Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang "bara pixelpeepar" så säger jag NIX. Det syns på en riktigt stor print eller på en mindre print som visar ett delutsnitt. Men du har ju rätt i att skillnaderna minskar vid utprintning jmf med när man kollar på skärm.

Ang SSS så har du ju rätt i ett avseende också. Men en likvärdig glugg med VR på en D600 höjer ribban ytterligare. Jag vill inte skapa någon vs-diskussion ang vad som är bäst när det gäller bildstabilsering( alltså i kamerahuset eller i objektivet).

Fast SSS är ett jäkligt bra hjälpmedel för alla gluggar.

//Lennart

(som inte orkar svara på fler kommentarer på en stund).

Visst i all ära hur många gluggar med VR och 2,8 och lägre har du?
Och hur många med 2.0 och lägre?

A99 är c.a. 1 steg efter D600/D800 enligt DXOmark hur stora printar krävs det för att se det och vid vilket avstånd???

kollade på SCP och Cyb endast en Nikon glugg med 2,8 under 10 kkr ett macro.... (vilket hade dugit för mig men är tyvärr dyrare än min kamera idag )
Ingen glugg under 2.0 ( ett 200 vid 2,0 för 50 kkr wow)

Jag har 2 under 2 och 6 med 2,8 och har inte betalat skjortan för dem..... (2 av 2,8 är ej SONY eller Minolta utan sigma)

Fotosidan har ju delat upp forumen för Canon och Nikon.

Tidigare fanns det bara ett som hette "Nikon - kameror , objektiv, tillbehör", men nu finns det både det och även "Nikon Pro - kameror , objektiv, tillbehör".

Jag får väl diskutera min D600 i "Nikon"-forumet så får du diskutera din D800 i "Nikon Pro"-forumet.

Jag kom på att jag måste ha gjort fel som frågade om min SB-900 blixt i vanliga Nikon, borde väl varit i Nikon-Pro, hoppas att jag inte blir utesluten för det, eller hur är det med objektiv och tillbehör egentligen. Hur ska man veta vilka av dem som är pro-klassade eller inte?

"De är knepiga de där fotosidan-administratörerna"

/Mats

Skojar du?
Varför detta ? Är det sådan trafik på de forumen nu?

Var precis på pro forumet. Hos Canon diskuterade de stulna bilar på väg till polen som första ämne. Nikon var lite mer seriöst en som hade dam på sensorn. Det är ju bara att aktivera antidusten som vibrerar till och skakar bort dammet om det skulle komma kommer förbi den fasta speglen "spegeln"........

Där ser du bara problem att byta ;)

Dock är censuren hårdare här än på Canon

A99 är c.a. 1 steg efter D600/D800 enligt DXOmark hur stora printar krävs det för att se det och vid vilket avstånd???

kollade på SCP och Cyb endast en Nikon glugg med 2,8 under 10 kkr ett macro.... (vilket hade dugit för mig men är tyvärr dyrare än min kamera idag )

Jag har 2 under 2 och 6 med 2,8 och har inte betalat skjortan för dem..... (2 av 2,8 är ej SONY eller Minolta utan sigma)

Vi har väl avhandlat det här massor av gånger.
Inbyggd stabilisering i kameran är skitbra!!!

Suverän fördel att ha det i kameran, just för att ljusstarka objektiv inte finns med stabilisering och att när det finns varianter så kostar det extra, ibland mycket extra.

Jag saknar det väldigt och fick välja, ljussvagt med stab eller ljusstarkare utan och billigt utan stab eller dyrt med.

Har än så länge hamnat på: 50/1,8 + 85/1,8 + 28-70/2,8 + 120-300/2,8
Alla utan stabilisering tyvärr, vilket svider :-(.
Annars väldigt fin optik och till lågt pris.

/Mats

1/ Jag har EN glugg med VR (105/2.8 macro) och jäkligt stadiga händer:) samt TVÅ med IS. De senare dock ljusstyrka f/4

2/ Avståndet är helt ovidkommande om du menrar s k betraktningsavstånd (fuskavstånd kallar jag det). Man ska kunna gå så nära det går för att kunna detaljstudera i vissa lägen. Jo, jag är sådan petimeter.
Jag kan se en ganska betydande skillnad mellan D800 och A99 i detaljering (hela bilden) vid A3/A3+ och 300 punkter vid redan iso 1600. Och då pratar jag just detaljering i fina texturer.

3/ Jag tror redan jag sagt och framhållit att SSS är förnämligt. Dock känns det lite onödigt eftersom jag så ofta använder gluggar som 14-24/2.8. Annars är det som sagt en grej som jag kan sakna på 24-70/2.8.

//Lennart

Såklart har det det. Om man har många prylar så ska det till mycket för att byta system.
Så jättesvårt är det dock iinte, folk byter system mellan Nikon och Canon åt båda hållen lite då och då. Aftonbladet bytte från Canon till Nikon.

Nu vet jag inte hur det var med Aftonbladet, men om jag förstått det rätt så så fick i alla fall Scanpix väldigt bra inbytespriser för sin Canonutrustning (av Nikon). Nikon skickade sedan en väldans massa dyra Canonprylar till destruktion medelst kross eller dylikt ...

Om det verkligen gick till så vet jag förstås inte, och det är nog i så fall inte något Nikon pratar så högt om. Kanske är något för Sony att ta efter för att komma in på proffsmarknaden :D

Observera förresten att jag endast citerade en liten del av Mats inlägg (den delen jag svarade på) - något som fler gärna får ta efter för att göra redan jättelånga inlägg åtminstone något kortare ...

Nä, alldeles sant. likadant med Canon. Kolla själv.

Antar att man vill skilja proffsen från såna som mig :). Jäkla tur för FS att jag inte köpte en D800 istället som jag var på vippen att göra...

/Mats

Ja, de har säkert skapat denna spärr för att skydda sig från ohyra som dig:)

Allvarligt talat och återigen (nu anmärker jag på ordvalet "proffsen"): Man är väl för fasiken inte professionell fotograf för att man råkar äga en kamera som tillverkaren klassat som "prokamera".

Jag har sålt bilder för ett antal hundratusingar tagna med med en 20D så länge jag hade firman. Visserligen under ett antal år och jag har dålig koll på vilka andra kameror som just tagit den och den bilden som sålts till det eller det priset. Men det är en salig blandning av s k prohus, instegskameror, kompakter.

Jag har för övrigt ett par s k professionella gitarrer och förstärkare, men inte kan jag kalla mig mig proffsmusiker för det.
(Visserligen var jag det i yngre år och hade musiken som enda inkomstkälla under 3 år, men det var då det och ingen arrangör frågade efter loggan på guran eller stärkarn)

Fast hursomhelst kan jag p g a D800/1DsMkIII samt 20D/NEX-7 tydligen husera i båda lägren. Blir en kamelont. Ena benet ful-lägret och det andra i "finrummet".

Känns inte riktigt rätt. Faktiskt aningen osunt.

Och om nu dessa forum befolkas av "äkta proffs" så borde det var ännu mer angeläget att de vore öppna för alla så stackars ägare av instegs/semipromodeller fick lära sig mer om konsten att plåta proffesionellt.
Det vore väl i sann FS-anda. Eller?

//Lennart

PS. Fast jag antar att det bara är att kliva på i de forumen oavsett vad man har eller inte har. Det går ju att läsa visdomsorden i alla fall. Fast när jag nu kollat på trådarna så måste ordet visdom delas upp fler gradationer och potenser:) DS

2/ Avståndet är helt ovidkommande om du menrar s k betraktningsavstånd (fuskavstånd kallar jag det). Man ska kunna gå så nära det går för att kunna detaljstudera i vissa lägen. Jo, jag är sådan petimeter.
Jag kan se en ganska betydande skillnad mellan D800 och A99 i detaljering (hela bilden) vid A3/A3+ och 300 punkter vid redan iso 1600. Och då pratar jag just detaljering i fina texturer.

Kan jag förstå på nära håll. Kan dock se att om jag fotar blommor vid 1600 iso skulle jag nog inte nöja mig idag med det DR. Är det aktion sport eller dyligt skulle jag inte sätta näsan så nära bilden mer se den på håll. Skulle nog inte bry mig om skiftningarna i en fotboll ;) jmf med detaljer på blommorna....

Men en D800 + makro med OS skulle inte vara dumt. Dock påtok för dyrt utan vinklingsbar skärm eller skarförstoring.

Innan fotade jag ofta 3-5 olika bländar kominationer för att få rätt DOF men idag kan jag se det när jag fotar :). Skulle sakna. Lätt att lägga skärpan där man vill med sökarförtoring via en knapptryckning utan att släppa ögat från sökaren. Skulle sakna. Tar oftast ett gäng bilder vid varje bäländare men nu är de för lika skärpan ligger där jag vill..... Innan slängde jag de nu sitter jag med ett gäng identiska bilder och får beslutsångest :)

Funkar sökarförstoring på Nikon med en knapptryckning (på displayen då)

Jag ser inte prylhögen som ett bra argument, utan är man inte nöjd med det man har så byter man. Inget större besvär. Kan vara knepigare om man har dyra supertelen och sånt, men för oss vanliga som kanske har 5-6 objektiv och lite annat för 30 000 eller så är det inga som helst problem. Tar ett par veckor, that's it.

Tar ett par veckor och några tusen kronor, skulle jag tro, men det är ändå billigare än att byta bil eller att byta båt.

Där ser du bara problem att byta ;)

Dock är censuren hårdare här än på Canon

Det skulle nog vara samma problem här om Sony hade något liknande CPS eller NPS ;)

Tydligen finns det någon tanke med uppdelningen av forumen (för en portal till Proffsfoto eller något liknande), men jag tycker det mest ställer till förvirring och resulterar i att jag flyttar omkring en massa inlägg som råkar hamna i fel forum. Vilka modeller som hör till vilket forum tror jag FS helt enkelt tagit från Canons respektive Nikons regler för de modeller som kvalificerar för prosupporten. Att det sedan finns proffs som kör D600 och amatörer som har D4 har som inte med saken att göra. Vi får väl se om uppdelningen blir kvar ...

Den här diskussionen om blixtfördröjningen fick mig att fundera på om det är likadant med NEX, i och med att jag inte hört något om det (och jag köpte mig den där lilla blixten till min sjua för att kunna använda just på det viset). Det var inte så lätt att hitta något på google i ämnet (även om det inte var ogooglingsbart), men det verkar som om också NEX-7 har en ganska irriterande fördröjning med trådlös blixt.

Någon som testat och vet? Jag har inte hittat någon butik i Uppsala som som har en stor Sonyblixt jag kan testa med som slav, och känner inte heller någon som äger en. Jag har inte någon lust att köpa en dyr blixt och upptäcka att det blir en klart märkbar fördröjning, då jag mest skulle använda den i situationer då jag vill ha något så när koll på när det blixtrar ...

Fast hursomhelst kan jag p g a D800/1DsMkIII samt 20D/NEX-7 tydligen husera i båda lägren. Blir en kamelont. Ena benet ful-lägret och det andra i "finrummet".

Känns inte riktigt rätt. Faktiskt aningen osunt.

Håller med
Tur att Sony inte har några pro hus :) . Tror du få vara i allemans rummet för Nikon då??? ;)
(vem som nu definierar detta är det någon iso standard)

Den här diskussionen om blixtfördröjningen fick mig att fundera på om det är likadant med NEX, i och med att jag inte hört något om det (och jag köpte mig den där lilla blixten till min sjua för att kunna använda just på det viset). Det var inte så lätt att hitta något på google i ämnet (även om det inte var ogooglingsbart), men det verkar som om också NEX-7 har en ganska irriterande fördröjning med trådlös blixt.

Någon som testat och vet? Jag har inte hittat någon butik i Uppsala som som har en stor Sonyblixt jag kan testa med som slav, och känner inte heller någon som äger en. Jag har inte någon lust att köpa en dyr blixt och upptäcka att det blir en klart märkbar fördröjning, då jag mest skulle använda den i situationer då jag vill ha något så när koll på när det blixtrar ...

Letar efter en begagnad HVLF20AM att ha till mitt macrobord då de stora är för tunga.

Kan kolla fördröjning i morgon om jag hinner har 36a och 5600. Borde kunna köra 36an på nexen för att styra 5600

Funkar sökarförstoring på Nikon med en knapptryckning (på displayen då)

Ja, fast på följande vis: I LV-läge visas först hela "sökarbilden" och fokuspunkt. En tryckning ger 5x magnifikation och 2 trycknigar 10x.
Fokuspunkten är flyttbar över hela ytan. Allt detta fungerar smidigt och CDAF har blivit mycket snabbare sedan D3. MF går ju alldeles utmärkt också.

Sedan kommer vi in på något som jag saknar: Vinklingsbar display. Som du själv påpekat är det inte optimalt att ha skärmen låst i bara ett läge p g a att man vill kunna undvika reflexer eller att solen kommer och stör. Och dessutom ger en vinklingsbar display bekvämare arbetsställning många gånger.

//Lennart

Nä, det var nog ingen överraskning. Ganska naturliga prisnivåer som många väntat sig sedan mycket länge.
Det är nog en efterrationalisering. Nog var väl priset på D800 lägre än förväntat när den presenterades, och "street price" blev ju faktiskt överraskande lågt.

Att Sony inbillar sig att deras varumärke inom premium kamerasegmentet är så bra att de kan ta ut högre priser är dock lite märkligt, men å andra sidan om A99 hade blivit så bra som de planerat och många trodde så skulle de kunnat sälja den i stor mängd utan problem och utan att behöva sänka priset. Något som inte håller måttet blir svårsålt även om det är billigt.
Ja, det är lite förvånande att Sony envisas med den prisnivå som A99 har. Om de inte tror att de kan tjäna pengar på kameran med ett lägre pris så borde de väl lägga ner den?

Letar efter en begagnad HVLF20AM att ha till mitt macrobord då de stora är för tunga.

Kan kolla fördröjning i morgon om jag hinner har 36a och 5600. Borde kunna köra 36an på nexen för att styra 5600

Det borde fungera tycker jag, och det borde inte vara någon skillnad beroende på vilken blixt som sitter på kamerarn (fast de jag hittade på google körde just med HVL-F20AM). Min blixt hittade jag för övrigt som fyndvara på Elgiganten (knögglig kartong) för 795:- :)

Det borde fungera tycker jag, och det borde inte vara någon skillnad beroende på vilken blixt som sitter på kamerarn (fast de jag hittade på google körde just med HVL-F20AM). Min blixt hittade jag för övrigt som fyndvara på Elgiganten (knögglig kartong) för 795:- :)

Varken F36 eller M5600 kan ju agera commander, bara F20, F43 och F58 som kan väl???
Trådlös på NEX finns väl inte, jag måste ha missat nåt.

/Mats

NEX-7 kan köra trådlöst med de blixtar som fungerar att använda i masterläge (förmodligen också NEX-6).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar