wsaar
Aktiv medlem
Måste erkänna att jag är lite nyfiken på hur väl manuell LV-fokusering på Nikon funkar i praktiken för porträtt-/modellfoto där motivet rör sig mellan poser och uttryck och man överlag vill ha högre tempo än för stilleben. Det funkar ju ok med EVF i NEX men gissar att det är värre med bakre skärmen och utan peaking för grovinställningen... objektiv som Sony 135mm STF blir ju klart mycket roligare med bra elektroniska manuellfokushjälpmedel och AF lirar ju överlag dåligt vid kort skärpedjup och porträtt.
a99 är väl också bättre specad för video med 50p och XLR-ingångar samt stabiliserad sensor. Jag kör dock mest NEX-7 för allt icke-studiofotorelaterat. Ska dock bli spännande att se hur stor skillnaden på höga-ISO är mellan kamerorna och den gamla a900. Senaste plåtningen med a900 i mörkt garage försökte jag hålla mig under ISO1600 och blev räddad av stabiliseringen med Zeiss 85/1.4... men ISO6400 som är lika ren som a900ans ISO800 vore tillsammans med EVF-(eller välfungerande LV-) fokusering och ISO50-läge klart lockande.
a99 är väl också bättre specad för video med 50p och XLR-ingångar samt stabiliserad sensor. Jag kör dock mest NEX-7 för allt icke-studiofotorelaterat. Ska dock bli spännande att se hur stor skillnaden på höga-ISO är mellan kamerorna och den gamla a900. Senaste plåtningen med a900 i mörkt garage försökte jag hålla mig under ISO1600 och blev räddad av stabiliseringen med Zeiss 85/1.4... men ISO6400 som är lika ren som a900ans ISO800 vore tillsammans med EVF-(eller välfungerande LV-) fokusering och ISO50-läge klart lockande.
Senast ändrad: