fotografering.

Håller med dig om detta (skrivit liknade själv innan)
Det som passar en kanske inte passar en annan.....

Tänk vad tråkigt om alla tagit likadana bilder.....

Ifall någon påvisar att någon annan har skrivit fel, så är det väl inte nödvändigt att alltid kommentera detta? Gör man inte det så betyder det att man accepterar korrektionen, eller att man avser att återkomma senare efter att ha kollat upp det hela, alternativt letat rätt på belägg i de fall man anser sig ha rätt och att korrektionen inte är korrekt (är plågsamt medveten om att just det sistnämnda gäller mig själv i alltför många fall). Därmed naturligtvis inte sagt att de belägg man då ev. kan hitta nödvändigtvis visar att det är man själv som har skrivit korrekt. Och sedan glömmer man (i alla fall jag) alltför ofta av detta och / eller hittar inte aktuell tråd och inlägg senare. Kommer just nu på ett flertal sådana fall som jag skulle ha behövt kommentera - sorry för detta. Ska försöka att hitta åtminstone några av dessa sedan.
.

Ah.. så de fall där du blivit överbevisad har du alltså egentligen rätt i? Ok - då säger vi så. Jag orkar inte slåss mot väderkvarnar, så för min skull behöver du inte leta rätt på något.

Det finns ingen som helst forumregel som säger att man inte får skriva åsikter eller fakta, men det är ju bra att vara tydlig vilket av dessa som gäller :)

I den tabellen säger Sony inte alls att F56AM inte går att använda som controller. Det står bara att den inte går att använda som "Wireless Ratio: Controller Flash". Vilket är fullt korrekt. För denna blixt har någon Sony-knodd missat en hel post - "Wireless Controller". Jag har ju redan skrivit om detta ovan.

Om det inte går att ställa in effekten på de trådlösa blixtarna är funktionen tämligen meningslös i mitt tycke. Att den kan få en annan blixt att utlösa är inte riktigt samma sak - det är ju bra om den går att kontrollera också.

Om det inte går att ställa in effekten på de trådlösa blixtarna är funktionen tämligen meningslös i mitt tycke. Att den kan få en annan blixt att utlösa är inte riktigt samma sak - det är ju bra om den går att kontrollera också.

WL har fram till A99 (digitalt) bara funkat 1:1. Som jag har förstått det så utlöser blixtarna utlöser samma tid? Har däremot blixtarna olika ledtal belyser de olika mycket. Förr på film tiden kunde man även sätta ratio på vissa blixtar. Detta går nu med A99 om jag förstått rätt och vissa blixtarna.

Tyckeratt det funkade bra utan ratio då det bara var vissa blixtar typ 5600 som kunde detta. Man kan ju alltid manuellt skymma en blixt lite..... Tycker däremot inte om laggningen så var det kostander var det inte värt det...

Ja, det har du sannerligen lyckats demonstrera med exceptionell tydlighet...

Men är du verkligen så extremt osäker på ditt beslut att satsa på Nikon, att du därför till varje pris måste svartmåla A99:an på ett mer fruktansvärt sätt än knappast någon här trott överhuvudtaget skulle vara möjligt? Långt bortom all rim och reson? Och uppenbarligen med total likgiltighet för om det finns belägg för dina påståenden i verkligheten eller inte?

Jag har tidigare skrivit detta:
Påstå aldrig, a l d r i g, ALDRIG något som du inte vet någonting om!

Den gången fick jag ett hånfullt svar från dig, där du påstod att jag uttryckte mig "vresigt". Vilket absolut INTE var fallet. Du ville bara fortsätta att helt obehindrat skriva vad som helst dit dina känslor styrde dig, vare sig det fanns belägg för det eller ej, eller bara var uttryck för dina på den tiden extremt högtflygande och fullständigt orealistiska önskedrömmar om vad de kommande Sony-kamerorna skulle kunna prestera. Därför efterlämnade ditt svar en stor obehagskänsla hos mig.

Anser att det jag skrev då är synnerligen relevant nu, och alltid, för den delen. Även för mig själv naturligtvis.
.

Ojdå, det där kändes inte så kul att läsa, men jag bemöter det gärna. Hoppas det inte utvecklas till en massa tjafs, utan kan innehålla saklighet och exempel med citat och lite god ton.

Jag minns inte den ordväxklingen med aldrig aldrig, men jag tycker inte det ser så snyggt ut nu heller, så om jag reagerade då så förstar jag det.

Det första att jag skulle visa på förvar av egna beslut har jag absolut noll förståelse för. Om det är någon som verkligen ändrat åsikt och upptäckt att den häst jag satsat på och tyckt varit bra inte längre är det och därför bytt så är det väl jag.

Så extremt osäker på mitt val är jag inte, men jag lovar att om det visar sig att det skulle vara dåligt och jag hittar irriterande fel och brister så kommer jag inte att försöka försvara det det minsta lilla och visar de sig vara kass så kan jag sälja det och köpa nåt annat, eller sluta fotografera helt om jag tappar sugen.

Min nya kamera har jag bara haft en knapp vecka och därtill pga jobb och annat inte haft så mycket möjlighet att använda den heller, så jag kan ju rimligen inte veta allt om den och ha så bestämda åsikter om allting ännu. Däremot är jag väldigt nöjd så här långt och jag kan inte sticka under stol med att det finns en liten del nyförälskelse i det. Finns en del saker som jag upplever som fantastiskt bra, men jag har väl heller inte sagt så mycket om den i sig utom när det gäller jämförelse av vissa specifika funktioner. I alla fall så har jag ett dokumenterat trackrecord att INTE mörka nackdelar hos de grejer man själv har och det tror jag de flesta här kan vara väldigt överens om.

Du påstår att jag säger massa saker som jag inte vet något om och att jag inte bryr mig om fakta utan låter känslor styra.

Jag håller inte med, men allt jag har skrivit finns ju här, så jag vill gärna, tom. begär!, att du plockar fram konkreta exempel och citat på det. Jag känner mig anklagad och det är faktiskt upp till bevis, eller att säga förlåt som gäller från din sida.

Du påstår att jag svartmålat A99 bortom all rim och reson?
"På ett fruktansvärt sätt" uttryckte du dig t.o.m.
Det tycker jag också att du kan ta och plocka fram citat från mig som styrker det påståendet.

Man kan också gå tillbaka i den här tråden och läsa vilka förväntningar jag hade på A99 som kom på skam.
Vad är det som är orimligt eller "extremt högtflygande och fullständigt orealistiska önskedrömmar om vad de kommande Sony-kamerorna skulle kunna prestera"?

Att kamerorna med den nya sensorn skulle få ISO-prestanda i närheten av de aktuella sportproffskamerorna från Canon och Nikon, möjligen med ett litet avdrag för SLT-spegeln.

Är det orealistiskt?
Nikon med samma grundsensor i D600 når ju dit med råge. Med samma procentuella minskning som mellan t.ex. Sony A55 och Nikon D5100 som har i grunden samma fina 16 megapixel sensor så borde A99 hamna runt 2100 på DxO Sports/Low-Light-ISO eller så, vilket var det jag skrev när kamerorna till slut hade presenterats. Innan det så trodde jag att A99 faktiskt skulle nå lite högre än så och vara uppe bland Canon 1DX.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Sony/(appareil3)/753|0/(brand3)/Canon

Tyvärr så blev det inte så, den hamnar på mediokra 1555, precis aningen över Nikons nya APS-C med lika många pixlar och en bra bit under Canons 5 år gamla modell 5DMk2.

Det var väl knappas orealistiska tankar och att säga att resultatet är rätt kass är väl inte att svartmåla på ett orealistiskt sätt?

Vad trodde du? Och tycker du det här är ett bra resultat?

