Advertisement
ANNONS
Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Orsak och verkan nya A99

Förhoppningar om högre bilder/sekund tack vara SLT-systemet blev inte verklighet med A99. Har vi knuffat undan vetenskapen omedvetet och låtit enbart drömmarna få råda.

Vanlig dslr har trots sin rörliga spegel kunnat skruvat upp farten rätt så bra. ( 1DX 12-14b/s ) A99 har stannat på samma frekvens som 5DMKIII som då har rörlig spegel.

//Bengt

A99 kör väl 10fps i crop mode? Visst blev jag förvånad av serietagningshastigheten och det kan säkert förvirra en del traditionalister, kamerorna brukar ju annars tydligt hamna i lägret "lågupplösta med hög hastighet" eller "högupplösta med låg hastighet".

Tror dock kombinationen med snabbt croppat sportläge (önskade själv att NEX-7an hade serietagning i cropläge senast jag plåtade amerikansk fotboll, men främst för att tajta upp utsnittet utan att behöva beskära i efterhand) och ändå snabbare serietagning än alternativen när man vill ha hög upplösning för reklambilder med snabbgående modeller eller annan rörelse.

A99 kör väl 10fps i crop mode? Visst blev jag förvånad av serietagningshastigheten och det kan säkert förvirra en del traditionalister, kamerorna brukar ju annars tydligt hamna i lägret "lågupplösta med hög hastighet" eller "högupplösta med låg hastighet".

Tror dock kombinationen med snabbt croppat sportläge (önskade själv att NEX-7an hade serietagning i cropläge senast jag plåtade amerikansk fotboll, men främst för att tajta upp utsnittet utan att behöva beskära i efterhand) och ändå snabbare serietagning än alternativen när man vill ha hög upplösning för reklambilder med snabbgående modeller eller annan rörelse.

Croppat sportläge är aldrig fel, en av SLT-systemets så omtalade fördelar tack vare den fasta spegeln, har varit just möjligheten till höga bildserier, det är det som jag undra över, A77 har en APS-C-sensor med 24Mp och A99 har en småbildssensor med samma pixeltal. om A99 fått 36Mp så kan man mera förstå att det är tuffare att skyffla så många pixlar.

Det är förklaringen som man ger vad gäller D800 och förstås av alla tydlingen. Nyttan av jättehöga bildserier kan väl alltid diskuteras så klart. Men ett bra försäljningsargument hade det nog blivit.

Frågan man ställer sig om det i allafall finns andra begränsningar som hindrar, det räcker inte enbart med fast spegel tydlingen, Croppat läge hos A99 tycker man skulle ge 15b/s tack vare fast spegel. kanske förmågan att skyffla till bufferten och tömma den samma skapar nya tekniska problem som måste lösas.

//Bengt

AF-D ihop med AF range limiter verkar fungera riktigt bra....kan nog visa sig vara en riktig "killerfunktion" vid actionfotografering/filmning....synd bara att Sony inte sett till att fler objektiv har stöd för det vid lanseringen.
Enligt en Sony-represantör som deltagit i en tråd på Dyxum så ska det komma stöd för fler objektiv nån gång under våren 2013.

http://www.youtube.com/watch?v=LagMilzZYhE

AF-D ihop med AF range limiter verkar fungera riktigt bra....kan nog visa sig vara en riktig "killerfunktion" vid actionfotografering/filmning....synd bara att Sony inte sett till att fler objektiv har stöd för det vid lanseringen.
Enligt en Sony-represantör som deltagit i en tråd på Dyxum så ska det komma stöd för fler objektiv nån gång under våren 2013.

http://www.youtube.com/watch?v=LagMilzZYhE

Ja, tekniken verkar lovande. Men att lova stöd för fler objektiv om nästan ett år tajmar väldigt dåligt just nu med så många nya andra FF-kameror lanserade. D600 kändes som en rejäl broms för A99:s eventuella framgångar (såvida inte köparen redan sitter på ett antal FF-gluggar med A-mount).

Skulle stödet kunna garanteras ske med FW-uppgradering så att alla nuvarande A-mountgluggar får det kommer kanske saken i ett ljusare läge.

//Lennart

Ja det är lite av en "smäll på käften" för dom som verkligen har investerat in A-systemet....ok att tredjeparts-objektiv utelämnas men det är inte ok att det inte finns stöd för OM-objektiven.

Enligt Sony-represantören så kommer följande objektiv få stöd via FW under våren 2013:

85mm F1.4 ZA, 135mm F1.8 Za, 70-300mm F4.5-5.6 G SSM ,70-200mm F2.8 G, 100mm F2.8 Macro, 300mm F2.8 G SSM.

När det kommer stöd för 24mm F2.0 ZA, 16-35mm F2.8 ZA mfl verkar osäkert.

Ja det är onekligen en tuff konkurrent....men inte bara för A99 utan även för Canon 5D MarkIII....ruskigt mycket kamera för pengarna.
Sen konkurrerar ju även D800 med A99(och Canon 5D MarkIII som är dyrare) då den ligger i samma "prisgrupp"

Riktigt imponerande demo av den elektroniska fokuslimitern! Att få den att stödja vidvinkelgluggar är ju knappast lika angeläget som för normal- och telebrännvidder.

Däremot vore det intressant att se funktionen i en NEX då gatufoto nog är ett annat område som skulle kunna gynnas av att hålla autofokus inom ett begränsat avstånd och aldrig dra iväg till bakgrunden.

Ja det är lite av en "smäll på käften" för dom som verkligen har investerat in A-systemet....ok att tredjeparts-objektiv utelämnas men det är inte ok att det inte finns stöd för OM-objektiven.

Enligt Sony-represantören så kommer följande objektiv få stöd via FW under våren 2013:

85mm F1.4 ZA, 135mm F1.8 Za, 70-300mm F4.5-5.6 G SSM ,70-200mm F2.8 G, 100mm F2.8 Macro, 300mm F2.8 G SSM.

När det kommer stöd för 24mm F2.0 ZA, 16-35mm F2.8 ZA mfl verkar osäkert.

Ja det är onekligen en tuff konkurrent....men inte bara för A99 utan även för Canon 5D MarkIII....ruskigt mycket kamera för pengarna.
Sen konkurrerar ju även D800 med A99(och Canon 5D MarkIII som är dyrare) då den ligger i samma "prisgrupp"

Ja, det är ju i alla fall bra så långt. de korta primtelena från Zeiss finns ju med liksom telezoomen 70-200SSM. 24-70/2-8 SSM saknas liksom kanske mer välbehövligt 70-400 SSM. Vidvinkelzoomen 16-35/2.8 SSM och den fasta 24:an behöver kanske inte denna funktion i samma utsträckning.

Men ändå en liten käftsmäll för de som kör från tredjepartstillverkare. Sigma har ju några riktigt vassa gluggar som jag vet att många Sonyanvändare kör med. Tamron presenterar ju en rad nya intressanta modeller, vissa uppdaterade också.

Att A99 direkt skulle konkurrera med D800 var väl inte direkt väntat med tanke på de preliminära och faktiska specarna. Trodde nästa modell i A9xx-serien skulle få 36 Mp. Men hur man än ser det så konkurerar den med D800 prismässigt i alla fall.

Den närmaste konkurrenten är väl som du säger 5DMkIII. Den ligger för dyrt, men efter att använt den ett tag tycker jag den har många trevliga egenskaper. Mycket mer uppdatering från MkII än jag trodde. Ingen 5D-modell har känts så gedigen och AF i den är extremt bra, customlägena för AF är säkert ovärderliga för många fotografer. Bruset på högre iso betydligt mer lätthanterligt än tidigare, ergonomin toppen. Och en LCD som verkligen är otroligt fin vid dels gransking och dels CDAF eller MF med inzzomning.
Mycket bra allroundkamera. Det den förlorar i DR på basiso tas igen högre upp på isoskalan.
MEN priset måste nog ner till D800-A99 nivå.

Och dessvärre måste nog A99 ned i prisnivå också för jag betraktar D600 som ett rejält hot mot hela Sonys FF-satsning. I alla fall om man tänkt sig nya kunder som inte direkt låst sig i ett system eller har så gamla APS-C system att de lika gärna kan skifta märke när de vill börja med FF.

Slutligen har vi tyvärr misstänksamheten mot EVF som verkar så djupt rotad hos många att de inte ens vill kolla fördelarna en EVF faktiskt ger. Man slår ned på nackdelarna efter att kollat under lysrören i eklektroniklada. Vidare så har beamsplittern i form av den fasta spegeln (eller speglfilmen) som stjäl lite ljus blivit alldeles för hårt bedömd. Så mycket ljus försvinner sannerligen inte. A77 stod sig ganska väl i det avseendet när jag jämförde exponeringarna med 7D.

//Lennart

Zeiss 24-70 och 70-400 var väl med på listan som får AF-D vid släpp, sen kommer de pets lista några månader senare.

Riktigt imponerande demo av den elektroniska fokuslimitern! Att få den att stödja vidvinkelgluggar är ju knappast lika angeläget som för normal- och telebrännvidder.

Däremot vore det intressant att se funktionen i en NEX då gatufoto nog är ett annat område som skulle kunna gynnas av att hålla autofokus inom ett begränsat avstånd och aldrig dra iväg till bakgrunden.

Ja det verkar var en riktig bra och användbar funktion.

Visst men vidvinkel används också ofta vid actionfoto,press mm så det vore väl angeläget o få med dom också...i alla fall 16-35an.

Tror ni att D600 AF kan mäta sig med A99 ??

För Sonys del får jag nog tyvärr svara definitivt ja! Som jag skrivit tidigare grundar jag mycket av det på att det föreligger stor misstänksamhet mot EVF (även hos personer som bara hört talas om tekniken) trots att den har vissa fördelar mot en OVF. Och förvisso nackdelar.

Rent objektivtt tror jag D600 är minst lika bra och t o m bättre i lågljussituationer. IR har provkört den på höga iso.

Sedan tillkommer priset plus att Nikon är så oerhört mycket mer väletablerat. Med detta sagt måste det till en rejäl shoot-out mellan kamerorna gjord av erfarna testare och med rawkonverterare som är up to date för båda kamerorna. Sedan har jag inte lagt någon aspekt på resp kameras videofunktioner.

Slutligen har Nikon en fördel: Mycket kort tid mellan introduktion och att den finns i handeln. Läste att en person redan ska hämta sitt ex av D600 på tisdag (Dock i USA).

//Lennart

Citerar lite olika inlägg från olika författare, eftersom jag tycker det hör ihop.

D600 kommer att krossa A99 försäljningsmässigt om inte priset på A99 sänks till 15 000 kr. eller så.

Funktionsmässigt ligger de väldigt lika och båda har några distinkta fördelar, men Nikons fördelar känns nog viktigare för de allra flesta.

Förhoppningar om högre bilder/sekund tack vara SLT-systemet blev inte verklighet med A99. Har vi knuffat undan vetenskapen omedvetet och låtit enbart drömmarna få råda.

Vanlig dslr har trots sin rörliga spegel kunnat skruvat upp farten rätt så bra. ( 1DX 12-14b/s ) A99 har stannat på samma frekvens som 5DMKIII som då har rörlig spegel.

//Bengt

På en DSLR är det svårare och dyrare att öka serietagningshastigheten för att det är större spegel som både är större massa som ska accellereras och inte minst att det är större yta som viftar i luften på samma sätt som en solfjäder.

SLT har inte det problemet alls eftersom det inte finns några sådana rörelser.

De andra begränsningarna är slutaren och att kunna behandla datamängden.

A99 kör väl 10fps i crop mode?
Exakt!

Det betyder att slutaren inte är problemet, för samma kamera fixar ju 10 fps.

Återstår processningen av datamängden.

A77 har samma upplösning och klarar av 12 fps.
A99 lagrar nu informationen med 14 bitar/pixel istället för 12. Det betyder att filstorleken ökar med 16,7% samtidigt som informationsmängden i varje pixel ökar till 400%.

Här har Sony helt klart gjort ett medvetet val att öka informationsmängden, samtidigt som man sparar in på processorkraft och buffert (alltså genom att inte utöka det kraftigt) och lägga sig på samma nivå som konkurrenterna och alltså inte dra nytta av det teknikförsprång de har.

Med bara förhållandevis enkla medel att öka på dataprocessningskapaciteten i kameran skulle de lätt kunnat öka på hastigheten till 12 fps eller mer, men de har valt att inte göra det.

Det valet är något som Canon och Nikon inte har, för även om de såklart också kan stoppa i mer cpu och minne så krävs betydligt svårare och dyrare åtgärder för att få mekaniken att hänga med.

Att Sony väljer att spara lite och lägga sig på samma nivå som konkurrenterna är helt obegripligt för mig. Tror det var ett ödesdigert dåligt val.

Jag uttryckte förut att det inte räcker med att Sony gör lika bra som Canon och Nikon, de måste överträffa dessa rejält för att kompensera för den mycket svagare ställningen de har på marknaden.

Croppat sportläge är aldrig fel, en av SLT-systemets så omtalade fördelar tack vare den fasta spegeln, har varit just möjligheten till höga bildserier, det är det som jag undra över, ...

Frågan man ställer sig om det i allafall finns andra begränsningar som hindrar, det räcker inte enbart med fast spegel tydlingen,..

Det finns ytterligare en faktor som spelar in och det är den mekaniska bländarstyrningen med fjäderretur som Sony använder.

Exponeringsmätning görs vid största bländare. Även AF görs så på DSLR åtminstone, för den behöver ju ljuset. Hur Sony har löst detta på SLT där ju en fördel är att AF "ser" motivet hela tiden så gäller egentligen det enbart vid full glugg. Fotograferar man på små bländare så får AF-systemet helt enkelt inte den ljusmängd som behövs för att kunna fokusera och kan därför i praktiken bara användas mellan bilderna i alla fall trots den fasta spegeln.

Pga hysteres (alltså "fläskdaller" vid snabb komprimering och expandering av en fjäder) så finns en begränsning. I specifikationen från Minolta har detta varit 5 fps, men tydligen går det att sträcka till 6 fps. och det är nog därför Sony har lagt sig precis där för att få fullständig funktionalitet.

Det här skulle kunna göras med starkare fjädrar, men då blir det igen bara med vissa objektiv och det blir betydligt klumpigare mekanism. Bländarstyrningen är en återvändsgränd helt enkelt som gör att framerate inte kan ökas i alla fall. Den skulle kunna vara variabel så att hastigheten sjunker med minskad bländare iofs. På full öppning finns såklart inga begränsningar alls eftersom det då inte behöver göras någon förändring av bländaren.

Enligt en Sony-represantör som deltagit i en tråd på Dyxum så ska det komma stöd för fler objektiv nån gång under våren 2013...

Visst! Det låter ju superhäftigt med 102 punkter och range-funktionen osv.

Bara att det är ju oerhört begränsat till ett mycket litet urval av objektiv.
  • 28-75/2,8SAM
  • 50/1,4
  • 24-70/2,8ZASSM
  • 70-400SSM
  • 300/2,8GSSM
  • 500/4GSSM

Med den listan enbart där detta fungerar så är det falsk marknadsföring att säga att kameran har den här nya funktionen! Den ska som sagt uppdateras 2013 med ytterligare några objektiv, men inte ens Sonys egna finare objektiv är ju med där heller och något Minolta eller tredjeparts objektiv från Sigma eller Tamron osv lär aldrig finnas med där.

Därför tycker jag att man ska betrakta kameran som om denna funktion inte fanns och att det är ett plus som bara gäller under vissa specifika omständigheter.

Så vad är AF-systemet egentligen då om de där 102 punkterna? Jo ganska mediokert tyvärr.

(forts. följer)

Jag läste Agfors mini-review som Leif länkade till.
Agfors är otroligt bra, förmodligen den bästa mest opartiska fotojournalist vi har!

(Martin, ett mycket sent förlåt för mitt upplevda påhopp på dig för längesedan i A77-tråden. Det kom ut fel och speglade inte min egentliga åsikt så det här borde kommit för länge sedan i samband med det, men nånting rörde till det så det inte blev av.)

Den analys han gör att A77 är en omogen produkt, medan Sony verkar ha fått till det rätt i A99 är klockren. Precis så uppfattar jag det hela och anledningen tycks helt enkelt vara bl.a. att SLT-tekniken inte ger riktigt alla de fördelar vi tänkt pga begränsningar runtomkring.

Dels detta med bländarstyrnigen gör att hög seriehastighet inte fungerar optimalt ändå även om man blir av med den rörliga spegeln. Sen det här med nedbländning mellan varje bild gör att AF inte får tillräckligt med ljus för att funka ändå när bilden tas, så det blir blackouts i praktkken i alla fall.

Han körde med 28-75SAM som är ett av de få objektiv som funkar med AF-D.
Jag är förvånad över att han uppfattar det som "snappy" eller vad det var han skrev. Jag har haft detta objektiv och använt det både på A850/A900 och A580 och uppfattade det som plågsamt långsamt i AF. Försökte fotografera springande hundar med AF-C med A580 och det var helt omöjligt. Tamron 28-75 som är skruvdrivet var betydligt snabbare på A850.

Därför är det ett objektiv som går bort för mig om jag skulle köpt A99. Det enda andra alternativet med AF-D är då 24-70/2,8ZA. Visst är det ett fint objektiv, men det kostar för sjutton 18 000 kr!

Något 70-200/2,8 finns inte med på listan nu eller den kommande och i så fall lär det bli endast Sonys eget sådana som också lär bli väldigt kostsamt. Det befintliga känns inte rätt att gå när det också kostar 17500 kr som billigast och är lite ålderstiget och ska snart uppgraderas.

Sony har klantat till det rejält tyvärr med A99!
Jag har sett fram emot den här kameran länge. Har väntat och väntat ytterst tålmodigt.

Jag älskade A850/A900. Det som jag helst skulle vilja ha för ett och ett halvt år sen var en uppdaterad version av den kameran med nyare ljusstarkare sensor, LV och filmmöjlighet med samma känsla och bra kontroller.

Sony har inte levererat det. Istället har de dröjt och dröjt och under tiden gjort helt andra kameror. Jag hade planerat att hoppa över A77, men nu blev det inte så. Jag har påpekat en del saker som jag inte gillat med A77, men fått rådet att skaffa en istället så jag vet vad jag pratar om.

Har gjort det nu och jag är inte riktigt nöjd.
Visserligen har jag inte haft möjlighet att vara ute och fotografera så mycket som jag velat och hade behövt, men det finns saker som jag retar mig på.
Peter och Lennart har ju hissat A77 till skyarna för att den är så modern och rolig att fotografera med och strax därefter har de sålt den och köpt Canon resp Nikon istället.

Stackatot vid serietagning är en nackdel med EVF i A77. Möjligheten att uppfatta toner och skuggor i dagsljus är en annan.
Fotograferade som sagt systerdotterns fina pudel häromdagen.

Emil_400.jpg

Var utomhus i dagsljus och hade en assistent som stod med en stor reflexskärm so jag instruerade hur hon skulle vinkla för att få ljuset bra.
Jäkligt irriterande att det inte gick att se i sökaren nåt annat än en siluett. Funkar bra för att komponera med, men knappast för att flytta sig lite och se skuggspel mm. Fick titta bredvid och när bilderna väl är tagna så blir de superbra, det är A77 bra på, men vid fotoögonblicket så var det onödigt besvärligt.

Åter till A99.
Har ju inte provat kameran ännu, men har tror jag en ganska bra uppfattning om den ändå.

Det är samma som A77 fast förbättrat.
Den är riktigt snygg med bra ergonomi.
EVF är förbättrad förmodligen ganska lite när det gäller möjlighet att uppfatta nyanser i dagsljus.
Stackatot är i stort sett borta. Det är samma mekanism med previews, men tack vare snabbare processnig och bara halva maximala seriehastigheten så är det betydligt mer följsamt och innebär ingen förändring.
AF-systemet är ungefär likvärdigt men något sämre än på A77 (om man inte har något speciellt objektiv av ett mycket litet urval).
De n stora skillnaden står sensorn för. Avsevärt mycket bättre lågljusprestanda och egenskaper som en FF ger.

För filmning så är det inte så stor förbättring som det kan låta som.
Tillbehören som finns är väldigt dyra. Sonys lösning med AF under filmning är begränsad till fast bländare f/3.5 (tydligen är det vid serietagning uppbländning till f/3,5 mellan bilderna för AFs skull ooch det gör att de har kunna öka framerate från 5 till 6 fps. Tidigare har det varit f/2,8).

Det är fast bländare under filmsekvensen, Nikon D800 och D4 kan t.ex. ändra det under filmning.

Bildstabiliseringen som Sony har i kameran med sensorshift används inte vid filmning. Då används istället elektronisk stabilisering precis som på A77. På A77 ökar då cropfaktorn till 1,87 och med samma förhållande här så blir cropfaktorn vid filmnin 1,25, vilket dels gör att om man t.ex. har ett 24 mm. vidvinkel så blir det effektivt som ett 30 mm istället, samt att man tappar en del av skärpedjupseffekten.

Den stora fördelen ligger nog i att sensorn är anpassad för video med extra snabb utläsning som tar bort jello-effekten (svajighet vid panorering) och de tunnare filtren utåt kanterna som kan motverka aliasing, men det drar ju i så fall Nikon D600 lika mycket nytta av.

Den som istället levererat mina önskemål om uppgraderad A900 är Nikon.
När det gäller video har inte Nikon gjort ett så stort avtryck. D800 använder den "gamla typen" av utläsning med överhoppnig av rader precis som Canon 5Dmk2. D4 gör det inte och troligen inte D600 heller, tror det ligger med i "sensorpaketet" så att film läses ut på samma sätt i A99 och D600.

Vet inte vilka möjligheter för anslutning av ljudingångar det finns till Nikon, men D600 har i alla fall vanlig ljudingång och ljudutgång, samt okomprimerad clean HDMI ut och har man då en separat inspelningsbox, typ Atomos Ninja/Samuraj så kan man ta in ljudet med en XLR-adapter direkt på den istället.

Sony har missat med att inte förse kameran med tillräckligt bra specifikationer.
De har klantat till det med AF-systemet som bara har stöd för ett fåtal objektiv.
De har totalt klantat till det med prissättningen. Finns inte en chans att de ska kunna sälja den här kameran i några betydande kvantiteter om den dels är dyrare än Nikon D800 och dessutom kostar 6 000 kr mer än D600. Därtill är tillbehören dyrare än hos konkurrenterna.

/Mats

AF kan nog vara bra, Nikon verkar ju främst begränsat den kameran genom en serietagningshastighet som gör den ointressant för sportplåtare samt sämre videospecar än en billig NEX-5N.

Precis som Lennart beskriver 5Dmk3 tycker jag a99 ger intrycket av en ganska mångsidig proffskamera med sin kombination av 10fps sportläge, 24 Mpx 14-bitläge för natur-/studiofoto, samt proffsvideofunktioner.

Återstår processningen av datamängden.

A77 har samma upplösning och klarar av 12 fps.
A99 lagrar nu informationen med 14 bitar/pixel istället för 12. Det betyder att filstorleken ökar med 16,7% samtidigt som informationsmängden i varje pixel ökar till 400%.

Här har Sony helt klart gjort ett medvetet val att öka informationsmängden, samtidigt som man sparar in på processorkraft och buffert (alltså genom att inte utöka det kraftigt) och lägga sig på samma nivå som konkurrenterna och alltså inte dra nytta av det teknikförsprång de har.

Med bara förhållandevis enkla medel att öka på dataprocessningskapaciteten i kameran skulle de lätt kunnat öka på hastigheten till 12 fps eller mer, men de har valt att inte göra det.

Har alltså Sony tillgång till signifikant bättre batteriteknik än konkurrenterna?

Har alltså Sony tillgång till signifikant bättre batteriteknik än konkurrenterna?

Ja, det har de iofs. med Infolithiumtekniken, men det är inte där skon klämmer.

Läste förut att du skrev om "vid en given energimängd".
Vad det handlar om är strömstyrkan som batteriet kan lämna ifrån sig. De ligger inte i närheten av maximal draw som Li-Ion celler kan ge.

/Mats

Ja, det har de iofs. med Infolithiumtekniken, men det är inte där skon klämmer.

Läste förut att du skrev om "vid en given energimängd".
Vad det handlar om är strömstyrkan som batteriet kan lämna ifrån sig. De ligger inte i närheten av maximal draw som Li-Ion celler kan ge.

Det finns ju andra kameror som har batterier som kommunicerar med kameran. Men som du påpekar är det inte så relevant med sådan teknik.

Om man drar högre strömstyrka ur ett batteri så tar det slut snabbare. En SLT-kamera borde dra mer ström rent allmänt än en ESR, så man måste hushålla med resurserna. Det är därför jag undrar om Sonys försprång består i bättre batteriteknik, dvs energitätare celler. Det är ju ingen vits att ha jättehög bildfrekvens om det är på bekostnad av att man inte kan ta så värst många bilder innan man måste byta batteri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar