Ja, men det är väl knappast mitt fel att inte Sony gör så bra grejer som jag förväntar mig?
Var på vippen för ett år sen och sålde min A900, men bestämde mig för att vänta ut A99 för att ge Sony en verklig chans. De har inte tagit den.
Jag vill kunna filma och de skruvdrivna objektiven klickar och låter med DMF hela tiden. Tycker det är störande och det är anledningen att jag sålde Zeiss 135an som ju är ett helt grymt objektiv. Hade det inte varit för det och jag hade behållit det objektivet så hade märkesbyte inte alls varit aktuellt. Sigma 150-500 sålde jag mest för att jag behövde pengar just då och hade en tanke på att ev. köpa ett likadant eller något annat tele senare.
Det har i alla fall gjort att jag bara har ett Sigma 70/2,8 kvar som passar på en Sony FF och det är inte nånting att hänga upp sig på, så då kan man köpa vilket märke som helst. Lite kul att prova nåt nytt också.
Visst är det viktigt med värde för pengarna tycker jag. Kostnaden är ju inte heller samma sak som inköpspriset då sakerna har ett visst värde om de senare avyttras nån gång och därför är billigast inte samma sak som lägst inköpspris.
Den där listan ska nog inte tas för bokstavligt. Den uppmärksamme upptäcker säkert att det saknas ett kameramärke. Lite av ett skämt, men sanningen är att märket i sig inte är så hyperviktigt för mig och att det gör en gott med lite omväxling ibland. Man kan ju inte byta för ofta dock, för det är ju en viss omställning hur allting funkar, var knappar sitter, hur menyer är uppbyggda och sånt.
Leica är f.ö. ingen kamera, det är ett smycke som går att fotografera med.
Ungefär lika dumt som att säga att man köper en Rolex-klocka för 100 000 för att den är så mycket exaktare tidsmässigt än en Seiko för 2 000 kr.
Inte jag heller!
Peaking är asbra.
För stillbildsfoto så förlitar jag mig dock på AF, men vid filmning är det hur användbart som helst.
Då skaffar man ändå en sån här så får man bättre peaking än det som finns inbyggt i Sony-kamerorna plus "zebra" exponeringskontroll, okomprimerad inspelning på hdd kodat till pro-res istället för tungjobbad förstörande AVCHD eller MPEG-4, clip-sortering, bättre skärm och gain-kontroll av ljudnivåerna för samma pris som Sony tar för enbart en XLR-adapter.
http://www.youtube.com/watch?v=n38PRROuplw
/Mats