(Ok, jag vet att det här bara är en mätparameter och det finns ju andra som analyserat kurvor mer ingående här, men det är en tydlig indikation och en mycket bra måttstock som inte är felaktig).

En annan sak som jag trodde var att den skulle ha hög serietagningshastighet. Med samma datamängd per bild som A77 som klarar 12 bps och utan hinder av rörliga mekaniska komponenter som speglar mm, så vore det naturligt att den här skulle bli lika snabb. A77 lider av lite svag processorkraft och liten buffert för att dra nytta av den höga frameraten på ett optimalt sätt, så jag förväntade mig att A99 skulle ha mera av den varan och att de dessutom skulle ytterligare pressa upp hastigheten till kanske 14 bps.

Nä, det blev tyvärr bara 6 :-(
Det försvarades med att det var ju faktiskt 14-bitars färginformation, vilket gör datamängden 4 gånger så stor som vid 12 bit och då är det bra ändå. Sen visade det sig att det inte var på det viset, utan 14-bit klarar den enbart i single shot mode och även vid 3 bps går den ner till 12-bit.

Som jämförelse så tuggar D600, som ju är en DSLR med spegel och allt, på i 5,5 bps med 14-bitars raw och en buffert som inte känns begränsande ens vid långa serier.

Var det någon "extremt högtflygande och fullständigt orealistisk önskedröm"?

Är det att "svartmåla på ett fruktansvärt sätt" att man tycker det som blev är rätt kass när de släpper en kamera ett år efter en tidigare billigare modell som fixar just det?

Vad trodde du själv då? Du hade ju också vissa idéer om hur du trodde det skulle bli, bara att gå tillbaka och läsa Gunnar. Vad tycker du? Tycker du att 6bps och 12-bit är så bra, eller hade du trott på mer?

Sen trodde jag också att den skulle kosta kring 18000 kr.
Det tycker jag inte heller är orealistiskt och hade nog varit mer rimligt dessutom.
Att den kostade 24500 vid lanseringen och nu sjunkigt till 21000 tycker jag är rätt dåligt det med.

Kan inte riktigt förstå hur man kan tro att det det ska göra kameran till en försäljningsframgång.
Är det att svartmåla att säga att man tycker det är dåligt.
Vad anser du själv?

Eftersom jag gillar att använda blixt och utnyttja den trådlöst på olika kreativa sätt så blev jag besviken på A77an jag hade när den fungerade så dåligt med det. Jag hade faktiskt tidigare också kraftigt uttryckt min irritation över lagget med trådlös blixt på A580 i LV-läge när jag hade den. Knappast så att jag försvarade det jag själv hade valt. Jag drabbades av A77ans felexponering med blixt och då hade kameran funnits drygt ett halvår och genomgått 5 inkarnationer av firmware-uppgraderingar.

Att jag påpekar det får jag höra att det är gamla problem som nu är lösta. Det är ju bra, men jag har ändå farhågor att det inte är helt perfekt ändå, utan finns problem som Sony genom olika trix rundat konsekvenserna av och mitigerat problemet. Hur som helst är det berättigad kritik ändå med ett fel som fanns. Det har jag dock inte beskyllt A99 för, utan där är det ju istället ett annat, i mitt tycke minst lika allvarligt, fel som finns att den ger en kraftig laggning då man använder trådlös blixt. Det är så illa att hela blixtprotokollet är förstört och i praktiken oanvändbart. Det hävdas nu att det tydligen är löst, men jag har inte sett någon annan firmware än 1.01 från december som inte omnämner problemet alls och inget som motsäger att det skulle vara borta.

Det här är ett riktigt allvarligt fel tycker jag och inget man ska behöva acceptera på en 20kkr kamera. Är det att svartmåla på ett fruktansvärt sätt att man säger att man tycker det är dåligt?
Vad tycker du? Tycker du att det är en bagatell eller så?

Gunnar, du har anklagat mig ordentligt och jag kräver att du faktiskt visar å konkreta belägg!

Till sist kan du gärna citera det som jag påståtts skriva helt utan omsorg om det är sant eller inte.

/Mats

Ah.. så de fall där du blivit överbevisad har du alltså egentligen rätt i? Ok - då säger vi så. Jag orkar inte slåss mot väderkvarnar, så för min skull behöver du inte leta rätt på något.
---
Det var naturligtvis inte alls det jag menade, det vet du, och det känns faktiskt förolämpande. Men jag vet inte ifall jag kan klara att hinna med att kommentera precis allting - kan nån det? Vilket kanske skulle behövas för att undanröja alla missförstånd?
.

---
Du påstår att jag säger massa saker som jag inte vet något om och att jag inte bryr mig om fakta utan låter känslor styra.

Jag håller inte med, men allt jag har skrivit finns ju här, så jag vill gärna, tom. begär!, att du plockar fram konkreta exempel och citat på det. Jag känner mig anklagad och det är faktiskt upp till bevis, eller att säga förlåt som gäller från din sida.
---
Helt rimlig begäran från din sida, så jag får börja göra detta. Den ene av oss kanske får säga förlåt för vissa saker, och den andre för andra...

Vi får hoppas att det går att rensa luften här. Jag saknar väldigt den gamle Mats, när du var som bäst - rolig att läsa och hjälpsam mot alla och skrev om dina erfarenheter, inte en massa om vad du trodde. OK, vi skriver väl alla emellanåt det vi tror, men kanske trots allt lite olika mycket...
.

Det var naturligtvis inte alls det jag menade, det vet du, och det känns faktiskt förolämpande. Men jag vet inte ifall jag kan klara att hinna med att kommentera precis allting - kan nån det? Vilket kanske skulle behövas för att undanröja alla missförstånd?
.

Om man inte tänker bemöda sig att bemöta de inlägg man skriver, tycker jag man kan låta bli att skriva, men det är synnerligen OT.

Vi kanske borde återgå till att diskutera fakta och synpunkter om Sonys kameratillverkning i stället för att diskutera vem som skrivit vad :)

WL har fram till A99 (digitalt) bara funkat 1:1. Som jag har förstått det så utlöser blixtarna utlöser samma tid? Har däremot blixtarna olika ledtal belyser de olika mycket. Förr på film tiden kunde man även sätta ratio på vissa blixtar. Detta går nu med A99 om jag förstått rätt och vissa blixtarna.

Tyckeratt det funkade bra utan ratio då det bara var vissa blixtar typ 5600 som kunde detta. Man kan ju alltid manuellt skymma en blixt lite..... Tycker däremot inte om laggningen så var det kostander var det inte värt det...

Nähä.

Med en HVL-F58 eller F43 som controllerblixt på kameran kan man utnyttja upp till tre olika grupper med olika ratio. Den ena gruppen av dessa 3 utgörs då av den blixten som man också använder som controller. De andra blixtarna funkar med vilka som helst av de som stödjer WL-flash och indelas i grupper genom att köra dem på olika av de två kanaler som finns. Kan vara hur många som helst i varje grupp. Hur mycket ratio ska vara ställs in i menyerna på F58-blixten, vilket tyvärr är ganska omständigt och besvärligt.

Jag byggde mig en minifotostudio på det sättet med en HVL-F58 på A900 och 3 st Minolta 3600HS-D.

Använder man den inbyggda blixten som controller så kan man bara ha en grupp på antingen kanal 1 eller 2 och den inbyggda ska inte delta i exponeringen, men kan ändå ge en viss belysning som kan störa. Man kan därför sätta ett IR-filter framför eller ta en bit exponerad negativ film funkar också.

Har man en HVL-F20 som controller har man samma begränsningar som med den inbyggda blixten på kamerorna före A99 alltså.

Är det alltså det som är nytt i A99 att man kan göra dessa gruppindelningar och ratio i kamerans menyer och sen använda t.ex. en F20 som controller med ratio, Det är ju väldigt bra i så fall (om det nu inte hade laggat, men det kanske är löst eller kommer att lösas).

Stor förbättring i alla fall för att göra inställningarna på F58an var rätt bökigt.

(Liknar lite som Nikons lösning, men jag törs väl inte berätta här hur det funkar utan att få på skallen, men sagolikt bra är det i alla fall och med fullständig ratioindelning med kamerans inbyggda blixt som commander och inställning i olika återskapningsbara inställningar på kameran, samt snabbt och omedelbar respons utan den minsta fördröjning och snabbare iTTLsekvens och lite annat, men några detaljer går jag inte in på. Överlåter det åt Lars Ringh som alltid på den tiden brukade hoppa in och berätta att Nikons CLS var överläget Sonys varje gång jag framhöll hur fantastiskt bra Sonys system var :))

Att Minolta Program Flash 5600 HS-D / Sony HVL-F56 kunde användas som controller var nytt för mig, men jag har inte haft just den modellen av blixt. Ratio osv för den vet jag inget om.

/Mats

Var har du sett att det är fixat i NEX-7? Jag tycker min överexponerar alldeles väldans mycket med blixt om jag inte drar ner blixtkompensationen åtminstone ett steg.

Jag har sett tester på det med exempelbilder före och efter. Har för mig det var Friedman som hade kollat upp det. Det var ver kligen en klar skillnad. Sen är det ju väldigt motivberoende hur man uppfattar hur väl den inbyggda blixten funkar.

Det händer ju inte sällan att objektiven skuggar ändå så den inbyggda blixten är verkligen inte alltid så användbar trots allt. Jag ser det som ett större problem faktiskt än eventuella exponeringsproblem med blixt . De kan man ju för det mesta parera.

Jag tycker dock att det är mer irriterande att alla mina Sony-kameror inte fixar att exponera korrekt i hyfsat starkt solljus. Då hamnar man alltid på -0,7 till -1 EV i exponeringskompensation och det tycker jag är lite dåligt. I svagare dagsljus exponerar ju de flesta av mina kameror OK men inte i lite starkare ljus. Varför ska man behöva inteckna ett helt EV i kompensation som någonform av inofficiellt standardläge? Så här har det varit på A350, A550, A580, A55 och nu även på NEX 7. Faktum är att NEX 7 varit värst i detta avseende. Normalt har man annars hamnat på -0,7 EV.

Hej Mats.

Jag kom ihåg när du var Sonys störste förkämpe i detta forum. Framför allt under ryktesspridningen innan nån visste vad de skulle leverera. Du höjde Sony till skyarna. Och du gillade många av kamerorna som Sony levererade. När vi väntade på A77 så var det du som skruvade upp förväntningarna för oss andra. The sky was the limit. Jag har för mig att du hade likartade förväntningar på A99, men jag kan ha fel.

Sedan blev du besviken, valde att byta system.

Det jag vill ha sagt är att du verkar fungera digitalt: Antingen 1 eller 0, det vill säga antingen är Sony bäst eller så är de sämst. Nu är de sämst enligt dig, så vad driver dig att skriva så illa om A99? Du har ju hittat ditt eget system som funkar bra, borde du inte vara nöjd då? Är du så besatt av att förhindra andra från att välja A99? Tycker du att den är så dålig så att ingen borde köpa den?

Jag kommer varken att köpa en A77 eller A99, men försöker att hänga med i Sony-diskussionerna. Och kommer troligen snart att köpa en NEX-6 med 16-50.

Varför Mats?

Jomen, självklart är det så. Jag tror att många glömmer bort att vi här pratar och diskuterar en kamera som i grunden är mycket bra och har hög IQ, men är något lite mer begränsad än sina konkurrenter på ett par områden som kanske i många fall är på marginalen för en del eller rentav betydelselösa. För andra spelar de skillnaderna en större roll.

I vissa fall skulle man kunna jämföra med "fan vilken dålig motor-min båt gör bara 28,5 knop med den fast med den andra motorn kommer jag upp i 30 knop". Och sedan ligger kanske vederbörande och kör 19 knop i marschfart 98% av tiden.

MEN, marginalerna kan spela jätteroller ibland för vissa användare (och de behöver inte ha någon hang-up).
Och nu drar jag inte in EVF i diskussionen igen. Dess för- och nackdelar är sönderdiskuterade i dagsläget.

Men för de som inte har egentliga fördelar av dessa marginaler kan ju diskussionen i vissa fall te sig smått absurd. Och för de som marginalerna är viktiga för tror jag aldrig kommer att ta A99 till sitt hjärta.

//Lennart

Nä och det var ju därför jag tidigare tog upp det faktum att det kanske är dags för testare att ta fasta på vilken typ av fotograf en viss kamera riktar sig till eller är speciellt lämplig för. Även DxO:s olika bildkvalitetsparametrar är ju valda just av det skälet:

Höga värden DR-parametern riktar sig kanske främst till landskapsfotografer.

Höga värden i färgdjup riktar sig till kanske främst till studio-, portträtt- och reklamfoto.

Lågt brus på höga ISO i dåligt ljus är viktigt för de som häckar på dåligt upplysta idrottsarenor där det krävs att man skruvar upp ISO för att kunna få hyfsat långa slutartider trots dålig belysning.

Även om A99 inte är exakt lika mångsidig (läs som exv. idrottskamera) till följd av ljustappet den fasta spegeln ger, så kommer ju inte det att vara begränsande i mängder av sammanhang, så det är klart att det finns många fotografer trots att den suger när det gäller att fjärrstyra blixtar inte kommer ha några problem med detta på samma sätt som jag är övertygad om att det finns Canon-fotografer som aldrig behöver störa sig på det gräsliga bandade brus som de flesta av Canons verkliga prestigemodeller ger ifrån sig om de pressas att lyfta mörka partier i bilderna för mycket. Många yrkesmän köper ju dessa kameror trots att få idag borde vara okunniga om dessa verkliga tillkortakommanden. De verkar heller inte bry sig om att deras sensorer ligger två hela steg efter i DR på bas-ISO. Sysslar man inte med sportfoto så kanske de problem man identifierat med A99 inte är mer avskräckande än Canons sensorers tillkortakommanden.

..............Här har ju A99 en klar fördel framför 5DMkIII som har ett ganska högt grundbrus och ingen vidare DR vid lägre iso. Man kan "underexponera" A99 c:a 4 steg med bra resultat. Det fixar inte MkIII:an vid sådana motiv. Att D800/D600 kan gå lite längre än så gör ju inte A99 dålig. Tvärtom har den ett mycket bra DR.
Jag skulle mycket väl kunna äga och trivas med en A99 p g a de egenskaperna plus en del andra som den har.

MEN att göra Canon 5DmkIII till den stora floppen tycker jag är fel. Här måste vi ju se vad som händer i den andra änden av isoskalan. I princip kan man lika gärna köra den iso 800 som bas. Sedan droppar den inte så mycket utan håller sitt DR. Lägger man därtill de andra egenskaperna den har, en otroligt effektiv och flexibel AF-S och AF-C, bra sekvens/buffert, fin sökare, en display som är fantastisk så har man ju en perfekt kamera för de wildlifefotografer som ofta behöver bra lågljusegenskaper kombinérade med så bra AF som möjligt. Eller sport/actionfotografer....................

//Lennart

Jag vill inte vara petig men vaddå köra den på ISO 800 då är man ju nere på 11 i DR. Det är ju tre hela steg från vad en Sony-sensor kan prestera som bäst. På 3200 är den ju nere på 9,5. Så "den håller ju inte sitt DR" lika lite som D800 utan det är bara att den i denna delen av kurvan faller linjärt precis som D800. A99 är däremot inte riktigt lika linjär som D800. Det är ju ett pris med allt. Visst, de är bra på brusstädning Canon men DR tappar man ordentligt på höga ISO även Canon. Höga ISO har alltid ett pris även om det inte nödvändigtvis är bruset som kostar och om du har din Canon 5D MK III så har den också bättre DR på bas ISO även om det är klart sämre än de kameror som har Sony-sensorer.

Så jag instämmer med Rickard Håkansson i stort.

Sten-Åke!

Skönt att bli rätt tolkad. Det du skriver är ju precis vad jag också beskrivit i det senaste inlägget med A99:s, D800:s och 5DMkIII:s olika grafer inklistrade.

DXO är ju, enl min mening kanske det förnämligaste vi för närvarande har att tillgå när det gäller önskad målgruppsplacering. Och det kanske vore något att komplettera testerna med.

Samtidigt måste det ju till en fälttest för att verifiera DXO:s nuffror in real life. Det är trots "bara" sensorprestanda vi ser i dessa grafer.

Men trots allt tyckte jag när jag såg dessa grafer att de ganska tydligt visade 2 st kameror som riktade sig definitivt till 2 olika målgrupper (A99 och 5DMkIII) med 1 svävade lite mittemellan (D800). Dock med tillägget att visserligen är dess AF (samma som i D4) och lågljusegenskaper mycket lämpliga för sport/action men inte riktigt frameraten/bufferten som ska skyffla 36mp.

Bottomline: Jag tycker också det ska till målgruppsinriktning i testerna. Alla kollar inte på DXO och DXO saknar vissa fakta som bara tester kan komplettera med.

//Lennart

Bara om man ofta använder låga ISO. Jag har ett långtidsprojekt att välja digital småbildskamera. Det är inte bråttom. Ett bra tag såg det ut som att Nikon D600 skulle bli mitt val, men ju mer jag läser om Canon EOS 6D desto tveksammare blir jag till Nikonkameran. EOS 6D har ett antal fördelar och den enda riktiga nackdelen är DR vid låga ISO.

Och som sagt, om man sällan går under ISO 800-1600 så är den nackdelen nästan helt bortsuddad.

Men då är ju du just en sådan fotograf som inte bryr sig speciellt mycket om DR och då ska man ju självklart bortse från detta men jag vet inte om det är så enkelt. Det finns ju trådar som även beskriver problemen med bandning vid filmning exv. så det kanske är värt att kolla upp det med innan man köper en 6D eller någon annan Canon-modell. Men du filmar väl kanske heller inte så då är väl det heller inget problem.

Annars är det ju just detta som är så fantastiskt vid all sådan här diskussion att folk hårt förkastar allt som intye är perfekt trots att man seda´n inte ens använder vissa funktioner eller fotograferar på sånt sätt att det andra ser som oförlåtliga tillkortakommanden inte alls berör andra. Så därför undrar man ju hur mycket alla dessa tvärsäkra sågningar eller råd egentligen är värda för de som läser dem.

Jag tror fortfarande att det är av största vikt att ta reda på vad man är för typ av fotograf och man borde kanske hjälpa sina dikussionspartners med att tala om på vilka bevekelsegrunder man fattat sina ståndpunkter. Så jag tycker dessa kategoriska sågningar som vi läst mycket av i detta forum nog gör mer skada än nytta. Jag tror faktiskt att man på goda grunder kan komma fram till ett val även av denna förkättrade A99.

Även om jag för egen del aldrig kommer köpa en tjockkamera mer i mitt liv så skulle jag faktiskt hellre välja den än en D800. Det valet skulle vara lätt för mig. D800 har varken vikbar skärm eller focus peaking med focusing aid och det är en dealbreaker för mig. Jag skulle aldrig köpa en kamera utan ställbar skärm i någon form. Antiskak har de heller inte varken Nikon eller Canon och jag tycker det suger att NEX inte har det heller. Du är bara att gratulera till din lilla Olympus. Den har det mesta men jag kommer aldrig att köpa en MFT och för mig är det förlängningsfaktorn jag aldrig kan förlika mig med. APS-C, där går min gräns och kompromissvilja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar