Ja, det har du sannerligen lyckats demonstrera med exceptionell tydlighet...
Men är du verkligen så extremt osäker på ditt beslut att satsa på Nikon, att du därför till varje pris måste svartmåla A99:an på ett mer fruktansvärt sätt än knappast någon här trott överhuvudtaget skulle vara möjligt? Långt bortom all rim och reson? Och uppenbarligen med total likgiltighet för om det finns belägg för dina påståenden i verkligheten eller inte?
Jag har tidigare skrivit detta:
Påstå aldrig, a l d r i g, ALDRIG något som du inte vet någonting om!
Den gången fick jag ett hånfullt svar från dig, där du påstod att jag uttryckte mig "vresigt". Vilket absolut INTE var fallet. Du ville bara fortsätta att helt obehindrat skriva vad som helst dit dina känslor styrde dig, vare sig det fanns belägg för det eller ej, eller bara var uttryck för dina på den tiden extremt högtflygande och fullständigt orealistiska önskedrömmar om vad de kommande Sony-kamerorna skulle kunna prestera. Därför efterlämnade ditt svar en stor obehagskänsla hos mig.
Anser att det jag skrev då är synnerligen relevant nu, och alltid, för den delen. Även för mig själv naturligtvis.
.
Ojdå, det där kändes inte så kul att läsa, men jag bemöter det gärna. Hoppas det inte utvecklas till en massa tjafs, utan kan innehålla saklighet och exempel med citat och lite god ton.
Jag minns inte den ordväxklingen med aldrig aldrig, men jag tycker inte det ser så snyggt ut nu heller, så om jag reagerade då så förstar jag det.
Det första att jag skulle visa på förvar av egna beslut har jag absolut noll förståelse för. Om det är någon som verkligen ändrat åsikt och upptäckt att den häst jag satsat på och tyckt varit bra inte längre är det och därför bytt så är det väl jag.
Så extremt osäker på mitt val är jag inte, men jag lovar att om det visar sig att det skulle vara dåligt och jag hittar irriterande fel och brister så kommer jag inte att försöka försvara det det minsta lilla och visar de sig vara kass så kan jag sälja det och köpa nåt annat, eller sluta fotografera helt om jag tappar sugen.
Min nya kamera har jag bara haft en knapp vecka och därtill pga jobb och annat inte haft så mycket möjlighet att använda den heller, så jag kan ju rimligen inte veta allt om den och ha så bestämda åsikter om allting ännu. Däremot är jag väldigt nöjd så här långt och jag kan inte sticka under stol med att det finns en liten del nyförälskelse i det. Finns en del saker som jag upplever som fantastiskt bra, men jag har väl heller inte sagt så mycket om den i sig utom när det gäller jämförelse av vissa specifika funktioner. I alla fall så har jag ett dokumenterat trackrecord att INTE mörka nackdelar hos de grejer man själv har och det tror jag de flesta här kan vara väldigt överens om.
Du påstår att jag säger massa saker som jag inte vet något om och att jag inte bryr mig om fakta utan låter känslor styra.
Jag håller inte med, men allt jag har skrivit finns ju här, så jag vill gärna, tom. begär!, att du plockar fram konkreta exempel och citat på det. Jag känner mig anklagad och det är faktiskt upp till bevis, eller att säga förlåt som gäller från din sida.
Du påstår att jag svartmålat A99 bortom all rim och reson?
"På ett fruktansvärt sätt" uttryckte du dig t.o.m.
Det tycker jag också att du kan ta och plocka fram citat från mig som styrker det påståendet.
Man kan också gå tillbaka i den här tråden och läsa vilka förväntningar jag hade på A99 som kom på skam.
Vad är det som är orimligt eller
"extremt högtflygande och fullständigt orealistiska önskedrömmar om vad de kommande Sony-kamerorna skulle kunna prestera"?
Att kamerorna med den nya sensorn skulle få ISO-prestanda i närheten av de aktuella sportproffskamerorna från Canon och Nikon, möjligen med ett litet avdrag för SLT-spegeln.
Är det orealistiskt?
Nikon med samma grundsensor i D600 når ju dit med råge. Med samma procentuella minskning som mellan t.ex. Sony A55 och Nikon D5100 som har i grunden samma fina 16 megapixel sensor så borde A99 hamna runt 2100 på DxO Sports/Low-Light-ISO eller så, vilket var det jag skrev när kamerorna till slut hade presenterats. Innan det så trodde jag att A99 faktiskt skulle nå lite högre än så och vara uppe bland Canon 1DX.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Sony/(appareil3)/753|0/(brand3)/Canon
Tyvärr så blev det inte så, den hamnar på mediokra 1555, precis aningen över Nikons nya APS-C med lika många pixlar och en bra bit under Canons 5 år gamla modell 5DMk2.
Det var väl knappas orealistiska tankar och att säga att resultatet är rätt kass är väl inte att svartmåla på ett orealistiskt sätt?
Vad trodde du? Och tycker du det här är ett bra resultat?
(Ok, jag vet att det här bara är en mätparameter och det finns ju andra som analyserat kurvor mer ingående här, men det är en tydlig indikation och en mycket bra måttstock som inte är felaktig).
En annan sak som jag trodde var att den skulle ha hög serietagningshastighet. Med samma datamängd per bild som A77 som klarar 12 bps och utan hinder av rörliga mekaniska komponenter som speglar mm, så vore det naturligt att den här skulle bli lika snabb. A77 lider av lite svag processorkraft och liten buffert för att dra nytta av den höga frameraten på ett optimalt sätt, så jag förväntade mig att A99 skulle ha mera av den varan och att de dessutom skulle ytterligare pressa upp hastigheten till kanske 14 bps.
Nä, det blev tyvärr bara 6 :-(
Det försvarades med att det var ju faktiskt 14-bitars färginformation, vilket gör datamängden 4 gånger så stor som vid 12 bit och då är det bra ändå. Sen visade det sig att det inte var på det viset, utan 14-bit klarar den enbart i single shot mode och även vid 3 bps går den ner till 12-bit.
Som jämförelse så tuggar D600, som ju är en DSLR med spegel och allt, på i 5,5 bps med 14-bitars raw och en buffert som inte känns begränsande ens vid långa serier.
Var det någon "extremt högtflygande och fullständigt orealistisk önskedröm"?
Är det att "svartmåla på ett fruktansvärt sätt" att man tycker det som blev är rätt kass när de släpper en kamera ett år efter en tidigare billigare modell som fixar just det?
Vad trodde du själv då? Du hade ju också vissa idéer om hur du trodde det skulle bli, bara att gå tillbaka och läsa Gunnar. Vad tycker du? Tycker du att 6bps och 12-bit är så bra, eller hade du trott på mer?
Sen trodde jag också att den skulle kosta kring 18000 kr.
Det tycker jag inte heller är orealistiskt och hade nog varit mer rimligt dessutom.
Att den kostade 24500 vid lanseringen och nu sjunkigt till 21000 tycker jag är rätt dåligt det med.
Kan inte riktigt förstå hur man kan tro att det det ska göra kameran till en försäljningsframgång.
Är det att svartmåla att säga att man tycker det är dåligt.
Vad anser du själv?
Eftersom jag gillar att använda blixt och utnyttja den trådlöst på olika kreativa sätt så blev jag besviken på A77an jag hade när den fungerade så dåligt med det. Jag hade faktiskt tidigare också kraftigt uttryckt min irritation över lagget med trådlös blixt på A580 i LV-läge när jag hade den. Knappast så att jag försvarade det jag själv hade valt. Jag drabbades av A77ans felexponering med blixt och då hade kameran funnits drygt ett halvår och genomgått 5 inkarnationer av firmware-uppgraderingar.
Att jag påpekar det får jag höra att det är gamla problem som nu är lösta. Det är ju bra, men jag har ändå farhågor att det inte är helt perfekt ändå, utan finns problem som Sony genom olika trix rundat konsekvenserna av och mitigerat problemet. Hur som helst är det berättigad kritik ändå med ett fel som fanns. Det har jag dock inte beskyllt A99 för, utan där är det ju istället ett annat, i mitt tycke minst lika allvarligt, fel som finns att den ger en kraftig laggning då man använder trådlös blixt. Det är så illa att hela blixtprotokollet är förstört och i praktiken oanvändbart. Det hävdas nu att det tydligen är löst, men jag har inte sett någon annan firmware än 1.01 från december som inte omnämner problemet alls och inget som motsäger att det skulle vara borta.
Det här är ett riktigt allvarligt fel tycker jag och inget man ska behöva acceptera på en 20kkr kamera. Är det att svartmåla på ett fruktansvärt sätt att man säger att man tycker det är dåligt?
Vad tycker du? Tycker du att det är en bagatell eller så?
Gunnar, du har anklagat mig ordentligt och jag kräver att du faktiskt visar å konkreta belägg!
Till sist kan du gärna citera det som jag påståtts skriva helt utan omsorg om det är sant eller inte.
/Mats