Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste erkänna att jag är lite nyfiken på hur väl manuell LV-fokusering på Nikon funkar i praktiken för porträtt-/modellfoto där motivet rör sig mellan poser och uttryck och man överlag vill ha högre tempo än för stilleben. Det funkar ju ok med EVF i NEX men gissar att det är värre med bakre skärmen och utan peaking för grovinställningen... objektiv som Sony 135mm STF blir ju klart mycket roligare med bra elektroniska manuellfokushjälpmedel och AF lirar ju överlag dåligt vid kort skärpedjup och porträtt.

a99 är väl också bättre specad för video med 50p och XLR-ingångar samt stabiliserad sensor. Jag kör dock mest NEX-7 för allt icke-studiofotorelaterat. Ska dock bli spännande att se hur stor skillnaden på höga-ISO är mellan kamerorna och den gamla a900. Senaste plåtningen med a900 i mörkt garage försökte jag hålla mig under ISO1600 och blev räddad av stabiliseringen med Zeiss 85/1.4... men ISO6400 som är lika ren som a900ans ISO800 vore tillsammans med EVF-(eller välfungerande LV-) fokusering och ISO50-läge klart lockande.
 
Senast ändrad:
Kul att den äntligen har kommit.

Mindre kul att jag bara kunde känna ett "jaha, det var så den blev". Trodde faktiskt att jag skulle bli mer exalterad, mer som när A900 kom (japp, den ligger fortfarande högst upp på vill-ha-listan). Eller som när D7D släpptes. T.o.m. A77 fick mig att reagera starkare.

Lite kul att de har gått till en iso-hotshoe igen så man kan använda tillbehör utan adaptrar. Får nog överväga att skaffa adaptrar för att använda iISO-blixtar med den nya skon, för framtida behov. Rätt vad det är får man ju tummen ur och skaffar ett sony-hus och då vore det skönt att ha...

Vad gäller Sonys marsch mot toppen av systemkamera-världen är jag tveksam. A77 och A99 är jättebra och SLT är en bra lösning för att komma runt de begränsningar man har haft. Men i (det hypotetiska) valet mellan A77, A99, 60D, 7D, D600, D800 och 5DmkII/III är resultatet ändå inte givet på samma sätt som i (det hypotetiska) valet mellan A900, A850, 5DmkII och D700. När det gäller kamerorna i segmenten under A77 är det betydligt enklare: bristen på vertikalgrepp diskvalificerar Sony helt. Jag hoppas verkligen att Sony tänker om där.

Sony kan inte trolla, speciella personliga önskemål som i och för sig är helt normalt, rimmar inte alltid med verkligheten. Sony är duktiga och börjar att hitta rätt men slåss mot en övermakt som har en så ofantligt stor ställning i kameravärlden, C/N upplevs som jättesäkra köp, trygga på alla vis, konsumenterna går ofta på den sanningen. Att A99 i mångt och mycket blir likvärdig 5DMKIII borde räcka långt tycker jag.

Panasonic och Olympus som var något år före Sony med mera högupplöst EVF, har fortfarande inte nämnvärt ökat upplösningen som den vi fick i A77. Jag tror inte att det är så lätt att hitta alla tekniska lösningar på hur kort tid som helst.
 
Det där stämmer bra. Och bara för att D600:an är en Nikon så kommer den att sälja mångdubbelt mer än A99. Trots att A99 är (vad jag tror i alla fall) en bättre kamera.

Ja du prickar rätt igen, verkligheten ser ut så, tyvärr kan man tycka om man som jag äger en Sonykamera. Även om A99 på alla sätt och vis finge klart bättre testresultat, så väljer dom Nikonkameran i allafall.

Endast ett ännu lägre pris på A99 skulle så klart kunna fånga fler köpare, men att gå under 18000 Kr som jag tycker är ett chocklågt pris på D600, kan väl inte vara möjligt.
 
Ja du prickar rätt igen, verkligheten ser ut så, tyvärr kan man tycka om man som jag äger en Sonykamera. Även om A99 på alla sätt och vis finge klart bättre testresultat, så väljer dom Nikonkameran i allafall.

Endast ett ännu lägre pris på A99 skulle så klart kunna fånga fler köpare, men att gå under 18000 Kr som jag tycker är ett chocklågt pris på D600, kan väl inte vara möjligt.

Det här borde ju vara en väckarklocka för dom som tror att Sony och Nikon "samarbetar" eller att dom jobbar tillsammans för att sätta press på Canon. Skitsnack! Nikon kommer att förstöra för Sony med denna aggressiva prissättning. Canon är för stora för att bli rubbade. I affärsvärlden är det bara pengar som gäller. Alla företag tänker först och främst på sig själva. Det enda som Sony och Nikon har gemensamt är att dom båda använder sig av Sonys sensorer. A99 är en späckad kamera med många riktigt nya roliga innovationer, detta med AF range tycker jag verkar hur effektivt och fiffigt som helst =) Filmningen ska ju vara helt über, AF:en verkar riktigt bra också. Prissättningen på D600 kommer absolut att förstöra försäljningen av A99. Dom är ganska lika enligt specs, men i verkligheten är D600 insteg gällande funktioner och A99 mer high end. Nikonkameran är 7000:- billigare och det är en Nikon, det är ju allt som räknas.
 
Visst kan man ana samarbete mellan Nikon och Sony här i form av marknadsuppdelning. a99 är ju rätt tydligt menat som en 5Dmk3-dödare på videofronten, medan Nikon får suga upp stillbildsmarknaden med D800 och D600 samtidigt som de inte orsakar något rabalder inom videovärlden.
 
Det här borde ju vara en väckarklocka för dom som tror att Sony och Nikon "samarbetar" eller att dom jobbar tillsammans för att sätta press på Canon. Skitsnack! Nikon kommer att förstöra för Sony med denna aggressiva prissättning. Canon är för stora för att bli rubbade. I affärsvärlden är det bara pengar som gäller. Alla företag tänker först och främst på sig själva. Det enda som Sony och Nikon har gemensamt är att dom båda använder sig av Sonys sensorer. A99 är en späckad kamera med många riktigt nya roliga innovationer, detta med AF range tycker jag verkar hur effektivt och fiffigt som helst =) Filmningen ska ju vara helt über, AF:en verkar riktigt bra också. Prissättningen på D600 kommer absolut att förstöra försäljningen av A99. Dom är ganska lika enligt specs, men i verkligheten är D600 insteg gällande funktioner och A99 mer high end. Nikonkameran är 7000:- billigare och det är en Nikon, det är ju allt som räknas.

tydlingen har både Nikon och Canon mycket stora marginaler, då dom även föder yrkesfolket och pressen över hela världen. Canon som kom in bland yrkesfolk under den tidiga analoga storhetsperioden, skapad på det sättet en fantastisk grogrund för framtiden. Joakim som tydlingen har bra insyn i Canon´s affärsvärld säger att Canon kan gå dåligt i ett par år utan att dom berörs speciellt mycket.

Deras 7D sjönk väl nästan 30-40% på bara ett år, inte lätt för konkurenterna att sänka på det viset. D300 låg visserligen kvar betydligt längre med sin prisbild, men har trogna säkra köpare och framför allt många.
 
SLT A99 vs D600 är kanske inte nödvändigtvis Sony vs Nikon. Jag har en tanke om att Sony är ett jätteföretag där kameradivisionen (stillbild) bara utgör en liten del av Sony. Nikon är ett betydligt mindre företag men mer specialiserat på kameror, objektiv.

I själva verket tror jag att Sonys kameradivision ändå lever i någon form av symbios med Nikon. Så länge Nikon inte har någon helt egen sensortillverkning av väldigt hög klass är de beroende av Sony och Sony är beroende av Nikon (i synnerhet) m fl för att få ut sina sensorer och klara utvecklingskostnaderna.

Eftersom vi inte har någon insyn bakom kulisserna vet vi inte vilka avtal som ingåtts mellan de båda företagen. Så min tanke är i och för sig en spekulation men ändå kanske inte helt far out.

För Sonyanvändare som samlat på sig flera objektiv och andra tillbehör kommer A99 att bli valet i alla fall.
Men D600 sätter allt upp och ner för de som inte har FF-gluggar och planerar gå över till FF. Det minskar ju möjligheten för Sony att få nya FF-användare.

Ännu har vi inget facit, men jag tror att D600 ställer till ett litet helsike för alla tillverkare, även Canon. Sony får ju i alla fall ut sina sensorer . Men även Nikon kanske skjuter sig lite i foten. Ganska svårt att motivera ett köp av D800 eller D4 för Nikonanvändare som planerar att uppgradera till FF (jag menar inte yrkesfotgrafer).

Och efter att studerat specarna på D600 så går det, enl min åsikt och uppfattning, INTE att bortse ifrån att kameran är mycket välspecad och sannolikt kommer att leverera en lysande bildkvalitet till ett skrällpris och därtill är välbyggd.

Folk kan sitta och tycka att det är synd om Sony, men det ändrar inte faktum att så här fungerar det.
Sedan må A99 vara mycket bra. Den tog bara för lång tid på sig och långt innan naturkatastroferna hade Sony ingen tydlig roadmapp vad gäller sitt FF-segment.

//Lennart
 
Intressanta första synpunkter om A99 av en känd svensk fotojournalist inom sports, events och teknik...
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=42486125

Intressant o kul att saker som EVF verkar vara märkbart förbättrade...dock va JPEG-kvalitén långt ifrån imponerande...såg riktigt kasst ut...utsmetat o inga fina detaljer(100% utsnittet av bilden med telestolparna)....hoppas detta förbättras tills kameran hittar ut i butik.
 
Intressant o kul att saker som EVF verkar vara märkbart förbättrade...dock va JPEG-kvalitén långt ifrån imponerande...såg riktigt kasst ut...utsmetat o inga fina detaljer(100% utsnittet av bilden med telestolparna)....hoppas detta förbättras tills kameran hittar ut i butik.

Jag tror att Martin skrev i bildtexten att just den bilden inte var speciellt lämplig att utvärdera detaljer på då de blåste så han knappt kunde hålla kameran stilla. Själv har jag inte studerat bilderna speciellt noga för det kommer väl en ordentlig utvärdering längre fram skulle jag tro.
 
Jag tror att Martin skrev i bildtexten att just den bilden inte var speciellt lämplig att utvärdera detaljer på då de blåste så han knappt kunde hålla kameran stilla. Själv har jag inte studerat bilderna speciellt noga för det kommer väl en ordentlig utvärdering längre fram skulle jag tro.

Då ställer jag mig frågande varför en så duktig och erfaren testare som Martin lägger ut 100% crop av en så tekniskt dålig bild....dock är han långt ifrån ensam om det....tex Lens tips exempel bilder är inte vackra dom heller.

Personligen är jag övertygad om att det kommer visa sig att denna kamera leverera vilket kommer visa sig när riktiga tester kommer ut o användare fått kameran.
 
Senast ändrad:
Då ställer jag mig frågande varför en så duktig och erfaren testare som Martin lägger ut 100% crop av en så tekniskt dålig bild....dock är han långt ifrån ensam om det....tex Lens tips exempel bilder är inte vackra dom heller.

Personligen är jag övertygad om att det kommer visa sig att denna kamera leverera vilket kommer visa sig när riktiga tester kommer ut o användare fått kameran.

Jo visst, det kan man ju tycka. Fast själv tycker jag det är helt okej med sådana bilder när nu Martin beskriver förhållandena. Om det nu handlar om jpeg direkt ur kameran. Han har ju fler bilder med utsnitt som inte ser så dumma ut.

Fast självklart kommer ingen "dom" att kunna fällas förrän vi ser resultaten av riktiga rawfiler som processats på ett bra sätt.

Tycker det känns uppfriskande när någon som bara får kameran i näven och är ovan vid den vågar prova och publicera sina erfarenheter. Isynnerhet när det förklaras vilka omständigheterna varit. Hade Martin haft en dag till på sig och möjlighet att köra rena actionbilder så garanterar jag att vi hade fått en allsidigare syn.

Tycker Martin är bra. Han dömer inte ut eller berömmer i överflöd förrän han är säker på sin sak. Det finns alltför många testgurus som är för snabba på hanen i det fallet.

Det gynnar för övrigt filosofin att träning med den nya kameran är A och O. Och när man väl lärt känna kameran hyfsat så fortsätter man att träna. Tar lååång tid innan en helt obekant kameras egenskaper satt sig i ryggmärgen.

Men än en gång: Hoppas det kommer RAW-filer att titta på snart
//Lennart
 
Då ställer jag mig frågande varför en så duktig och erfaren testare som Martin lägger ut 100% crop av en så tekniskt dålig bild....dock är han långt ifrån ensam om det....tex Lens tips exempel bilder är inte vackra dom heller.

Personligen är jag övertygad om att det kommer visa sig att denna kamera leverera vilket kommer visa sig när riktiga tester kommer ut o användare fått kameran.

Själv tycker jag ju att 100% crop är åt helvete idag på våra skruttskärmar och något man kan titta på när man står på 1,5 meters håll, så jag kan hålla med om det onödiga visandet...oavsett visare.
 
Själv tycker jag ju att 100% crop är åt helvete idag på våra skruttskärmar och något man kan titta på när man står på 1,5 meters håll, så jag kan hålla med om det onödiga visandet...oavsett visare.

Visst kan man tycka det. Nu är det dock gängse sätt även på dpreviews egna långa tester att visa utsnitt i 100%.

Men bildskärmarnas tillkortakommanden är förvisso en faktor att räkna med. Själv kollar jag en bild på skärm både i 100% och sedan nedskalad ungefär som din metod för visning av simulerad utskriftstorlek.

Gör en kopia av bilden i PS och sedan skalar jag den kopian på riktigt till kanske 40% (bara ett exempel) och betraktar den på skärm.

Med detta sagt vill jag även ha möjlighet att se andras bilder i 100%.

//Lennart
 
Visst kan man tycka det. Nu är det dock gängse sätt även på dpreviews egna långa tester att visa utsnitt i 100%.

Men bildskärmarnas tillkortakommanden är förvisso en faktor att räkna med. Själv kollar jag en bild på skärm både i 100% och sedan nedskalad ungefär som din metod för visning av simulerad utskriftstorlek.

Gör en kopia av bilden i PS och sedan skalar jag den kopian på riktigt till kanske 40% (bara ett exempel) och betraktar den på skärm.

Med detta sagt vill jag även ha möjlighet att se andras bilder i 100%.

//Lennart

Jo 40% på skärm är ju en bra skala även om procenten lär variera med pixelmängden.

100% på dpr eller hos nån annan testare säger mej ingenting. Inte ens de olika diagrammen på dpr säger mej nåt annat än hur det ser ut per pixel. Helt ointressant!

Det är väl bara DxO som redovisar i utskriftsstorlekar där det sammanlagda värdet DxO Mark är ett mått på max utskriftsstorlek. Värdet är dock kvadratiskt och inte linjärt, som det ju oftast är vid upplösningsmätningar.

Själv brukar jag gå upp till max 67% i råkonverteraren för att se om skärpan sitter eller hur eventuellt brus ser ut. Sen tar jag ut en simulerad utskrift, typ A3, på skärm. Detta innebär en nerskalning till 1700 pixlar på längsta sidan och då passar en liggande bild in oskalad på min skärm. Ser den bra ut då på normalt betraktningsavstånd så vet jag att den räcker till A3 och större utskrifter. Ser den inte bra ut så blir det en sväng till i råkonverteraren för justering av nån eller några parametrar, o.s.v. tills jag vet vad bilden klarar i utskriftsstorlek.

På samma sätt jämför jag även mina 7D och 5DIII med varandra.
 
Jo visst, det kan man ju tycka. Fast själv tycker jag det är helt okej med sådana bilder när nu Martin beskriver förhållandena. Om det nu handlar om jpeg direkt ur kameran. Han har ju fler bilder med utsnitt som inte ser så dumma ut.

Ja det är sant men jag personligen ser trotts det inte riktigt vitsen med att visa 100% crop från en så tekniskt dålig bild för vill han väl trotts allt visa vad kameran presterar ?? Med hans erfarenhet mm så tycker jag det är lite förvånande att han inte ökade isot så han hade fått en slutartid som hade räckt till för att erhålla en skarp o detaljerad bild o visade upp en 100% crop från den istället.

Måste jag missat....såg bara 100% crop från den o iso3200 bilden.
 
Tycker a99 ser lovande ut. Sekvensen från motokrossbanan var ju imponerande. Kanske SONY fått till ett snappt AF system utan massor av inställningar för av arter. Skulle ju inte behövas då AF är igång hela tiden och inte bryts av spegel fladder. Verkar ju ha inbyggd begränsning i kameran.

Dock är jag för personlig del lite oroad att Sony siktar så hårt mot video filmandet som inte i dax läget intreserar mig.

Blev som Mats väldigt sugen på en D600 när man såg priset. Ska bli spännande och klämma på den för att se sökare och LV om detta kan mäta sig med SONYs LV och EVF.
Man tar ju nu både "sökarförstoring", "peaking" och inbyggd stabilisering för givet.... Detta förlorar man ju snabbt.
Kommer kanske som med A850 en bantad plast version som är billigare än D600 men nästan samma spec. Bara att de mjukvaru begränsat den till 4 fps.
 
I själva verket tror jag att Sonys kameradivision ändå lever i någon form av symbios med Nikon. Så länge Nikon inte har någon helt egen sensortillverkning av väldigt hög klass är de beroende av Sony och Sony är beroende av Nikon (i synnerhet) m fl för att få ut sina sensorer och klara utvecklingskostnaderna.

Eftersom vi inte har någon insyn bakom kulisserna vet vi inte vilka avtal som ingåtts mellan de båda företagen. Så min tanke är i och för sig en spekulation men ändå kanske inte helt far out.

Korslicensiering och andra former av affärer (eller samarbete om man så vill) är tydligen rätt vanligt bland japanska kameratillverkare, så förhållandet mellan Sony och Nikon är kanske inte alls unikt.
 
Här är man borta från forumet en dag, och när man väl får igång en internetuppkoppling upptäcker man att här skrivits en massa intressanta inlägg om A99. Jag har inte vare sig testat eller sett kameran, men jag tror också det är helt klart så att den kommer jämföras med D600 p.g.a. Sensorn och priset, även om A99 innehåller mer teknik. För rena stillbildsfotografer är enligt mig D600 ett bättre köp, medans A99 förmodligen är den bästa FF-kameran att filma med, och då alltså är ett bättre köp än någon annan tjockkamera. Detta under förutsättning att man börjar från scratch, och alltså inte tar hänsyn till eventuellt tidigare utrustning man äger.

Jag kommer ha lite svårt att hänga med i trådarna, då jag just nu sitter på spanska solkusten i dryga tjugo grader mitt i natten och har en usel uppkoppling. Ni får gärna tycka synd om mig tills jag är tillbaks i Sverige på måndag kväll och har en anständig förbindelse med internet ;)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar