Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Långa inlägg :)

Vet inte vad du menar, vad för sorts macro har du tagit där A99 suger.

Har tagit massor av macro med A850/900, A550 och A580 som inte kulle funkat med A99.

Har inte dock inte försökt med A99, men med A77.
Suverän grrej är att gunga in motivet i skärpa och fotografera med liten bländare och trådlös blixt från sidan.

Med A77 blev det totalt felexponerat och helt uselt.
Den andra grejen är att när man trycker av så tas inte bilden då, utan efter ett enormt lagg, så fokus är garanterat ändrat. Under den evighetslånga laggtiden så är dessutom sökaren svart så man kan inte fortsätta att håla i fokus heller.

Tillåt mig tvivla på att det inte är bra med A99 nu heller trots fw-uppdateringar. kanske laggtiden för wireless flash minskat från en sekund till 1/4 sekund, men det är i princip oanvändbart det med.

Du säger att inga problem med blixt finns med din A77. Jag tror dig faktiskt inte, möjligen att du inte märkt av dem som du använder kameran eller så.

/Mats

Så med andra ord är det inte fel på makro utan på wireless flash. Bra att se hur det påverkar övriga funktioner men lite missvisande att säga att A99 inte funkar till makro. Den som inte använder blixt påverkas ju inte. Inte heller den som kör med egen radio eller trådstyrd blixt.

Har tagit massor av macro med A850/900, A550 och A580 som inte kulle funkat med A99.

Har inte dock inte försökt med A99, men med A77.
Suverän grrej är att gunga in motivet i skärpa och fotografera med liten bländare och trådlös blixt från sidan.

Med A77 blev det totalt felexponerat och helt uselt.
Den andra grejen är att när man trycker av så tas inte bilden då, utan efter ett enormt lagg, så fokus är garanterat ändrat. Under den evighetslånga laggtiden så är dessutom sökaren svart så man kan inte fortsätta att håla i fokus heller.

Tillåt mig tvivla på att det inte är bra med A99 nu heller trots fw-uppdateringar. kanske laggtiden för wireless flash minskat från en sekund till 1/4 sekund, men det är i princip oanvändbart det med.

Du säger att inga problem med blixt finns med din A77. Jag tror dig faktiskt inte, möjligen att du inte märkt av dem som du använder kameran eller så.

/Mats

Typ under vilka förhållande skulle ej macro på A99 funka. Är det med trådlösblixt du menar?

Jag tar mest på blommor och kan säga att felprocenten sedan man med en knapptryckning fått upp en förstorad sökarbild har minskat drastiskt. Innan vard et svårt att se exakt var skärpan satt och att rätt så t.ex. pistillerna blev skarpa. Detta tog norm x antal bilder idag sitter nästan alla där jag vill (om det sedan är rätt eller inte är ju tycke och smak)
Även att kunna ställa bländaren rätt för att få bakgrunden som man vill är ju mycket bättre. Innan hade man säkert tre olika bl för att sedan ta den man tyckte var bäst... då var kanske inte skärpan på rätt ställe.

Så med andra ord är det inte fel på makro utan på wireless flash. Bra att se hur det påverkar övriga funktioner men lite missvisande att säga att A99 inte funkar till makro. Den som inte använder blixt påverkas ju inte. Inte heller den som kör med egen radio eller trådstyrd blixt.

Eftersom blixt är användbart vid makro så blir det ju så, men annars har du rätt.

Det finns lagg också med trådstyrd blixt och även när man har den direkt på kameran. Exponeringsmätningen med preflash funkar ju inte heller, utan tillför fördröjning den med, dock inte lika stor, så att de andra fallen drabbas också.

Strunt samma vilken detalj som gör att det inte funkar. Kameran fungerar helt enkelt inte optimalt och på det sätt som jag tycker om att fotografera makro funkar den inte. De flesta bra makrobilder tas med blixt.

/Mats

Hur är det med ev. blixtfördröjning när man har blixten i manuellt läge? Blir det en fördröjning även utan dessa förblixtar?

Bah, A99 suger för macro (också). Det krävs nästan alltid liten bländare och blixt och där är Sonys SLT-kameror helt kass, de funkar ju inte med blix! Ljusstyrka och hög upplösning är andra bra egenskaper där A99 också ligger hopplöst efter. Lagg är förödande osv.

"Ska väl vara fixat i nån ny firmware" säger säkert nån, tror jag inte ett skvatt på. Knappast så att Sony "råkat" göra det fel från början och sen när nån påpekar det så fixar de till det i fw. Det är så att de helt enkelt inte får det att funka med den nya tekniken, annars skulle de gjort det från början, men de mörkar det och låtsas som ingenting och hoppas att ingen upptäcker det. Sen släpper de fixar som sägs laga, men i bästa fall förbättrar marginellt.

Listan kan göras lång. Var iofs länge sedan nu som jag fingrade på en A99, men jag kan ge mig sjutton på att den fortfarande laggar i menyer mm.

Att blixt inte funkar, vare sig med exponeringsmätning eller wireless på Sonys nya kameror är en trist sak. Faktum är att det slutade redan funka som det ska med A580 i LV-läge.

Jag har nu trixat en del med blixt på Nikon (vilket f.ö. faktiskt är farligt nära nirvana-läge) och där funker inte iTTL eller CLS i LiveView annat än om spegeln fälls ner. Gissar att det har med exponeringsmätning med sensorn som inte funkar och att förblixtarna stör.

Sen att lågljusegenskaperna är sjukt handikappade är ytterligare en spik i kistan.
Att AF-funktionen inte är i närheten av konkurrenterna är också tråkigt.

Det värsta av allt är ju att det som var ett av Sonys trumfkort, serietagningshastigheten, är borta.
Vi spekulerade ju här innan släppet om hur snabb den skulle bli.

Flip-pegel är ju inget hinder, utan enbart datamängden. A77 som är ett år äldre klarar 12 fps. Finns absolut ingen anledning att de inte skulle få in det i A99 med, men den sackar ner till 6 fps. Och det har INTE att göra med att datamängden är för stor med 14 bitar eftersom 14 bit enbart är i single-shot. Så fort man ökar till 3 fps så går kameran ner till 12 bit. Ynkligt!

Det är f-n självmål på alla punkter!

Sen finns det myterna med SLT, t.ex att den skulle kunna använda AF även under serietagningen, men det stämmer ju inte. AF måste öppna fullt och skifta bländare och sen blända ner igen när bilden tas, så det blir ändå blackout vid bildtagning. Skulle kunna funka då man kör med full glugg, men så är det inte implemeterat. För att öht hinna med så är inte längre AF på F/2,8, utan sämkt tillF/3,5, vilket också är anledningen till att om man ska ha AF under filmning så är man begränsad till just detta.

Sen vid filmning trodde alla att senorn skulle vara optimerad för det med extra snabba utläsningskretsar osv., men det visar sig att de ändå gör lineskipping och att de ligger efter Canon i filmkvalitet.

102 AF-punkter som bara funkar med några udda objektiv är ju bara trams. Inget som nån efterfrågat och ger ytterst lite, men suger massa ljus och garanterat försämrar bildkvalitén.

Inbyggd bildstabilisering i kameran är fantastsik och en jättestor fördel jämfört med konkurrenterna. Åh, vad jag saknar det. Men Sony gör absolut ingen grej av det och det framhålls ju inte någonstans, annars än som en liten fotnot i specarna. Sen har betydelsen av det minskat för att det inte funkar med filmning där de istället lagt in en elektroisk lösning med sina problem.

Till råga på allt är Sony sena i allt de gör, sjukt sena typ år efter. Den här kameran borde släppts före Canon 5DMkIII och Nikon D800, men kom löjligt långt efter när tåget gått och hamnade istället tillsammans med nästa våg från de andra med bättre grejer till nästan halva priset.

Sonys användare måste nog vara de med mest tålamod av alla, men det finns gränser även där. Nu blir det stor massflykt, garanterat.

Jag läste en intervju med någon Sonychef som sa att de inte skulle pristävla med sämre specade budgetmodeller från konkurenterna och dissade 6D och D600.

Sony har allvarligt fel i sin självbild.

De kunder som tittar i det här segmentet är lite kunnigare och vet vad de vill ha. De går inte att lura och om man dessutom prisar ut sig helt galet får man skylla sig själv.

Sony är körda!
A99 var den chansen de hade. Det fanns förutsättningar för att de skulle kunna göra nåt extraordinärt, men de var ett halvår sena på bollen, gjorde totalt fel saker och har misslyckats i princip allt. Finns inget som helst förtroende kvar och det spelar nu ingen roll vilken "roadmap" de lägger, knappast nån köper grejerna.

Med rätta! Varför skulle någon satsa på ett sådant udda-märke som sviker sina trogna tidigare kunder hela tiden, gör sämre grejer än konkurrenterna, har betydligt mindre utbud av tillbehör,?har allvarliga fel, sämre specar, mycket sämre prestanda och är dessutom kraftigt mycket dyrare?

Det känns bittert när någon eller något man sett upp til och hoppats på sviker en så totalt.

Jag har verkligen gillat Sony och trott på dem stenhårt! Var helt övertygad om att de efter så lång tid skulle göra något som verkligen skakar kameravärlden. Istället producerar de bara bajs!

När man inser det svider det verkligen i hjärtat när man hejat på så mycket. Sony lever idag bara på en minskande klick eftersläntrare som fortfarande drömmer om de fornstora dagarna när det såg hoppfullt ut. Ok, det var inte stort i forntiden, men det fanns ett hopp. Nu finns det knappast, fast några fortsätter envist att hålla fast i det och stanna kvar på det sjunkande skeppet.

Sony är körda. A99 var deras gyllene chans, men de missade den katastrofalt och det finns inte en chans att de kan klara av det även om de skulle lyckas klämma fram en dräparkamera, vilket jag är säker på att de inte kommer att klara.

Jag är helt säker på att det är totaö kris inne på Sony nu och usla chefer och beslutsfattare får gå och eventuellt gör hara kiri.

Sen kommer vi få höra den "oficiella" versionen hur de koncentrerar sina resurser till komponenttillverkning och andra kamerasegment såsom NEX mm.

Inte otroligt att Alpha-systemet säljs till Ricoh och att vi i framtiden får se en sammansmältning av Pentax och Alpha, vilket kommer att ta tid och bli dåligt i början för att sedan försöka komma fram som fågel Fenix med en ny utmanare.

Det är kört. Tyvärr. Finns inget bra kvar alls och de här förtjänsterna som det talas om framför Nikon och Canon är tyvärr bara luft. När man nagelfar det finns inte en enda grej som är en fördel för A99 jämfört med 5D3, 6D, D800 eller D600.

/Mats

Åjo visst finns det fördelar. Det vet du också.

... men i övrigt så är det väl en korrekt beskrivning av det mesta.
Det värsta tycker jag nog är självmålet med blixten och laggningen med EVF:en. Det måste man fixa. I övrigt vet jag inte om man ska göra så stort nummer av många av de andra faktorerna. Canon lyckas ju släpa sig fram med två hela stegs lägre DR än de som använder Sony-sensorer, så jag tror prestanda har marginellt inflytande om skillnaderna inte är dramatiska och de är de inte utom möjligen i just DR och bandningsproblematiken för Canon. Det finns mängder av

Sedan ska vi nog inte räkna ut Sony ännu även om det ser illavarslande ut i en del stycken. Jag har nog svårt att se att detta skulle vara "sista chansen för Sony". De få år de hållit på är ingenting i det stora sammanhanget. Det är faktiskt inte så många år sedan A100 kom som första Sony-kamera. Jag tillhör de som inte tror att Minolta-inflytandet är så speciellt stort längre - om det nu någonsin varit det. Så är det vid alla företagsfusioner. Sony är ett jätteföretag och när de strukturerar om så kan de välja att satsa på sin kameradivision många år än om de vill de och ta de förlusterna som mommer tills de är på banan om de väljer att göra detta. Stora koncerner har helt andra möjligheter till långsijtiga satsningar än mindre företag.

Eftersom blixt är användbart vid makro så blir det ju så, men annars har du rätt.

Det finns lagg också med trådstyrd blixt och även när man har den direkt på kameran. Exponeringsmätningen med preflash funkar ju inte heller, utan tillför fördröjning den med, dock inte lika stor, så att de andra fallen drabbas också.

Strunt samma vilken detalj som gör att det inte funkar. Kameran fungerar helt enkelt inte optimalt och på det sätt som jag tycker om att fotografera makro funkar den inte. De flesta bra makrobilder tas med blixt.

/Mats

Aj aj, använder sällan blixt till macro. Bara att kasera bilder igen.... ;)

Kan någon som har A99 bekräfta att exponerinsmätningen inte funkar med blixt

Blixt på a77 har funkat på vissa men inte andra ex vilket borde bero på ett komponet fel vilket man lyckats fixa med fw uppdatering vad jag kan förstå. Dock ska ringblixt ej ännu funka. Får prova....

Ett viss lagg förekommer per def med TTL........

Det värsta tycker jag nog är självmålet med blixten och laggningen med EVF:en. Det måste man fixa. I övrigt vet jag inte om man ska göra så stort nummer av många av de andra faktorerna. Canon lyckas ju släpa sig fram med två hela stegs lägre DR än de som använder Sony-sensorer, så jag tror prestanda har marginellt inflytande om skillnaderna inte är dramatiska och de är de inte utom möjligen i just DR och bandningsproblematiken för Canon. Det finns mängder av

Sedan ska vi nog inte räkna ut Sony ännu även om det ser illavarslande ut i en del stycken. Jag har nog svårt att se att detta skulle vara "sista chansen för Sony". De få år de hållit på är ingenting i det stora sammanhanget. Det är faktiskt inte så många år sedan A100 kom som första Sony-kamera. Jag tillhör de som inte tror att Minolta-inflytandet är så speciellt stort längre - om det nu någonsin varit det. Så är det vid alla företagsfusioner. Sony är ett jätteföretag och när de strukturerar om så kan de välja att satsa på sin kameradivision många år än om de vill de och ta de förlusterna som mommer tills de är på banan om de väljer att göra detta. Stora koncerner har helt andra möjligheter till långsijtiga satsningar än mindre företag.

Vilka då? Jag känner inte till några andra än dessa.

Att Canon lyckats klara sig trots att de ligger lite efter med sina sensorer har nog med viss tröghet och gamla goda meriter att göra med ett mycket starkt varumärke och många kunder insnärjda i systemet. men visst har de tappat marknadsandeler gentemot Nikon senaste tiden. De kommer säkert igen med stormsteg de med, finns ett uppdämt behov och deras sensorer har hängt med mycket länge, men det blir väl dags för en uppföljare till deras framgångsrika 18-magapixlare så småningom.

Sony har inte den positionen som Canon och kan kosta på sig den lyxen.

Det där "det är faktiskt inte så många år..." gällde förut. Nu är det många år och utvecklingen har gått bakåt istället för framåt. De har därför tappat det förtroende de hade.

Jag tror fiaskot med A99 var dödsstöten fär Sony alpha på lång sikt och inte alls enligt deras plan. Det var nog meningen att A99 skulle blivit mycket bättre och tidigare, men deras teknik funkar inte tyvärr.

De skapade ju ett 500/4 tele och en del Zeiss-objektiv och skulle ju göra om G-serien, släpppa flera FF-kameror osv. jag tror allt det är borta nu och nästa roadmap blir nog nedläggning.

Jag har räknat ut Sony.

Om de sen lyckas och kommer igen och gör något alldeles alldeles extraordinärt kan man ju enkelt hoppa på tåget igen i så fall, men jag skulle aldrig sitta kvar och vänta ut bara för att man hade några gluggar eller så. Kan inte förstå de som gör det riktigt.

/Mats

Det här med DR är en mycket intressant faktor. Sant är ju att de Sonybaserade sensorerna har bättre DR från basiso och lite uppåt. Går vi till andra änden av isoskalan så håller Canon sitt DR mycket längre utan att slacka. Riktigt högt upp så ligger Canon kvar på ett hyfsat DR medan A99 då ligger flera steg under Canon istället.
Och när det gäller att vid basiso lyfta skuggor samt bibehålla högdagrar i riktigt svåra förhållanden borde A99 lyckas bra även i jämförelse med D800/D600. Men si det gör den inte i praktiken. Jag har lyft D800-filer 10 steg och fått hyfsade resultat utan bandning. En A99 slår i taket betydligt tidigare. Finner det konstigt och tror inte det bara beror på spegelfilmen.

Motsvarande sak med Canon: Nej, det är ingen paradgren för Canon. Den bra "kvisten" på Canon hittar man på andra sidan "puckeln" i såväl praktiken som i DXO:s grafer. Högre upp i isoskalan handlar det numera om en ren utskåpning från exv 5DMkIII:s sida mot A99. Här kan Nikon D800/D600 både prestera högt DR som hänger med längre i isoskalan samt lira jämnt med 5DMkIII i stort sett. Vid iso 12800-25600 går 5DMkIII om dock. Fast på det stora hela är det en prestation av D800/D600 och en plump i protokollet för A99.

Detta har jag sett i verkligheten då jag provat. Och DXO:s grafer säger samma sak.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Sony/(appareil2)/795|0/(brand2)/Canon

Måhända du har rätt i dina tankar om Sonys framtid. Jag ställer mig dock frågande och skeptisk. Misstänker att Sony gjort sitt i detta segment i alla fall. Lyckas man implementera FF i NEX-systemet på ett bra sätt samt göra en systemkamera av RX-1 finns det nog bättre förutsättningar. Tror jag!

//Lennart

Här syns en graf som visar att A99 tappar sitt DR gentemot Canon redan vid ganska moderata värden. Högre upp på isoskalan har Canon ett försprång på nästan 2 steg i DR. M a o baksidan av myntet.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    45.7 KB · Visningar: 120
Här är en som sitter på några gluggar o en A77 och har inte några planer på att hoppa av från Sony. Måste väl vara dum i huvudet antagligen! JAG är nöjd med min A77 och objektiven jag har. Tror till skillnad från vissa andra att Sony kommer att fortsätta släppa bra kameror i framtiden. Att A99 skulle vara en totalflopp tycker jag bara är skitsnack ärligt talat. Hade jag haft pengarna skulle jag köpt en direkt men nu finns dom inte så det får avvakta tills vidare. Alla har olika behov och vissa kameror passar en del medans dom inte passar andra. Är lite tröttsamt att läsa all skit som kastas på t.ex A99 av folk som inte ens äger kameran eller ens testat att fota med den på riktigt. Om nu Sony är så kass så kanske det är bättre för de som tycker så att husera i trådarna som behandlar RIKTIGA kameror!

Här är en som sitter på några gluggar o en A77 och har inte några planer på att hoppa av från Sony. Måste väl vara dum i huvudet antagligen! JAG är nöjd med min A77 och objektiven jag har. Tror till skillnad från vissa andra att Sony kommer att fortsätta släppa bra kameror i framtiden. Att A99 skulle vara en totalflopp tycker jag bara är skitsnack ärligt talat. Hade jag haft pengarna skulle jag köpt en direkt men nu finns dom inte så det får avvakta tills vidare. Alla har olika behov och vissa kameror passar en del medans dom inte passar andra. Är lite tröttsamt att läsa all skit som kastas på t.ex A99 av folk som inte ens äger kameran eller ens testat att fota med den på riktigt. Om nu Sony är så kass så kanske det är bättre för de som tycker så att husera i trådarna som behandlar RIKTIGA kameror!

Att A99 är en totalxlopp är knappas skitsnack. Den säljs i ytterst små kvantiteter, nästan obefintligt, jämfört med de andra. Har inga exakta siffror world wide, men jag tror alla marknadsbedömare skulle vara helt ense om att att det är en flopp av monumentala mått. På prisjakt kan man se statistik, där ligger Nikon D600 nu på plats 2 (tidigare 1, vilken kamera som nu tagit ledning vet jag inte) och då ska man komma ihåg att den säljs både som löst hus och i ett kit med objektiv som i te räknas in i den statistiken, vilket Sony A99 inte gör. A99 ligger på plats 54. Av hur många då vet jag inte, 54 eller så förmodligen.

Man kan ju då tycka att om man redan har en kamera av det märket som man är nöjd med så är allt frid och fröjd, meen så är det inte. Att nästan ingen köper Sonys mer avancerade systemkameror gör att handlare i te tar in dem och tillbehören i lager. Finns mindre incitament att priskonkurrera på tillbehören. Tredjepartstillberkare överger systemet för det är ju ingen ide att utveckla saker för en liten marknad osv. Sigma annonserade ju tidigare att de skulle göra deras lite finare objektiv också för Sony när alla trodde att Sony var på g. Nu har de dragit tillbaka det så det kommer inge 120-300/2,8 tt.ex. (f.ö. ett mycket trevligt objektiv kan jag bekräfta från egeb erfarenhet).

Som sagt, A99 är en katastrof försäljningsmässigt och verkligen en totalflopp. Det är inte skitsnack, utan fakta. Anledningen till det är flera, men den största är nog vemt enkelt att det är en både dyrare och sämre kamera än de betydligt mer etablerade märkena har.

Hur det blir i framtiden om de kommer göra bra kameror då vet vi ju inte. Vi kan gissa och tydligen gissar vi lite olika där. Framtiden får utvisa.

/Mats

Du är väl inte alls dum. Dumt vore väl istället att byta ett system man är riktigt nöjd med. I själva verket skriver du ju bara rena rama sanningen: Citat: "Alla har olika behov och vissa kameror passar en del medans dom inte passar andra".

M a o har du hittat rätt för dina behov vad gäller fotografering. Då är ju allt frid och fröjd för din del.

Men som du skriver så har ju andra fotografer annorlunda behov som A99 inte uppfyller för dem.

Ang "skiten" som kastas på A99: Det kan upplevas så, men om varje inlägg med skit ska balanseras med de goda sidor en A99 har så blir det bara upprepningar. De är liksom redan avhandlade i denna och andra trådar.

Däremot kanske det inte alltid känns så relevant om någon som inte ens hållit i en A99 uttalar sig för tvärsäkert. Det får jag ge dig rätt i.

Slutligen en liten samvetsfråga: Har du jämfört/provat A99:s konkurrenter?

Kanske en dum fråga på sitt sätt, men den känns inte helt orelevant. Fast eftersom du är nöjd så kanske det känns onödigt att prova och jämföra.

Så fortsätt och vara nöjd och glad och strunta i om andra inte gillar A99. Jag har själv haft kameror som andra tyckt varit hopplösa, men som jag själv gillat av olika orsaker, men jag har tänkt "so what, det är ju jag som ska använda kameran, inte andra".

Mvh//Lennart

PS. Det fanns/finns orsaker till att jag bytte system efter att noga testat vad Sonys konkurrenter hade att erbjuda. DS

Edit: Noterar att Mats redan tagit upp aspekten med "nöjdheten"

Ibland blir jag väldigt trött på att läsa det du skriver Bengt.
Det där är precis lika mycket trams som när juhedamej skriver "Tack för att du bekräftar det jag skrev" när någon sagt precis tvärtom. Skapar bara irritation i onödan.

Vi har inte alls fått läåsa det som du skriver.

Du frågade mig om vad jag tycker om greppet på D600 och jag svarade att det är bra. Riktigt bra tom och har massa fördelar ed lite högre kropp så att inte lillfingret ramlar över kanten, inte är så kantig i vänster nederdel, utan ligger fantastiskt skönt i handflatan, att att knappar är bra placerade så att fingrarna hamnar naturligt på dem, att materialet är precis lagom strävt och trevligt mm.

MEN att de här egenskaperna inte är avgörande. Det är inget fel på greppet i Canons, Sonys eller Nikons modeller, bara marginella skillnader som mycket har med vanesak att göra. Ingen av dem är dålig på något vis, så den egenskapen väger väldigt lätt i jämförelse med andra egenskaper där det istället verkligen skiljer.

T.ex. DR och brus, vilket alltid är mycket bra och viktigt, där det hänt ganska mycket den senaste tiden, utom hos Sony där A99 bara ligger knappt över hur den 5 år gamla A900 presterade och visar DxO-siffror på drygt hällften av det som Nikon får ut med samma sensorgrund. Har inget med at tgöra att fotografera i kolkällare, utan att kunna använda kameran effektivt även inomhus eller vid snabba förlopp osv och inte bara för stilla motiv utomhus i dagsljus.

Men den egenskapen är knappast allenarådande heller, utan det handlar betydligt mer om annat som att kameran faktiskt funkar att ta bilden när man vill, inte ibland en halv sekund senare, att exponeringen blir rätt när man fotograferar med blixt, att trådlös blixtstyrning fungerar, att AF funkar och går att ställa in på ett bra sätt, att det finns bra utbud av tillbehör till rimliga priser osv.

Vi är nog många som hoppats på Sony och varit övertygade om att de skulle kunna göra stordåd. Jag inte minst.

A77 blev löjligt mycket försenad som en ersättare till A700. Det var ett mycket djärvt steg som sony tog med att införa sin nya teknik. En gambling som visat sig gå åt h-e.

A77 blev trots allt en bra kamera, när den väl kom. Den har en massa bra saker som var lovande för framtiden. Tyvärr finns en del allvarliga brister med den, men som alla trodde att de skulle fixas till.

Sony hade inte behövt göra så mycket mer för att lyckas.
Lite bättre EVF. Få ordning på exponeringsmätningen, särskilt med blixt. Laga problemet med wireless flash. Dra nytta av möjligheten till snabb seriebildstagning. lite kraftigare CPU och större buffert. Förbättra SLT lite så att den stjäl mindre ljus. Utnytta att tekniken med enklare mekanik blir billigare att tillverka och låta det slå igenom på konsummentpriset. osv.

Istället släpper de skit rent ut sagt. Allt är sämre på A99 och dessutom kom den ett år för sent och kostar avsevärt mer än konkurrenternas alternativ.

Förutsättningarna har allltså ändrats. läget är inte som för ett år sedan, utan Sony har ju gjort totalfiasko. Att då leva kvar i det gamla och fortsätta heja på och kalla dem för innovativa är bara dumt. Visst är det tråkigt och kan kännas lite skämmigt att man varit så positiv till det en gång när de sedan sviker så totalt. Det svider, men då får man väl ändra sig och gå vidare istället, anars blir man bara bitter och sitter där i slutet med Svarte petter på hand.

A900 med Zeiss-objektiv och F58-blixt osv. var ju urläckert 2010.
Men det var då. Idag är det inte samma sak alls på långa vägar och att fortsätta med argumentation idag gör att man nog behöver en reality check.

Jag tror Sony är körda. Totalkörda på den här marknaden, de missade sin gyllene chans och har fuckat up rejält. Om du vill gå på som om ingenting har hänt så varsågod, men vrid inte runt orden så att du refererar totalt fel om det som sagts.

/Mats

Jo du skrev både att greppet var bra och samtidigt att det inte var viktigt för dig, till och med använde du tuffa krumelurer istället för otäcka svärord. jag bara spetsade till det en aning, precis som du gjort ganska så ofta under åren på dessa trådar, det begriper du väl att jag inte tror att du vill ha en kamera utan grepp.

Men jag ber om ursäkt, lovar att vara försiktigare framöver.

//Bengt.

Tycker det är intressant att jämföra vad man själv kommit fram till efter att ha provat.Jag har ju en NEX-7 och innan jag sålde min min Canon 7D jämförde jag dem praktiskt vad gällde lågljusegenskaper, DR, tonalitet etc. Båda kamerorna är APS-C och pixelstinna.

Fann att NEX-7 ligger mycket bra till i IQ jämfört med en 7D (som dock har flera andra otroligt starkare sidor vad gäller exempelvis AF, bps, customfunktioner etc).

Tycker faktiskt att DXO hamnat ganska nära vad jag själv upplevde. Notera dock att jag hade riktigt bra glas på NEX-7 när jag testade och L-optik på 7D.

Gillar min NEX-7 skarpt. Dock inte som actionkamera.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand)/Sony/(appareil2)/619|0/(brand2)/Canon

Man kan tycka att A77 som har samma sensor som NEX-7 skulle ligga bättre till, men det gör den inte. Här spelar antagligen spegelfilmen en viss roll.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca.../(brand)/Sony/(appareil2)/736|0/(brand2)/Sony

//Lennart

Att A99 är en totalxlopp är knappas skitsnack. Den säljs i ytterst små kvantiteter, nästan obefintligt, jämfört med de andra. Har inga exakta siffror world wide, men jag tror alla marknadsbedömare skulle vara helt ense om att att det är en flopp av monumentala mått. På prisjakt kan man se statistik, där ligger Nikon D600 nu på plats 2 (tidigare 1, vilken kamera som nu tagit ledning vet jag inte) och då ska man komma ihåg att den säljs både som löst hus och i ett kit med objektiv som i te räknas in i den statistiken, vilket Sony A99 inte gör. A99 ligger på plats 54. Av hur många då vet jag inte, 54 eller så förmodligen.

Man kan ju då tycka att om man redan har en kamera av det märket som man är nöjd med så är allt frid och fröjd, meen så är det inte. Att nästan ingen köper Sonys mer avancerade systemkameror gör att handlare i te tar in dem och tillbehören i lager. Finns mindre incitament att priskonkurrera på tillbehören. Tredjepartstillberkare överger systemet för det är ju ingen ide att utveckla saker för en liten marknad osv. Sigma annonserade ju tidigare att de skulle göra deras lite finare objektiv också för Sony när alla trodde att Sony var på g. Nu har de dragit tillbaka det så det kommer inge 120-300/2,8 tt.ex. (f.ö. ett mycket trevligt objektiv kan jag bekräfta från egeb erfarenhet).

Som sagt, A99 är en katastrof försäljningsmässigt och verkligen en totalflopp. Det är inte skitsnack, utan fakta. Anledningen till det är flera, men den största är nog vemt enkelt att det är en både dyrare och sämre kamera än de betydligt mer etablerade märkena har.

Hur det blir i framtiden om de kommer göra bra kameror då vet vi ju inte. Vi kan gissa och tydligen gissar vi lite olika där. Framtiden får utvisa.

/Mats

Jag menar inte en flopp försäljningsmässigt utan vad kameran är kapabel att prestera. Jag har inte sett någonstans att bilderna blir så kass jämfört med andra att den ska kallas flopp av den anledningen. Att Sony säljer mindre än de stora märkena beror mer på andra orsaker. Om man ska prata flopp så kan man ju diskutera t.ex. D600 som måste lämnas in på oljebyte emellanåt. Om Sony släppt en sådan kamera hade det blivit ett ruskigt ramaskri. Nu när det är Nikon slätas det mest över. Tycker fortfarande att det är skitsnack att kalla A99 en flopp. Kanske om man kommer ihåg om dina förväntningar som du skrev om speciellt om A77 men även om A99, då kan man kanske kalla det flopp. Men för de flesta andra som hade rimliga förväntningar är det nog inte så!

Du är väl inte alls dum. Dumt vore väl istället att byta ett system man är riktigt nöjd med. I själva verket skriver du ju bara rena rama sanningen: Citat: "Alla har olika behov och vissa kameror passar en del medans dom inte passar andra".

M a o har du hittat rätt för dina behov vad gäller fotografering. Då är ju allt frid och fröjd för din del.

Men som du skriver så har ju andra fotografer annorlunda behov som A99 inte uppfyller för dem.

Ang "skiten" som kastas på A99: Det kan upplevas så, men om varje inlägg med skit ska balanseras med de goda sidor en A99 har så blir det bara upprepningar. De är liksom redan avhandlade i denna och andra trådar.

Däremot kanske det inte alltid känns så relevant om någon som inte ens hållit i en A99 uttalar sig för tvärsäkert. Det får jag ge dig rätt i.

Kanske en dum fråga på sitt sätt, men den känns inte helt orelevant. Fast eftersom du är nöjd så kanske det känns onödigt att prova och jämföra.

Så fortsätt och vara nöjd och glad och strunta i om andra inte gillar A99. Jag har själv haft kameror som andra tyckt varit hopplösa, men som jag själv gillat av olika orsaker, men jag har tänkt "so what, det är ju jag som ska använda kameran, inte andra".

Mvh//Lennart

PS. Det fanns/finns orsaker till att jag bytte system efter att noga testat vad Sonys konkurrenter hade att erbjuda. DS

Edit: Noterar att Mats redan tagit upp aspekten med "nöjdheten"

Lite märkligt är det om man kollar DX0 och A77. 7D. och D7000 visserligen APS-C. här ligger i alla fall A77 mycket närmare D7000, än vad som händer A99 kontra D600. Vid Iso 3200 får jag DR för A77 8,39 ev Nikon 8,86ev och 7D 8,88ev. vid Iso 800 får 7D 10,72 och A77 10,31ev skillnad på 0,4. skillnader runt 0,5 kanske har stor betydelse det vet inte jag,. Vid Iso 6400 ligger dom som en klump tillsammans alla tre.

//Bengt.

Jag menar inte en flopp försäljningsmässigt utan vad kameran är kapabel att prestera. Jag har inte sett någonstans att bilderna blir så kass jämfört med andra att den ska kallas flopp av den anledningen. Att Sony säljer mindre än de stora märkena beror mer på andra orsaker. Om man ska prata flopp så kan man ju diskutera t.ex. D600 som måste lämnas in på oljebyte emellanåt. Om Sony släppt en sådan kamera hade det blivit ett ruskigt ramaskri. Nu när det är Nikon slätas det mest över. Tycker fortfarande att det är skitsnack att kalla A99 en flopp. Kanske om man kommer ihåg om dina förväntningar som du skrev om speciellt om A77 men även om A99, då kan man kanske kalla det flopp. Men för de flesta andra som hade rimliga förväntningar är det nog inte så!

D600 blev ganska illa nagelfaren i D600-tråden när problemet med olja på sensorn och spegelskav upptäcktes. Efter vad som framkommit berodde oljan på ett komponentfel i slutaren. De som lämnat har fått det reparerat via garanti. Senare exemplar har uppenbarligen inte dessa problem.

Likaså fick D800, med lika stor rätta, kritik i D800-tråden sitt "left focuspoint error". Samma visa där.

Jag tror inte att några som helst fel negligeras bara för att kameran har en viss logga. Dessutom blir nog ramaskriet ännu mer hörbart om det handlar om kameror som sålts i större mängder. Och D600 har sålt betydligt bättre än A99.

//Lennart

Att det är ett fiasko är ju mätbara fakta och jag har nyss vhandlat det, me ett tillägg till den andra saken att man inte får ha åsikter på A99 om man inte äger en är på sin plats.

Anledningen till att jag inte äger en är att jag har den åsikten efter att ha övervägt det noga. Jag tillhörde nog annars den naturliga målgruppen för den här modellen faktiskt.

Att införa att de som inte tycker att det är en bra kamera inte ska skriva här ogillar jag. Känns mera som gamla öststatsfasorer. Nu har visserligen jag skrivit några inlägg på raken där jag fört fram min åsikt o h är klar med det, men annars har jag väl definiti t inte skrivit så mycket, vare sig negativt eller positivt. Har knappt postat nånting de senaste månaderna.

Jag sålde av precis allt Sony, utom en Nex-5N som jag är mycket nöjd med. Den ersätter dock för mig i te en "riktig" kamera i alla lägen. Har nu istället skaffat mig en Nikon D600, vilket förmodligen framgått. Jag har bara haft den en kort tid, men är så långt väldigt nöjd. Kommer säkert hitta detaljer som jag inte tycker är helt bra med den, men på det stora hela känns det som ett perfekt val för mig. Blixtsystemet är alldeles otroligt fantastisnt t.ex.

/Mats

Självklart ska du ha åsikter, Mats. Dessutom har du använt och ägt en A77 och skillnaden mellan den och A99 vad gäller användande och egenskaper är inte stor. Enl mig t o m till A77:s fördel i vissa avseenden. Dessutom har jag för mig att du faktiskt känt på en A99 också. Eller har jag fel?

//Lennart

"
Nej jag har inte testat. Är helt övertygad att dessa är riktigt bra kameror, förmodligen bättre än A99 på det mesta. MEN om man som jag är nöjd med resultatet från Sony finns det ingen anledning att göra det. För mig är den så hatade EVF kanon! Gillar den skarpt trots all kritik den får av många. Fokuspeakingen vid macro (som ju tydligen är omöjligt med Sony enl. vissa) är för mig oumbärlig. Dessutom är ett systembyte dyrt, speciellt om man ska satsa på FF.. Så nej, kommer inte att byta till något annat bara för att andra människor säger att mitt märke är skit. Jag behöver inte heller byta kamera stup i kvarten utan så länge jag klarar mig med det jag har än så länge. Bilderna blir inte sämre för att det kommer en ny modell. Speviellt inte om man tittat över systemgränserna, då skulle man inte hinna fota utan koncentrera sig på att skaffa nya prylar hela tiden. Men det är ju bara jag det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar