Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
AF kan nog vara bra, Nikon verkar ju främst begränsat den kameran genom en serietagningshastighet som gör den ointressant för sportplåtare samt sämre videospecar än en billig NEX-5N.

Precis som Lennart beskriver 5Dmk3 tycker jag a99 ger intrycket av en ganska mångsidig ,5samt proffsvideofunktioner.

5,5 fps är inte så kass.Ingen direkt avgörande skillnad mot Canon 5Dmk3 eller A99 6 fps (och dessutom skulle det nog vara bra med kontroll av de där siffrorna, Canon har ju åtm. tidigare sysslat med väldigt kreativa avrundningar, kanske ligger på 5,55 eller så).

Hurså att Nikon D600 skulle ha sämre videospecar än NEX-5N?

Sony gör ju 1080P i 50/60 Hz, medan Nikon bara gör 30/25/24.
Annars så läser väl D600 förmodligen ut datat bättre precis som A99 gör, men Nikonen croppar inte bilden pga elektronisk stabilisering. Tror det är samma bitrate.

D600 kan skicka okomprimerad clean HDMI-ut för inspelning på separat box.
Det kan A99 med, men knappast NEX-5N. Sony använder ju också AVCHD som ger bra kvalitet, men är fruktansvärt processorkrävande att arbeta med. Ska man redigera det i realtid med Premiere så behöver man kraftiga Nvidia-kort (accceleratorn i Premiere stödjer bara Cuda).

Jag har inte hunnit nagelfara precis vilka möjligheter so Nikon har, men för min del så verkar det troligt med systembyte till Nikon faktiskt, även om en viktig parameter är just filmningsmöjligheterna. Därför är jag intresserad av detta och varifrån har du fått det att D600 skulle vara dåligt specad för video?

/Mats

Det finns ju andra kameror som har batterier som kommunicerar med kameran. Men som du påpekar är det inte så relevant med sådan teknik.

Om man drar högre strömstyrka ur ett batteri så tar det slut snabbare. En SLT-kamera borde dra mer ström rent allmänt än en ESR, så man måste hushålla med resurserna. Det är därför jag undrar om Sonys försprång består i bättre batteriteknik, dvs energitätare celler. Det är ju ingen vits att ha jättehög bildfrekvens om det är på bekostnad av att man inte kan ta så värst många bilder innan man måste byta batteri.

Ok, jag trodde du menade att det skulle sätta en begränsning att öka hastigheten för att batterierna inte skulle klara av att leverera tillräckligt med kräm.

Annars håller jag inte med dig. Klart det skulle vara önskvärt med att öka serietagningshastigheten även om det förkortar batteritiden. Det vore en ganska dålig anledning att därför minska hastigheten. Det är ju knappast så att man rasslar på max hela tiden i alla fall och om man hade det behovet får man väl sätta i dubbla batterier i greppet eller ha några extra med sig.

/Mats

5,5 fps är inte så kass.Ingen direkt avgörande skillnad mot Canon 5Dmk3 eller A99 6 fps (och dessutom skulle det nog vara bra med kontroll av de där siffrorna, Canon har ju åtm. tidigare sysslat med väldigt kreativa avrundningar, kanske ligger på 5,55 eller så).

Hurså att Nikon D600 skulle ha sämre videospecar än NEX-5N?

Sony gör ju 1080P i 50/60 Hz, medan Nikon bara gör 30/25/24.
Annars så läser väl D600 förmodligen ut datat bättre precis som A99 gör, men Nikonen croppar inte bilden pga elektronisk stabilisering. Tror det är samma bitrate.
5,5fps är rätt kasst jämfört med 10fps i a99ans crop mode som har nästan samma upplösning som Nikons förra generation proffssportkameror (D3/D3S).

50p vs 25p betyder mycket, nästan all kreativ video utnyttjar den möjlighet till slow motion som 50p ger.

D600 intresserar mig inte alls, a99 lockar lite... Problemet är ju dock att jag redan sitter på en NEX-7 som komplement till a900 och därför har både bra video och 10fps fast i en annan kamera. Skulle jag tvingas till bara 1 kamera är det ju dock uppenbart att a99 är mer mångsidig än både D600 och D800.

5,5fps är rätt kasst jämfört med 10fps i a99ans crop mode som har nästan samma upplösning som Nikons förra generation proffssportkameror (D3/D3S).

Sant.
Dock inte särskilt viktigt för mig personligen, men för dem som det är viktigt för så är det såklart en avgörande fördel.

50p vs 25p betyder mycket, nästan all kreativ video utnyttjar den möjlighet till slow motion som 50p ger.

Också sant och det är en grej som är bättre med Sony. Finns ju i alla deras kameror, så jag förstår inte varför andra inte har det egentligen.

Men, den enda grejen gör ju knappast Nikon D600 dåligt specad för video och sammantaget är den väl betydligt mer kompetent på det området än NEX-5D.
http://vimeo.com/49443048

Ska inte sabba det här med massa Nikon-snack.
A99 är en suverän kamera, helt klart.

Bättre på en del punkter än konkurrenter, men huvudutmanaren om kunderna lär definitivt bli Nikon D600 och om priset ligger kvar på 6000 kr mer så lär det inte bli särskilt många A99or sålda skulle jag tro.

(Canon behöver inte bry sig om att göra nån 6D. De kan ligga kvar med en prislapp en bit över 30 000 kr för 5Dmk3 och folk lär ju fortsätta köpa den ändå, trots att den är sämre på de flesta punkter jämfört med både Sony A99 och Nikon D600. Nu ryktas det om att den ska ha en ny 20 megapixel-sensor... Ska de alltså ha 18 mpx, 20 mpx och en 21 mpx FF-sensor???

Kommer inte att funka i längden, men med deras idiotiskt lojala kunder så sitter de säkert länge innan de behöver göra nåt nytt och fräscht. Tror tom. att en massa folk kommer att köpa EOS-M, så ibland har försäljning ingenting alls att göra med att grejer är bra eller prisvärda...)

/Mats

D600 intresserar mig inte alls, a99 lockar lite... Problemet är ju dock att jag redan sitter på en NEX-7 som komplement till a900 och därför har både bra video och 10fps fast i en annan kamera. Skulle jag tvingas till bara 1 kamera är det ju dock uppenbart att a99 är mer mångsidig än både D600 och D800.

10 fps - i en bildkvalitet som ligger en bit under en instegskamera?
(NEX-5N och senare är bättre i APS än vad 99 är i croppat läge)
Knappast en relevant jämförelse.

Vill du jämföra med D3s då får du isf lägga till att A99 ger mycket sämre bild på ISO6400 än vad D3s under samma förutsättningar och samma slutartider ger på ISO12800. Och då är jämförelsen inte så intressant längre.

50p-läget däremot är högintressant. Jag kan tänka mig att många budget-filmare tar en 99 (eller kanske köper en 99 "också"...) enbart för detta. Bildkvaliten i 1080p verkar mycket, mycket bra.

Vill du jämföra med D3s då får du isf lägga till att A99 ger mycket sämre bild på ISO6400 än vad D3s under samma förutsättningar och samma slutartider ger på ISO12800. Och då är jämförelsen inte så intressant längre.

Menar du alltså nu A99 i tele crop-läge eller vad det kallas?
Alltså att en beskuren A99-bild är avsevärt sämre än en fullstor bild från D3S med samma utsnitt, det förstår jag för att då blir man ju av med halva ljusmängden.

Men annars tror jag inte A99 (eller Nikon D600) ligger speciellt mycket efter om de als gör det.
Min gissning är i alla fall att den här nya sensorn är ruskigt bra.

Dock har jag inte provat den själv eller har sett några mätresultat eller så, men det kanske du har?

Kan du utveckla lite grann?

/Mats

I crop-läget, ja. Jag har en del testbilder, råa.

Det stämmer nog som Sony säger att det är den bästa sensor "de" - nu pratar vi om Sony imaging, inte om Sony PE - någonsin klämt in i en "stor" kamera, och att förbättrings-siffrorna de nämner (bättre vinkelkänslighet, dubblad total känslighet) nog är i närheten av sanningen.

Det man då ska tänka på är att det de jämför med är en sensor som är drygt 4 år gammal, som redan när den släpptes låg en hel generation efter i känslighet. Den är ca 2.5 ggr sämre än t.ex en 5N. Utöver detta ska man räkna bort ca en halv Ev i spegeln från utvecklingen. Trots att A77 är en förbättrad sensor ger den lite drygt 32% effektivitet i stället för som den nakna sensorn, ca 48%. Detta är ett ganska exakt halvsteg i förluster. För att kompensera detta måste du använda ett halvsteg längre slutartider, ELLER höja ISO med 2/3 steg. För att ta samma bild under samma förutsättningar.

Så att köra en A99 i crop-läge är något man gör TILLFÄLLIGTVIS, inte som ett läge man använder som del i det normala arbetsflödet. Om man verkligen behöver 10fps (osannolikt för de flesta...) rekommenderar jag verkligen inte en A99. Köp en begagnad 1D4 eller en beg D3s.

Annars - visst får du 10MP, men det får du i en telefonkamera eller en snabb kompakt också. Det är aldrig upplösningen som är det viktiga, det är informationskvaliten.

Så att köra en A99 i crop-läge är något man gör TILLFÄLLIGTVIS, inte som ett läge man använder som del i det normala arbetsflödet. Om man verkligen behöver 10fps (osannolikt för de flesta...) rekommenderar jag verkligen inte en A99. Köp en begagnad 1D4 eller en beg D3s.
Visst, det ersätter inte en dedikerad sportkamera för någon som plåtar sånt hela tide, men funkar bättre än instegskameror eller slöa högkvalitetskameror som D600/D800/D3X/A900 för folk som då och då hamnar i sportsammanhang... jag vet, de få gånger jag plåtar sport är det NEX-7 som åker med, inte min 5fps FF-kamera.

Jag hade planerat att hoppa över A77, men nu blev det inte så. Jag har påpekat en del saker som jag inte gillat med A77, men fått rådet att skaffa en istället så jag vet vad jag pratar om.

Har gjort det nu och jag är inte riktigt nöjd.
Peter och Lennart har ju hissat A77 till skyarna för att den är så modern och rolig att fotografera med och strax därefter har de sålt den och köpt Canon resp Nikon istället.

/Mats

Lite info så att folk inte får för sig att jag skriver goja och tycker att en kamera är bra bara för att jäklas och sedan sälja den.

A77 hade funnits kvar i min ägo OM Sonys roadmap vad gällde deras FF-satsning inte ömsom lovat lätt terräng med strålande utsikt vid målet och romatiska solnedgångar och ömsom lett vandraren ner i ett träsk av bludder. Jag trivdes så bra med A77 att jag sålde min A900 när jag verkligen trodde på att de skulle fixa till en 36 Mp FF med fällbar display, LV och fokuspeaking.

Rykten spreds och ändrades stup i kvarten. När jag i april blev erbjuden en av de första D800 slog jag till eftersom jag fått nog av bluddret som inte såg ut att hamna någonstans. Tanken var då att skaffa bara ett par fasta gluggar till D800 som substitut för en mellanformatare och behålla A77 med några primes för "vanlig" fotografering.

Men ganska snabbt fann jag att jag inte hade råd att "mata" D800:an med riktigt bra objektiv samtidigt som det låg några Zeiss FF-gluggar med A-fattning. Kitgluggen till A77 var väldigt bra så jag sålde FF-gluggarna för att skaffa bästa möjliga objektiv budgeten tillät till D800. Hade tänkt att i alla fall behålla A77 plus kitobjektivet och en 85:a. Sedan hörde en viss person av sig och ville köpa A77 samtidigt som jag hittat ett utsökt exemplar av Nikkor 14-24/2.8 AF-S G ED som förvisso var billigt prissatt men som jag inte skulle haft råd med om inte A77:an såldes.

Det var därför jag sålde och av och till saknar jag fortfarande A77:s "trevlighet", men nu håller jag fast vid mitt system och är mycket nöjd med det beslutet. D800 passar mig ypperligt.

En lång förklaring, men alla bör veta varför jag sålde en kamera jag trivdes bra med och som jag skrivit väl om.

//Lennart

Varför bör vi veta det? Du får väl köpa/byta till vilket märke du vill, utan att informera andra om varför du gör så, eller?

Det kändes viktigt för mig. Läste du inte citatet som jag svarade på?. "och Lennart har ju hissat A77 till skyarna för att den är så modern och rolig att fotografera med och strax därefter har de sålt den och köpt Canon resp Nikon istället."

Själv hade jag gärna velat veta bakgrunden. Jag vet åtminstone 2 st som köpt kameran bl a på grund av det jag skrivit om den.

Men visst får jag köpa/byta som jag vill. Och skriva klarlägganden om jag vill.

//Lennart

Varför bör vi veta det? Du får väl köpa/byta till vilket märke du vill, utan att informera andra om varför du gör så, eller?

Jag tyckte det var intressant. Det är många som byter system och kameror hit och dit och andra medlemmar kanske vill veta varför av ren nyfikenhet. Lennart är en av fotosidans klokaste och för mig och säkert för många andra var det ett mycket givande inlägg han la ner tid på att göra.

Lite info så att folk inte får för sig att jag skriver goja och tycker att en kamera är bra bara för att jäklas och sedan sälja den.

Det är nog ingen som misstror varken dig eller Peter och att ni skulle hissa den för att göra den mer attraktiv.

Klart man köper det som man tror är bra och gillar och jag har satsat på Sony och var nära att hoppa av för länge sedan, men höll ut och väntade ut A99. Jäklar vad jag sett fram emot den kameran!

Nu blev den inte vad jag hoppades på riktigt, men absolut superbra ändå, men de har goofat till det med blixtsystemet verkar det som, de har klantat till AF med nån ny superhäftig grej som visar sig bara funka med ett litet fåtal objektiv och de har lagt sig på en totalt fel prisnivå. Inte bara kameran, utan även tillbehören. Batterigrepp och blixt osv som kostar nästan dubbelt mot Nikons osv. 8000 kr för en XLR-adapter med nivåkontroller. Ingen inbyggd blixt och ingen annan liten typ F20 att sätta på heller. osv.

Jag har ingen lust att betala 6000 kr mer för A99 än Nikon D600 som jag tycker är en bättre kamera för mig helt enkelt, så jag går samma väg.

Jag hade ju ändå behövt göra ett systembyte, även om det var samma märke. Tycker inte riktigt att skruvdrivna objektiv matchar de nya Sonykamerorna lika bra. Blixtarna passar inte rakt av på de nya och resten av objektiven jag har är för APS-C, så det är inte mycket av min utrustning som går att använda på en Sony FF ändå och det blir inte ett dugg besvärligt ur den aspekten att byta märke.

Inte så självklart och lätt. Finns en del riktigt starka kort hos Sony med bildstabilisering, vinklingsbar display, hantering med 123-lägena och super quick nav, fungerande liveview med AF, peaking, vinklingsbar skärm och lite annat. Trots det ser jag en del andra fördelar med Nikon som överväger åtminstone i relation till priset plus att jag är lite less på Sony och vill prova nåt nytt. Kommer garanterat att hitta grejer jag inte är nöjd med riktigt hos Nikon heller.

Sen kan ju saker ändras och man kan alltid byta tillbaka. Eller köpa en Pentax eller Panasonic eller Leica eller nästan vadsomhelst egentligen.

Nån som vill köpa en A77 med 16-60/2,8, en F58-blixt, Minolta 3600-blixt, Sigma 70/2,8 macro eller ett Samyang 8mm fisheye till Sony förresten?

A77 är superbra! :)

/Mats

Nån som vill köpa en A77 med 16-60/2,8, en F58-blixt, Minolta 3600-blixt, Sigma 70/2,8 macro eller ett Samyang 8mm fisheye till Sony förresten?

/Mats

16-60/2.8 köper jag gärna om du kan garantera att den verkligen är 60 mm i brännvidd ! :) :)

Jag replikerar inte det här bara för att hetsa utan för att du nämner Samyang. Testade ett lånexemplar av Samyang 35/1.4 UMC på D800. Man får fokusbekräftelse via diod och autoexponering via A-laget samt en riktigt bra glugg. Jag avstod från att köpa då jag täcker in den brännvidden med vad jag har. Men 4.500:- är inte så farligt för den gluggen. Mittskärpan var bra redan på f/1.4.

Samyang börjar bli extra intressant nu när de börjar tillverka TS-objektiv. Jag använder inga sådana gluggar nu, men skulle behöva ibland. Kan inte direkt försvara inköpet av en originalglugg ekonomiskt, men Samyangen verkar prisvärd som bara den.

Nån som vill köpa ett Zeiss 85/1.4 ZA med A-mount. Fungerar extremt bra ihop med Mats A77. :)

//Lennart

Det kändes viktigt för mig. Läste du inte citatet som jag svarade på?. "och Lennart har ju hissat A77 till skyarna för att den är så modern och rolig att fotografera med och strax därefter har de sålt den och köpt Canon resp Nikon istället."

Själv hade jag gärna velat veta bakgrunden. Jag vet åtminstone 2 st som köpt kameran bl a på grund av det jag skrivit om den.

Men visst får jag köpa/byta som jag vill. Och skriva klarlägganden om jag vill.

//Lennart
Jag håller absolut med om att detta klarläggande var väl motiverat. Inte just för mig personligen - precis ALLT jag har läst av det Lennart skrivit om A77:an överensstämmer helt med min egen uppfattning. Har överraskat mig en del, eftersom jag anser mig själv vara mycket mer av en ingenjör än en konstnär, och tvärtom för Lennart. Så jag känner mig ABSOLUT INTE på något sätt "lurad" vare sig av det Lennart har skrivit eller de kameraval han har gjort. Vi har närmast identiska uppfattningar om A77:ans grundläggande förtjänster och svagheter.

Att Lennart trots detta sedan valde NEX-7 istället för A77 (plus lite annat "skrot"), och jag istället valde A77 istället för NEX-7 (plus alldeles för mycket annat "skrot", typ EOS-1D mm mm) orsakas enbart av att vi har olika fotograferingsstilar och preferenser. Vilket ju väldigt ofta är fallet.

Ehh..., kommer att skaffa en A77 om/när jag har skrapat ihop tillräckligt med sekiner menar jag. Den A77:a jag disponerar f.n. har en god vän lånat ut till mig. Har kontakt med honom ungefär en gång i veckan, och hittills har han sagt att han har så många andra "måsten" f.n. att han ändå inte hinner med att ägna sig åt sin fotohobby (annat än med den lite enklare kamera han redan kan). Han utgår från att jag inte är alltför besvärad av att han inte kommer och hämtar A77:an den här veckan heller? Hehe, nä, mera rätt än så går det nog inte att ha...

Men med tanke på att dessa trådar högst sannolikt då och då läses av andra som inte känner till Lennarts integritet och synnerliga kompetens inom området, anser jag hans svar och förtydligande vara högst befogad. Pet hade sina skäl, också tidigare redovisade (nånstans). Den som noggrant läser det Lennart skrivit om A77 har en mycket bra grund att stå på för att avgöra ifall denna kameras egenskaper sammanfaller med flertalet av vederbörandes egna preferenser (finns säkerligen ingen kamera som uppfyller alla för någon enda människa).

Lennart har också flera gånger tagit upp en helt annan aspekt, nämligen hur mycket fotoglädje en kamera kan ge. Anser för egen del detta vara en av de väsentligaste egenskaperna för oss amatörer, vars huvudsakliga anledning till att fota trots allt är att vi tycker att det är roligt! Nämns nära nog ALDRIG i några tester. OK, jag minns att när Foto för ett antal år sedan jämförde A700:an med 40D, D300, E-3 och Pentax K-nånting (tror jag det var) så skrev man just detta, att A700:ans QuickNavi-system och härliga yttre ergonomi gjorde den allra mest rolig att fota med. Fast den fick förstås inga poäng för detta, så den hamnade ett poäng efter Canon 40D (på en hundrapoängsskala - eller om det var 0,1 poäng efter på en 10-poängsskala). Samt pga att Foto av någon anledning helt felaktigt hade fått för sig att A700:ans inbyggda trådlösa blixtstyrningssystem bara kunde styra EN ENDA extern blixt. I själva verket klarar den förstås av att samtidigt trådlöst styra fler externa blixtar än någon skulle ha råd att köpa...

A700:an är ju A77:ans föregångare, som i sin tur är A99:ans föregångare. Solklart On-Topic... :)

Detta är INGEN tillfällighet. När det gäller den en aning svårdefinierade "rolighetsfaktorn" så har jag sedan åtskilliga årtionden tillbaka samma erfarenhet när det gäller Minoltas kameror (förutom att de hela tiden hade de bästa och tydligaste sökarna, bäst ergonomi, var mest innovativa, var mest "fotografiska", dvs minst "ivägen" när man skulle fota etc. - eller kanske mycket pga av just detta). Jag hade då kameror i mina kameraskåp från i stort sett alla då tillgängliga märken. Alltså inte bara från Minolta utan även från Canon, Nikon, Pentax, Olympus och ytterligare sex gånger så många system (det fanns många fler olika tillverkare då). OK, i min ungdom var jag förstås lite väl galen i detta avseende... Leica M3 hade också en hel del av denna rolighetsfaktor, men eftersom spegelreflexkamerorna var mycket mer universellt användbara, så blev M2:an (som jag bytte till) till slut liggande hemma oanvänd. Är inte fullt lika galen nu (åtminstone inte i detta avseende) - har gallrat rejält så att mina kamerapprylar nu får plats i en liten hylla i bara ett skåp...

Men tillbaka till saken. Ganska snart efter att jag köpt min A550 fann jag att den var den allra roligaste kamera att fota med av samtliga kameror jag någonsin i mitt liv ägt (runt 150 st eller så). Och några år senare NEX - samma sak där (fast på ett helt annat sätt). Och nu A77:an! Det finns ju gott om folk världen över som anser att A77:an är den kamera de tyckt varit roligast att fota med (såvida de inte ogillat EVF:en eller varit pro-aktionfotografer e.d.). Sedan kom RX100. Samma sak där. Har återuppväckt mitt fotointresse! etc. skriver man. Och sedan A99 - åtskilliga sådana rapporter där också. Samma när det gäller RX1. Allt detta visserligen som vanligt ackompanjerat av en massa gnäll från folk som inte fattat vad RX1:an är, utan klagar på sådant som den INTE är, utan att inse att de inte alls tillhör den kamerans målgrupp (där den är en sensation).

Jag anser att detta absolut INTE är en tillfällighet. Man gav sig på vågstycket att mixa Minolta-gubbsen som varit ledande innovatörer inom den traditionella kameratekninken med en skock mer eller mindre galna Sony-gubbs, som i sin tur sedan något halvt århundrade tillbaka lyckats hålla Sony i toppskiktet inom elektronikområdet bland världens ledande företag när det gäller innovativitet. Kunde antingen ha resulterat i en förödande bombkrater (vanligt vid fusioner), ELLER någonting alldeles fantastiskt.

Mig förefaller det vara alldeles uppenbart att Sony nu är på väg att bli kamera-världens Apple. :)

Alla vet väl att Sony var Apples Steve Jobs förebild när han radikalt avvek från de då dominerande PC DOS-maskinerna och djärvt utvecklade MacIntosh och mycket annat? Historien upprepar sig...

Ahh, ni får ursäkta att det här blev alldeles för pladdrigt. Ville ha detta klart innan jag la mig för att vila ryggen - smärtorna blixtrar genom hjärnan och får mig att inte riktigt veta vad jag gör (författarmässigt, inte sakmässigt hoppas jag).

Avslutningsvis - Lennart är alltså en av de få som har insett "rolighetsfaktorns" värde (klart On-Topic i en A99-tråd...). :)
.

Senast ändrad:

A77 hade funnits kvar i min ägo OM Sonys roadmap vad gällde deras FF-satsning inte ömsom lovat lätt terräng med strålande utsikt vid målet och romatiska solnedgångar och ömsom lett vandraren ner i ett träsk av bludder. Jag trivdes så bra med A77 att jag sålde min A900 när jag verkligen trodde på att de skulle fixa till en 36 Mp FF med fällbar display, LV och fokuspeaking.

Rykten spreds och ändrades stup i kvarten. När jag i april blev erbjuden en av de första D800 slog jag till eftersom jag fått nog av bluddret som inte såg ut att hamna någonstans. Tanken var då att skaffa bara ett par fasta gluggar till D800 som substitut för en mellanformatare och behålla A77 med några primes för "vanlig" fotografering.

Men ganska snabbt fann jag att jag inte hade råd att "mata" D800:an med riktigt bra objektiv samtidigt som det låg några Zeiss FF-gluggar med A-fattning. Kitgluggen till A77 var väldigt bra så jag sålde FF-gluggarna för att skaffa bästa möjliga objektiv budgeten tillät till D800. Hade tänkt att i alla fall behålla A77 plus kitobjektivet och en 85:a. Sedan hörde en viss person av sig och ville köpa A77 samtidigt som jag hittat ett utsökt exemplar av Nikkor 14-24/2.8 AF-S G ED som förvisso var billigt prissatt men som jag inte skulle haft råd med om inte A77:an såldes.

Det var därför jag sålde och av och till saknar jag fortfarande A77:s "trevlighet", men nu håller jag fast vid mitt system och är mycket nöjd med det beslutet. D800 passar mig ypperligt.

En lång förklaring, men alla bör veta varför jag sålde en kamera jag trivdes bra med och som jag skrivit väl om.

//Lennart

Innan minnena från A77 bleknar bort i fjärran som en kort romans under några varma sommarmånader, Jag upplever som sagt min gamla 6Mp KM5D som bättre på skärm än A77, nämnde vid något tillfälle att jag inte får till det med A77 bilder, på skärm ser dom en aning softare ut än med KM5D. Jeduven tog först upp detta med dåliga bildskärmar.

Finns svaret för mig här att ett mindre antal pixlar ( vet ej var gränsen går ) är tacksammare på skärm, i och för sig logiskt när man tänker efter. min nya asus-skärm har 1920x1200 vilket gör dom gamla KM5D-bilderna ännu lite bättre.

Det är nog ingen som misstror varken dig eller Peter och att ni skulle hissa den för att göra den mer attraktiv.

Klart man köper det som man tror är bra och gillar och jag har satsat på Sony och var nära att hoppa av för länge sedan, men höll ut och väntade ut A99. Jäklar vad jag sett fram emot den kameran!

Nu blev den inte vad jag hoppades på riktigt, men absolut superbra ändå, men de har goofat till det med blixtsystemet verkar det som, de har klantat till AF med nån ny superhäftig grej som visar sig bara funka med ett litet fåtal objektiv och de har lagt sig på en totalt fel prisnivå. Inte bara kameran, utan även tillbehören. Batterigrepp och blixt osv som kostar nästan dubbelt mot Nikons osv. 8000 kr för en XLR-adapter med nivåkontroller. Ingen inbyggd blixt och ingen annan liten typ F20 att sätta på heller. osv.

Jag har ingen lust att betala 6000 kr mer för A99 än Nikon D600 som jag tycker är en bättre kamera för mig helt enkelt, så jag går samma väg.

Jag hade ju ändå behövt göra ett systembyte, även om det var samma märke. Tycker inte riktigt att skruvdrivna objektiv matchar de nya Sonykamerorna lika bra. Blixtarna passar inte rakt av på de nya och resten av objektiven jag har är för APS-C, så det är inte mycket av min utrustning som går att använda på en Sony FF ändå och det blir inte ett dugg besvärligt ur den aspekten att byta märke.

Inte så självklart och lätt. Finns en del riktigt starka kort hos Sony med bildstabilisering, vinklingsbar display, hantering med 123-lägena och super quick nav, fungerande liveview med AF, peaking, vinklingsbar skärm och lite annat. Trots det ser jag en del andra fördelar med Nikon som överväger åtminstone i relation till priset plus att jag är lite less på Sony och vill prova nåt nytt. Kommer garanterat att hitta grejer jag inte är nöjd med riktigt hos Nikon heller.

Sen kan ju saker ändras och man kan alltid byta tillbaka. Eller köpa en Pentax eller Panasonic eller Leica eller nästan vadsomhelst egentligen.

/Mats

Nja....Tveksamt att rekommendera en omogen modell som du även med hjälp av Martin inte finner så bra som hoppats. Sony är inte ensamma om att snabbt få till en riktigt bra modell. Lite historia tillbaka för att beskriva hur det kan bli även för en världsledande tillverkare som Canon.

Förväntningarna på Canons EOS 50D var mycket högre än vad det var för A77:ans tillkomst, kameran fick bättre skärm och 5Mp mera som knappats syntes så mycke av, 50D kom jättesnabbt efter 40D för Canon hade slarvat med skärmupplösningen på den. Canonfolket förväntade sig mycket mera av 50D.

Risedal levererade en jättetest här på fotosidorna mellan 40D och 50D med otagliga exempel och många bilder. 2009 kom 7D som förväntade sig ha kommit 2007.

Den vanliga ordningen verkar att vara bruten nu vad gäller kamerasläpp, Nikons D300 borde normalt ha fått en efterföljare men den kom aldrig, se väntan A700...till A77. D300 =väntan= ingen kommer. 7D får ny Firmware, ingen 8D kommer.

D600 FF är billigare än vad D300 var när den kom, men alla tusen som sitter med APS-C-objektiv hur går det för dom nu, kommer försäljningen av konvertrar att stiga nu när crop-fördelarna försvinner.

A57 kan bli en vinnare tillsammas med likasinnade som 650D då prisbilden är bättre, A57 får säkert bättre EVF när efterföljaren kommer.

Vet ej om FW kan förbättra EVF i A77 men tydligt kan dom göra mycket numera vad gäller uppdateringar, troligen billigare att utveckla FW än att släppa nya kameror varannat år.

Lycka till med D600 nu, många intressanta funderingar får du nu med Joakim som kan allt om Nikon, han anser förmodlingen att det är den bästa kameran som finns i dagsläget.

Nja....Tveksamt att rekommendera en omogen modell som du även med hjälp av Martin inte finner så bra som hoppats. Sony är inte ensamma om att snabbt få till en riktigt bra modell. Lite historia tillbaka för att beskriva hur det kan bli även för en världsledande tillverkare som Canon.

Ibland byter man kamera. Om man tycker den man har är den allra bästa som finns för ens eget behov och budget så säljer man den normalt inte. Därför gäller väl det där rent generellt, även om jag skämtade :).

Däremot tycker ju alla inte lika och det finns säkert många som drömmer om en A77 och vill ha en sådan. A77 är rent objektivt en riktigt bra kamera och objektivet 16-50/2,8 SSM är alldeles fantastiskt bra, så jag har absolut inget dåligt samvete för att jag säljer den och försöker lura någon eller så. Jag vill däremot ha en FF-kamera och det kostar ju faktiskt dubbelt så mycket och är beredd att betala det, men långt ifrån alla är det. Det är alltid en kompromiss och avvägning som olika personer gör olika.

Lycka till med D600 nu, många intressanta funderingar får du nu med Joakim som kan allt om Nikon, han anser förmodlingen att det är den bästa kameran som finns i dagsläget.

Gör han ju inte...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1869335#post1869335

"Bäst" är en definitionsfråga beroende på vad man eftersträvar, prioriterar och ska använda den till. A99 är en bättre kamera än D600 på många sätt och vice versa på en del andra.

Det är inte så himla noga, fick för mig att prova nåt nytt mest.
Nu har jag ändå gjort om min objektivpark ändå för att jag vill byta ut alla skruv-af mot SSM och resten är APS-C och blixtarna passar ändå inte utan adapter på A99, så jag är helt "ren" och har ingen bindning nånstans och är fri som fågeln att köpa vilket märke som helst utan bindningar. Hade A99 haft inbyggd blixt och kostat lite mindre hade det blivit en sån. Än har jag inte inhandlat nåt och det finns vingelutrymme kvar, så inget är hugget i sten. Fär se vad det blir.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar