Bah, A99 suger för macro (också). Det krävs nästan alltid liten bländare och blixt och där är Sonys SLT-kameror helt kass, de funkar ju inte med blix! Ljusstyrka och hög upplösning är andra bra egenskaper där A99 också ligger hopplöst efter. Lagg är förödande osv.
"Ska väl vara fixat i nån ny firmware" säger säkert nån, tror jag inte ett skvatt på. Knappast så att Sony "råkat" göra det fel från början och sen när nån påpekar det så fixar de till det i fw. Det är så att de helt enkelt inte får det att funka med den nya tekniken, annars skulle de gjort det från början, men de mörkar det och låtsas som ingenting och hoppas att ingen upptäcker det. Sen släpper de fixar som sägs laga, men i bästa fall förbättrar marginellt.
Listan kan göras lång. Var iofs länge sedan nu som jag fingrade på en A99, men jag kan ge mig sjutton på att den fortfarande laggar i menyer mm.
Att blixt inte funkar, vare sig med exponeringsmätning eller wireless på Sonys nya kameror är en trist sak. Faktum är att det slutade redan funka som det ska med A580 i LV-läge.
Jag har nu trixat en del med blixt på Nikon (vilket f.ö. faktiskt är farligt nära nirvana-läge) och där funker inte iTTL eller CLS i LiveView annat än om spegeln fälls ner. Gissar att det har med exponeringsmätning med sensorn som inte funkar och att förblixtarna stör.
Sen att lågljusegenskaperna är sjukt handikappade är ytterligare en spik i kistan.
Att AF-funktionen inte är i närheten av konkurrenterna är också tråkigt.
Det värsta av allt är ju att det som var ett av Sonys trumfkort, serietagningshastigheten, är borta.
Vi spekulerade ju här innan släppet om hur snabb den skulle bli.
Flip-pegel är ju inget hinder, utan enbart datamängden. A77 som är ett år äldre klarar 12 fps. Finns absolut ingen anledning att de inte skulle få in det i A99 med, men den sackar ner till 6 fps. Och det har INTE att göra med att datamängden är för stor med 14 bitar eftersom 14 bit enbart är i single-shot. Så fort man ökar till 3 fps så går kameran ner till 12 bit. Ynkligt!
Det är f-n självmål på alla punkter!
Sen finns det myterna med SLT, t.ex att den skulle kunna använda AF även under serietagningen, men det stämmer ju inte. AF måste öppna fullt och skifta bländare och sen blända ner igen när bilden tas, så det blir ändå blackout vid bildtagning. Skulle kunna funka då man kör med full glugg, men så är det inte implemeterat. För att öht hinna med så är inte längre AF på F/2,8, utan sämkt tillF/3,5, vilket också är anledningen till att om man ska ha AF under filmning så är man begränsad till just detta.
Sen vid filmning trodde alla att senorn skulle vara optimerad för det med extra snabba utläsningskretsar osv., men det visar sig att de ändå gör lineskipping och att de ligger efter Canon i filmkvalitet.
102 AF-punkter som bara funkar med några udda objektiv är ju bara trams. Inget som nån efterfrågat och ger ytterst lite, men suger massa ljus och garanterat försämrar bildkvalitén.
Inbyggd bildstabilisering i kameran är fantastsik och en jättestor fördel jämfört med konkurrenterna. Åh, vad jag saknar det. Men Sony gör absolut ingen grej av det och det framhålls ju inte någonstans, annars än som en liten fotnot i specarna. Sen har betydelsen av det minskat för att det inte funkar med filmning där de istället lagt in en elektroisk lösning med sina problem.
Till råga på allt är Sony sena i allt de gör, sjukt sena typ år efter. Den här kameran borde släppts före Canon 5DMkIII och Nikon D800, men kom löjligt långt efter när tåget gått och hamnade istället tillsammans med nästa våg från de andra med bättre grejer till nästan halva priset.
Sonys användare måste nog vara de med mest tålamod av alla, men det finns gränser även där. Nu blir det stor massflykt, garanterat.
Jag läste en intervju med någon Sonychef som sa att de inte skulle pristävla med sämre specade budgetmodeller från konkurenterna och dissade 6D och D600.
Sony har allvarligt fel i sin självbild.
De kunder som tittar i det här segmentet är lite kunnigare och vet vad de vill ha. De går inte att lura och om man dessutom prisar ut sig helt galet får man skylla sig själv.
Sony är körda!
A99 var den chansen de hade. Det fanns förutsättningar för att de skulle kunna göra nåt extraordinärt, men de var ett halvår sena på bollen, gjorde totalt fel saker och har misslyckats i princip allt. Finns inget som helst förtroende kvar och det spelar nu ingen roll vilken "roadmap" de lägger, knappast nån köper grejerna.
Med rätta! Varför skulle någon satsa på ett sådant udda-märke som sviker sina trogna tidigare kunder hela tiden, gör sämre grejer än konkurrenterna, har betydligt mindre utbud av tillbehör,?har allvarliga fel, sämre specar, mycket sämre prestanda och är dessutom kraftigt mycket dyrare?
Det känns bittert när någon eller något man sett upp til och hoppats på sviker en så totalt.
Jag har verkligen gillat Sony och trott på dem stenhårt! Var helt övertygad om att de efter så lång tid skulle göra något som verkligen skakar kameravärlden. Istället producerar de bara bajs!
När man inser det svider det verkligen i hjärtat när man hejat på så mycket. Sony lever idag bara på en minskande klick eftersläntrare som fortfarande drömmer om de fornstora dagarna när det såg hoppfullt ut. Ok, det var inte stort i forntiden, men det fanns ett hopp. Nu finns det knappast, fast några fortsätter envist att hålla fast i det och stanna kvar på det sjunkande skeppet.
Sony är körda. A99 var deras gyllene chans, men de missade den katastrofalt och det finns inte en chans att de kan klara av det även om de skulle lyckas klämma fram en dräparkamera, vilket jag är säker på att de inte kommer att klara.
Jag är helt säker på att det är totaö kris inne på Sony nu och usla chefer och beslutsfattare får gå och eventuellt gör hara kiri.
Sen kommer vi få höra den "oficiella" versionen hur de koncentrerar sina resurser till komponenttillverkning och andra kamerasegment såsom NEX mm.
Inte otroligt att Alpha-systemet säljs till Ricoh och att vi i framtiden får se en sammansmältning av Pentax och Alpha, vilket kommer att ta tid och bli dåligt i början för att sedan försöka komma fram som fågel Fenix med en ny utmanare.
Det är kört. Tyvärr. Finns inget bra kvar alls och de här förtjänsterna som det talas om framför Nikon och Canon är tyvärr bara luft. När man nagelfar det finns inte en enda grej som är en fördel för A99 jämfört med 5D3, 6D, D800 eller D600.
/Mats