Jag läste Agfors mini-review som Leif länkade till.
Agfors är otroligt bra, förmodligen den bästa mest opartiska fotojournalist vi har!
(Martin, ett mycket sent förlåt för mitt upplevda påhopp på dig för längesedan i A77-tråden. Det kom ut fel och speglade inte min egentliga åsikt så det här borde kommit för länge sedan i samband med det, men nånting rörde till det så det inte blev av.)
Den analys han gör att A77 är en omogen produkt, medan Sony verkar ha fått till det rätt i A99 är klockren. Precis så uppfattar jag det hela och anledningen tycks helt enkelt vara bl.a. att SLT-tekniken inte ger riktigt alla de fördelar vi tänkt pga begränsningar runtomkring.
Dels detta med bländarstyrnigen gör att hög seriehastighet inte fungerar optimalt ändå även om man blir av med den rörliga spegeln. Sen det här med nedbländning mellan varje bild gör att AF inte får tillräckligt med ljus för att funka ändå när bilden tas, så det blir blackouts i praktkken i alla fall.
Han körde med 28-75SAM som är ett av de få objektiv som funkar med AF-D.
Jag är förvånad över att han uppfattar det som "snappy" eller vad det var han skrev. Jag har haft detta objektiv och använt det både på A850/A900 och A580 och uppfattade det som plågsamt långsamt i AF. Försökte fotografera springande hundar med AF-C med A580 och det var helt omöjligt. Tamron 28-75 som är skruvdrivet var betydligt snabbare på A850.
Därför är det ett objektiv som går bort för mig om jag skulle köpt A99. Det enda andra alternativet med AF-D är då 24-70/2,8ZA. Visst är det ett fint objektiv, men det kostar för sjutton 18 000 kr!
Något 70-200/2,8 finns inte med på listan nu eller den kommande och i så fall lär det bli endast Sonys eget sådana som också lär bli väldigt kostsamt. Det befintliga känns inte rätt att gå när det också kostar 17500 kr som billigast och är lite ålderstiget och ska snart uppgraderas.
Sony har klantat till det rejält tyvärr med A99!
Jag har sett fram emot den här kameran länge. Har väntat och väntat ytterst tålmodigt.
Jag älskade A850/A900. Det som jag helst skulle vilja ha för ett och ett halvt år sen var en uppdaterad version av den kameran med nyare ljusstarkare sensor, LV och filmmöjlighet med samma känsla och bra kontroller.
Sony har inte levererat det. Istället har de dröjt och dröjt och under tiden gjort helt andra kameror. Jag hade planerat att hoppa över A77, men nu blev det inte så. Jag har påpekat en del saker som jag inte gillat med A77, men fått rådet att skaffa en istället så jag vet vad jag pratar om.
Har gjort det nu och jag är inte riktigt nöjd.
Visserligen har jag inte haft möjlighet att vara ute och fotografera så mycket som jag velat och hade behövt, men det finns saker som jag retar mig på.
Peter och Lennart har ju hissat A77 till skyarna för att den är så modern och rolig att fotografera med och strax därefter har de sålt den och köpt Canon resp Nikon istället.
Stackatot vid serietagning är en nackdel med EVF i A77. Möjligheten att uppfatta toner och skuggor i dagsljus är en annan.
Fotograferade som sagt systerdotterns fina pudel häromdagen.
Var utomhus i dagsljus och hade en assistent som stod med en stor reflexskärm so jag instruerade hur hon skulle vinkla för att få ljuset bra.
Jäkligt irriterande att det inte gick att se i sökaren nåt annat än en siluett. Funkar bra för att komponera med, men knappast för att flytta sig lite och se skuggspel mm. Fick titta bredvid och när bilderna väl är tagna så blir de superbra, det är A77 bra på, men vid fotoögonblicket så var det onödigt besvärligt.
Åter till A99.
Har ju inte provat kameran ännu, men har tror jag en ganska bra uppfattning om den ändå.
Det är samma som A77 fast förbättrat.
Den är riktigt snygg med bra ergonomi.
EVF är förbättrad förmodligen ganska lite när det gäller möjlighet att uppfatta nyanser i dagsljus.
Stackatot är i stort sett borta. Det är samma mekanism med previews, men tack vare snabbare processnig och bara halva maximala seriehastigheten så är det betydligt mer följsamt och innebär ingen förändring.
AF-systemet är ungefär likvärdigt men något sämre än på A77 (om man inte har något speciellt objektiv av ett mycket litet urval).
De n stora skillnaden står sensorn för. Avsevärt mycket bättre lågljusprestanda och egenskaper som en FF ger.
För filmning så är det inte så stor förbättring som det kan låta som.
Tillbehören som finns är väldigt dyra. Sonys lösning med AF under filmning är begränsad till fast bländare f/3.5 (tydligen är det vid serietagning uppbländning till f/3,5 mellan bilderna för AFs skull ooch det gör att de har kunna öka framerate från 5 till 6 fps. Tidigare har det varit f/2,8).
Det är fast bländare under filmsekvensen, Nikon D800 och D4 kan t.ex. ändra det under filmning.
Bildstabiliseringen som Sony har i kameran med sensorshift används inte vid filmning. Då används istället elektronisk stabilisering precis som på A77. På A77 ökar då cropfaktorn till 1,87 och med samma förhållande här så blir cropfaktorn vid filmnin 1,25, vilket dels gör att om man t.ex. har ett 24 mm. vidvinkel så blir det effektivt som ett 30 mm istället, samt att man tappar en del av skärpedjupseffekten.
Den stora fördelen ligger nog i att sensorn är anpassad för video med extra snabb utläsning som tar bort jello-effekten (svajighet vid panorering) och de tunnare filtren utåt kanterna som kan motverka aliasing, men det drar ju i så fall Nikon D600 lika mycket nytta av.
Den som istället levererat mina önskemål om uppgraderad A900 är Nikon.
När det gäller video har inte Nikon gjort ett så stort avtryck. D800 använder den "gamla typen" av utläsning med överhoppnig av rader precis som Canon 5Dmk2. D4 gör det inte och troligen inte D600 heller, tror det ligger med i "sensorpaketet" så att film läses ut på samma sätt i A99 och D600.
Vet inte vilka möjligheter för anslutning av ljudingångar det finns till Nikon, men D600 har i alla fall vanlig ljudingång och ljudutgång, samt okomprimerad clean HDMI ut och har man då en separat inspelningsbox, typ Atomos Ninja/Samuraj så kan man ta in ljudet med en XLR-adapter direkt på den istället.
Sony har missat med att inte förse kameran med tillräckligt bra specifikationer.
De har klantat till det med AF-systemet som bara har stöd för ett fåtal objektiv.
De har totalt klantat till det med prissättningen. Finns inte en chans att de ska kunna sälja den här kameran i några betydande kvantiteter om den dels är dyrare än Nikon D800 och dessutom kostar 6 000 kr mer än D600. Därtill är tillbehören dyrare än hos konkurrenterna.
/Mats