Hur menar du nu, A77 blev av med ganska mycket småfel redan vid FW 1.05 -EVF laggar vid seriebild, så är det, det har vi ältat sedan den kom ut. EVF-bilden är så klart annorlunda, som påminner om en typ av animerad film, men jag störs inte så mycket av det. Dessa problem är också en smaksak, alla ratar inte A77:ans EVF, dpreview som exempel är rätt så välvilliga till den. Med skärmen invänd som jag ofta kör på, och effekts av, så räcker tiden till för mig när jag har A77 hängandes på magen slå på brytaren och för den upp till ögat, klar för bild. Nu drar jag inte A77 snabbt som en revolverman förstås.
Jag har inga andra lagg som jag kan märka, bildvisning på skärm går hur bra som helst, likaså att ändra bländare och tid jag ser ingen väntetid där eller,
det kommer så fint det kan gå. Nu har Sony blivit kända för att åtgärda mera med sina FW än vad dom säger, det har även Sony-gurun- Gary Friedman talat om, Så med FW 1.07 har blixtproblemen åtgärdats, Någon har provat det samma som skrev om det för en tid sedan och det fungerade hur bra som helst.
Självklart vill jag att EVF måste bli bättre, och att den inte laggar vid seriebild, jag har upprepade gånger skrivit att Sony kunde ha labbat med EVF upp till A58 och haft OVF-sökare på A77 ock A99 med vanlig spegel och utan förlorat ljus, A580 och RX1 är bra bevis på att det fungerar.
Att hävda sig mor C/N är makalöst svårt på grund av det enormt starka varumärke som dom har, och att redan så otroligt många fler har C/N-objektiv i skåpen, det känns säkrare att välj C/N helt enkelt. så även om A99 hade varit bättre på alla plan än både D600- MKIII- med Lågljus 3800 hos DXO så hade Canon sålt tiofalt i alla fall, Gamla MKII byggdes med 15000st i månanden och är världens populäraste prokamera trots endast en korspunkt i mitten.
Bengt, jag klagar inte (så mycket) på A77, vad får du det ifrån?
Hur jag menar?
Jo att jag tycker inte det är nåt större fel på A77. Den är bra och står såg väl i konkurrensen med andra tillverkares kameror i samma klass och prisklass. Sony A99 står sig INTE bra jämfört med andra tillverkares kameror i den klassen.
Att blixtproblemen nu är åtgärdade genom FW-uppdatering tror jag faktiskt inte på!
Nån borde ju ha gjort samma video som Gary Friedman efter uppdateringen för att visa det. Jag tror absolut inte att det är åtgärdat, möjligen marginellt förbättrat.
Att A77 laggar så att siffror i displayen uppdateras med eftersläpning när man vrider på programrattarna gör den fortfarande (gör inte så katastrofalt mycket iofs.).
Lagget med blixt är det värsta och ffa att sökaren blir svart under hela preflash så man tappar kontakt med motivet osv. Tror inte det är nån skillnad där mellan A77 och A99.
A77 är det alltså inget större fel på anser jag. Den passar inte alla. Den har både för och nackdelar beroende på vad man prioriterar. Bildkvaliten är som sagt helt makalös på låga ISO och bra ljus med fint balanserade färger. EVF är till stor del en smaksak och vissa gillar den andra inte. Jag är inte särskilt förtjust i den och det finns en hel del saker med A77 som gör att det inte är kameran för mig, men kan mycket väl passa andra.
På en FF-kamera för dubbla pengen däremot tycker jag dock att man kan ställa kraven betydligt högre, men den är i måga områden sämre än A77. Den har dubbelt så stor sensor och borde kunna ta hand om dubbelt så mycket ljus, men det gör den inte. Jämför och gå in och titta noggrannare. Nästan jämnt skägg med N D5200 som bara har halva sensorytan.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Nikon/(appareil3)/831|0/(brand3)/Sony
Personligen störs jag mycket av att kameran inte svarar på mina kommandon, känner inte kontrollen, men tydligen tycker du inte likadant. Där är det lite olika och kan vara ok för en skamera i den klassen. Med A99 däremot så är det helt oacceptabelt att den t.ex. är svart i sökaren när man tar upp den för att fotografera.
Det som den kamera jag har nu förmedlar i känsla är en helt annan sak. Den känns omedelbar och gör exakt som jag säger. Nån seghet eller tveksamhet finns inte på världskartan. Den levererar i alla lägen och är snabb och rapp. Bara funkar direkt utan massa trixande och det blir fantastiskt varje gång. Fokusen är blixtsnabb och siter rätt och följande AF fungerar på ett mycket bra sätt och bilderna blir rena och fina typ hur man än gör. Kom just tillbaka från karateträning där jag för en gångs skull skolkade från att träna själv och tog med mig kameran istället. Så skönt att kunna ställa in ISO 2500 och bra plåta på med slutartider på 1/1000s och det går snabbt och fint med en omedelbar respons och bilderna är hur fina som helst utan brus osv. Bara funkar som sagt. Blixtsystemet är awesome osv. Finns hur mycket att ställa in som helst och känns helt enkelt som en helt annan klass. Och så kostar den dessutom 8000 mindre än A99.
Det går alldeles utmärkt att hävda sig mot Canon och Nikon. Om man gör bättre grejer och till lägre pris och marknadsör det bra så skulle det gå finfint. Sonys nederlag beror inte på de andras inarbetade varumärken, utan att Sony gör dåliga saker, marknadsför det dåligt och sen försöker ta betydligt mera betalt. Det funkar inte och alla i hela världen vet om det utom Sony som har en skev självbild, men nu kanske det går upp för dem med.
För en del är också priset och framförallt prisvärdheten en viktig faktor.
Jag har t.ex. nyss inhandlat en D600, ett AF-S 50/1,8, ett 85/1,8, ett Tammy 28-75/2,8 och en SB-900 blixt för sammanlagt 21000 kr. Alltså samma pengar för ett helt system som en naken A99 kostar. (Gjorde att jag fick råd med en 120-300/2,8 också). Jag kanske är snål, men för mig har det viss betydelse och på köpet är det betydligt bättre grejer tycker i allafall jag och andrahandsvärdet är säkerligen betydligt bättre det med.
Nä, nu är det färdigtjatat. Alltså den här gången är det det, ledsen för att behöva upprepa, men jag tenderar tydligen att bli missförstådd.
/Mats