Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
"Att A99 blev en flopp" var stora ord må jag säga A99 är ju trots allt Sonys bästa kamera hittills..
Ja jag tycker också det är väl hårda ord men det är väl Mats som anslagit tonen här och varit lite väl kategorisk kan jag också tycka.
Sen ska man ha klart för sig att en del saker som exv. exponering med blixt som kritiserats också fixas i det tysta med firmwareuppgraderingar. Det var problem i NEX 7 med men det är klart bättre numera efter ett par nya firmwares för ett tag sedan.
Mats gillade ju A900 och A850 men det var ju samma sak med dessa om jag inte missminner mig. Dessutom så tog de ju lite tid för folk att lära sig hur man skulle parera den kamerans små egenheter. Jag vet att man diskuterat hur man skulle exponera bl.a. rätt ingående. Så är det med de flesta kameror och de kompromisser de är.
Se bara på den diskussion man haft kring DR, bandning och ISO-nivåer i exv. 5D MK II och III. Alla måste känna sina kamerors olika egenheter för att få ut det bästa av dem.
Min gamla A550 var som jag sagt tidigare i några sammanhang en chock på ISO 800 (jag blev helt förbluffad över hur orena dessa bilder var). Helt oanvändbar om ni frågar mig. Men OK både under och ovanför.
A99 räcker nog väldigt långt för alla utom folk med allvarliga hängups eller väldigt väldigt höga och specifika krav. Jag har svårt att se att de flesta skulle med någen större trovärdighet skylla på kameran om man misslyckas fixa bra bilder rent tekniskt med det verktyget och en bra glugg. Det är ungeför som att komma "naken" med "keepern", dra ett dragskot upp på läktaren och sedan missnöjt kolla på klubbans bladvinkel och ruska på huvudet (ja jag har ju sett det med på den tiden jag lirade hockey).